  • 1. Data: 2004-10-04 10:45:24
    Temat: Bank nie może przekazywać danych os. firmie windykacyjnej
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_041004/p
    rawo/prawo_a_15.html

    Prawo konsumenckie Przy cesji wierzytelności przepisy chronią słabszą stronę
    Na windykację długu przez inną firmę musi być zgoda konsumenta

    Bez zgody klienta bankowi nie wolno przekazywać jego danych firmie
    windykacyjnej - stwierdził generalny inspektor ochrony danych osobowych.
    Powołał się na przepisy, które biorą pod ochronę konsumenta.

    Bank Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych w Warszawie przekazał dane Jarosława
    S. oraz Piotra W. firmie windykacyjnej. Sprzedał jej dług, który Jarosław S.
    ma z tytułu zaciągniętej w tym banku pożyczki. Piotr W. jest poręczycielem.
    Dokładnie mówiąc, bank zawarł z tą firmą umowę cesji wierzytelności.

    Udostępniając dane swoich klientów, powołał się w umowie na art. 23 ustawy o
    ochronie danych osobowych oraz art. 509 kodeksu cywilnego (przelew
    wierzytelności).

    Bank przekazał firmie imiona i nazwiska, miejsce zamieszkania, datę i
    miejsce urodzenia, numer dowodu osobistego, PESEL, zawód i miejsce
    zatrudnienia. Obaj klienci banku nie wyrazili zgody na przekazanie danych i
    długu firmie windykacyjnej. Bank nie przejął się tym. Wtedy poskarżyli się
    GIODO.

    Kiedy dane można przekazać dalej

    Przetwarzanie danych jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy:

    osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę;

    jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku
    wynikającego z przepisu prawa;

    jest to konieczne do realizacji umowy zawartej z daną osobą lub podjęcia
    działań przed zawarciem umowy na żądanie tej osoby;

    jest niezbędne do wykonania określonych prawem zadań realizowanych dla dobra
    publicznego;

    jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów
    realizowanych przez administratorów danych albo odbiorców danych, a
    przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą.
    Według GIODO bank nie spełnił żadnego z tych warunków.

    Przelew długu bez zgody

    Zgodnie z kodeksem cywilnym wierzyciel może bez zgody dłużnika przenieść
    wierzytelność (dług) na osobę trzecią, chyba że sprzeciwiałoby się to
    ustawie, zastrzeżeniu umownemu albo właściwości zobowiązania. Wraz z
    wierzytelnością przechodzą na nabywcę wszelkie związane z nią prawa, w
    szczególności roszczenie o zaległe odsetki (art. 509). Takie przeniesienia
    określa się jako przelew wierzytelności.

    Zdaniem GIODO na ten przepis bank także nie mógł się powołać.

    Konsumenckie "tak"

    Obaj klienci banku są konsumentami. Pożyczka została bowiem udzielona na
    cele konsumpcyjne (a więc niezwiązane z działalnością gospodarczą).
    Konsumenci zaś są szczególnie chronieni także, gdy chodzi o przekazywanie
    ich praw i obowiązków na inny podmiot - podkreśla GIODO. Przypomina, że
    postanowienia nieuzgodnione indywidualnie z konsumentem i niekorzystne dla
    niego są klauzulami niedozwolonymi.

    Kodeks cywilny zalicza do nich m.in. zastrzeżenie przeniesienia bez zgody
    konsumenta jego praw i obowiązków wynikających z zawartej z nim umowy (art.
    3853 pkt 5). Dlatego, zdaniem GIODO, art. 509, mówiący o braku takiej zgody,
    nie wchodzi tu w rachubę. Zgoda konsumenta w razie cesji jego długu jest
    niezbędna.

    UOKiK mówi to samo

    GIODO przypomina też, że tak samo interpretuje przepisy Urząd Ochrony
    Konkurencji i Konsumentów.

    Według UOKiK przeniesienie na inne podmioty przysługujących bankom
    wierzytelności konsumentów wymaga uprzedniej ich zgody.

    Prawnicy także uważają, że konsumenci powinni być szczególnie chronieni, gdy
    chodzi o przelew wierzytelności. Konsumenci nie mogą być narażeni na
    nieoczekiwaną zmianę wierzyciela, która może np. pogorszyć ich sytuację.
    Przy zawarciu umowy konsumenci zazwyczaj nie zdają sobie sprawy z możliwości
    cesji. Przedsiębiorcy nie mogą więc ich zaskakiwać.

