  • 31. Data: 2005-01-28 17:57:05
    Temat: Re: spadek-czy tak można?
    Od: yayco <yayco2_tnij_@_tnij_gmail.com>

    Zdarzyło się to dokładnie 2005-01-28 18:53 (a było wonczas zimno jak
    cholera), kiedy Bartol Partol myśl swoją ubrał(a) w słowa takie:

    > Zaden. Poza jednym. Sad wycenia cala mase spadkowa i dzieli ja
    > procentowo. I spadkobiercy maja prawo do tych procentow, a nie
    > konkretnych przedmiotow. Podzial rzeczy wg testamentu jest dobra wola
    > spadkobiercow (wszyscy musza sie na to zgodzic). Jesli spadkobiercy sie
    > nie lubia i nie szanuja to zaczyna sie rzeznia. Ot taka glupia,
    > komunistyczna zdaje sie, bo nikt normalny by tego nie wymyslil,
    > pozostalosc.

    To co napisałeś nie odnosi się do przedmiotów będących przedmiotem
    *zapisu testamentowego*. Sąd nie może ingerować w treść jednostronnego
    oświadczenia woli mortis causa, bo naruszyłby art. 968 kc. Jak nie
    wierzysz Bartolu, to przeczytaj sobie jeszcze artykuły od 976 do 979,
    które wyjaśniają czym różni się zapis rzeczy oznaczonej co do
    tożsamości, od zapisu rzeczy oznaczonej co do gatunku

    **** yayco (yayco2_tnij_@_tnij_gmail.com) ****

  • 32. Data: 2005-01-28 18:11:50
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    yayco <yayco2_tnij_@_tnij_gmail.com> writes:

    > To co napisałeś nie odnosi się do przedmiotów będących przedmiotem
    > *zapisu testamentowego*.

    To prawda, ale _wydaje mi sie_, ze przepis o zapisach stosuje sie do
    rzeczy "drobnych". Znaczy - przedmiotem zapisu moze byc lusterko dla
    sluzacej, ale jak mam np. dwa mieszkania i nic wiecej, to nie moge
    przedmiotami zapisow uczynic "mieszkanie A" i "mieszkanie B",
    pozostawiajac zasadnicza mase spadkowa pusta.

    Czy leci z nami prawnik?

    MJ

  • 33. Data: 2005-01-28 18:16:25
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    yayco napisał(a):
> [...]
    > które wyjaśniają czym różni się zapis rzeczy oznaczonej co do
    > tożsamości, od zapisu rzeczy oznaczonej co do gatunku

    Tyle że między byciem spadkobiercą, a byciem zapisobiercą jest pewna
    różnica...

    KG

  • 34. Data: 2005-01-28 18:21:46
    Od: yayco <yayco2_tnij_@_tnij_gmail.com>

    Zdarzyło się to dokładnie 2005-01-28 19:16 (a było wonczas zimno jak
    cholera), kiedy kam myśl swoją ubrał(a) w słowa takie:

    > Tyle że między byciem spadkobiercą, a byciem zapisobiercą jest pewna
    > różnica...

    Tego akurat nikt nie neguje, caly ten subwątek zaczął sie od tego, że
    ktoś twierdził, że w Polsce w ogóle nie ma zapisów (czy też, że są
    jedynie jakieś kadłubowe odzyble). Ja piszę wyłącznie o zapisach, chcąc
    trzymać się tematu. A że zapis obciąża spadkobierców, to jakby
    oczywistość, nie wpływająca na możność dokonywania zapisów
    testamentowych, swobodę oznaczenia co do tożsamości przedmiotu zapisu i
    niemożność ingerowania sądu w treść zapisów.
    Za to, że inni piszą na inny temat, taki, który im się akurat skojarzył,
    to ja już nie mogę odpowiadać...

  • 35. Data: 2005-01-28 18:26:37
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Michal Jankowski napisał(a):
> [...]
    > przedmiotami zapisow uczynic "mieszkanie A" i "mieszkanie B",
    > pozostawiajac zasadnicza mase spadkowa pusta.

