  • 1. Data: 2002-09-16 13:03:11
    Temat: algorytm obliczania "Rzeczywistej Rocznej Stopy Procentowej"
    Od: "Joogi" <N...@w...pl>

    Potrzebuję algorytm obliczania "Rzeczywistej Rocznej Stopy Procentowej"
    Jeżeli ktoś ma to bardzo proszę się podzielić ;-)

    --
    serdecznie pozdrawiam
    j...@w...pl

  • 2. Data: 2002-09-16 13:10:05
    Od: "OMS Diver" <o...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Joogi" <N...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Potrzebuję algorytm obliczania "Rzeczywistej Rocznej Stopy Procentowej"
    Czego?

    OMS Diver

  • 3. Data: 2002-09-16 13:16:55
    Od: "Joogi" <N...@w...pl>

    Użytkownik "OMS Diver" <o...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Czego?

    dowiesz się biorąc kredyt po 19.09.2002
    W/g innego banku twór ten nazywa się "Rzeczywista Roczna Stopa
    Oprocentowania"
    Dla mnie to wsjo ryba - nie znam się na tym...

    --
    Joogi

  • 4. Data: 2002-09-16 13:17:06
    Od: "Michał Masłowski" <m...@m...pl>

    > Użytkownik "Joogi" <N...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Czego?

    chyba zwrotu :))

    stopa efektywna=(1+stopa nominalna/12)^12 (przy zalozeniu kapitalizacji
    miesiecznej)

    MM

  • 5. Data: 2002-09-16 13:25:26
    Od: j...@p...onet.pl

    > Potrzebuję algorytm obliczania "Rzeczywistej Rocznej Stopy Procentowej"
    > Jeżeli ktoś ma to bardzo proszę się podzielić ;-)

    Ustawa o kredycie konsumenckim:

    http://www.rp.pl/prawo/doc/kon1024.html?&t=199701012
    0020916

    Jacek

  • 6. Data: 2002-09-16 13:27:10
    Od: "Joogi" <N...@w...pl>

    Użytkownik "Michał Masłowski" <m...@m...pl> napisał w wiadomości

    > chyba zwrotu :))

    Koledzy nie denerwujcie mnie tylko przeczytajcie ustawę :

    USTAWA z dnia 20 lipca 2001 r. o kredycie konsumenckim

    ...Umowa powinna zawierać... :
    Art.4 p.6) informację o całkowitym koszcie kredytu i rzeczywistej rocznej
    stopie
    oprocentowania, o których mowa w art. 7 ust. 1 i 2,

    --
    Joogi

  • 7. Data: 2002-09-16 13:32:11
    Od: "OMS Diver" <o...@p...onet.pl>

> [...]
    > W/g innego banku twór ten nazywa się "Rzeczywista Roczna Stopa
    > Oprocentowania"
    > Dla mnie to wsjo ryba - nie znam się na tym...

    Nie wiem czy dokładnie o to chodzi, ale nie ma uniwersalnego wzorca na
    oblicznie takiej stopy. Na zachodzie nazywa to się APR - Annual Percentage
    Rate i pozwala bardzo prosto porównać faktyczne koszty kredytu ponieważ
    przynajmniej z definicji powinien zawierać w sobie nie tylko informację o
    stopie procentowej ale również opłatach za przyznanie kredytu, prowizjach
    itp.
    "Charges imposed on the borrower to obtain a mortgage, expressed on an
    annualized basis as an interest rate. The APR includes the interest rate,
    loan fees and points."
    Innymi słowy bank wyliczając APR pwonien po prostu zsumować wszystkie koszty
    związane z kredytem i przyrównując je do kwoty kredytu obliczyć APR. Chdzi o
    to, żeby przeciętny Kowalski nie musial się zastanawiać czy lepszy kredyt
    10% z prowizją 2% czy 8% z prowizją 3%.

    OMS Diver

  • 8. Data: 2002-09-16 13:39:01
    Od: "Michał Masłowski" <m...@m...pl>

> [...]
    > stopie
    > oprocentowania, o których mowa w art. 7 ust. 1 i 2,

    :) Nie denerwuj sie za bardzo. Ja mysle, ze to jest tak:
    Bank podajac w umowie kredytowej wielkosc nominalnego oprocentowania kredytu
    i kapitalizacje (miesieczna, kwartalna, roczna, itp.) uwaza, ze to juz
    wystarczy i z tego kazdy bedzie mogl sobie sam obliczyc ile ma zaplacic i
    wcale nie musi wprost pisac, ze po skapitalizowaniu odsetek rzeczywiste
    oprocentowanie kredytu faktycznie bedzie ciut wieksze.
    MM

  • 9. Data: 2002-09-16 13:41:08
    Od: "OMS Diver" <o...@p...onet.pl>

    A ty przeczytaj 2 posty w górę! I nie bądź taki nerwowy tylko odpowiedni
    zadawaj pytania.

    OMS Diver

  • 10. Data: 2002-09-16 17:49:11
    Od: "Zbiggy" <zbiggy@p*.onet.pl>

    Użytkownik "Joogi" <N...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Michał Masłowski" <m...@m...pl> napisał w wiadomości

    ja bym tu użył funkcji IRR do badania wew. stopy zwrotu z inwestycji.
    Np. taki plan:
    bierzemy na początku roku (punkt 0) kredyt na 1000 zł - prowizja 3% czyli
    30zł
    Do kieszeni wkładamy 970zł
    Potem przez rok na koniec każdego miesiąca musimy wpłacić 95 zł.
    Sprytny marketingowiec powie: wziąłeś 1000 zł, oddałeś 1140 - kredyt miałeś
    na 14%
    A jak wygląda IRR

    M CF
    0 970
    1 -95
    2 -95
    3 -95
    4 -95
    5 -95
    6 -95
    7 -95
    8 -95
    9 -95
    10 -95
    11 -95
    12 -95

    =IRR(B1:B13) = 2,58%
    miesięcznie, czyli rocznie 30,92%
    (nie jestem pewien czy tak można tak sobie po prostu pomnożyć przez 12, ale
    nawet jeżeli nawet nie to nie wprowadzę tutaj zbyt wielkiego błędu)

    Zbig.