  • 11. Data: 2005-05-06 22:52:25
    Temat: Re: Bezpieczenstwo eKarty -- dowolne operacje banku?
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 06 May 2005 22:13:19 +0200, Maciej Pilichowski
    <b...@S...FM> wklepał(-a):

    >Po drugie -- skoro nie bylo srodkow, bank powinien nie dopuscic do
    >autoryzacji! No, zgodnie z normalna logika, bo juz wiem, ze regulamin
    >swoje.

    Przecież autoryzacja była - środki były na ekarcie, no nie? Dlatego autoryzacja
    się powiodła.

    >Autoryzacja miala miejsce w polowie kwietnia. Skoro widze powrot
    >srodkow do mojej dyspozycji, to znaczy /dla mnie/ ze pieniadze sa moje
    >i uzylem ich pozniej zgodnie z moim kaprysem.

    Już ci pisano, że rozliczenie transakcji może być później i bank nie ma na to
    wpływu. Nawet jeśli byłaby blokada środków, to mogłoby się zdarzyć, że
    rozliczenie przyszłoby po wygaśnięciu blokady.

    >Dziwne, ze w przelewach takich cudow nie ma -- dostalbym od kogos
    >przelew, ale nadawca rozmyslilby sie i bank wycofalby mi te pieniadze.
    >IMHO maja jakas luke w systemie albo komus sie nie chcialo doszlifowac
    >produktu, no i lataja to takimi nonsensownymi zapisami.

    Przecież nikt ci nie zabrał żadnych pieniędzy! Blokada nie oznacza przekazania
    gdzieś twoich pieniędzy, a jedynie zapewnienie odpowiedniej kwoty na rozliczenie
    transakcji. Nie wiem, gdzie widzisz lukę w systemie, ale w taki sposób działają
    rozliczenia większości transakcji bezgotówkowych. A to, że nie doczytałeś, to
    już twój problem.

  • 12. Data: 2005-05-07 06:25:10
    Od: Maciej Pilichowski <b...@S...FM>

    On 6 May 2005 22:49:28 +0200, "S.T." <n...@p...onet.pl>
    wrote:

    >Może Ty wolałbyś mieć zablokowane środki,
    >aż do rozliczenia transakcji, co może oznaczać, że czasem na wieki
    >(do transakcji mogło w koncu nie dojść), ja jednak wolałbym by blokada
    >schodziła z konta w rozsądnym czasie.

    Wszystko swietnie, ale to przeczy temu, co mbank tak zachwalal.

    Np. mbank odblokowuje te srodki, wiec teraz przy nastepnej transakcji,
    inna firma moze mi je przejac.
    Dla bezpieczenstwa, oczywiscie moge odblokowane srodki przerzucic na
    ekonto, ale tam z kolei ja musze pamietac jakie zakupy robilem i caly
    czas pilnowac, zeby byla kasa na laczna sume zakupow.

    Inna sytuacja to taka, gdzie rezygnuje z zakupu, ale firma znajac ten
    system mbankowy, sama z siebie nie rezygnuje z blokady tylko czeka
    troche. mbank odblokowuje mi srodki, a po miesiacu sklep jednak prosi
    o kase -- w efekcie mam debet.

    >Zauważ, że bank nie ma pojecia czy do transakcji ostatecznie doszło
    >czy może jednak nie, a bywa, że obciażenie transakcji przychodzi
    >czasem po wielu miesiącach i to nie z winy banku.

    Ale to zadna krzywda dla Ciebie, zgadza sie? Skoro dokonales zakupu,
    to te zablokowane srodki w zaden sposob nie przeszkadzaja, ani nie
    naruszaja bezpieczenstwa. Odblokowanie -- i owszem.

    milego dnia zycze
    hej

    --
    Maciej "MACiAS" Pilichowski http://bantu.fm.interia.pl/

    M A R G O T --> http://www.margot.cad.pl/
    automatyczny tłumacz (wczesna wersja rozwojowa) angielsko-polski

  • 13. Data: 2005-05-07 06:34:53
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Maciej Pilichowski wrote:
    > On 6 May 2005 22:49:28 +0200, "S.T." <n...@p...onet.pl>
    > wrote:
    >

    > Wszystko swietnie, ale to przeczy temu, co mbank tak zachwalal.

    Oczywiscie.

    > Np. mbank odblokowuje te srodki, wiec teraz przy nastepnej transakcji,
    > inna firma moze mi je przejac.
    Inna firma sama z siebie ci tego nie przejmie jezeli nie wyrazisz na to
    zgody.
    A saldo konta to masz ty pilnować i wiedzieć na co już kasę wydałeś, a
    na co nie.

    > Dla bezpieczenstwa, oczywiscie moge odblokowane srodki przerzucic na
    > ekonto, ale tam z kolei ja musze pamietac jakie zakupy robilem i caly
    > czas pilnowac, zeby byla kasa na laczna sume zakupow.

    No przeciez nikt inny tego za ciebie nie zrobi,

> [...]
    > system mbankowy, sama z siebie nie rezygnuje z blokady tylko czeka
    > troche. mbank odblokowuje mi srodki, a po miesiacu sklep jednak prosi

    Ty zrezygnowałeś z zakupu a sklep obciąża ci kartę?
    Wówczas składasz reklamację, że takiej transakcji nie było i sklep
    oddaje kase

    > Ale to zadna krzywda dla Ciebie, zgadza sie? Skoro dokonales zakupu,
    > to te zablokowane srodki w zaden sposob nie przeszkadzaja, ani nie
    > naruszaja bezpieczenstwa. Odblokowanie -- i owszem.

    Odblokowanie niczego nie stwarza, bo odblokowanie nie daje ci zielonego
    światła do wydania tej kasy, skoro wiesz ze transakcja miała miejsce.
    Nie tędy myślenie.

  • 14. Data: 2005-05-07 06:36:18
    Od: Maciej Pilichowski <b...@S...FM>

    On Fri, 6 May 2005 23:12:59 +0200, "K.K." <e...@d...wytnij.pl>
    wrote:

    >Nie bankowi, lecz sprzedawcy, choć opóźnienie nie musi wynikać z jego winy
    >lub z winy mBanku.

    Ok, ale rownie dobrze, sklep mogl wykorzystac te luke do sciagniecia
    mi kasy nielegalnie.

    >To jest karta debetowa podpięta do rachunku bankowego. Nie inaczej.

    Rozumiem, ze w reklamie regulamin niekoniecznie musi sie miescic, ale
    jesli sie reklamuje karte jako bezpieczna, bo dopuszczajaca zakupy do
    zaladowanych srodkow, to mbank powinien z tego sie wywiazac!

    Tymczasem reklama dla klientow swoje, a regulamin -- swoje.

    >Użyłeś ich nieświadomy skutków. Zauważ jednak, że możliwe są takie sytuacje,
    >kiedy to tylko ty wiesz, że ta transakcja nigdy nie zostanie rozliczona. W
    >jakiś sposób odwołałeś zamówienie, więc świadom funkcjonowania eKarty możesz
    >spokojnie zadysponować tą kwotą. Czy chciałbyś się jej na wieki pozbyć? ;-)

    Dlaczego na wieki? Srodki sa zablokowane w takiej sytuacji, ale sa
    _bezpieczne_.

    Odblokowanie stwarza niebezpieczna sytuacje + zmusza klienta do
    pamietania historii zakupow. Dla mnie to jakis nonsens.

    >Nie tyle powinno, co mogłoby być. Musu brak.

    Oczywiscie. Musu tez brak, zeby np. mLinia mowila mi "siema" zamiast
    "dzien dobry" -- bez przesady, banki nie wyswiadczaja klientom jakiejs
    wielkiej laski.

    >Nic innego raczej nie stworzy, bo zewnętrzne ograniczenia systemowe na to
    >teraz nie pozwalają, ale jego opis mógłby być przystępniejszy.

    Pozwalaja, pozwalaja. Blokuje sie srodki i tyle. Jakos wczesniej kiedy
    placilem eKarta bank mogl mi zablokowac te srodki np. na miesiac i ja
    spalem spokojnie. Teraz srodki wrocily po 10 dniach i sa widoczne tak
    naprawde na zewnatrz.
    A nie tak to mBank przedstawial.

