  • 1. Data: 2004-08-09 11:33:34
    Temat: czek podrozny
    Od: "Łukasz W." <w...@i...pl>

    Witajcie :-)

    Czy ktos z Was mial do czynienia z czekiem podroznym ?
    Otoz moj brat jest w Wielkiej Brytanii, pracuje tam. Pracodawca podsunal mu
    pomysl by pieniazki wysylal czekiem podroznym (do Polski). Ale ani on (brat)
    ani ja nie mam pojecia co to jest ten czek, na czym polega, jakie oplaty sie
    ponosi przy jego nadaniu ... itp.
    Czy ktos jest w stanie mi pomoc?
    Bede wdzieczna za jakiekolwiek informacje.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-08-09 12:34:59
    Temat: Re: czek podrozny
    Od: "Jerzy Dusk" <s...@U...pl>

> [...]
    >ponosi przy jego nadaniu ... itp.
    >Czy ktos jest w stanie mi pomoc?
    >Bede wdzieczna za jakiekolwiek informacje.

    Można wysłać same czeki podróżne. Bowiem jest to papier o odpowiednim
    nominale, który zastępuje banknot - na czas podróży własnie, można go mieć ze
    sobą. Rozumiem, że czeki brak przesłałby np. jako dokumenty jakimś kurierem
    czy przesyłka poleconą? A na miejscu można je wymienić na gotówkę w banku. Są
    bezpieczne, gdyż spisuje się numery czeków i przechowuje w oddzielnym miejscu -
    czyli w tym wyadku Twój brat by je zachował. W razie zaginięcia samych czeków
    podaje się te numery.
    Wiozłem kiedyś z Kanady 2tys. dol. w czekach American Express - opłata to parę
    dolarów per 1000 - ale dokładnie nie pamiętam.

    Jerzy
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 3. Data: 2004-08-09 14:42:06
    Od: "Łukasz W." <w...@i...pl>

> [...]

    parę
    > dolarów per 1000 - ale dokładnie nie pamiętam.

    Sadze, ze wlasnie bylaby to pewnie przesylka polecona ...
    kurierem pewnie szybciej jest ale wiecej sie placi ...

    Przekaze bratu te informacje, za ktore bardzo dziekuje :-)

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2004-08-09 16:27:25
    Od: "darsoon" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Łukasz W." <w...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ponosi przy jego nadaniu ... itp.
    > Czy ktos jest w stanie mi pomoc?
    > Bede wdzieczna za jakiekolwiek informacje.

    IMO przekazywanie pieniędzy (osobie trzeciej) czekiem podróżniczym to
    nie jest najlepszy pomysł.
    Generalnie przy obsłudze czeków podróżniczych obowiązuje zasada, że
    przy ich zakupie składa się na nich podpisy (w obecności pracownika) i
    następnie przy realizacji czeku składa się drugi podpis
    (kontrasygnujący) rónież w obecności pracownika banku lub biura np.
    American Express.
    Akceptacja takiego czeku polega na porównaniu obydwu podpisów (czyli
    tego złożonego przy zakupie z tym złożonym przy realizacji). Kolejny
    warunek to składanie tych podpisów w obecności pracowników instytucji,
    które je sprzedają/skupują.

    Jeżeli więc Twój brat kupi te czeki i je od razu podpisze dwa razy to
    możesz mieć problem z ich realizacją (pracownik nie widział jak je
    podpisywałaś).
    Druga możliwość - brat kupi te czeki i nie podpisze ich w ogóle. Nie
    wiem jak jest w Wielkiej Brytani ale u nas to by nie przeszło. Przed
    wydaniem czeków klientowi muszą zostać przez niego podpisane zgodnie
    ze wzorem podpisu złożonym na potwierdzeniu sprzedaży.
    Trzeci sposób - brat wpisze na tych czekach Twoje Imię i Nazwisko w
    polu "Pay this cheque to the order of" + dwa podpisy. Wtedy jednak
    taki czek będzie można przyjąć tylko do inkasa co się wiąże z długim
    czasem oczekiwania na pieniądze.

    Uważam, że najszybszym sposobem przekazania pieniędzy z WB do Polski
    to zwykłe polecenie wypłaty w systemie SWIFT. Jedyny mankament to
    obowiązek posiadania rachunku i nieco wyższe koszty dla zleceniodawcy.

