  • 81. Data: 2007-06-29 20:23:17
    Temat: Re: czy to jest legalne
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 29 Jun 2007 22:08:12 +0200,
    osoba podpisana: JotBe <j...@B...SPAMU.op.pl>
    napisała:
    [...]
    > A z czego wynika obowiązek darmowego przyjmowania gotówki?

    Z ustawy (o NBP chyba)

    KJ

    Zuzanka najwyraźniej pełni obowiązki Albina Siwaka w tej ekipie...
    (C) Slawek Kotynski w dyskusj nt. pl.whatewer.SETI@home...

  • 82. Data: 2007-06-29 20:42:06
    Od: JotBe <j...@B...SPAMU.op.pl>

    Dnia Fri, 29 Jun 2007 20:23:17 +0000 (UTC), Kamil Jońca napisał(a):

    > Dnia Fri, 29 Jun 2007 22:08:12 +0200,
    > osoba podpisana: JotBe <j...@B...SPAMU.op.pl>
    > napisała:
    > [...]
    >
    > Z ustawy (o NBP chyba)

    Na pewno nie z ustawy o NBP, o ile z jakiejkolwiek.

    Podsumowując (i kończąc z mojej strony) dyskusję:
    1. Nie neguję pobierania dodatkowej opłaty (choć bardzo mi się to nie
    podoba) za płatność kartą (lub gotówką) ale powinno być to wyraźnie
    zaznaczone w punkcie sprzedaży, aby nie było niespodzianki i przepychanek
    przy kasie.
    2. Uważam, że lepszym rozwiązaniem byłby rabat przy preferowanych formach
    płatności niż naliczanie dodatkowej opłaty. Z takimi przypadkami już się
    spotkałem.
    3. W przypadku dodatkowej opłaty za niepreferowaną formę płatności kwota ta
    MUSI znaleźć się na paragonie/fakturze, czyli kwota na paragonie musi być
    zgodna z kwotą na slipie.

    --
    JotBe

  • 83. Data: 2007-06-29 21:00:28
    Od: Bartosz 'xbartx' Nowakowski <b...@h...net>

    JotBe pisze:

    > Osoba płacąca gotówką generuje koszty związane z obsługą gotówki, więc
    > dlaczego za nie ma płacić osoba płacąca kartą? :)

    Bo ona też płaci gotówką tylko wirtualną, która prócz normalnych
    standardowych kosztów generuje jeszcze dodatkowe.

    > Przy płatności na raty sklep otrzymuje zapłatę za towar od kredytodawcy.
    > Dodatkowe koszty płacisz kredytodawcy (bankowi) i to on na Tobie zarabia.
    > Sprzedawca zadowala się własną marżą na sprzedanym towarze.

    Nie znam tematu, ale jesteś pewien, że sprzedawca na pewno nic z tego
    nie ma?

    --
    Bartosz 'xbartx' Nowakowski

  • 84. Data: 2007-06-29 21:09:47
    Od: JotBe <j...@B...SPAMU.op.pl>

    Dnia Fri, 29 Jun 2007 23:00:28 +0200, Bartosz 'xbartx' Nowakowski
    napisał(a):

    > Bo ona też płaci gotówką tylko wirtualną, która prócz normalnych
    > standardowych kosztów generuje jeszcze dodatkowe.

    Płatność gotówką wirualną (czyli kartą) nie generuje kosztów związanych z
    liczeniem bilonu/banknotów, transportem, ochroną transportu, kosztami
    wpłaty na rachunek bankowy.
    Co w takim razie jest standardowym kosztem?

    --
    JotBe

  • 85. Data: 2007-06-29 21:28:32
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Fri, 29 Jun 2007 22:42:06 +0200, JotBe napisał(a):

    > Na pewno nie z ustawy o NBP, o ile z jakiejkolwiek.

    Ogólnie z art. 358(1) par. 1 kc oraz z ustawy o cenach.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://www.money.pl/forum/

  • 86. Data: 2007-06-29 21:40:10
    Od: JotBe <j...@B...SPAMU.op.pl>

    Dnia Fri, 29 Jun 2007 21:28:32 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a):

    > Ogólnie z art. 358(1) par. 1 kc oraz z ustawy o cenach.

