-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: "MK" <m...@i...pl>
Newsgroups: pl.biznes.banki
Subject: [prasowka] Discover odkrywa polski rynek kart
Date: Mon, 18 Aug 2008 19:36:02 +0200
Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
Lines: 84
Message-ID: <g8cbte$k3o$1@inews.gazeta.pl>
NNTP-Posting-Host: apn-77-114-227-193.gprs.plus.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1219080943 20600 77.114.227.193 (18 Aug 2008 17:35:43 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Mon, 18 Aug 2008 17:35:43 +0000 (UTC)
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.3138
X-Priority: 3
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.3138
X-User: macka
X-MSMail-Priority: Normal
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:453278
[ ukryj nagłówki ]gazetaprawna.pl 2008-08-15
Niepostrzeżenie na polski rynek wszedł jeden z największych na świecie
wydawców kart ? amerykański Discover. Jest obecnie właścicielem marki Diners
Club. I choć na razie nie ma mowy o wydawaniu w Polsce kart Discover, to
jednak Visa i MasterCard mają obecnie znacznie silniejszą konkurencję w
naszym kraju.
Niepostrzeżenie na polski rynek wszedł jeden z największych na świecie
wydawców kart ? amerykański Discover. Jest obecnie właścicielem marki Diners
Club.
?Nowy właściciel Diners Club jest branżowym inwestorem, którego potencjał i
doświadczenie należy sobie wysoko cenić? ? mówi portalowi finansowemu
GazetaPrawna.pl Marek Smolarz, szef Diners Club Polska. 
Discover na amerykańskim rynku istnieje od połowy lat 80-ych. W
amerykańskich portfelach jest ok. 50 mln kart z tym logo. Firma toczyła
nawet sądowe boje z Visą i MasterCard, ponieważ obie organizacje utrudniały
bankom wydawanie kart z logo Discover, jeśli banki te chciały wydawać karty
z logo Visa i MasterCard. Discover ma kilkuprocentowy udział w rynku
amerykańskim, jest też akceptowany w Kanadzie i niektórych krajach
arabskich. Nie miał dotychczas jednak możliwości szerszego wyjścia na rynek
międzynarodowy. Aż w kwietniu tego roku Discover Financial Services kupił od
Citibanku za 165 mln dolarów Diners Club, międzynarodową markę kart
przeznaczonych dla segmentu premium, czyli zamożnych klientów.
?Kupno Diners Club przez Discover daje efekty synergii? ? mówi Marek
Smolarz. Inaczej rzecz ujmując ? Diners Club zyskuje większy potencjał na
rynku amerykańskim, a Discover wypływa na wody międzynarodowe.
Na razie jednak w Polsce DC koncentruje się na niszowym konsumencie grupy
premium, wydając karty samodzielnie oraz we współpracy z bankami. Obecnie
liczba kart, które są w portfelach najzamożniejszych klientów, może być w
Polsce szacowana na około 70 tys. To karty z najwyższej półki, a więc
platinum i wyżej, nie są to wliczane karty typu gold, które obecnie trafiają
do osób nawet o średnich zarobkach. Z tej liczby kart Diners Club ma prawie
połowę. Zważywszy, że liczbę zamożnych klientów ocenia się w Polsce na ok.
400 tys., a, jak szacuje bank HSBC ? liczba ta może wzrastać i o 20 proc.
rocznie, perspektywy rozwoju biznesu kartowego dla zamożnych są duże. Ten
sektor jest jeszcze wciąż do zagospodarowania.
Diners Club myśli też o nowych segmentach. Karta DC jest kartą charge, a
więc nie typową kredytową kartą, której spłatę można rozłożyć na dłuższy
czas, tylko kartą obciążeniową, a więc taką, którą spłaca się jednorazowo
pod koniec miesiąca następnego po dokonanych płatnościach i bez odsetek. Z
tego powodu, uważa Marek Smolarz, karta charge w ogóle jest wygodnym
instrumentem płatniczym dla mniejszych firm.
?Klasyczna karta kredytowa sprawia niekiedy kłopoty księgowym. Wydatek nie
zamyka się w miesiącu obrachunkowym. Zatem księgowość może chętniej wybierać
przelewy, z konkretną datą, sprawiają mniej problemów. Można też wybierać
np. direct debit do niektórych płatności, ale to dobre rozwiązanie dla firm
z dobrą płynnością, które nie wahają się używać gotówki. W efekcie trudno
mówić o używaniu karty? ? dodaje Marek Smolarz.
