  • 241. Data: 2020-12-29 15:24:17
    Temat: Re: [mbank] 36 złotychrocznie za nieużywanieappki mobilnej
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-12-28, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    [...]

    > Ale wektorów jest więcej niż tylko "instalowanie dziwnych aplikacji".

    Ale tylko teoretycznie.
    Praktycznie ogranicza je bariera wejścia.

    > Pamiętaj, że w przypadku dwóch urządzeń złodziej musi pokonać oba.
    > No to co, instalowanie dziwnej aplikacji na pececie i na telefonie?

    Dlatego większość ataków polega podstawieniu fałszywej strony + socjotechnice,
    a nie na przełamywaniu zabezpieczeń.

    > Poza tym, nie widzę implikacji, by nieużywanie do WWW => brak "dziwnych"
    > aplikacji.

    A ja widzę. Chociażby dlatego że wspieranie antycznych wersji to też
    jakiś koszt i w końcu na tym telefonie z Androidem 4.x nie będziesz mógł
    odpalić tych aplikacji.

    > Tzn. to oczywiście nie ma znaczenia w tym przypadku, ale wiele osób
    > w ogóle nie używa telefonów do WWW (praktycznie - czasem
    > używają, np. w terenie do rezerwacji hotelu itp).

    No ale www jest używany wewnątrz aplikacji (komponent webview).

    > Po co to robić, jeśli jest pecet, na którym robi się to znacznie bardziej
    > komfortowo?

    Mnie nie pytaj, pytaj internet.
    https://www.perficient.com/insights/research-hub/mob
    ile-vs-desktop-usage-study

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 242. Data: 2020-12-29 15:26:58
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-12-28, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    [...]

    > Piszesz o tym jak o zalecie (dla *właścicieli* telefonów).

    Tak. Zwłaszcza tych traktujących telefon jako produkt konsumencki, a nie
    zabawkę DIY.

    > Przecież to jest zwykłe ubezwłasnowolnienie. Kto może się cieszyć
    > z bycia ubezwłasnowolnionym?

    Bez przesady.

    > W Androidzie także domyślnie nie można instalować aplikacji spoza
    > sklepu. Ale ostateczną decyzję podejmuje właściciel telefonu.

    Ale łatwiej użytkownika wkręcić, niestety.
    Oczywiście jeszcze łatwiej jest na desktopie.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 243. Data: 2020-12-29 15:37:15
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-12-28, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    [...]

    > To to chyba niekoniecznie? A jeśli już, to na skutek błędu banku.

    A który nie poda Ci imion + nazwiska, adresu zamieszkania i salda?
    PESEL (lub NIP) masz np. w numerze rachunku do skarbówki, wystarzy że
    np, opłacasz co miesiąc przelew za podatek PPE (ryczałtowy).

    Poza tym wektor ataku może być inny, tzn. po przejęciu przeglądarki
    można poczekać na to by użytkownik sam zechciał zrobić jakąś operację
    wymagającą potwierdzenia, podmienić wywołanie na definiujące przelew
    zaufany i potem już z górki. 2FA nie ma chronić przed przejęciem dostępu
    do konta ze znanego urządzenia, tylko przed przejęciem dostępu z poziomu
    nieznanego, niezaufanego urządzenia.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 244. Data: 2020-12-29 17:44:44
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Wojciech Bancer <w...@g...com> writes:

    > Bez przesady.

    Nie ma tu żadnej przesady.
    To, że np. właściciel urządzenia nie ma klucza, który jest potrzebny do
    uruchomienia alternatywnego systemu, to także zaleta?

    > Ale łatwiej użytkownika wkręcić, niestety.
    > Oczywiście jeszcze łatwiej jest na desktopie.

    Najlepiej jakby w ogóle nic nie miał, wtedy nie da się go "wkręcić".
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 245. Data: 2020-12-29 20:02:27
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Bzdura.
    Wg tej filozofii policjanci są kryptoprzestępcami, bo ciągle ich szukają w
    komputerach i nawet sobie zdjęcia w pracy rozwieszają.
    Podobnie ginekolodzy marzą o przyszyciu sobie cipek.
    BTW "jebać pedałów" to chyba słowa o miłości?

    -----
    > www.sport.pl/pilka/7,65039,25131184,dzieki-smartfono
    m-kibicow-wiemy-o-nich-wszystko-nawet-to-ilu.html

  • 246. Data: 2020-12-30 00:51:38
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Wojciech Bancer <w...@g...com> writes:

    > A który nie poda Ci imion + nazwiska, adresu zamieszkania i salda?

    Saldo poda - ale nic mi z niego.
    Adres zamieszkania, skąd miałby wiedzieć? :-) Też niepotrzebny.

    > PESEL (lub NIP) masz np. w numerze rachunku do skarbówki, wystarzy że
    > np, opłacasz co miesiąc przelew za podatek PPE (ryczałtowy).

    Co miesiąc - to chyba trzeba "spełnić" jakieś ciekawe wymagania.
    Tak czy owak, to nie są tajne dane, więc jeśli bank na ich podstawie
    udziela dostępu do konta...

> [...]
    > można poczekać na to by użytkownik sam zechciał zrobić jakąś operację
    > wymagającą potwierdzenia, podmienić wywołanie na definiujące przelew

    No ale z SMSami to może nie przejść, jest (powinien być) numer konta.
    Wystarczy rzut oka i od razu widać, że coś jest nie tak. Jeśli ktoś nie
    sprawdza danych z SMSa, to ma problem - ale *może* sprawdzić.
    W przypadku pojedynczego urządzenia i jego przejęcia - nie ma żadnej
    obrony.

    > 2FA nie ma chronić przed przejęciem dostępu
    > do konta ze znanego urządzenia, tylko przed przejęciem dostępu z poziomu
    > nieznanego, niezaufanego urządzenia.

    Gdyby chodziło tylko o to, wystarczyłyby zdrapki. Nawet nie SMSy.
    Natomiast obecnie chodzi o to, by całe bezpieczeństwo nie opierało się
    na pojedynczym mechanizmie, który można złamać.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 247. Data: 2020-12-30 14:06:49
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-12-29, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    [...]

    > Nie ma tu żadnej przesady.
    > To, że np. właściciel urządzenia nie ma klucza, który jest potrzebny do
    > uruchomienia alternatywnego systemu, to także zaleta?

    Jeśli nie kupujesz urządzenia typu "zrób to sam" to jak najbardziej jest
    to zaleta. Jakoś nie widziałem masowej krytyki telewizorów, lodówek,
    samochodów, routerów, drukarek, czy innych sprzętów elektronicznych za
    to że nie można sobie z buta instalować czego się chce. To czemu
    smartfon miałby być innym urządzeniem konsumekckim niż te powyższe?

    > Najlepiej jakby w ogóle nic nie miał, wtedy nie da się go "wkręcić".

    Ewidentnie lubisz skrajności, ale tak z punktu widzenia bezpieczeństwa i
    skrajnie patrząc, to najlepiej nic nie mieć i niczego nie używać. I
    wtedy nie masz też i żadnych problemów. Tylko nie o to chodzi.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 248. Data: 2020-12-30 14:09:57
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 30.12.2020 Wojciech Bancer <w...@g...com> napisał/a:

    > to że nie można sobie z buta instalować czego się chce. To czemu
    > smartfon miałby być innym urządzeniem konsumekckim niż te powyższe?

    Jeśli ktoś uważa, że kieszonkowemu komputerowi bliżej do pralki,
    niż do peceta- to oczywiście implikacja jest słuszna.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 249. Data: 2020-12-30 14:19:04
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-12-29, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    [...]

    > Saldo poda - ale nic mi z niego.

    Tobie nic. Złodziejom pozwala typować ofiary.

    > Adres zamieszkania, skąd miałby wiedzieć? :-) Też niepotrzebny.

    A które potwierdzenie przelewu, czy wyciąg go nie zawieara?

    > Co miesiąc - to chyba trzeba "spełnić" jakieś ciekawe wymagania.
    > Tak czy owak, to nie są tajne dane, więc jeśli bank na ich podstawie
    > udziela dostępu do konta...

    Przecież co miesiąc się wpłąca zaliczki na podatek ryczałtowy.
    W drodze _wyjątku_ można co trzy, jeśli spełniasz warunki i złożysz
    papiery w odpowiednim terminie.

    Oczywiście ze te dane nie są tajne, a które dane osobowe niby są tajne?

> [...]
    > sprawdza danych z SMSa, to ma problem - ale *może* sprawdzić.
    > W przypadku pojedynczego urządzenia i jego przejęcia - nie ma żadnej

    To pogadamy o tym jak ta Twoja prosta teoretyczna możliwość będzie
    realizowalna praktycznie, a nie tylko teoretycznie. Jak na razie
    przejmowanie telefonu nie jest takie proste, aplikacje bankowe mają
    ograniczoną funlcjpnalność, ktorej z ich poziomu nie zmienisz,
    a operacje wymagają nadal potwierdzania, czy to pinem użytkownika,
    czy to biometryką.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 250. Data: 2020-12-30 14:24:35
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-12-30, Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid> wrote:

    [...]

    > Jeśli ktoś uważa, że kieszonkowemu komputerowi bliżej do pralki,
    > niż do peceta- to oczywiście implikacja jest słuszna.

    Do pralki może nie, ale do nowoczesnego telewizora z konsolą, to i
    owszem. Oczywiście znajdziesz dziesiątki modderów przeróżnych urządzeń,
    czy nawet samochodów, ale jednak nie jest to typowe zastosowanie
    konsumekckie. Zastosowaniem konsumekckim jest *używać* urządzenie w
    zakresie przewidzianym przez producenta, a nie wieczna zabawa w
    konfigurację, podrasowywanie, przerabianie i modyfikacje.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com