  • 1. Data: 2012-11-09 09:00:41
    Temat: kolejny ruch w kier. zniechęcania do gotówki
    Od: SQLwiel <"[nick]"@guglowapoczta.com>

    http://serwisy.gazetaprawna.pl/finanse-osobiste/arty
    kuly/660466,wyplaty_z_bankomatow_beda_dodatkowo_plat
    ne.html

    "wprowadza możliwość pobierania przez właściciela bankomatu surcharge,
    czyli dodatkowej prowizji za korzystanie z jego urządzeń. - To spowoduje
    chaos na rynku. Klienci nie będą wiedzieć, czy i ile zapłacą za
    wyciągnięcie gotówki z maszyny, "

    --

    Dziękuję i pozdrawiam. SQLwiel

  • 2. Data: 2012-11-09 10:23:44
    Temat: Re: kolejny ruch w kier. zniechęcania do gotówki
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 9 Lis, 08:59, SQLwiel <"[nick]"@guglowapoczta.com> wrote:
> [...]
    > czyli dodatkowej prowizji za korzystanie z jego urządzeń. - To spowoduje
    > chaos na rynku. Klienci nie będą wiedzieć, czy i ile zapłacą za

    pbb to nie rusza :)

    "W projekcie nowelizacji zapisano, że surcharge dopuszczalny byłby
    przy transakcjach kartami kredytowymi."

    Gorsze jest ponizsze...

    "Senacki projekt zakłada również umożliwienie właścicielom sklepów
    decydowania o tym, które karty będą akceptować, a których nie. Chodzi
    o to, by akceptanci nie musieli przyjmować płatności kartami, które
    będą dla nich drogie w obsłudze. Do zamknięcia tego wydania DGP nie
    było wiadomo, czy te zapisy pozostały, czy też parlamentarzyści
    zdecydowali się je usunąć."

  • 3. Data: 2012-11-09 12:04:31
    Od: W <w...@w...pl>

    SQLwiel wystukał, co następuje:

> [...]
    > czyli dodatkowej prowizji za korzystanie z jego urządzeń. - To
    > spowoduje chaos na rynku. Klienci nie będą wiedzieć, czy i ile zapłacą

    Tia... jak przegną do końca to ludzie się w końcu na nich wypną, karty
    wrzucą do kosza i radośnie sobie będą całość wypłaty wypłacać raz w miesiącu
    i płacić gotówką - opłaty za karty większe, opłaty za bankomaty... niech się
    gonią...

  • 4. Data: 2012-11-09 23:08:42
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    krzysztofsf pisze:

    > pbb to nie rusza :)
    >
    > "W projekcie nowelizacji zapisano, że surcharge dopuszczalny byłby
    > przy transakcjach kartami kredytowymi."

    Nie przywiązywałbym wagi akurat to tego zdania. Po pierwsze to bankomat
    nie wie czy karta jest kredytowa, debetowa, obciążeniowa, przedpłacona,
    czy jeszcze inna, a po drugie to - tym bardziej pismaki ich nie
    odróżniają... :-)

> [...]
    > będą dla nich drogie w obsłudze. Do zamknięcia tego wydania DGP nie
    > było wiadomo, czy te zapisy pozostały, czy też parlamentarzyści

    A dotąd to niby był obowiązek akceptowania wszystkich kart???

    --
    MiCHA

  • 5. Data: 2012-11-10 08:05:02
    Od: Andrzej Kubiak <n...@i...invalid>

    Dnia Fri, 09 Nov 2012 23:08:42 +0100, Przemyslaw Kwiatkowski napisał(a):

> [...]
    > nie wie czy karta jest kredytowa, debetowa, obciążeniowa, przedpłacona,
    > czy jeszcze inna, a po drugie to - tym bardziej pismaki ich nie

    Akurat bankomat łatwo mógłby je rozpoznawać z wystarczającą dokładnością.

    Pismaki to osobna bajka, mnie bardzo podoba się "onetowy" podział na
    kredytowe i płatnicze :) Co w sumie smutne jest, bo gdy czytam te wszystkie
    bzdury w działach finansowych i elektronicznych, inne działy też traktuję
    jako kupę głupot, bo tam mądrzejsi pewnie nie siedzą.

    AK

  • 6. Data: 2012-11-10 09:44:09
    Od: MK <m...@i...pl>

    W dniu 10.11.2012 o 08:05 Andrzej Kubiak <n...@i...invalid> pisze:

> [...]
    > bzdury w działach finansowych i elektronicznych, inne działy też traktuję
    > jako kupę głupot, bo tam mądrzejsi pewnie nie siedzą.

