  • 31. Data: 2003-07-18 07:02:25
    Temat: Re: wyplata z bankomatu "nieuprawniona"
    Od: j...@p...onet.pl

    > "Bank jest jednak zobowiązany do zachowania bezpieczeństwa powierzonych
    > mu środków pieniężnych, a w szczególności do zachowania należytej
    > staranności przy dokonywaniu wypłat z rachunków bankowych (Prawo
    > bankowe: art. 49, ust. 3; art. 65, ust. 1)"
    >
    > co ty na to?

    Co ja na to, to nieważne :-) Ważniejsze co na to sąd. Czy podanie PIN'u raz to
    już należyta staranność, czy jeszcze nie. Jak dla mnie sprawa jest dyskusyjna.
    Ilu ludzi, tyle może być poglądów.

    Jacek

  • 32. Data: 2003-07-18 07:20:53
    Temat: Re: wyplata z bankomatu
    Od: "Szymon Bzoma" <s...@N...gazeta.pl>

    peters <p...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Mysle, ze nic nie uchroni przed ludzkim roztargnieniem. Moja kolezanka
    > wyplacala pieniadze z normalnego bankomatu, ktory najpierw oddaje karte a
    > potem pieniadze i... zapomniala wziac pieniedzy :)

    Ja widziałem też kiedyś roztargniony bankomat. Wydał pieniądze bez powodu.
    Jako że to było w miejscu, gdzie sporo ludzi siedzi i czeka na kogoś (pod
    szpitalem) to nikt się nie rzucił żeby je zabrać i po kilku minutach pikania
    bankomat je sobie wciągnął z powrotem.

    Problem w tym jak często dziwaczeją bankomaty, jak często ludzie zostawiają
    pieniądze przy wypłacie, a jak często zachowują się tak jak opisano to w tym
    wątku. I jakie zagrożenia niesie każda z tych sytuacji.

    Jeżeli przychodzi się do bankomatu po kasę, to z jej wzięciem sprawa "jest
    załatwiona". Dlatego bankomaty najpierw oddają kartę a potem kasę. Ci w
    Millenium pewnie myślą, że kasa oddsawana jest po karcie dlatego, że tak
    sobie wymyślili szefowie banków czy spece od bankomatów i że zmienianie tego
    nie ma żadnego znaczenia. Niestety ma.

    Szymon

  • 33. Data: 2003-07-18 07:36:51
    Od: marek <f...@f...pl>

    j...@p...onet.pl wrote:

    > Co ja na to, to nieważne :-) Ważniejsze co na to sąd. Czy podanie PIN'u raz to
    > już należyta staranność, czy jeszcze nie. Jak dla mnie sprawa jest dyskusyjna.
    > Ilu ludzi, tyle może być poglądów.

    Jacku, ze sprawa jest dyskusyjna to wiadomo. Wiadomo już też, że jest
    paragraf na którym mozna bazować, a co na to sąd to zobaczymy najpierw
    kolega kiedy wróci z urlopu złoży jeszcze jedną reklamację w Banku
    Millenium. Bardzo się ucieszył kiedy mu powiedziałem, że jest jakiś
    punkt zaczepienia i cień szansy na sukces. Ani on ani ja nie przesądzamy
    wyniku ale jak widać spóbować jest warto.

    Dzięki w imieniu kolegi za rady. Ja lub on osobiście poinformmuje was o
    wynikach batalii.

    pzdr

  • 34. Data: 2003-07-18 07:39:50
    Od: Łukasz Stawicki <g...@i...pl>

    Użytkownik Andrzej Popek napisał:

    > Z czystej ciekawosci spytam skad wiesz, ze za kazdym razem generowany jest
    > nowy klucz transakcyjny. Z tego co wiem jest to jeden staly klucz za pomoca
    > ktorego szyfrowany jest PIN.

    Dane które idą z bankomatu do Centrum Autoryzacyjnego wyglądają tak:

    NR_bankomatu:nr karty:godzina:typ operacji:{troche innych
    danych}:(szyfrowany PIN)

    Szyfrowany jest tylko PIN a cała reszta nie. I taki pakiecik leci sobie
    po nieszyfrowanych łączach. Wyobrażasz sobie, co by się działo gdyby
    ktoś się włączył pośrodku transmisji? Tzw 'attack man in the middle'?
    Ano wysłałby pakiecik z poleceniem przelewu (a niektóre bankomaty
    pozwalają przecież na dokonanie przelewu) i włożył jako dane Twój nr
    karty i PINblok (zaszyfrowany PIN) który poszedł godzinę temu razem z
    Twoją transakcją. Nie miałbyś szans (no poza nagraniem video) udowodnić
    że to nie Ty przelałeś 2000 PLN na konto jakiegoś gościa - przecież PIN
    się zgadza. Dlatego za pomocą tego stałego klucza o którym wspomniałeś
    do każdej transakcji generowany jest w bankomacie nowy klucz (pewnym
    ustalonym algorytmem). I komputer w CA też generuje klucz transakcyjny w
    taki sam sposób - i dlatego się dogadują. I teraz ten 'man in the
    middle' nie ma szans - bo stary PINblok nic mu nie daje - na jego
    podstawie nie jest w stanie poznać ani PINu ani klucza.

    Pozdrawiam

    Łukasz