  • 111. Data: 2005-03-01 09:39:29
    Temat: Re: BIK przegrał w Sądzie
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Krzysztof Halasa napisał(a):
    > Co bankowi z odpowiedzialnosci, jak bedzie musial zaplacic i ew.
    > procesowac sie o zwrot (na podstawie tego, ze BIK zaplacil nieslusznie)?

    nie rozumiem?
    przecież BIK automatycznie nie zapłaci

    > Ogolnie rzecz biorac wiadomo kto zawinil (bank) i kto poniosl szkode
    > (klient banku). Nie rozumiem koncepcji wprowadzania tu kogos trzeciego.

    jest ten, który szkodę wyrządził

    > Przeciez tak czy owak bank musialby byc przynajmniej swiadkiem.
    > To oczywiscie gdyby doszlo do procesu, tj. w najbardziej obiektywnych
    > warunkach.

    nie ma przeszkód aby w procesie wzięły udział trzy podmioty

    KG

  • 112. Data: 2005-03-01 11:40:45
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...org.pl>

    On Tue, 01 Mar 2005 00:01:10 +0100, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    wrote:

    >A jesli to BIK musialby wytaczac proces bankowi, to skad mialby miec
    >pieniadze na wyplaty?

    Z pieniędzy jakie dostaje za udostepnianie danych. A odpowiedzialnośc
    banku BIK może zastrzec w umowie z bankiem.

    >Proces to trudna sprawa i powinno byc ich jak najmniej. Skoro potrzebny
    >jest juz jeden (klient banku vs BIK lub bank), to przynajmniej nie ma
    >sensu robic drugiego.

    Skoro to trudna sprawa to tym bardziej nie ma co robić spychotechniki,
    tym bardziej, że Bank może juz ni e istnieć.

    >Ogolnie rzecz biorac wiadomo kto zawinil (bank) i kto poniosl szkode
    >(klient banku). Nie rozumiem koncepcji wprowadzania tu kogos trzeciego.

    Zawinil BIK udiostępniając nieprawdziwe dane. To, że BIK został
    wprowadzony w błąd może znosić odpowiedzialnośc karną, jednak nie
    cywilną.

    >Przeciez tak czy owak bank musialby byc przynajmniej swiadkiem.
    >To oczywiscie gdyby doszlo do procesu, tj. w najbardziej obiektywnych
    >warunkach.

    A skąd.

    >Owszem. Tyle ze ja takie auto musialbym wczesniej kupic, tzn. mialbym
    >mozliwosc sprawdzenia tego itd. BIK takiej mozliwosci nie ma i nie
    >moze miec (i chyba nie chcemy by mial?).

    BIK taka możliwośc może mieć i powinien mieć.
    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ IRC: _555, http://trzypion.oldfield.org.pl/fotki/koty/kropek/

  • 113. Data: 2005-03-01 12:54:30
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    kam <X#k...@w...pl#X> writes:

    > nie rozumiem?
    > przecież BIK automatycznie nie zapłaci

    Nie ma znaczenia czy to bedzie automatyczne czy nie. Wazne jest, ze
    ostatecznym platnikiem bylby bank, i bank nie bralby udzialu (jako
    pozwany) w pierwszym placeniu. A to oznacza mozliwosc a) umowienia
    sie klienta banku z BIKiem, b) tego, ze sumy zaplacone przez bank
    BIKowi oraz przez BIK klientowi banku beda rozne.

    > jest ten, który szkodę wyrządził

    Owszem, to jest bank. Nie rozumiem co masz na mysli.

    > nie ma przeszkód aby w procesie wzięły udział trzy podmioty

    Bylby to proces klienta banku (jak rozumiem) przeciwko komu? Jaka
    odpowiedzialnosc chcialbys tam zastosowac?
    Bo jesli przeciwko bankowi z BIKiem jako swiadkiem to nie widze
    problemu.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 114. Data: 2005-03-01 12:59:09
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Adam Płaszczyca <t...@o...org.pl> writes:

    > Z pieniędzy jakie dostaje za udostepnianie danych. A odpowiedzialnośc
    > banku BIK może zastrzec w umowie z bankiem.