    A widziales jaki podzial stosuje np. taki mBank? ;)
    http://macka.w.interia.pl

    MK

  • 7. Data: 2012-11-10 14:02:16
    Od: Andrzej Kubiak <n...@i...invalid>

    Dnia Sat, 10 Nov 2012 09:44:09 +0100, MK napisał(a):

    > A widziales jaki podzial stosuje np. taki mBank? ;)

    MBank... to ten bank, co chwali się programem na "iPad'a", a na forum ma
    skrypt zastępujący przekleństwa (także domniemane) tekstem "o cfaniaku"? To
    niby nie powinienem się dziwić, ale...

    > http://macka.w.interia.pl

    Ojezusmaria :)

    AK

  • 8. Data: 2012-11-10 14:55:27
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 11/10/2012 09:05 AM, Andrzej Kubiak wrote:

> [...]
    > bzdury w działach finansowych i elektronicznych, inne działy też traktuję
    > jako kupę głupot, bo tam mądrzejsi pewnie nie siedzą.

    Tak prawde mowiac, to podzial na rodzaje kart jest mocno umowny, i
    raczej zalezy od jej funkcji.

    Np. w niemieckim netbanku, ichnia karta master card, mozemy wyjac bez
    prowizji, w dowolnym bankomacie strefy euro (inne kraje - prowizja), do
    limitu karty. Oczywiscie tego typu kredyt, podobnie jak za zakupy, nie
    jest oprocentowany.
    Karta splaca sie z konta raz w miesiacu, oczywiscie nie stoi nic na
    przeszkodzie, aby tego samego dnia ponownie wyplacic do limitu karty (i
    wplacic np. na oprocentowane konto, skoro kredyt mamy za darmo...). W
    umowie na prozno szukac "grace period" i podobnych.

    Czyli jak rozumiec powyzsze - polskie karty kredytowe tak naprawde sa
    tylko pol-kredytowe, bo darmowy kredyt jest wylacznie na zakupy, lecz
    nie na gotowke z bankomatu? ;)

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://blog.wpkg.org

  • 9. Data: 2012-11-10 16:27:12
    Od: MK <m...@i...pl>

    W dniu 10.11.2012 o 14:55 Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org> pisze:

    > Tak prawde mowiac, to podzial na rodzaje kart jest mocno umowny, i
    > raczej zalezy od jej funkcji.

    W czasach gdy powstawaly mBank i Inteligo, chyba wszyscy na pbb operowali
    jedynym slusznym podzialem. Gdy karty zaczely sie upowszechniac zaczal
    robic sie balagan, bo amatorzy zaczeli o nich pisac ;)

> [...]
    > wplacic np. na oprocentowane konto, skoro kredyt mamy za darmo...). W
    > umowie na prozno szukac "grace period" i podobnych.

    Tak, bo jest to tzw. karta z obciazeniowa :).

    > Czyli jak rozumiec powyzsze - polskie karty kredytowe tak naprawde sa
    > tylko pol-kredytowe, bo darmowy kredyt jest wylacznie na zakupy, lecz
    > nie na gotowke z bankomatu? ;)

    Klasyfikacji kart mozna dokonywac pod kilkoma wzgledami np.

    funkcjonalnosc (w praktyce podzial juz nie istnieje)
    - karta bankomatowa
    - karta platnicza

    zasieg (to takze historia)
    - krajowy (domestic)
    - miedzynarodowy

    sposob rozliczania
    - karta kredytowa
    - karta debetowa (debit)
    - karta z odroczonym terminem platnosci (np. Diners Club)
    - karta obciazeniowa (w PL to chyba tylko w ofercie dla firm sie ostaly)

    technologie
    - pasek magnetyczny
    - chip
    - zblizeniowa
    - hybrydowa

    Moze warto byloby reaktywowac faq4pbb... ;)

    MK

  • 10. Data: 2012-11-10 18:16:03
    Od: Andrzej Kubiak <n...@i...invalid>

    Dnia Sat, 10 Nov 2012 15:55:27 +0200, Tomasz Chmielewski napisał(a):

    > Tak prawde mowiac, to podzial na rodzaje kart jest mocno umowny, i
    > raczej zalezy od jej funkcji.

    Eee tam.

> [...]
    > wplacic np. na oprocentowane konto, skoro kredyt mamy za darmo...). W
    > umowie na prozno szukac "grace period" i podobnych.

    Opisałeś wyżej kartę charge.

    > Czyli jak rozumiec powyzsze - polskie karty kredytowe tak naprawde sa
    > tylko pol-kredytowe, bo darmowy kredyt jest wylacznie na zakupy, lecz
    > nie na gotowke z bankomatu? ;)

    A czy "karta kredytowa" oznacza, że kredyt jest darmowy? Spóźnij się o
    dzień ze spłatą*, to się przekonasz. ;)

    AK

    * - tak, Citi z małego spóźnienia nie robi problemu, BZWBK chyba też nie.
    Ale regulaminowo - mogą :)