    Ale przedmiotem zobowiązania może być także dodatkowa pozycja
    wyszczególniona w cenniku:
    "Obsługa płatności gotówkowej: 10,00 zł".
    I co wtedy?

    --
    JotBe

  • 87. Data: 2007-06-29 23:15:50
    Od: Bartosz 'xbartx' Nowakowski <b...@h...net>

    JotBe pisze:

> [...]
    > wpłaty na rachunek bankowy.
    > Co w takim razie jest standardowym kosztem?

    Jeżeli dany sklep 99% czy nawet 90% zakupów ma realizowanych przy pomocy
    gotówki to jak myślisz?
    Poza tym co właścicielowi za różnica czy będzie wiózł 20, 50 czy 100 zł
    więcej? Koszt raczej nieodczuwalny jeżeli utargu ma 10k PLN.
    Równie dobrze może zostawić te 20, 50 czy 100 zł w kasie po to żeby na
    następny dzień miał czym wydawać.
    Przykłady można mnożyć tylko po co? Sklep z małym i sklep z dużym
    obrotem (sieć sklepów) to są IMO dwa przeciwstawne bieguny jeżeli chodzi
    o podejście do płatności kk - przynajmniej na dzień dzisiejszy, ale
    liczę na to że to się zmieni na plus.

    --
    Bartosz 'xbartx' Nowakowski

  • 88. Data: 2007-06-30 01:29:40
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Morph wrote:

    [ciach]

    > (Oczywiście obca waluta to trochę inna sprawa niż karta kredytowa, ale
    > chodzi o przesłanie)

    A kosiarka do trawy to tylko "trochę inne" sprzęt, niż ciągnik rolniczy.
    Weź się nie ośmieszaj swoimi durnymi porównaniami...

    > A jeszcze inna sprawa, powiedzmy że klient bierze w sklepie towar na
    > przelew 14 dni. Powinien za towar przelać kwotę 100zł czy może 100zł
    > pomniejszone o koszty przelewu ?

    A czy prowizję za przelew pobiera bank, czy sklep? Pomyśl... To na
    prawdę nie boli...

  • 89. Data: 2007-06-30 01:32:00
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Morph wrote:

    > A ja bym przyrównał płacenie kartą do wykonywania przelewu z banku, to

    A ja bym porównał twoje "przemyślenia" do vogońskiej poezji... Bolesne i
    bez sensu.

    > kupujący pokrywa koszty takiego przelewu.

    Primo: o ile takie koszty ma.
    Secundo: prowizję pobiera bank, a nie sklep.
    Tertio: robi to zgodnie z umową i za wykonaną usługę. A sklep tylko
    sprzedaje towar.

  • 90. Data: 2007-06-30 01:38:23
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Morph wrote:

    > Przyjmowanie "płatności kartą kredytową" sprzedawca może uznać za
    > usługę, za którą się płaci i która jest na paragonie jako odrębna
    > pozycja.

    Nie, nie może. Podobnie jak nie może wymyślić sobie usługi "wydanie
    reszty" i pobierać za to opłaty.

    > A tak znowu z innej beczki to pamiętam jak byłem w pradze w
    > restauracji na paragonie miałem pozycję napiwek dla kelnera, choć go
    > wcale nie zamawiałem :)

    Nie zmieniaj tematu.
    [ciach]

    > nie za bardzo rozumiem, tzn. że na towarze powinna widnieć cena w
    > każdej obcej walucie ?

    To albo kurs wymiany. Dla każdej waluty (poza lokalną), jakiej
    przyjmowanie zadeklarował sprzedawca.

    [ciach]

    > Mówię o kosztach po stronie klienta, robisz przelew z mbanku, płacisz
    > 0,5zł za przelew. Czyli odliczasz od 100zł te 50gr i płacisz
    > sprzedawcy 99,50zł, bo przecież jak twierdzisz reszta Cie nie
    > obchodzi?

    Ty na prawdę jesteś taki głupi, czy tylko trollujesz?

    Jeszcze trochę, a zaczniesz sobie odliczać koszt amortyzacji portfela...