Ciekawostką jest to, że są rejony ? jak kraje byłej Jugosławii ? gdzie
Diners funkcjonuje powszechnie. ?W krajach bałkańskich funkcjonuje jako
karta rabatowa, karta dla młodzieży, kredytowa, specjalna karta dla kobiet,
a więc w bardzo wielu wydaniach. Można więc rozważać pomysły takie, że
Diners Club funkcjonuje nadal jako karta premium, a na przykład Diners Club
Discover jako produkt na szerszą skalę. Wierzę, że to może być bardzo
ciekawe rozwiązanie. Na pewno nasze narzędzia będą ewoluować? ? mówi Marek
Smolarz.
Przekonanie do kart charge jest jednak w Polsce sporym wyzwaniem. Na koniec
pierwszego kwartału, według danych NBP, kart obciążeniowych było w Polsce
zaledwie 419 tys., co stanowiło 1,5 proc. rynku. Ich liczba stale maleje od
kilku lat, gdy banki zaczęły wymieniać masowo karty charge na kredytowe. Z
1,047 mln w 2001 r. , kiedy liczba kart charge była największa i stanowiły
one 7,3 proc. polskiego rynku kartowego, udział ?obciążeniówek? zaczął
szybko spadać.
Być może karty charge, jako prostszy instrument dla mniejszych firm,
ponownie się przyjmą. Pozostaje namówić posiadaczy do ich używania ? a to
problem całego polskiego rynku, na którym jest prawie 30 mln różnych kart
płatniczych, lecz wciąż mało używanych.
?Dla mnie to zagadka. Kartami zajmuję się 18 lat. Wydawało się, że używanie
kart powinno się rozwijać. Ale w polskim społeczeństwie wciąż karta służy do
bankomatu, niezależnie od tego, czy jest złota, platynowa, czy zwykła? ?
mówi Marek Smolarz. Zwraca uwagę na często przyrównywany do polskiego rynek
hiszpański. ?Już kilka lat temu na tym rynku było 700 tys. punktów, gdzie
można płacić kartą. W Polsce od trzech lat liczba punktów akceptujących
karty jest mniej więcej stabilna, to ok. 130 tys. W tym roku ta liczba
zaczęła rosnąć, jednak wciąż Polak ma problem ? gdzie zapłacić kartą.
Brakuje mechanizmów wsparcia rozwoju tego rynku, jak na przykład rządowy
program wspierania obrotu bezgotówkowego, który istniał w Hiszpanii. Taki
chów wsobny ogranicza rynek. Być może duzi acquirerzy, którzy zaczęli
działać na polskim rynku, zainwestują w jego rozwój? ? dodaje szef Diners
Club Polska.
Następne wpisy z tego wątku
- 19.08.08 11:02 Marx
- 19.08.08 15:55 Arek
- 19.08.08 16:10 Marcin Mokrzycki
- 20.08.08 06:39 Marx
Najnowsze wątki z tej grupy
- Konto wspólne w N26.
- Bank z archaicznym uwierzytelnianiem.
- Re: Akumulatorki...
- Usiłuję zapłacić za energetyzację...
- w Polsce jest kryzys
- mBank mKsiegowosc
- gotówkowe zjeby
- Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- Jutro to dziś...
- leć gołombeczku
- PUE ZUS -- administracyjna nuda...
- Prawdziwy/fałszywy bank
- Velo dał mi bezpłatny debet...
- Karta MasterCard z ALIOR za granicą.
- Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
Najnowsze wątki
- 2024-12-13 Konto wspólne w N26.
- 2024-12-09 Bank z archaicznym uwierzytelnianiem.
- 2024-12-04 Re: Akumulatorki...
- 2024-12-03 Usiłuję zapłacić za energetyzację...
- 2024-11-13 w Polsce jest kryzys
- 2024-11-12 mBank mKsiegowosc
- 2024-11-06 gotówkowe zjeby
- 2024-11-01 Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- 2024-11-01 Jutro to dziś...
- 2024-10-22 leć gołombeczku
- 2024-10-19 PUE ZUS -- administracyjna nuda...
- 2024-10-15 Prawdziwy/fałszywy bank
- 2024-10-13 Velo dał mi bezpłatny debet...
- 2024-10-07 Karta MasterCard z ALIOR za granicą.
- 2024-10-05 Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże