  • 21. Data: 2009-07-10 21:24:39
    Temat: Re: mam wyrzuty sumienia
    Od: Delfino Delphis <D...@w...poczta.onet.pl>

    skippy wrote:

    > Ja też często mam.
    > Jak Ci pare razy zjedzą stopa w punkt, albo o kilka p. i zawrócą, to
    > chwilowo odpuścisz i wtedy właśnie Cie powiezie:)))

    No więc nie odpuszczę, zapamiętam tą uwagę. Ogolnie mam teraz możliwość
    śledzenia giełdy na bieżąco więc konstruuję z grubsza taki system
    daytradingowy, choć nie do końca, bo za małe mam jeszcze doświadczenia.
    Domyślam się, że dla was wyjadaczy będzie on bardzo naiwny.

    Idea jest taka, że zajmuję pozycję na określoną liczbę kontraktów w sytuacji
    najbardziej korzystnej dla jasno zdefiniowanego trendu np. jak zajmuję
    krótką to na oporze całej tendencji spadkowej z bliskim stopem (np. w
    czwartek była okazja). Mogę dużo zyskać, a mało stracić. Zakładając, że
    indeks rzeczywiście spadł mogę zwiększać swoje zaangażowanie w pozycję
    mając pokrycie w już osiągniętych zyskach, ale tylko pod warunkiem, że mam
    przesłanki, iż indeks nadal będzie spadał (np. w tej chwili nie ma takich
    przesłanek). Jeśli wręcz przeciwnie indeks idzie wbrew pozycji zmniejszam
    zaangażowanie, nawet do zera. Z zasady nie zajmuję pozycji wbrew trendowi
    głównemu, bo wydaje mi się to zbyt ryzykowne (czyli na chwilę obecną nie
    dopuszczam długich pozycji z wyjątkiem tych, które zamykają pozycje
    krótkie). Jeśli tendencja znów się odwraca lub wchodzi w chwilowy trend
    boczny zajmuję z powrotem moją normalną pozycję.

    Stopa mam więc ustawionego z ręki, ale nie jest to jakoś specjalnie
    ryzykowne, bo zgodnie z planem zanim dojdę w okolice stopa moje
    zaangażowanie już powinno być niewielkie i te parę punktów w jedną czy
    drugą nie gra roli.

    Skąd wiem czy zwiększać czy zmniejszać zaangażowanie? Tu leży właśnie cały
    ten myk. Oczywiście nie wiem, ale z każdym dniem się tego uczę. Z grubsza
    wykorzystuję coś co nazywam nastrojem na rynku - wypadkową wielu czynników
    takich jak kursy innych rynków, futures na indeksy USA, komentarze
    analityków, tendencje na surowcach oraz walutach plus oczywiście analiza
    techniczna wykresu minutowego indeksu. Przy tym ostatnim trzeba naprawdę
    zachować dużo zimnej krwi i jasno sobie w głowie zdefiniować co nazywamy
    już trendem, a co jeszcze nie. Dla przykładu gdybym grał na 4 krótkich
    kontraktach to w przypadku wzrostu indeksu redukował bym do 1-2, więc na
    stopie zamykam niewiele i nie jest mi szkoda - zresztą skoro otworzyłem na
    oporze, indeks spadał, potem rósł, a po drodze część zamknąłem, to nadal
    powinienem być na plus lub przynajmniej na zero, więc nie ma efektu
    psychologicznego straty. Odwrócenie trendu to powrót do czterech ew, z
    możliwością dojścia do sześciu (ale tylko pod warunkiem przesunięcia stopu,
    a to bierze się stąd, że stop podąża, za spadającym oporem - wszystko mam
    rozpisane i wyliczone). Jeśli kompletnie nie wiem co dalej zostają przy
    swoich czterech kontraktach zakładając, że będą one zarabiać same z siebie
    średnioterminowo (w końcu hossy i bessy trwają długo i mała jest szansa, że
    akurat teraz trwa odwrócenie).

    Na razie to działa i pozwala mi nawet nieco zarabiać przy trendzie
    horyzontalnym, choć tylko gdy wariancja jest odpowiednio duża. Nie
    wykluczam jednak, że to jest przypadek i mam dużą pokorę przed giełdą.
    Zarobione pieniądze zainwestowałem w książki ;)

  • 22. Data: 2009-07-10 21:40:46
    Od: macieks <m...@g...com>

    On 10 Lip, 23:24, Delfino Delphis <D...@w...poczta.onet.pl>
    wrote:

    Stopa mam więc ustawionego z ręki..
    Widzieliśmy ostatnio (czwartek, piątek) jak z ręki wygląda zamknięcie
    pozycji przez dużych graczy. Dużo punktów leci.

    Zarobione pieniądze zainwestowałem w książki ;)
    Jakby co sporo książek jest na emulku, ale i tak resztę niedostępnych
    kupiłem.
    I Komara udało mi się kupić za 30 PLN.

  • 23. Data: 2009-07-10 21:45:11
    Od: Delfino Delphis <D...@w...poczta.onet.pl>

    macieks wrote:

    > Spoko, spoko tu masakry S nie będzie. A jak się rynek otworzy w
    > poniedziałek to cholera wie :)

    Otworzy się neutralnie, a potem zacznie rosnąć ;)

    > Ja odniosłem ( i wydaje mi się, że część kolegów też) wrażenie, że
    > zbyt entuzjastycznie podszedłeś do otwartej pozycji. Dając temu wyraz
    > swoim postem.
    > Takie wirtualne miliony na koncie :)

    Ja na poważnie podchodzę tylko do kapitału początkowego. To co ponad niego
    mnie nie obchodzi. Bardziej bawię się i uczę. Fajnie byłoby go pomnożyć, no
    cóż.