    >Chowanie po regulaminach w obecnej formie raczej nie służy tak mBankowi, jak
    >i jego klientom, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę ich przekrój, ale bez
    >obrazy :)

    ;-) Dzieki. Przede wszystkim nalezalo uczciwie informowac w reklamie o
    eKarcie. A wyreklamowano produkt, ktory tak naprawde nie istnieje.

    >Po prostu dla wielu jest to pierwszy kontakt z bankiem o tak rozbudowanej
    >funkcjonalności.

    O ja glupi pastuszek, faktycznie ten internet caly juz mnie przerasta
    ;-(

    >Wszędzie to samo. Różnica może być w tym, że mBank zadbał o bezpieczeństwo,
    >tam gdzie jest to możliwe. W Inteligo sam musiałbyś o nie zadbać, co mało
    >kto czyni.

    Dobra, a ja jestem w mbanku, wiec info "u innych jest gorzej" mnie nie
    interesuje. mBank mial niby zagwarantowac, ze nikt nie sciagnie ze
    mnie kasy "tylnymi drzwiami".

    A tymczasem jest to mozliwe -- po odblokowaniu srodkow sa one dostepne
    dla kazdego, z kim rozliczalem sie eKarta. Musze wiec non-stop sledzic
    swoje konto, bo bank tez nie raczy mnie informowac o odblokowaniu.
    W ramach bezpieczenstwa, nie moglbym np. nigdzie wyjechac po kupnie
    czegos eKarta!
    Jezeli juz srodki beda odblokowane musze je od razu przeniesc na
    eKonto i pamietac historie zakupow.

    No, to rzeczywiscie system XXI wieku -- przystepny, bezpieczny...

    milego dnia zycze
    hej

  • 15. Data: 2005-05-07 06:43:16
    Od: Maciej Pilichowski <b...@S...FM>

    On Sat, 07 May 2005 00:52:25 +0200, Sławomir Szyszło
    <s...@p...onet.pl> wrote:

    >Dnia Fri, 06 May 2005 22:13:19 +0200, Maciej Pilichowski
    ><b...@S...FM> wklepał(-a):

    >Przecież autoryzacja była - środki były na ekarcie, no nie? Dlatego autoryzacja
    >się powiodła.

    KIEDYS! W ten sposob latwo o kradziez, bo jesli bank dopuszcza
    mozliwosc, ze jakas historyczna autoryzacja daje podstawy do
    nieograniczonego w czasie egzekwowania srodkow, no to...

    >Już ci pisano, że rozliczenie transakcji może być później i bank nie ma na to
    >wpływu. Nawet jeśli byłaby blokada środków, to mogłoby się zdarzyć, że
    >rozliczenie przyszłoby po wygaśnięciu blokady.

    To bank powinien odmowic takiej transakcji. Tak samo kiedy podaje
    nieprawidlowe dane.

    Kurcze, nie rozumiem Waszego /osob broniacych mBanku/ toku rozumowania
    -- to banki, samochody, komputery, sa dla ludzi, a nie odwrotnie.
    Jezeli projektanci systemu nie chcieli stworzyc lepszego systemu, to
    nie oznacza, ze ja jestem winny. Kurcze...

    >Przecież nikt ci nie zabrał żadnych pieniędzy! Blokada nie oznacza przekazania
    >gdzieś twoich pieniędzy, a jedynie zapewnienie odpowiedniej kwoty na rozliczenie
    >transakcji.

    Zaraz, przeciez ja rezygnuje z zakupu (*), a bank sie jednak rozmysla
    i decyzuje sie na wykonanie operacji!

    milego dnia zycze
    hej

    (*) W tym akurat przypadku nie, ale chodzi mi o zasade. To co kupuje,
    jak kupuje, czy rezygnuje z zakupu to sprawa miedzy mna a sklepem. To
    co sie zdarzylo pokazuje jak latwo sklep moze wyciagnac mi pieniadze z
    konta na podstawie _historycznej_ autoryzacji!

