  • 11. Data: 2003-01-21 11:19:49
    Temat: Re: Wystrzegać się jak ognia i zarazy......
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > "Zmiana stawki referencyjnej WIBOR S-3M następuje wtedy, gdy w
    > porównaniu z nią średnia arytmetyczna notowań WIBOR 3M, wyliczona jak
    > wyżej, ulega zmianie o więcej niż ustalony przez Zarząd PKO BP SA
    > parametr zmienności, który w czasie trwania umowy może ulec zmianie. "
    > Czyli nic nie stoi na przeszkodzie, zeby ten parametr zmienic na
    > bardzo wysoki - i co?
    > I ludzie biora te kredyty bardzo chetnie (PKO BP prowadzi, drugi jest
    > BPH PBK i jakos nie czytalem, zeby wystrzegac sie ich kredytow :)
    >
    > P.S. A ktos porownywal z Multibankiem - bo chyba podobnie

    Błąd, błąd i jeszcze raz bład.
    1. Zmiany Wiboru były ogromne. W ciągu dwóch lat spadek z 20% do 6,5%.
    2. Ten parametr zmienności jest bardzo mały; dokładnie nie pamiętam ale rzędu
    0,2%. PKOBP go stosuje aby nie zmieniac harmonogramów spłat pzry bardzo
    niewielkich ruchach WIBORU; od dwóch lat nie miało to jednak miejsca - jak
    wyżej. Tensor1

  • 12. Data: 2003-01-21 11:22:45
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    > BANKOWI A ZALEŻY NA NOWYCH KREDYTOBIORCACH (konkurencja) a ze
    starych chce jak
    > najwięcej ściągnąc kasy. Ludzie nie dajcie sie.

    Dobrze - teraz przeanalizuj:
    a) kredyty w koncie osobistym mBanku i jego konkurencyjnosc wzgledem
    tych konkurenyjnych bankow
    b) kredyty w Planach Finansowych Multibanku
    c) Czy moge splacic wczesniej dany kredyt w Multibanku i mBanku bez
    ponoszenia jakis dodatkowych, wiekszych oplat
    d) osobiscie uwazam, ze stawki powinny byc konkurencyjne, a jak to
    sobie bank zapisal to mnie g. obchodzi. Zauwaz - PKO BP nieby
    powiazal - a jednak wszystko i tak zalezy od zarzadu - nie ma nigdzie
    obowiazku obnizenia dotychczasowym kredytobiorcom stopy oprocentowania
    (a pamietasz Alicje?)
    I tak samo parametr zmiennosci moze byc "promocyjny" dla nowych
    klientow i staly dla starych.

    Jednym slowem piszesz, ze nasza niewiedza jest pelna, a nie widzisz
    haczykow w swojej pelnej wiedzy.

    Analize mozemy zrobic - nie jest ona moze dlugookresowa - ale sprawdz
    plany w Multibanku - czy obnizano, jak obnizano - czy byl to
    konkurencyjny kredyt.

    Zapisy zapisami - a kruczki w umowach rzadza.
    P.S. Jaki jest ten parametr zmiennosci w PKO BP - bo zalacznka jakos
    mi sie nie udalo odnalezc z nim?

  • 13. Data: 2003-01-21 11:30:12
    Od: "Krzysztof Kowalski" <kowalski@___nospam___bankier.pl>

    <t...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > niewielkich ruchach WIBORU; od dwóch lat nie miało to jednak miejsca - jak

    To chyba lepszy parametr przy kredytach, który spada na łeb na szyję niż
    taki, który się zmienia przez dwa lata o 0,2%???

    K. Kowalski

  • 14. Data: 2003-01-21 11:33:28
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    > 1. Zmiany Wiboru były ogromne. W ciągu dwóch lat spadek z 20% do
    6,5%.

    W ciagu dwoch lat - a rozpartujemy zmiany w cyklu trzymiesiecznym. I
    RPP stosowala technike malych ciec.
    A odpowiednieo dobierajac wskaznik - obnizka oprocentowania wcale nie
    musiala byc skorelowana ze zmiana wiboru

> [...]
    bardzo
    > niewielkich ruchach WIBORU; od dwóch lat nie miało to jednak

    0,2% powiadasz.
    Wibor mamy jak sam piszesz 6,5 - zejdzie w tym roku jak licza bankowcy
    o 1,5% moze. I dalszych ruchow nawet w dlugiej perspektywie nie
    przewiduje sie. (zwlaszcza w gore)

    Teraz tez napisz oprocz samego zapisu gdzie tkwi ta rzecz, ze trzeba
    unikac jak zarazy (bo przyznasz, ze mocny tytul).
    Bo w przypadku PKO BP wskaznik nawet jak teraz jest 0,2 - umowa
    pozwala go podniesc do np 5% i nie masz zadnych obnizek
    oprocentowania.
    Spiskowa teoria dziejow? Twoja tak samo...
    A kredyty bierze sie tam gdzie lepsze warunki - co z tego, ze PKO BP
    ma scisle powiazany wskaznik - skoro sa na rynku lepsze oferty? (w
    rankingu RP - PKO BP z tego co pamietam jest w czolowce ale nie na
    najwyzszym miejscu...)

  • 15. Data: 2003-01-21 11:45:55
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    > To chyba lepszy parametr przy kredytach, który spada na łeb na szyję
    niż
    > taki, który się zmienia przez dwa lata o 0,2%???

    Jak widac nie dla wszystkich ;)

  • 16. Data: 2003-01-21 11:49:12
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    >
    > Zapisy zapisami - a kruczki w umowach rzadza.
    > P.S. Jaki jest ten parametr zmiennosci w PKO BP - bo zalacznka jakos

    ***************************
    W poprzednim poscie stwierdziłeś, że zmiany WIBORU były niewielkie.
    Dane z www.money.pl
    1. 02.01.2001 WIBOR3M = 19,49%
    2. 21.01.2003 WIBOR1M = 6,48%
    BEZ KOMENTARZA.

    *********************
    "osobiscie uwazam, ze stawki powinny byc konkurencyjne, a jak to
    sobie bank zapisal to mnie g. obchodzi."

    Nie, nie i jeszcze raz nie. Na dzisiaj są konkurencyjne a na jutro. Patrz
    poprzedni post. Mówimy o kredytach DŁUGOLETNICH.

    *********************
    "Zauwaz - PKO BP nieby powiazal - a jednak wszystko i tak zalezy od zarzadu -
    nie ma nigdzie obowiazku obnizenia dotychczasowym kredytobiorcom stopy
    oprocentowania (a pamietasz Alicje?)"

    Zupełnie nie rozumiem. Co przy regule "WIBOR+marża" zalezy od zarządu???...

    *********************
    "I tak samo parametr zmiennosci moze byc "promocyjny" dla nowych
    klientow i staly dla starych"

    Problem wyjaśniłem dwa posty wyżej. Zgadzam się jednak z Tobą, że może to być
    potencjalna pułapka - to nie jest czysta reguła WIBOR +marża.
    ********************
    "Jednym slowem piszesz, ze nasza niewiedza jest pelna, a nie widzisz
    haczykow w swojej pelnej wiedzy."

    Nigdy nie twierdziłem, ze moja wiedza w tym temacie jest pełna. Jednak niektóre
    stwierdzenia w rodzaju "WIBOR mało sie zmienia" świadczą, że obszar niewiedzy
    jest ogromny i to nawet u Ciebie. Zawsze Cię traktowałem jako swoisty autorytet
    na tej liście. Mam nadzieje, że będzie tak dalej. Tensor1.

    PS. Zerowa prowizja za wcześniejszą spłatę kredytu są powszechnie stosowane:
    patrz PKOBP, Kredyt Bank.

  • 17. Data: 2003-01-21 11:49:59
    Od: "Marian Kadziolka" <m...@i...pl>

    > To chyba lepszy parametr przy kredytach, który spada na łeb na szyję niż
    > taki, który się zmienia przez dwa lata o 0,2%???
    >
    > K. Kowalski

    Ręce opadywują...

  • 18. Data: 2003-01-21 12:09:02
    Od: "Krzysztof Kowalski" <kowalski@___nospam___bankier.pl>

    "Marian Kadziolka" <m...@i...pl> wrote in message

    > Ręce opadywują...