    Pewnie nawet nie musi.
    Dlaczego uwazasz ze z pieniedzy na swoje dzialanie BIK mialby dodatkowo
    wyplacac odszkodowania? Myslisz, ze ilosc tych pieniedzy nie musialaby
    sie zmienic?

    > Skoro to trudna sprawa to tym bardziej nie ma co robić spychotechniki,
    > tym bardziej, że Bank może juz ni e istnieć.

    Normalne ryzyko. Jak trzymasz pieniadze w banku mozesz stracic duzo
    wiecej.

    > Zawinil BIK udiostępniając nieprawdziwe dane. To, że BIK został
    > wprowadzony w błąd może znosić odpowiedzialnośc karną, jednak nie
    > cywilną.

    Na tej samej zasadzie probowano scigac firmy posiadajace serwer news
    za to ze ktos wyslal cos tam. Rozumiem ze tez sie z tym zgadzasz?

    > A skąd.

    Co skad?

    > BIK taka możliwośc może mieć i powinien mieć.

    Jak sobie to wyobrazasz?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 115. Data: 2005-03-01 13:31:52
    Od: Artur Czeczko <a...@c...mrowisko.one.pl>

    Jam_Lasica wrote:

    > W opisanym przypadku szanowny kolega twierdzi, że jego koleżanka
    > nie miała nic wspólnego z przedmiotowym bankiem więc czyja to jest wina
    > banku czy BIKU ?

    Jeśli klient nic nie miał wspólnego z bankiem, to oczywiście
    bank nie miał nigdy żadnych danych tego klienta, więc nie mógł
    ich przesłać do BIK. Tak więc jeśli takie dane pojawiły się
    w BIK, to oczywistym jest, że winę ponosi BIK.

    Pozdrawiam,
    Artur

  • 116. Data: 2005-03-01 13:59:12
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...org.pl>

    On Tue, 01 Mar 2005 13:59:09 +0100, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    wrote:

    >Pewnie nawet nie musi.

    Nie musi, ale może ustalić to jawnie i wtedy sprawa zarówno zasadności
    jak i wysokości odszkodowania jest na tyle ewidentna, że sąd staje sie
    zbędny.

    >Dlaczego uwazasz ze z pieniedzy na swoje dzialanie BIK mialby dodatkowo
    >wyplacac odszkodowania? Myslisz, ze ilosc tych pieniedzy nie musialaby
    >sie zmienic?

    Dlatego, że to BIK udostepnia dane. Dane sa w tym wypadku towarem. BIK
    niejako sprzedaje dane, które wcześniej 'kupił' od banku. I powinien
    odpowiadac za skutki tego, co robi. BIK może zawrzeć z bankami
    odpowiednie umowy i wówczas poszkodowana osoba miast dochodzić swoich
    praw z bankami, bo może ich byc kilka ma jeden BIK. To ułatwia sprawę,
    bo w wyapdku banków zaraz będa przepychanki kto i ile ma zapłacic,
    spychotechnika etc.

    >Normalne ryzyko. Jak trzymasz pieniadze w banku mozesz stracic duzo
    >wiecej.

    Bank nei istnieje, nieprawdziwe dane istnieją. Kogo pozwiesz? Kto
    skoryguje dane?

    >Na tej samej zasadzie probowano scigac firmy posiadajace serwer news
    >za to ze ktos wyslal cos tam. Rozumiem ze tez sie z tym zgadzasz?

    Oczywiście. I tak samo te firmy powinny miec regres. Zauważ - co
    innego odpowiedzialnośc karna, co innego cywilna.

