  • 11. Data: 2009-01-17 10:21:13
    Temat: Re: 10-ta rocznica waluty euro.
    Od: "Anatol" <c...@u...pl>

    Użytkownik "maciej" <f_r_e_n_z_@_o_2.p_l> napisał w wiadomości
    news:gks8tv$iee$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > No na mój chłopski rozum też kojarzę ten fakt ze słowem "zaufanie". Ale
    > nie znam się na ekonomii i może ktoś fachowo wyjaśni :-)

    No właśnie, takie biedne i małe gospodarki jak Grecja, Portugalia, Islandia,
    Węgry, Słowacja, Estonia, Litwa, Łotwa, Białoruś czy Ukraina nie mają szans
    na samodzielne funkcjonowanie z narodowymi walutami podczas globalnego
    krachu gospodarczego - bez EUR grozi im kryzys walutowy. Jeżeli są w stanie
    dalej funkcjonować to albo dzięki temu że posiadają w obiegu EUR albo dzięki
    m.in. ogromnej pomocy ECB.

    Straty polskich firm które chciąły w ciągu ostatniego roku uzyskać podobny
    poziom bezpieczeństwa kursowego jak firmy słowackie (czyli 0% ryzyka za 0%
    kosztów) sięgają już miliardów złotych - pierwsza spółka giełdowa ogłosiła
    już bankructwo z tego powodu.
    Gwałtowanie zmiany kursów uniemożliwiają racjonalne planowanie biznesowe.

    Anatol

  • 12. Data: 2009-01-17 10:29:12
    Od: "maciej" <f_r_e_n_z_@_o_2.p_l>

    Anatol napisał:

> [...]
    > już bankructwo z tego powodu.
    > Gwałtowanie zmiany kursów uniemożliwiają racjonalne planowanie biznesowe.

    Nie obraź się, ale co to za brednie i jaki mają związek z obligacjami?
    Co do walut - do tej pory kryzysy były i jakoś te państwa je przetrwały bez
    euro - tyle, że my tu nie o tym.

  • 13. Data: 2009-01-17 10:33:40
    Od: "Dieter" <d...@a...pl>

    Przegladnij sobie wykresy funta lub eur vs usd za ostatnie 30 lat. Tam to
    dopiero sa jazdy.

    D.

  • 14. Data: 2009-01-17 10:40:29
    Od: "Anatol" <c...@u...pl>

    > Nie obraź się, ale co to za brednie i jaki mają związek z obligacjami?

    Sposród państw które wymieniłem, te co mają EUR w obiegu mogą sprzedawać
    swoje obligacje znacznie drożej od państw, które posiadają waluty narodowe.

    > Co do walut - do tej pory kryzysy były i jakoś te państwa je przetrwały
    > bez euro - tyle, że my tu nie o tym.

    Argentyna i islandia też przetrwały ale dzięki pomocy zewnętrznej - czy to
    oznacza że kryzys walutowy to nic złego ?

    Anatol

  • 15. Data: 2009-01-17 10:50:17
    Od: "maciej" <f_r_e_n_z_@_o_2.p_l>

    Anatol napisał:

    > Sposród państw które wymieniłem, te co mają EUR w obiegu mogą sprzedawać
    > swoje obligacje znacznie drożej od państw, które posiadają waluty
    > narodowe.

    A pytanie brzmiało: dlaczego Farage podkreślał jako bardzo ważne to, że
    obligacje greckie są droższe od niemieckich.
    Jak widzisz Twoja odpowiedź nie ma związku z pytaniem (a przynajmniej ja jej
    nie dostrzegam).

    > Argentyna i islandia też przetrwały ale dzięki pomocy zewnętrznej - czy to
    > oznacza że kryzys walutowy to nic złego ?

    Co rozumiesz pod pojęciem "kryzys walutowy" w tych państwach?

  • 16. Data: 2009-01-17 10:54:26
    Od: "Anatol" <c...@u...pl>

    Użytkownik "Dieter" <d...@a...pl> napisał w wiadomości
    > Przegladnij sobie wykresy funta lub eur vs usd za ostatnie 30 lat. Tam to
    > dopiero sa jazdy.