    Ojej, to trzeba przykleić ;-))

    K. Kowalski

  • 19. Data: 2003-01-21 12:25:34
    Od: t...@p...onet.pl

    Jeszcze raz:
    ****************************
    Michał 'Amra' Macierzyński pisze
[...]
    *****************************
    Biorąc kredyt długoterminowy nie należy wybierać banku, który daje AKTUALNIE
    najlepsze warunki, tylko bank, który takie warunki (z dużym
    prawdopodobieństwem) utrzyma przez długi okres czasu. Wybierając bank z regułą
    WIBOR + marża (która jeszcze przy aktualnych danych daje jedno z najnizszych
    oprocentowań) masz nieporównywalnie większe szanse, że oprocentowanie w
    przyszłosci będzie też konkurencyjne - niz w przypadku banku nie stosującego
    tej reguły. I własnie w tym tkwi rzecz.
    Tensor1.

    PS. Sprawa wskaznika 0,2% to inna sprawa. PKOBP to zrobił - jak juz mówiłem - w
    celach oszczędnościowych, żeby nie drukowac nowych harmonogramów przy
    niewielkich ruchach WIBOR-u. W rankingu RP na pierwszym miejscu jest KB a PKOBP
    na drugim lub trzecim.

  • 20. Data: 2003-01-21 12:33:56
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    > W poprzednim poscie stwierdziłeś, że zmiany WIBORU były niewielkie.
    > Dane z www.money.pl
    > 1. 02.01.2001 WIBOR3M = 19,49%
    > 2. 21.01.2003 WIBOR1M = 6,48%
    > BEZ KOMENTARZA.

    Pisalem:
    "byly jak wszyscy pamietamy powolne i stosunkowo male."
    Srednia wartosc WIBOR3M we wspomniamym przez ciebie okresie to 12,38 -
    widzisz jak rozne od sredniej ze stycznia tego roku, ktora wynosi 6,61
    ?
    styczen 2001 - styczen 2002 - srednia 16,10
    styczen 2002 - styczen 2003 - srednia 9%

    Zeby byla jasnosc:
    Chodzilo mi, ze owszem roznica jest ogromna - ale obnizki byly
    rozlozone bardzo w czasie. Co wiecej RPP ciela stosujac male kroczki.

    A kontynuujac. W tym momencie WIBOR zatrzymal sie na poziomie 6,5% -
    powiedzmy, ze jeszcze zejdzie do 5%. Kolejne obnizki, jesli sie
    pojawia beda na poziomie ok. 0,25% - czyli wprowadzenie "pewnego
    czynnika jak w PKO BP" moze spowodowac, ze pomimo, iz inne kredyty
    maleja, to my mamy na tym samym poziomie kredyt. A przeciez teraz
    obnizki nie beda tak czeste - czy o tym pamietasz?
    Wiecej - jednym z podstawowych skladnikow kazdego kredytu jest oprocz
    stopy bazowej (czy to WIBOR czy wymienione przez BRE) maraza banku (+
    prowizja i inne oplaty). Wkrotce walka zacznie sie wlasnie na marzy
    bankow, ktora jest duzo wyzsza niz na zachodzie. WIBOR + maraza jest
    ciekawym rozwiazanem dla banku oraz dla klienta- bo wie co splaca,
    jednak pozbawia pewnej przewagi konkurencyjnej.
    Zauwaz - BRE detaliczne ma bardzo niskie kredyty. Jak przyciagnac
    ludzi? Nizszym oprocentowaniem! Juz za rok bedzie mozna ciac tylko w
    prowizji i marzy i nie bedzie mozna liczyc na jakies wieksze ruchy w
    WIBORze. A to pozwoli BRE tak jak w tym momencie oferowac konurencyjny
    produkt.
    Zauwaz, ze twoj argument - stary, nowy klient - tez mozna obalic - bo
    dla nowych klientow w PKO BP maraza przy WIBORze moze byc duzo
    mniejsza - i co?
    I nic...
    A konkurencja wymusi, zeby taki PKO BP czy inne banki mialy zawsze jak
    najnizsze oprocentowanie.
    Dowod? Zobacz ostatnie raporty (Rzepa) - PKO BP zyskalao w ostanim
    rojku bardzo - takze przez to, ze... duzo osob sie do niego przenosilo
    ze swoim kredytem.
    A jesli tylko wejdziemy do UE...

