  • 1. Data: 2010-05-17 17:40:59
    Temat: inwestowanie w USA
    Od: st4lz <s...@g...com>

    W jaki sposób można obracać akcjami amerykańskich spółek mieszkając w
    Polsce?

  • 2. Data: 2010-05-17 17:47:05
    Temat: Re: inwestowanie w USA
    Od: zenek <z...@o...pl>

    st4lz pisze:
    > W jaki sposób można obracać akcjami amerykańskich spółek mieszkając w
    > Polsce?

    Heh chlopioe daj sobie na wsztrzymanie bo zydy cie zjedza z butami.
    Frajerzy na zachodzie kupuja papiery na dywidende.

  • 3. Data: 2010-05-17 17:52:07
    Od: rabarbarek <r...@a...pl>

    W dniu 2010-05-17 19:40, st4lz pisze:
    > W jaki sposĂłb moĹźna obracaÄ? akcjami amerykaĹ?skich spĂłĹ?ek mieszkajÄ?c w
    > Polsce?

    Np tak:
    http://dmbzwbk.pl/36343

    albo tak:
    http://www.ingsecurities.pl/ing_zagranica.xml

    To tylko przykłady. Możliwości jest więcej.

    Pozdrawiam,
    Rabarbarek

  • 4. Data: 2010-05-17 18:13:17
    Od: st4lz <s...@g...com>

    On Mon, 17 May 2010 19:52:07 +0200, rabarbarek wrote:

> [...]
    >
    > albo tak:
    > http://www.ingsecurities.pl/ing_zagranica.xml
    >
    > To tylko przykłady. Możliwości jest więcej.

    Nie chodzi mi o same indeksy, zresztą polskie biura mają zabójcze opłaty.
    Jest możliwość otwarcia konta u zagranicznych brokerów, przy podobnych
    prowizjach jak przy trejdowaniu w Stanach?

  • 5. Data: 2010-05-17 18:31:30
    Od: rabarbarek <r...@a...pl>

    > Nie chodzi mi o same indeksy
    To nie są indeksy tylko wszystkie papiery wchodzące w skład indeksów.

    > , zresztÄ? polskie biura majÄ? zabĂłjcze opĹ?aty.
    Mozna znalezc polskie biuro z minimalna oplata rzedu 25-30 zl od transkacji.

    Transakcja kupna/sprzedazy akcji na nasdaq przez amerykanski UBS przy
    zleceniu 2-3k $ to prowizja okolo 5-6$.

    Tak wiec te "polskie" oplaty nie sa znowu takie astronomiczne.

    > Jest moĹźliwoĹ?Ä? otwarcia konta u zagranicznych brokerĂłw, przy podobnych
    > prowizjach jak przy trejdowaniu w Stanach?

    Jest. Dowolny broker/bank inwestycyjny.
    Jedyna bariera to kwota minimalna srodkow jaka nalezy zdeponowac na
    rachunku. (roznie, ~20k $)

    Rabarbarek

  • 6. Data: 2010-05-17 23:22:10
    Od: st4lz <s...@g...com>

    On Mon, 17 May 2010 20:31:30 +0200, rabarbarek wrote:

> [...]
    >
    > Jest. Dowolny broker/bank inwestycyjny. Jedyna bariera to kwota
    > minimalna srodkow jaka nalezy zdeponowac na rachunku. (roznie, ~20k $)

    A jak rozwiązywane są sprawy podatkowe w przypadku posiadania rachunku u
    zagranicznego brokera, podwójne opodatkowanie?

    W przypadku dawania płynności poprzez ECN dostaje się prowizje, także
    opłaty rzędu kilkudziesięciu złotych od transakcji mogą być wysokie przy
    większym obrocie.

    Interesują mnie głównie mało płynne spółki, głównie CEF i ETF-y, także
    papiery wchodzące w skład głównych ineksów mi nie wystarczają.

  • 7. Data: 2010-05-18 19:35:15
    Od: rabarbarek <r...@a...pl>

    W dniu 2010-05-18 01:22, st4lz pisze:
    > A jak rozwiązywane są sprawy podatkowe w przypadku posiadania rachunku u
    > zagranicznego brokera, podwójne opodatkowanie?
    W każdym kraju inaczej.
    W przypadku gdy broker jest w US i handluje sie akcjami US to jako
    non-resident nie placi sie podatku od obrotu akcjami (trzeba ten podatek
    odprowadzic w Polsce po przeliczeniu kursow zgodnie z ustawa pdof,
    wedlug normalnej stwki).

