    From: "darsoon" <d...@o...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: czek podrozny
    Date: Mon, 9 Aug 2004 18:27:25 +0200
    Sender: d...@p...onet.pl@s0cfpi.pkobp.pl

    Użytkownik "Łukasz W." <w...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:cf7n9u$5d8$1@news.onet.pl...
    > Czy ktos z Was mial do czynienia z czekiem podroznym ?
    > Otoz moj brat jest w Wielkiej Brytanii, pracuje tam. Pracodawca
    podsunal mu
    > pomysl by pieniazki wysylal czekiem podroznym (do Polski). Ale ani
    on (brat)
    > ani ja nie mam pojecia co to jest ten czek, na czym polega, jakie
    oplaty sie
    > ponosi przy jego nadaniu ... itp.
    > Czy ktos jest w stanie mi pomoc?
    > Bede wdzieczna za jakiekolwiek informacje.

    IMO przekazywanie pieniędzy (osobie trzeciej) czekiem podróżniczym to
    nie jest najlepszy pomysł.
    Generalnie przy obsłudze czeków podróżniczych obowiązuje zasada, że
    przy ich zakupie składa się na nich podpisy (w obecności pracownika) i
    następnie przy realizacji czeku składa się drugi podpis
    (kontrasygnujący) rónież w obecności pracownika banku lub biura np.
    American Express.
    Akceptacja takiego czeku polega na porównaniu obydwu podpisów (czyli
    tego złożonego przy zakupie z tym złożonym przy realizacji). Kolejny
    warunek to składanie tych podpisów w obecności pracowników instytucji,
    które je sprzedają/skupują.

    Jeżeli więc Twój brat kupi te czeki i je od razu podpisze dwa razy to
    możesz mieć problem z ich realizacją (pracownik nie widział jak je
    podpisywałaś).
    Druga możliwość - brat kupi te czeki i nie podpisze ich w ogóle. Nie
    wiem jak jest w Wielkiej Brytani ale u nas to by nie przeszło. Przed
    wydaniem czeków klientowi muszą zostać przez niego podpisane zgodnie
    ze wzorem podpisu złożonym na potwierdzeniu sprzedaży.
    Trzeci sposób - brat wpisze na tych czekach Twoje Imię i Nazwisko w
    polu "Pay this cheque to the order of" + dwa podpisy. Wtedy jednak
    taki czek będzie można przyjąć tylko do inkasa co się wiąże z długim
    czasem oczekiwania na pieniądze.

    Uważam, że najszybszym sposobem przekazania pieniędzy z WB do Polski
    to zwykłe polecenie wypłaty w systemie SWIFT. Jedyny mankament to
    obowiązek posiadania rachunku i nieco wyższe koszty dla zleceniodawcy.

    Darsoon