    Nie będą w innej bazie

    Według GIODO przekazanie przez bank danych konsumentów w związku z cesją ich
    długu było niezgodne z prawem. Mało tego, firma windykacyjna zażądała od
    Jarosława S. i Piotra W. z tytułu przejęcia zadłużenia opłaty w wysokości
    455 zł, jak to określiła za monitoring i obsługę. Z powodu cesji zostali
    więc narażeni na dodatkowe koszty.

    GIODO nakazał bankowi wycofać się z podobnych praktyk, firmie windykacyjnej
    zaś usunąć dane obu konsumentów ze swojej bazy.

    Hanna Fedorowicz

  • 2. Data: 2004-10-04 11:25:09
    Od: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>

    Użytkownik Glenn napisał:

> [...]

    > długu firmie windykacyjnej. Bank nie przejął się tym. Wtedy poskarżyli się

    Hmmm...

    > jest to konieczne do realizacji umowy zawartej z daną osobą lub podjęcia
    > działań przed zawarciem umowy na żądanie tej osoby;

    O to to to :P

> [...]
    > określa się jako przelew wierzytelności.
    > Zdaniem GIODO na ten przepis bank także nie mógł się powołać.

    A uzasadnienie GIODO ?

> [...]
    > postanowienia nieuzgodnione indywidualnie z konsumentem i niekorzystne dla

    Nawet te, zawarte w KC ??? Coś mi za daleko GIODO się posuwa ;)

> [...]
    > nie wchodzi tu w rachubę. Zgoda konsumenta w razie cesji jego długu jest

    Słaba argumentacja ...

    > GIODO przypomina też, że tak samo interpretuje przepisy Urząd Ochrony
    > Konkurencji i Konsumentów.

    Jak i każda federacja konsumentów każde prawo interpretuje tak, by
    zrobić dobrze konsumentowi, a firmy mają się puszczać ... z torbami ...
    > Według UOKiK przeniesienie na inne podmioty przysługujących bankom
    > wierzytelności konsumentów wymaga uprzedniej ich zgody.

    To co w końcu z 509 ?

    > Prawnicy także uważają, że konsumenci powinni być szczególnie chronieni, gdy
    > chodzi o przelew wierzytelności. Konsumenci nie mogą być narażeni na

    Powinni, nie są, mimo tego, że ktoś twierdzi inaczej ...

    > nieoczekiwaną zmianę wierzyciela, która może np. pogorszyć ich sytuację.

    W jaki sposób? Czy to ważne kto jest wierzycielem, jeśli swych praw
    dochodzi w sposób legalny ? Bo co ? Bo jak firma kupiła dług to
    skuteczniej będzie dochodzić kasiorki ? Może Pani Ziutce w PKO w
    NIENADOWEJ GÓRNEJ trzaska zwrot kredytu, daje pisemka, że jest ok, że
    ładnie, i odcina sobie postępowanie komornicze ... Ale jeśli firma
    windykacyjna grosz kupuje, to chce go odzyskać ... to jest takie
    straszne ?

    > Przy zawarciu umowy konsumenci zazwyczaj nie zdają sobie sprawy z możliwości
    > cesji. Przedsiębiorcy nie mogą więc ich zaskakiwać.

    Nieznajomość przepisów nie zwalnia z obowiązku stosowania się do nich
    ... Tak mi kiedyś ktośpowiedział ...

> [...]
    > 455 zł, jak to określiła za monitoring i obsługę. Z powodu cesji zostali

    Koszty te jednak *być może* zostały przez firmę poniesione , więc jeśl
    będą potrafić udowodnić, że tak było , to mają prawa jej dochodzić ...

    > GIODO nakazał bankowi wycofać się z podobnych praktyk, firmie windykacyjnej
    > zaś usunąć dane obu konsumentów ze swojej bazy.

    Ot moja skromna opinia ;)

    --
    Stasio Podróżnik
    PMS=>Black 525 TDS E-34 rej.*RP-PMS Edition* PRRC=>Jackson+AT-900

  • 3. Data: 2004-10-04 11:31:56
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Stasio Podróżnik <B...@o...pl> writes:

    > Koszty te jednak *być może* zostały przez firmę poniesione , więc jeśl
    > będą potrafić udowodnić, że tak było , to mają prawa jej dochodzić ...

    ... od banku.

    MJ