    W przypadku gdy broker jest w US i otrzymuje sie dywidende z akcji US
    jako non-resident placi sie 15% podatku od dywidend - te kwoty potraca i
    odprowadza broker. W Polsce podatek od dywidendy to 19%, wiec trzeba w
    Polsce doplacic 4% (po przeliczenie zgodnie z ustawa).

    W innych krajach nie testowalem - bywa to bardzo zakrecone.
    Przyklad: dywidenda w Szwajcarii (ponizej)

    Polecam lekture ustawy o pdof, umow o unikaniu podwojnego opodatkowania,
    interpretacji organow skarbowych
    (http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?rodzaj=2).
    Uwaga: wiazace indywidualne interpretacje organow skarbowych nalezy
    traktowac wylacznie jako wskazowke - sa one bowiem wiazace tylko wobec
    podmiotu, ktory wystapil o interpretacje (dla nikogo innego) i tylko w
    danym stanie prawnym (czyli dowolna nowelizacja ustawy o pdof czy zmiana
    jakiegos rozporzadzenia i juz nasza interpretacje teoretycznie moze byc
    nie aktualna).

    ( fragment za:
    http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s_dok_
    nr_sek=196925&i_smpp_s_strona=1
    )

    --- cyt ---

    Wnioskodawca będący osobą fizyczną (polskim rezydentem podatkowym)
    otrzymuje dywidendę ze Szwajcarii. W Polsce taka dywidenda jest
    opodatkowana stawką 19% dywidendy brutto, z tym że umowa o unikaniu
    podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Szwajcarią przewiduje
    opodatkowanie takiej dywidendy również w Szwajcarii, z tym że maksymalna
    stawka tego podatku w Szwajcarii wynosi 15% dywidendy brutto. Unikanie
    podwójnego opodatkowania w tej sytuacji następuje w ten sposób, iż
    Polska pozwoli na potrącenie (pomniejszenie) polskiego podatku
    dochodowego o tenże podatek dochodowy pobrany w Szwajcarii, z tym że
    potrącenie takie nie może przewyższać podatku polskiego, to jest
    potrącenie nie może być wyższe niż 19% dywidendy brutto, co powtórzono
    również w przepisie art. 30a ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób
    fizycznych.

    Przepisy szwajcarskie przewidują jednak, iż przy wypłacie dywidendy na
    rzecz Wnioskodawcy - obywatela polskiego potrąca się (wstępnie) podatek
    w wysokości maksymalnej - 35% dywidendy brutto. Dopiero na podstawie
    wydanego przez polski urząd skarbowy tzw. (i) certyfikatu rezydencji
    oraz (ii) poświadczonego przez właściwy dla Wnioskodawcy polski urząd
    skarbowy szwajcarskiego formularza ,,FORM-60" stwierdzający rozliczenie
    podatku polskiego - Szwajcarski urząd skarbowy dokona na rzecz
    Wnioskodawcy zwrotu podatku równego 20 %.

    Tak więc najpierw w Szwajcarii pobiera się stawkę maksymalną (35%), a
    następnie urząd szwajcarski zwraca 20% tak, aby zastosowanie miała
    stawka preferencyjna podatku szwajcarskiego wynikającą z umowy
    międzynarodowej - 15%. Zwrot będzie miał jednak miejsce najwcześniej w
    roku następującym po roku, za który dywidenda została rozliczona
    podatkowo zgodnie z formularzem rocznym PlT-36 i polski urząd skarbowy
    będzie mógł zaświadczyć na szwajcarskim formularzu ,,FORM-60", iż
    Wnioskodawca stale przebywał w Rzeczpospolitej Polskiej w rozumieniu
    konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską i
    Szwajcarią, oraz (i) iż zgodnie z najlepszą wiedzą warunki powyższego
    zwrotu Wnioskodawcy różnicy podatku zostały spełnione zgodnie z
    postanowieniami konwencji.

    Tego nie wiem. Nie mam jak sprawdzic.