  • 1. Data: 2009-09-23 07:11:27
    Temat: rzut oka na zagadnienie tajemnicy bankowej
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Koniec-pewnej-epoki-
    2014036.html

    "Ostatnie trzy lata pokazują jednak, że razem z rozwojem technologicznym
    sektora bankowego, tajemnica bankowa staje się pojęciem coraz bardziej
    wirtualnym. A bank, który bez względu na wszystko będzie chronił nie tylko
    środki swoich klientów, ale również ich dane osobiste i informacje o stanie
    kont - jest coraz rzadziej spotykany. Nie tylko w Polsce, ale w skali całego
    świata."

  • 2. Data: 2009-09-23 12:13:10
    Temat: Re: rzut oka na zagadnienie tajemnicy bankowej
    Od: namikk <n...@p...onet.pl>

    MarekZ wrote:

> [...]
    > środki swoich klientów, ale również ich dane osobiste i informacje o
    > stanie kont - jest coraz rzadziej spotykany. Nie tylko w Polsce, ale w

    Wg.mnie powinniśmy się odnieść do tego fragmentu(cyt.poniżej), w którym jest
    wprost wskazane przez samego prezesa Związku Banków Polskich, że jednak
    tajemnica bankowa w Polsce obowiązuje i czego ona tak naprawdę dotyczy.
    Wygląda na to, że u nas nie jest tak źle?!
    Jakie są Wasze spostrzeżenia i doświadczenia z opisanym zagadnieniem?

    "Zgodnie z polskim prawem dokonując czynności bankowych przekazujemy bankowi
    informacje dotyczące bezpośrednio naszej osoby, naszego stanu rodzinnego i
    majątkowego. Banki posiadające takie informacje mogą stanowić bardzo bogate
    źródło wiedzy o nas samych. Dlatego też ustawa Prawo bankowe nakazuje
    bankom w tym aspekcie milczenie - obowiązuje je tajemnica bankowa, czyli
    obowiązek zachowania w poufności wiedzy uzyskanej przez bank oraz przez
    osoby w nim zatrudnione podczas dokonywania czynności bankowych. Zachowanie
    tajemnicy bankowej jest obowiązkiem banku i brak skrupulatnego jego
    wypełnienia wiąże się z odpowiedzialnością majątkową i karną.

    - Tajemnica bankowa jest bardzo ważną instytucją ściśle związaną z
    konstytucyjnym prawem do zachowania prywatności - mówi Krzysztof
    Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich. - Jest w Polsce w sposób
    bardzo precyzyjny przestrzegana. I wyłącznie bardzo ważne powody natury
    prawnej - na wniosek sądu (w związku z przestępstwem), bądź na wniosek
    beneficjenta rachunku - może być uchylana. Nasze banki bardzo skrupulatnie
    tej tajemnicy przestrzegają.

    Jednak problem z tajemnicą bankową nie dotyczy wyłącznie możliwości wglądu
    na konta i zablokowania na nim środków przez urzędy administracji
    państwowej. Do tajemnicy bankowej zaliczamy również nasze dane osobowe. Nie
    tylko imię, nazwisko i numer konta, ale również adres zamieszkania i dane
    współwłaściciela konta."

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2009-09-23 18:25:22
    Od: "ikarek" <l...@p...spamerzy.to.brudasy.onet.pl>

    Użytkownik "namikk" <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > państwowej. Do tajemnicy bankowej zaliczamy również nasze dane osobowe.
    > Nie
    > tylko imię, nazwisko i numer konta, ale również adres zamieszkania i dane
    > współwłaściciela konta."

    Czyli jak to jest w końcu: jeśli podam X-owi numer mojego
    konta oraz imię i nazwisko (niech to będzie konto w PKO BP),
    a on wpłaci pieniądze w kasie tegoż banku PKO BP, to na
    wydruczku będzie widział mój adres, czy nie?