    Darsoon

  • 5. Data: 2004-08-09 16:53:29
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Jerzy Dusk" <s...@U...pl> wrote in message

> [...]

    miejscu -
    > czyli w tym wyadku Twój brat by je zachował. W razie zaginięcia samych

    AFAIR czek podrozny moze zrealizowac tylko ta osoba ktora go zakupila. Na
    czeku podroznym sklada sie podpis 2 razy. Jeden raz przy zakupie, a drugi
    raz przy jego realizacji. Oba podpisy musza byc takie same. M.in. dlatego
    wlasnie jest to bezpieczniejszy sposob niz przewozenie gotowki.
    W przypadku przesylki do kogos innego to polecam raczej czek bankierski.

    > Wiozłem kiedyś z Kanady 2tys. dol. w czekach American Express - opłata to
    parę
    > dolarów per 1000 - ale dokładnie nie pamiętam.

    Calkowity koszt nie powinien przekroczyc 2%. W Polsce bez problemow mozna
    zrealizowac czek Amexa za 1% wartosci, oczywiscie nie zawiera to prowizji
    banku za przewalutowanie.

    Maciej

  • 6. Data: 2004-08-09 17:35:08
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    > Pozdrawiam
    > Darsoon
    >
    > Ok masz racje, ale w przypadku AMEX są jeszcze czeki AMEX Gift Cheque.
    Takie czeki nie sa w kolorze niebieskim tylko złote, i je się wysyła bez
    podpisu sygnujacego ale z rachunkiem, o który bank może poprosić. Nie jestem
    tylko pewien czy są dostępne GB, czy tylko w USA.

  • 7. Data: 2004-08-09 17:47:23
    Od: m...@o...pl

> [...]
    > Przed wydaniem czeków klientowi muszą zostać przez niego podpisane zgodnie
    > ze wzorem podpisu złożonym na potwierdzeniu sprzedaży.

    Eeee, tam. Polak potrafi. ;-)
    Już kilka razy nabywałem czeki podróżne (w tym AmEx) i nie nigdy składałem na
    nich podpisu. Panienki dawały się jakoś przekonać... ;-)
    (Inna rzecz, czy tak powinno być, skoro przepisy dotyczące podpisywania są tu
    bardzo wyraźne...)

> [...]
    > polu "Pay this cheque to the order of" +  dwa podpisy. Wtedy jednak
    > taki czek będzie można przyjąć tylko do inkasa co się wiąże z długim

    W takich Stanach to mają też 'gift cheques', czyli 'czeki podarunkowe' (zob.
    np. tu: http://www10.americanexpress.com/sif/cda/page/0,1641
    ,2193,00.asp?
    aexp_nav=shopgiftcheq). Różnią się one trochę szatą graficzną od standardowych
    czeków podróżnych, ale funkcjonują podobnie. I można je (jak sama nazwa
    wskazuje) bez problemu przekazywać innej osobie...

    No, ale USA to nie GB... ;-)

    m23m

  • 8. Data: 2004-08-09 18:28:48
    Od: "Łukasz W." <w...@i...pl>

> [...]
    >
    > Jeżeli więc Twój brat kupi te czeki i je od razu podpisze dwa razy to
    > możesz mieć problem z ich realizacją (pracownik nie widział jak je

    te czeki mialyby posluzyc tylko do tego by brat nie mial przy sobie
    wszystkich pieniazkow ...
    To i tak on mialby je realizowac tutaj :-) wiec co do podpisow bylyby takie
    same.

    > Uważam, że najszybszym sposobem przekazania pieniędzy z WB do Polski
    > to zwykłe polecenie wypłaty w systemie SWIFT. Jedyny mankament to
    > obowiązek posiadania rachunku i nieco wyższe koszty dla zleceniodawcy.

    tez tak sadze :-)
    i chyba z tego skorzysta moj brat
    dlatego wlasnie w kolejnym poscie pytam o prowizje ...

    Dziekuje za odpowiedzi !

    Pozdrawiam,
    magda

  • 9. Data: 2004-08-09 18:31:23
    Od: "Fotech" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > ani ja nie mam pojecia co to jest ten czek, na czym polega, jakie oplaty sie

    o czekach Ci juz napisali, ale jak jego pracodawca jest taki wspaniałomyslny, niech
    mu po prostu przesyla pieniadze na konto w Polsce i po klopocie, a on sobie je
    przesle wewnatrz kraju jak tylko zechce :)

    Wojtek

  • 10. Data: 2004-08-09 21:16:05
    Od: "Jerzy Dusk" <s...@U...pl>

    MK:
> [...]
    >raz przy jego realizacji. Oba podpisy musza byc takie same. M.in. dlatego
    >wlasnie jest to bezpieczniejszy sposob niz przewozenie gotowki.

    ano właśnie, zapomniałem o podpisach