  • 1. Data: 2003-01-15 12:00:58
    Temat: 2 zł z dziurka
    Od: "rena" <r...@p...pl>

    widzieliscie nowe okolicznosciowe 2 zł z dziurka? ale fajne, mogloby wejsc
    do regularnego obiegu. zostalo wydane z okazji 10-lecia WOŚP

  • 2. Data: 2003-01-15 12:15:14
    Temat: Re: 2 zł z dziurka
    Od: j...@p...onet.pl

    > widzieliscie nowe okolicznosciowe 2 zł z dziurka? ale fajne, mogloby wejsc
    > do regularnego obiegu. zostalo wydane z okazji 10-lecia WOŚP

    Na żywo nie.
    Nic nie stoi na przeskodzie, żebyś wprowadził je do regularnego obiegu, chociaż
    pani w kasie mogłaby być zdziwiona.

    Jacek

  • 3. Data: 2003-01-15 12:16:42
    Od: "Tomek Zielinski" <t...@f...org.pl>

    "rena" <r...@p...pl> wrote in message news:b03ihq$42m$1@foka.acn.pl...

    > widzieliscie nowe okolicznosciowe 2 zł z dziurka? ale fajne, mogloby wejsc
    > do regularnego obiegu. zostalo wydane z okazji 10-lecia WOŚP

    Wybito ich 2.5 mln, ale większość zostanie pewnie zatrzymana przez
    posiadaczy. Jest to w sumie jakaś metoda na zmniejszenie ilości pieniądza w
    obiegu - co miesiąc puszczać nową serię monet zastępując nimi stare -
    kolekcjonerzy pochowają miliony złotych do klaserów ;-)

    Tomek Z.

  • 4. Data: 2003-01-15 12:17:02
    Od: s...@o...pl

    > widzieliscie nowe okolicznosciowe 2 zł z dziurka? ale fajne, mogloby wejsc
    > do regularnego obiegu. zostalo wydane z okazji 10-lecia WOŚP

    ona jest w obiegu :)

  • 5. Data: 2003-01-15 12:29:58
    Od: "rena" <r...@p...pl>

    > ona jest w obiegu :)

    no jak wiem, ale chodzilo mi o ilosc w obiegu i znajomosc ludzi. watpie,
    zeby ktokolwiek mi ja przyjal jako zaplate, mimo, ze jest to prawny srodek
    platniczy w polsce:)

  • 6. Data: 2003-01-15 12:44:11
    Od: "Bernard Oleszek" <b...@p...onet.pl>

    "Tomek Zielinski" <t...@f...org.pl> wrote

> [...]
    > obiegu - co miesiąc puszczać nową serię monet zastępując nimi stare -
    > kolekcjonerzy pochowają miliony złotych do klaserów ;-)

    W przypadku monet, to chyba nie jest specjalne opłacalne (czy ktoś wie ile
    kosztuje wyprodukowanie 2zł monety?) Banknoty - o to to tak!

    pozdrawiam
    Bernard

  • 7. Data: 2003-01-15 12:51:19
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    "rena" <r...@p...pl> wrote in message news:b03ihq$42m$1@foka.acn.pl...
    > widzieliscie nowe okolicznosciowe 2 zł z dziurka? ale fajne, mogloby wejsc
    > do regularnego obiegu. zostalo wydane z okazji 10-lecia WOŚP

    w niedzielę próbowałem zapłacić w sklepie 2 zł :)

    niestety mimo moich zapewnień, że moneta jest prawnym środkiem płatniczym w
    Polsce Pani była uparta i powiedziała, że nie przyjmie bo widzi taką monetę
    pierwszy raz :)

    a kilkukrotnie jej powtarzałem, że przecież może swoje 2 zł włożyć do kasy a
    to sobie wziąć na pamiątkę, bo jest warte więcej niż 2 zł :) - nie
    skorzystała

    no i teraz sprzedaję na allegro 2 sztuki

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 8. Data: 2003-01-15 12:52:13
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    <s...@o...pl> wrote in message
    > ona jest w obiegu :)

    :)
    może nie koniecznie jest w obiegu, ale na pewno jest prawnym środkiem
    płatniczym

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 9. Data: 2003-01-15 14:54:16
    Od: s...@o...pl

    > :)
    > może nie koniecznie jest w obiegu, ale na pewno jest prawnym środkiem
> [...]

    czy tym stwierdzeniem chcesz powiedzieć że nie zostala wprowadzona do obiegu? :)

  • 10. Data: 2003-01-15 15:06:51
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    <s...@o...pl> wrote in message
    > czy tym stwierdzeniem chcesz powiedzieć że nie zostala wprowadzona do
    obiegu? :)

    Zgodnie z Ustawą o Narodowym Banku Polskim z dnia 29 sierpnia 1997 r.,
    Narodowemu Bankowi Polskiemu przysługuje wyłączne prawo emitowania znaków
    pieniężnych Rzeczypospolitej Polskiej.

    Znakami pieniężnymi emitowanymi przez NBP są banknoty i monety.

    Monety emitowane przez Narodowy Bank Polski ukazują się w dwóch grupach.
    Pierwsza, to monety powszechnego obiegu w wysokich nakładach, funkcjonujące
    w obrocie gotówkowym, których wartość określa nominał. Druga grupa to monety
    kolekcjonerskie, bite w niskich nakładach, przeznaczone głównie dla
    krajowych i zagranicznych numizmatyków.

    ---
    czyli moneta 2 zł jest moneta powszechnego obiegu :)

    nie wiem jaka jest dokładna definicja monety obiegowej - i czy w ogóle
    została ona gdzieś podana
    na pewno 2 zł można kupić w NBP za 2 zł i płacić normalnie w sklepie
    (zresztą złotym 100 zł też można płacić w sklepie, bo to jest prawny środek
    płatniczy)

    --
    pozdrawiam
    plusz