    Pod tym wzgledem EUR nie jest gorsze od USD, a z pewnością jest lepsze od
    walut narodowych małych gospodarek - ECB nigdy nie potrzebował podnosić stóp
    do kilkunastu % ani prosić MFW czy USA o wsparcie aby ratować płynność
    dewizową strefy.

    Anatol

  • 17. Data: 2009-01-17 11:04:42
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl>

    "Anatol" <c...@u...pl> pisze:

> [...]
    > giełdowa ogłosiła już bankructwo z tego powodu.
    > Gwałtowanie zmiany kursów uniemożliwiają racjonalne planowanie biznesowe.

    Gwałtowanie zmiany kursów walutowych uniemożliwiają racjonalne
    planowanie biznesowe, ale brak możliwości dewaluacji waluty narodowej
    tworzy inne ryzyko. Pozbywając się "ryzyka kursowego" mniejsze kraje
    pozbywają się też "lekarstwa" pozwalającego ich gospodarce "łatwiej niż
    innym" przetrwać trudne czasy (poprawiać swoją konkurencyjność względną).
    Jakie byłoby w Polsce *JUŻ* bezrobocie gdyby nie spadła wartość złotówki
    względem EUR?

    Wiec mi nie odstawiaj drętwej gadki w duchu (przez pomijanie) że
    przejście EUR ma *same* plusy bo to dopiero *bilans* może być/jest
    dodatni. Na wolnym rynku się kupuje "coś za coś", tak żeby się opłaciło.

    Ja jestem wyznawcą twardej szkoły życia "za dobre żeby być prawdziwe".
    Jak ktoś pierdzieli że EUR ma *same* plusy to tylko znaczy że starannie
    mija minusy, że jest *za głupi* by je dostrzec, albo za wredny by o nich
    mówić głośno. Dla mnie brak *poważnej* krytyki 10 letniego działania EUR
    dopiero startuje dzwonki alarmowe, ja osobiście jestem bardziej skory
    uznać że taka krytyka jest "wyciszana" niż że nie ma czego krytykować.

    --
    Andrzej Adam Filip : Twoje pieniądze. Twoje ryzyko. Twój zysk *albo* strata.
    Nie pytaj starego, lecz doświadczonego.

  • 18. Data: 2009-01-17 11:24:41
    Od: "Adam Sito" <a...@p...onet.pl>

    > Czyzby dawne kolonie nie mialy opcji wejscia do strefy Euro ?

    95 % dzisiejszych kolonii francuskich w postaci Gujany francuskiej,
    Gwadelupy, Martyniki, Saint Pierre and Miquelon, Francuskich Ziemi
    Południowopolarnych i całej reszty używa Eurorubla. Identycznie w koloniach
    Hiszpańskich (Ceuta i Melilla) w Afryce.
    AS

  • 19. Data: 2009-01-17 11:28:17
    Od: "Anatol" <c...@u...pl>

    > A pytanie brzmiało: dlaczego Farage podkreślał jako bardzo ważne to, że
    > obligacje greckie są droższe od niemieckich.

    Nie wiem dlaczego to pytanie tak brzmiało skoro obligacje greckie mają
    większą rentowność czyli muszą być tańsze :

    http://www.hri.org/cgi-bin/brief?/news/greek/ana/las
    t/last.html
    "The yield spread between the 10-year Greek and German bonds widened to 258
    basis points in the Greek electronic secondary bond market on Thursday,[...]
    The Greek benchmark bond yielded 5.45 pct and the German Bund 2.87 pct."

    Anatol

  • 20. Data: 2009-01-17 12:27:12
    Od: "maciej" <f_r_e_n_z_@_o_2.p_l>

    Anatol napisał:

    > Nie wiem dlaczego to pytanie tak brzmiało skoro obligacje greckie mają
    > większą rentowność czyli muszą być tańsze :

    Ciężko mi uwierzyć, że Farage tak łatwo by się podkładał wygadując tak łatwo
    sprawdzalne bzdury.