    Jeśli wyraźnie będzie określone, że są to zapisy, a spadkobiercą jest
    ktoś inny, to dlaczego nie. Tyle że jeśli pojawią się wątpliwości, to
    niestety wpada się w art.961 kc i następuje szukanie ułamków według
    wartości.

    KG

  • 36. Data: 2005-01-28 18:28:42
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    yayco napisał(a):
> [...]
    > niemożność ingerowania sądu w treść zapisów.
    > Za to, że inni piszą na inny temat, taki, który im się akurat skojarzył,

    Ale od początku odnoszę wrażenie, że Ty używasz słowa 'zapis' w
    znaczeniu przyjętym w kc, a inni w znaczeniu potocznym (jako
    rozporządzenie spadkiem, ustanowienie spadkobierców). Nic dziwnego, że
    nie możecie się porozumieć :)

    KG

  • 37. Data: 2005-01-28 18:30:02
    Od: yayco <yayco2_tnij_@_tnij_gmail.com>

    Zdarzyło się to dokładnie 2005-01-28 19:11 (a było wonczas zimno jak
    cholera), kiedy Michal Jankowski myśl swoją ubrał(a) w słowa takie:

> [...]
    > przedmiotami zapisow uczynic "mieszkanie A" i "mieszkanie B",
    > pozostawiajac zasadnicza mase spadkowa pusta.

    A niby skąd miało by się wziąć podobne ograniczenie przedmiotowe? Nie ma
    go bo być nie może.
    Natomiast wyczerpanie masy spadkowej przez zapisy jest regulowane
    jednoznacznie przez art 961 kc, który nakazuje w takich sytuacjach uznać
    zapisobiercę za spadkobiercę powołanego do całego spadku (w przypadku
    dwóch mieszkań zapisobiercy będą uznani za spadkobierców w częściach
    ułamkowych odpowiadających udziału wartości mieszkań w masie spadkowej).

  • 38. Data: 2005-01-28 18:32:53
    Od: yayco <yayco2_tnij_@_tnij_gmail.com>

    Zdarzyło się to dokładnie 2005-01-28 19:28 (a było wonczas zimno jak
> [...]

    > znaczeniu przyjętym w kc, a inni w znaczeniu potocznym (jako
    > rozporządzenie spadkiem, ustanowienie spadkobierców). Nic dziwnego, że

    No, to ja już na to nic nie poradzę ;-)
    A już na pewno nie będę się dostosowywał :-p

  • 39. Data: 2005-01-28 19:50:52
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]

    > przypadku dwóch mieszkań zapisobiercy będą uznani za spadkobierców w
    > częściach ułamkowych odpowiadających udziału wartości mieszkań w masie

    Czyli dobrze pamiętałem - "duży" zapis przestaje być zapisem...

    MJ

  • 40. Data: 2005-01-28 20:01:59
    Od: yayco <yayco2_tnij_@_tnij_gmail.com>

    Zdarzyło się to dokładnie 2005-01-28 20:50 (a było wonczas zimno jak
    cholera), kiedy Michal Jankowski myśl swoją ubrał(a) w słowa takie:

    > Czyli dobrze pamiętałem - "duży" zapis przestaje być zapisem...

    W zasadzie tak, ale między lusterkiem a cała masą spadkową można
    zmieścić różne rzeczy. Mieszkanie będące przedmiotem zapisu czasami może
    wyczerpywać spadek (a w przypadku znacznego zadłużenia - nawet
    przewyższać wartością wartość masy spadkowej) i w tedy w grę wchodzi art
    961 kc. W innym przypadku takie samo, a nawet znacznie droższe,
    mieszkanie będzie na tyle małą częścią masy spadkowej, że pozostanie
    zapisem. Innymi słowy: istotna jest nie wartość przedmiotu zapisu, a jej
    (tej wartości) relacja do wartości całej masy spadkowej.

    **** yayco (yayco2_tnij_@_tnij_gmail.com) ****