  • 31. Data: 2011-05-25 13:06:28
    Temat: Re: bitcoin - nowa internetowa waluta peer2peer
    Od: "G W" <g...@g...pl>

    Wojciech Bancer <p...@p...pl> napisał(a):

    > On 2011-05-25, G W <g...@g...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > - Jest 20 mln do spłacenia.
    > - Ktoś jest winien 1 mln.
    > - Spłaca ten 1 mln, dając (dla uproszczenia) 1,1mln.
    > - Do spłacenia zostaje 19 mln, tak?
    > - Osoba sprzedaje swój 1,1 mln za realną gotówkę drugiej osobie,
    > bo zgłosiła ona popyt

    tu widze problem. Nie ma tyle BC aby to kupić.

    > - Ta osoba spłaca swój dług, zostaje w systemie dług 18 mln
    > - koło się powtarza
    >
    > Czy jest jakaś wada tej logiki, której nie dostrzegam?

    moze inaczej:
    1. 21M w obiegu
    2. pożyczam 20M (założmy że sie da, obiecuje wszystkim 20% w zyskującej
    walucie, kosmos).
    3. musze spłacić 20 + 4.
    4. W tej chwili na rynku jest
    a) 1M u ludzi
    b) 20M u mnie (pożyczone)

    Skąd wziąc 4 na spłate moich zobowiązań ???
    Nawet gdybym z milardy dolarów kupił ten 1M z rynku to i tak braknie 3...

    george

  • 32. Data: 2011-05-25 13:08:05
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Wed, 25 May 2011 12:42:16 +0000 (UTC), "G W"
    <g...@g...pl> wrote:

    >systemu.

    >Nie mówimy o żadnej inflacji. To jest system deflacyjny.

    dokładnie tak. I to jest IMHO jego zaleta, bo deflacja jest naturalna,
    tak, jak naturalny jest rozwój gospodarki i to, że produkcja jest
    coraz tańsza wraz z rozwojem techniki.

    >Na procent w złocie nie ma znaczenia powiadasz ?
    >Ok.

    Dokładnie tak. Procent to miara ryzyka pożyczkodawcy i wiary
    pożyczkobiorcy w to, że zarobi.
    Kowalski wynajduje nowy sposób na produkcję śrub i wie, że może je
    sprzedawać taniej niż konkurencja i zarobić na tym np. 20%. Pożyczy
    więc od Nowaka np. na 10%, uruchomi fabrykę i po 10 latach będzie miał
    fabrykę, a po 5 kolejnych - zaoszczędzoną część pieniędzy pożyczy np.
    Wiśniewskiemu na wydanie książki. Albo wyda na masaże kręgosłupa, a
    masażysta pożyczy je Wiśniewskiemu.

    Spróbuj zrozumieć: gospodarka się będzie rozwijać, nawet jeśli
    pieniądza nie będzie przybywać w systemie.
    Stabilność systemu, czyli wiara, że nikt nie może zgodnie ze swoim
    widzimisię wyprodukować pieniędzy za nic jest IMHO fundamentem, a w
    rozwoju gospodarki (w tym: w pożyczaniu) nic nie zaszkodzi.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 33. Data: 2011-05-25 13:12:34
    Od: "G W" <g...@g...pl>

    Jarek Andrzejewski <p...@g...com> napisał(a):

    > mitologia. Deflacja była naturalnym zjawiskiem przez co najmniej 2
    > stulecia. W tym stulecie "węgla i pary", gdy rozwój gospodarki był
    > ogromny.

    Należy oddzielić "system monetarny" od rozwoju. Przez te głupią telewizję
    wszystko sie miesza.

> [...]
    > "hamulec" działał) doprowadziły do prawdziwych lokalnych (Republika
    > Weimarska, Niemcy, Węgry, Zimbabwe) lub światowych kryzysów
    > finansowych.
    >
    > I jeszcze "last but not least": nie da się pożyczyć pieniędzy, których
    > ktoś nie zaoszczędził (mam na myśli pieniądze, a nie złotówki, dolary
    > czy EUR). A ten kto pożycza kalkuluje ryzyko i nie pożyczy, jeśli nie
    > uzna, że ten ktoś jest w stanie na ten procent zapracować swoją siłą,
    > pomysłem, wynalazkiem itp.
    >
    > Nie obawiałbym się masowych plajt w systemie "niedodrukowywalnego"

    Wiec to kwestia wiary... rozumiem.
    Opierasz sie na teorii rynku efektywnego.
    Zbliżamy sie chyba do jej końca.

    george.

  • 34. Data: 2011-05-25 13:16:53
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-05-25, G W <g...@g...pl> wrote:

    > tu widze problem. Nie ma tyle BC aby to kupić.

    Nie można kupić BC za _realną gotówkę_?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 35. Data: 2011-05-25 13:19:59
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Wed, 25 May 2011 13:12:34 +0000 (UTC), "G W"
    <g...@g...pl> wrote:

    >Należy oddzielić "system monetarny" od rozwoju. Przez te głupią telewizję
    >wszystko sie miesza.

    dokładnie tak. Pieniądz to tylko miara wartości, pewne ułatwienie w
    wymianie "jabłek za pomarańcze". Inflacja (dodruk) pieniądza jest jak
    dodawanie (albo odejmowanie) milimetrów do wzorca 1m albo gramów do
    kilograma.

    >Wiec to kwestia wiary... rozumiem.

    Wiary? Toż piszę, że historia nas tego uczy od paru tysiącleci. Od
    pieniędzy w postaci kamieni, zboża, monet z brązu, złota, srebra aż po
    dzisiejsze "perypetie" USD czy EUR wobec np. CHF.

    >Opierasz sie na teorii rynku efektywnego.

    nie zgodzę się. To Ty opierasz się na jakiejś (IMHO dziwnej) teorii,
    że ograniczenie podaży pieniądza musi prowadzić do masowych plajt
    podczas gdy doświadczenie uczy, że niczego takiego nie powoduje.

  • 36. Data: 2011-05-25 13:21:18
    Od: "G W" <g...@g...pl>

> [...]

    > fabrykę, a po 5 kolejnych - zaoszczędzoną część pieniędzy pożyczy np.
    > Wiśniewskiemu na wydanie książki. Albo wyda na masaże kręgosłupa, a

    no tak, tyle że trudno bedzie przewidzieć wzrost wartosci złota względem
    zysku z produkowanych srub, wiec pojawia sie dodatkowy element ryzyka
    biznesu (wzgledna wartosc monetarna)

    > Spróbuj zrozumieć: gospodarka się będzie rozwijać, nawet jeśli
    > pieniądza nie będzie przybywać w systemie.

    owszem, system monetarny jest do niej dodatkiem.
    Ale to co to ma do bitcoins ?
    Mam rozumieć że bitcoins lepszy niż FIAT bo obie nie mają wpływu na
    gospodarkę i handel ?

    > Stabilność systemu, czyli wiara, że nikt nie może zgodnie ze swoim
    > widzimisię wyprodukować pieniędzy za nic jest IMHO fundamentem, a w
    > rozwoju gospodarki (w tym: w pożyczaniu) nic nie zaszkodzi.

    Owszem, tu sie zgodzę, ale i tak nie o tym rozmawiamy (prynajmniej nie ja)
    Z uporem maniaka wróce do pożyczania na procent w BC przy arbitralnym
    limicie 21M. Spróbuj przewidzieć jak zachowa sie pozyczkobiorca pod korek w
    sytuacji gdy nie bedzie można kupić BC w rozsądnej cenie względem innych
    dóbr, zwłasza że narazie wiezienie za default w BC nie grozi.

    george

  • 37. Data: 2011-05-25 13:24:22
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Wed, 25 May 2011 13:06:28 +0000 (UTC), "G W"
    <g...@g...pl> wrote:

    >moze inaczej:
    >1. 21M w obiegu
    >2. pożyczam 20M (założmy że sie da, obiecuje wszystkim 20% w zyskującej
    >walucie, kosmos).

    Nie byłbyś pierwszy. Pierwszy był Ponzi, a naśladował go np. Madoff.
    Z ostrożności procesowej nie dodam do listy pp. Greenspana, Bernanke
    :-)

    Ale załóżmy, że Ci się uda. Wtedy ci, którzy Ci pożyczyli nie
    odzyskają swoich pieniędzy, Ty okryjesz się niesławą, a w systemie
    pozostanie 21M i wszyscy inni nadal będą za te pieniądze kupować i
    sprzedawać owoce swojej pracy.

  • 38. Data: 2011-05-25 13:25:56
    Od: "G W" <g...@g...pl>

    Wojciech Bancer <p...@p...pl> napisał(a):

    > Nie można kupić BC za _realną gotówkę_?

    mozna, ale tylko te które juz istnieją (max 21m)
    Jesli pożyczysz 20M na 10% to niestety fizycznie nie bedziesz mógł tego
    oddać, bo chocbys kupił wszystkie to nadal bedzie brakowac, a nikt nie moze
    ich stworzyć.

    george

  • 39. Data: 2011-05-25 13:27:55
    Od: "G W" <g...@g...pl>

> [...]

    > odzyskają swoich pieniędzy, Ty okryjesz się niesławą, a w systemie
    > pozostanie 21M i wszyscy inni nadal będą za te pieniądze kupować i

    A niby skąd ? Skasuje swój plik i zostanie dokładnie < 1M
    I mozna zacząc od nowa zapuszczać CPU.

    george

  • 40. Data: 2011-05-25 13:52:47
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Wed, 25 May 2011 13:27:55 +0000 (UTC), "G W"
    <g...@g...pl> wrote:

    >A niby skąd ? Skasuje swój plik i zostanie dokładnie < 1M
    >I mozna zacząc od nowa zapuszczać CPU.

    Skasujesz? I Ty twierdzisz, że to ja teoretyzuję podczas gdy Ty
    zakładasz, że jedna osoba jest w stanie zniszczyć 95 zasobów
    pieniądza? :-)

    W rzeczywistości te 20M puścisz w obieg: kupisz sobie jacht, wypłacisz
    część tego oprocentowania, żeby "piramidka" zadziałała itp.

    Ale serio: bc może rzeczywiście jest pewną utopią, ale przecież
    istnieje podobny serwis oparty o zgromadzone w skarbcach złoto (nie
    znajdę teraz linku, chyba na którejś z brytyjskich wysp są te
    skarbce). Tych pieniędzy przybywa tylko wtedy, jeśli złota przybywa -
    czyli połączenie łatwości obrotu elektronicznego pieniądza i
    stabilność kruszcowego (z dokładnością do zaufania emitenta,
    oczywiście).