> [...]
    Patrz
    > poprzedni post. Mówimy o kredytach DŁUGOLETNICH.

    Hehehehehe :) Ok.
    Ale o co ci chodzi? Wchodzimy do UE. Chcac nie chcac - mala inflacja -
    niskie stopy procentowe.
    Czyli kredyty powiny jeszcze spasc - tez tak uwazam.
    I teraz - mozemy popatrzec na oba banki jak spadly i jaka jest
    wysokosc. Czy tak jak przewidujesz ze swoim zapisem - Multibank - nie
    obnizal?
    Czy moze obawiasz sie jednego (hmm wlasnie - a moze tego?) - ze bank
    _podwyzy_ w czasie trwania kredytu jego oprocentowanie? Bo nie
    jestesmy zabezpieczeni stawka WIBOR? (no tak to chyba o to chodzilo :)
    Hmm ale zauwaz:

    "Dla kredytów udzielanych w walucie polskiej oprocentowanie może ulec
    zmianie w przypadku zmiany, co najmniej jednego z następujących
    parametrów finansowych rynku pieniężnego i kapitałowego:
    oprocentowania lokat międzybankowych (stawek WIBID/WIBOR),
    rentowności bonów skarbowych, obligacji Skarbu Państwa,
    stopy oprocentowania kredytu lombardowego NBP,
    stopy oprocentowania kredytu redyskontowego NBP,
    stopy rezerwy obowiązkowej ustalanej przez NBP,
    wskaźnika inflacji ogłaszanego przez Prezesa GUS. :

    Czyli w przypadku zmiany - ot tak - bank nie moze sobie zmienic nagle
    do gory nie wiadomo ile.

    I bez obaw - przeciez jesli bysmy szli tym tokiem myslenia - to w
    poewnym momencie prowadzenie konta w jakims banku mogloby wzrosnac o
    100000%. Wypowiedzenie jest miesieczne... A bank ma twoj weksel in
    blanco...

    I pamietaj - mozesz przeciez w kazdej chwili splacic ten kredyt innym
    kredytem...

    > Zupełnie nie rozumiem. Co przy regule "WIBOR+marża" zalezy od
    zarządu???...

    Ten wskaznik o ktorym nizej. znaczy to tylko tyle - ze jesliby
    chcial - to moglby zablokowac obvizanie (dalsze) oprocentowania
    kredytu.
    Owszem taki zapis chroni przed arbitralnym _podwyzeniu_ kredytu (no
    ale nie wiem jak to rozpatrywac :)

    > Problem wyjaśniłem dwa posty wyżej. Zgadzam się jednak z Tobą, że
    może to być
    > potencjalna pułapka - to nie jest czysta reguła WIBOR +marża.

    Ano wlasnie.
    Ciekaw jestem jak jest w Fortis banku - bo oni daja chyba tez na
    zasadzie WIBOR + cos tam.

> [...]
    swoisty autorytet
    > na tej liście. Mam nadzieje, że będzie tak dalej.

    :) Milo mi slyszec takie slowa.
    Ale dalej bede pisal - wibor malo sie zmienia (teraz) - nie licze
    okresu wczenisjeszego - bo:
    1) w mBanku nie bylo tych planow wczesniej - wiec nie mozna powiedziec
    jak bedzie sie zachowywal bank
    2) Piszemy o przyszlosci a nie przeszlosci - w tym momencie wibor
    bedzie jeszcze troche sie obnizal i stanie. A zmiany beda rozlozone
    bardzo w czasie.
    3) Jedyny przyklad to Multibank - a tutaj pomimo takich zapisow jakie
    sa (a pewnie sa podobne) oprocentowanie sie zmniejsza i jest
    konkurencyjne (a pewne oprocentowanie kredytu w RORze jest zapisane
    tak samo - a zauwaz - to jest bodaj druga po fortisie oferta...)

    > PS. Zerowa prowizja za wcześniejszą spłatę kredytu są powszechnie
    stosowane:
    > patrz PKOBP, Kredyt Bank.

    Na stronach mBanku nie znalazlem.
    Ale jak widzisz - bank fika - i nie zmienia ide do innego. A po
    wejsciu do UE - problemu nie bedzie chyba zadnego...