    Jesli rozpowszechnianie jakiejś informacji powoduje szkody, to za te
    szkody odpowiada rozpowszechniający.
    Karnie odpowiada natomiast ten, kto informację dostarczył. Takl samo
    jest z gazetami - jeśli opublikowanie w gazecie nieprawdziwej
    informacji naraziło Cie na straty, to o odszkodowanie pozywasz gazetę,
    a jeśli rozpowszechnienei takowe było złamaniem prawa, to przed sadem
    karnym staje dziennikarz.

    >Co skad?

    Nie musiałby być. Przecież to powód dowody na to, że BIK nieprawdziwe
    informacje wysłał by przedstawiał. Wystarczy raport z BIK +
    dokumentacja stanu rzeczywistego i już masz sprawe jasną - jeśli jest
    różnica, to BIK przekazywał nieprawdziwe dane. I po co tu bank?

    A BIK mając wyrok w łapie na podstawie umowy wystawia kłamiącemu
    bankowi fakturę.

    >Jak sobie to wyobrazasz?
    Wystarczy, że umowa BIK-bank będzie przewidywała kary za przekazanie
    nieprawdziwych informacji. Wtedy w interesie banku jest
    nieprzekazywanie informacji.
    Obecnie BIK nie ma żadnego interesu w nieprzekazywaniu nieprawdziwych
    informacji.

  • 117. Data: 2005-03-01 14:16:18
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Krzysztof Halasa napisał(a):
> [...]
    > sie klienta banku z BIKiem, b) tego, ze sumy zaplacone przez bank
    > BIKowi oraz przez BIK klientowi banku beda rozne.

    ale bank płaciłby na zasadach określonych w umowie z BIK
    gdyby BIK pospieszył się z wypłatą, robiłby na własne ryzyko
    jeśli okazuje się że zawinił bank, to ten i tak by płacił
    zresztą nadal upierasz się przy nieuczestniczeniu banku w procesie, a
    tak nie musi być

    > Owszem, to jest bank. Nie rozumiem co masz na mysli.

    nieprawdziwe informacje udostępnił BIK

    > Bylby to proces klienta banku (jak rozumiem) przeciwko komu? Jaka
    > odpowiedzialnosc chcialbys tam zastosowac?
    > Bo jesli przeciwko bankowi z BIKiem jako swiadkiem to nie widze
    > problemu.

    klienta przeciwko BIK z interwencją banku choćby

    KG

  • 118. Data: 2005-03-01 15:11:24
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > Nie musi, ale może ustalić to jawnie i wtedy sprawa zarówno zasadności
    > jak i wysokości odszkodowania jest na tyle ewidentna, że sąd staje sie

    ??? Odszkodowanie ma miec taka wysokosc, jaka dana osoba poniosla szkode.
    Nie wiem jak chcialbys to ustalic z gory, gdy nawet nie wiadomo (a moze
    sie to okazac dopiero w sądzie) ze dana osoba w ogole poniosla szkode?

    > Dlatego, że to BIK udostepnia dane. Dane sa w tym wypadku towarem. BIK
    > niejako sprzedaje dane, które wcześniej 'kupił' od banku.

    Nie wydaje mi sie. Kto podejmuje decyzje o przekazaniu danych - BIK
    czy bank?

    > I powinien
    > odpowiadac za skutki tego, co robi.

    Wlasnie. Kazdy powinien za to co sam robi odpowiadac.

> [...]
    > praw z bankami, bo może ich byc kilka ma jeden BIK. To ułatwia sprawę,
    > bo w wyapdku banków zaraz będa przepychanki kto i ile ma zapłacic,

    Nie chodzi jednak chyba o "ulatwienie sprawy", a o to by odpowiadala
    osoba, ktora istotnie zawinila?

    > Bank nei istnieje, nieprawdziwe dane istnieją. Kogo pozwiesz? Kto
    > skoryguje dane?

    A co sie z bankiem stalo? Nie ma nastepcy prawnego? Wtedy byc moze w ogole
    nalezy usunac wszystkie dane pochodzace z tego banku?

    Ale to juz zupelnie inna sprawa, bo domyslam sie ze problem jest w danych,
    ktorych zrodla (banki) istnieja.

    > Oczywiście. I tak samo te firmy powinny miec regres. Zauważ - co
    > innego odpowiedzialnośc karna, co innego cywilna.

    To wytlumacz mi jeszcze jak widzisz ten "regres" w stosunku do np.
    q...@a...asd.cn albo innego usera internet cafe.

> [...]
    > informacji naraziło Cie na straty, to o odszkodowanie pozywasz gazetę,
    > a jeśli rozpowszechnienei takowe było złamaniem prawa, to przed sadem

    A jesli to bylo "ogloszenie platne" (a nie informacja zamieszczona
    przez pracownika gazety) to kogo pozywasz?

> [...]
    > dokumentacja stanu rzeczywistego i już masz sprawe jasną - jeśli jest
    > różnica, to BIK przekazywał nieprawdziwe dane. I po co tu bank?

    ??? Na jakim swiecie zyjesz? Skad wezmiesz cos takiego jak "dokumentacja
    stanu faktycznego", ktora sąd uzna bez mozliwosci wysluchania zdania
    drugiej strony (tu banku)?

    Juz samo to ze druga strona musi byc bank (bo to on ma dowody, nie BIK)
    chyba cos znaczy?

    > A BIK mając wyrok w łapie na podstawie umowy wystawia kłamiącemu
    > bankowi fakturę.

    Taaak. Fakture na co dokladnie?

    > Wystarczy, że umowa BIK-bank będzie przewidywała kary za przekazanie
    > nieprawdziwych informacji. Wtedy w interesie banku jest
    > nieprzekazywanie informacji.

    Mam wrazenie ze piszesz o czyms zupelnie innym. Zapytalem jak wyobrazasz
    sobie sprawdzanie przez BIK prawdziwosci informacji? Bo to jest jednym
    z krytycznych warunkow tego, by BIK mogl byc strona.

    Napisales ze moze miec i powinien miec. Pytam: jak to sobie wyobrazasz?

    To co lezy w czyim interesie to sprawa zainteresowanych.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 119. Data: 2005-03-01 15:15:37
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    kam <X#k...@w...pl#X> writes:

    > ale bank płaciłby na zasadach określonych w umowie z BIK
    > gdyby BIK pospieszył się z wypłatą, robiłby na własne ryzyko

    Zawsze robilby to na wlasne ryzyko. Niby jak chcialbys uniknac sytuacji,
    w ktorej BIK zaplacilby klientowi banku, a bank pokazalby dowody,
    ze dane byly jednak poprawne?

    > jeśli okazuje się że zawinił bank, to ten i tak by płacił

    "Okazuje sie" to nie jest niestety wyrazenie majace sens prawny.

    > zresztą nadal upierasz się przy nieuczestniczeniu banku w procesie, a
    > tak nie musi być

    Zle mnie zrozumiales. Ja wlasnie uwazam, ze bank musi w nim uczestniczyc.
    Jako pozwany zreszta.

    > nieprawdziwe informacje udostępnił BIK

    Dobrze ze ktos nie wyslal ich poczta - bo wtedy zrobilaby to poczta?

    > klienta przeciwko BIK z interwencją banku choćby

    Co to jest "interwencja banku chocby" w sensie procesowym?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 120. Data: 2005-03-01 15:57:23
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...org.pl>

    On Tue, 01 Mar 2005 14:31:52 +0100, Artur Czeczko
    <a...@c...mrowisko.one.pl> wrote:

> [...]
    >ich przesłać do BIK. Tak więc jeśli takie dane pojawiły się
    >w BIK, to oczywistym jest, że winę ponosi BIK.

    Nie do końca - Bank mógł podesłać bzdurne dane które trafiły w dowolny
    sposób do banku.
    Niemniej prosze rozważyc sytuacje taką - bank splajtował, a zanim to
    zrobił przekazał nieprawdziwe dane do BIK.

    Proszę teraz wyjaśnić jak takie dane skorygować. BIK odeśle do
    nieistniejącego własciciela danych. I co dalej?