  • 24. Data: 2009-07-10 21:48:40
    Od: Delfino Delphis <D...@w...poczta.onet.pl>

    macieks wrote:

    > Widzieliśmy ostatnio (czwartek, piątek) jak z ręki wygląda zamknięcie
    > pozycji przez dużych graczy. Dużo punktów leci.

    No właśnie nie wiem co to było. Ale tak w gruncie rzeczy na takie coś też
    można mieć sposób. Po prostu każdego dnia ustawiać kupno odpowiednio tanio.
    niech sobie wiszą te zlecenia, aż kiedyś coś takiego złapią.

    > Jakby co sporo książek jest na emulku, ale i tak resztę niedostępnych
    > kupiłem.
    > I Komara udało mi się kupić za 30 PLN.

    Staram się nie kraść jeśli nie muszę ;) Niektórych książek nie kupisz
    legalnie.

  • 25. Data: 2009-07-10 21:53:15
    Od: macieks <m...@g...com>

    On 10 Lip, 23:45, Delfino Delphis <D...@w...poczta.onet.pl>
    wrote:

> [...]
    > mnie nie obchodzi. Bardziej bawię się i uczę. Fajnie byłoby go pomnożyć, no

    Tak na szybko. Bo nie pamiętam.
    Jesteś kolegą mającym doświadcznie w pokerze ???

  • 26. Data: 2009-07-10 21:59:33
    Od: Delfino Delphis <D...@w...poczta.onet.pl>

    macieks wrote:

    > Tak na szybko. Bo nie pamiętam.
    > Jesteś kolegą mającym doświadcznie w pokerze ???

    Tak. Z pokerem to ciekawa sprawa. Kupiłem książek za ok 500zł i mniej więcej
    pomnożyłem tą inwestycję razy 10. Ale nie traktuję tego poważnie bo
    regularne zarabianie na tym to zbyt ciężka i niewdzięczna robota. Lepiej
    znaleźć uczciwą pracę.

  • 27. Data: 2009-07-10 22:20:23
    Od: macieks <m...@g...com>

    On 10 Lip, 23:59, Delfino Delphis <D...@w...poczta.onet.pl>
    wrote:

> [...]
    > pomnożyłem tą inwestycję razy 10. Ale nie traktuję tego poważnie bo
    > regularne zarabianie na tym to zbyt ciężka i niewdzięczna robota. Lepiej

    Jest bardzo dużo podobieństwa do giełdy. Ciężka robota. Określenie
    stawki i ryzyka bardzo się przyda.
    Będziesz miał przewagę nad nowicjuszami, ale walka z lewarem to już
    indywidualna sprawa.

  • 28. Data: 2009-07-11 08:33:58
    Od: "Fidelio" <t...@o...eu>

    Użytkownik "skippy" <m...@o...the.moon> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Delfino Delphis" <D...@w...poczta.onet.pl> napisał w
    > wiadomości news:h387i1$dup$1@news.onet.pl...

    > Ja też często mam.
    > Jak Ci pare razy zjedzą stopa w punkt, albo o kilka p. i zawrócą, to
    > chwilowo odpuścisz i wtedy właśnie Cie powiezie:)))

    Najgorsze są sytuacje takie jak ja miałem na plastboksie niedawno.
    Wszedłem po ok 20 pln, ale zaczęło spadać, płynność niezbyt wielka na tym
    papierze, więc się przestraszyłem i uciekłem.
    Dziś stoi po 30 pln, zarobiłbym prawie 8 tyś. Ech, też mieliście takie
    sytuacje? Przydałaby się giełdowa grupa wsparcia ;-)

  • 29. Data: 2009-07-11 08:58:18
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Delfino Delphis" <D...@w...poczta.onet.pl> wrote in message

    > Hmm, ale nie masz wrażenia, że zarabiasz na cudzym nieszczęściu? I nie
    > chodzi tutaj o tego, co nieopatrznie zajął długą pozycję, bo taka jest ta
    > gra. Ale na nieszczęściu tych milionów co na świecie tracą pracę i padają
    > ofiarami kryzysu itd., w końcu zajmując krótką pozycję na to się gra.

    to nie jest zarabianie na cudzym nieszczęsciu....

    Gdybys swoimi akcjach "wywoływał" cudze niesczęscie to i owszem, a tak
    to jest raczej wykorzystywanie sytuacji (oportunizm).
    Cudze nieszczeście i tak sie wydarzy z tobą lub bez ciebie.
    Ja również wolalbym grać na L bo wszyscy maja wtedy uśmiechnięte buzie i
    jest z
    kim jechać na bezstresowe wakacje, a tak....

    george

  • 30. Data: 2009-07-11 08:59:39
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "TT" <t...@o...pl> wrote in message news:h37nmt$3g2$1@news.onet.pl...

    > Możesz zawsze nic nie robić (stać o bok rynku bez otworzonej pozycji),
    > czyli popaść w zniechęcenie. Z tej przypadłości wyleczy cię wspomniany już
    > specjalista.
    >
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Apatia_(psychologia)
    >

    > A jak myślisz, że w każdym przypadku (long, short, bez otworzonej pozycji)
    > masz problem zdrowotny, to najprawdopodobniej popadłeś w hipochondrię.
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Hipochondria
    >
    > Bez porady u specjalisty się nie obejdzie.
    >
    > TT.

    świetne TT, mi tez poprawiłeś humor zdecydowanie :)
    george