  • 41. Data: 2006-12-07 21:00:57
    Temat: Re: karty z chipem
    Od: RobertS <r...@x...pl>

    > Mianowicie do czego tak na prawdę miałbym się przekonywać? Rozumiem, że moje
    > pytanie może się wydać śmieszne/lamerskie bądź też po prostu głupie, ale czy
    > chipowe plastiki jakoś znacząco różnią się od kart z paskiem magnetycznym po
    > za tym, że wszystkie transakcje nimi dokonywane będą potwierdzanie PINem a
    > nie podpisem (w przypadku kart VISA).

    > Pozdrawiam.

    Chodzi o to, że nie ma już odwrotu od chipa. Do 2010 r. wszystkie karty
    beda w nie wyposazone. Od 2008 r. nie będą wydawane karty bez chipa.
    Mnie to akurat odpowiada, bo jestem zwolennikiem kart chipowych, ale
    jest tez grupa zatwardzialych przeciwnikow, ktorym chcialem pokazac, w
    ktora strone zmierzaja organizacje platnicze. I do nich bylo pytanie co
    zrobia jezeli nie bedzie juz kart w nie wyposazonych?

    > Czy są jeszcze jakieś różnice pomiędzy kartami chipowymi a magnetycznymi,
    > których należy się w jakimś stopniu obawiać?

    nie ma, chodzi tylko o bezpieczenstwo i sposob autoryzacji transakcji,
    w przypadku karty z chipem prawie kazda transakcja jest autoryzowana
    PIN-em (tak jak wiekszosc debetowek)

    i szkopul w tym, ze banki (w wiekszosci przypadkow) nie uznaja
    reklamacji transakcji autoryzowanych za pomoca PINu

    pozdr.
    RobertS

  • 42. Data: 2006-12-07 23:54:33
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Jacek Osiecki" <j...@c...pl> wrote in message

    > No i gdyby tak było - OK... Ale obecnie banki mówią "wypchaj się" - więc
    > trudno się dziwić temu jak "lubiane" są karty wymuszające wprowadzanie
    > pinu

    to się właśnie wypchałem i wyniosłem się z polskich banków.

  • 43. Data: 2006-12-07 23:56:16
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Catbert" <c...@w...pl> wrote in message

    > Państwo socjalistyczne musi nadzorować swych obywateli - gdzie są i co
    > robią, ile płacą i skąd na to mają - karty są w tym pomocne.

    Akurat dane na temat transakcji już od dawna używane są do różnego rodzaju
    stastystyk i to w głeboko kapitalistycznych państwach.
    Ciemnote ci wcisnęli i ciemnotę powtarzasz.
    Niedługo się pewnie dowiem, że to rosja wymyśliła google.

  • 44. Data: 2006-12-07 23:58:30
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Telly Savalas" <t...@k...pl> wrote in message

> [...]
    > po
    > za tym, że wszystkie transakcje nimi dokonywane będą potwierdzanie PINem a

    różnią się tym, że nie da się skopiować chipa i pod tym względem są znacznie
    bezpieczniejsze.
    Ale przy okazji banki upiekły własną pieczeń i wypięły się głęboko na
    reklamacje twierdząc, że wszystko jest winą klienta.

  • 45. Data: 2006-12-08 08:50:40
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Thu, 7 Dec 2006 17:54:33 -0600, witek napisał(a):
    > to się właśnie wypchałem i wyniosłem się z polskich banków.

    No fajnie, tylko gorzej jak ktoś jednak chce korzystać z karty w Polsce :)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    "To nie logika, to polityka"

  • 46. Data: 2006-12-08 11:26:17
    Od: "Mario" <k...@p...fm>

    > różnią się tym, że nie da się skopiować chipa i pod tym względem są znacznie
    > bezpieczniejsze.

    To zapewne prawda, ale z biegiem czasu pewnie oszuściu nauczą się
    kopiwać chip i będzie jak z paskiem magnetycznym. Oczywiście
    dążenie do wiekszego bezpieczeństwa jest dobre.

    > Ale przy okazji banki upiekły własną pieczeń i wypięły się głęboko na
    > reklamacje twierdząc, że wszystko jest winą klienta.

    No właśnie. Jeżeli ktoś ma kk z np. 10.000 limitem to może być
    niewesoło. Nie powinno być tak, że z autoamtu transakcja
    zatwierdzona pinem jest obciążana na konto klienta banku. Niesutanne
    zmienianie limitów transakcyjnych jest bardzo kłopotliwe. Przecież
    płacenie kartą nie może być sztuką dla sztuki. Kk to ma być
    wygoda, a nie ciągłe zastanawianie "na ile zmienić limit?", "ile
    teraz ustawiłem?" itd.

  • 47. Data: 2006-12-08 13:49:15
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    > No fajnie, tylko gorzej jak ktoś jednak chce korzystać z karty w Polsce :)

    Karty zagraniczne w Polsce też działąją. :)

  • 48. Data: 2006-12-08 13:55:54
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Mario" <k...@p...fm> wrote in message
    .com...

    >To zapewne prawda, ale z biegiem czasu pewnie oszuściu nauczą się
    >kopiwać chip i będzie jak z paskiem magnetycznym. Oczywiście
    >dążenie do wiekszego bezpieczeństwa jest dobre.

    Nie takie proste bo do zawartości pamięci chipa nie ma dostępu.
    Nie powiem, że nigdy sie nie da, bo może ktoś zoś kiedyś wymyśli.
    Narazie się nie da i to jest podstawowy plus karty z chipem.
    Nie da się zrobić duplikatu karty.

> [...]
    >płacenie kartą nie może być sztuką dla sztuki. Kk to ma być
    >wygoda, a nie ciągłe zastanawianie "na ile zmienić limit?", "ile

    Najważniejsze jest kto odpowiada za transakcje w momencie kiedy ja mówię, że
    to nie moja.
    Narazie znalazłem bank, który mówi, że on. I w praktyce się sprawdza. Dwa
    razy ktoś mi podebrał kasę z konta na ogólną sume 12 tyś złotych i dwa razy
    zwrot kasy trwał 2 dni.
    Rodzaj karty mi w tym przypadku zwisa. Może być nawet jej numer napisany na
    kartce papieru toaletowego.

  • 49. Data: 2006-12-08 15:33:23
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "rsa127" <r...@p...onet.pl> writes:

    > "Złe" wieści. Amex w innych krajach (np. Wlk. Brytania) ma chipa zgodnego z
    > EMV. Poza tym wymagania przejscia na chipa są związane z wymaganiami Unii
    > Europejskiej dotyczącymi SEPA.

    Zasadniczo, to po prostu sa wymagania zdrowego rozsadku.

    Jesli za kilkaset zlotych moge legalnie kupic czytnik, ktory potrafi
    odczytywac i zapisywac wszystkie sciezki karty, i jesli ten czytnik
    podlacza sie przez RS232 do zwyklego komputera, to nie ma zadnych
    technicznych przeszkod, by sprzedawca w sklepie w taki sposob
    kopiowal karty (i PINy do nich, bo genialnym bankowcom za malo
    kopiowania zawartosci karty, musza byc jeszcze PINy) i "korzystal"
    z nich w bankomatach.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 50. Data: 2006-12-08 15:36:13
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    RobertS <r...@x...pl> writes:

    > ma sie zmienic sposob wprowadzania PINu, powszechnie znany jest bowiem
    > problem zwiazany z bezpieczenstwem
    > podczas tej operacji...ale do biometryki nam jeszcze daleko

    Biometryka jest czesto slabsza niz PINy.

    Biometryke mozna zastosowac glownie tam, gdzie bardziej skomplikowane
    zabezpieczenia sie nie sprawdzaja (w rodzaju "sprzataczka czesto gubi
    karte, nie pamieta PINow" itp.). Ew. w dodatku do lepszych zabezpieczen,
    ale wtedy podniesienie bezpieczenstwa jest iluzoryczne.
    --
    Krzysztof Halasa