  • 16. Data: 2005-05-07 06:48:32
    Od: Maciej Pilichowski <b...@S...FM>

    On Sat, 07 May 2005 01:34:53 -0500, witek
    <w...@g...pl.spam.invalid> wrote:

    >Inna firma sama z siebie ci tego nie przejmie jezeli nie wyrazisz na to
    >zgody.

    Przejmie. Robie zakup w X na 1 PLN, nastepnie /po miesiacu/ w Y na
    1000 PLN. Y troche dluzej to idzie, srodki sa odblokowane, X dokonuje
    powtornie autoryzacji na podstawie poprzednich danych "strzelajac"
    kwota 100 PLN.
    Pieniadze trafiaja do X.

    >A saldo konta to masz ty pilnować i wiedzieć na co już kasę wydałeś, a
    >na co nie.

    Nie, od tego powinien byc system bankowy. Kurcze, dobrze, ze istnieje
    historia operacji, bo jeszcze chwila a uslyszalbym, ze to ja mam sobie
    na kartce i to notowac.

    >No przeciez nikt inny tego za ciebie nie zrobi,

    To bank powinien zadbac o to, bo jest w stanie. Poza tym bank jest
    jeden, i wystarczy jednym pociagnieciem zadbac o bezpieczenstwo 800
    tys. klientow, a tak kazdy klient z osobna musi uprawiac partyzantke
    zonglujac kasa na kontach.

    >Ty zrezygnowałeś z zakupu a sklep obciąża ci kartę?
    >Wówczas składasz reklamację, że takiej transakcji nie było i sklep
    >oddaje kase

    SKLEP? Chyba bank! Przeciez zgodzilem sie na zakup np. 15 stycznia, co
    nie oznacza, ze zgadzam sie na zakupy 15 lipca!

    >Odblokowanie niczego nie stwarza, bo odblokowanie nie daje ci zielonego
    >światła do wydania tej kasy, skoro wiesz ze transakcja miała miejsce.
    >Nie tędy myślenie.

    Ale odblokowanie zwieksza niebezpieczenstwo kradziezy plus jest
    obciazeniem dla klienta, ktory musi pamietac co i kiedy. To sa banalne
    rzeczy do zrobienia w systemie bankowym, od tego mamy komputery, aby
    trzymaly takie dane.

    milego dnia zycze
    hej

  • 17. Data: 2005-05-07 07:45:52
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Maciej Pilichowski wrote:

> [...]
    > 1000 PLN. Y troche dluzej to idzie, srodki sa odblokowane, X dokonuje
    > powtornie autoryzacji na podstawie poprzednich danych "strzelajac"

    Zacznijmy od początku.
    Dokonanie zakupu karta sklada sie z dwoch etapow
    1) autoryzacji, czyli sprawdzenia, czy bank wyraza zgode na obciążenie
    twojej karty. To tu bank zakłada blokadę na twoje środki na poczet
    przyszłej transakcji. Blokada jest likwidowana w momencie transakcji lub
    po np 14 dniach jesli do transakcji nie doszlo w zaleznosci co bylo
    wczesniej
    2) wlasciwej transakcji, gdzie bank na polecenie sklepu przelewa mu
    pieniadze i sciaga z twojego konta.
    I caly dowcip polega na tym, ze pkt 2 ma sie niijak do punktu nr 1, a
    punktu nr 1 moze nie byc wcale.

    Rozdmuchane bezpieczenstwo e-Karty mialo polegać na tym, ze normalny
    sklep nie pozwoli sobie wykonać 2, bez wykonania 1 bo w ten sposob za
    duzo ryzykuje i mu sie to nie oplaca. A to ty masz mozliwosc sterowania
    limitami autoryzacji ustawiajac ja nawet na zero.
    Stad gdyby ktos posluzyl sie numerem twojej karty, a ty masz limit na
    zero, to normalny sklep nigdy nie przejdzie do punktu 2.

    Wiec w twoim przykladzie firma X nie musi sie fatygowac z autoryzacja na
    1 zl, bo bez łaski moze od razu z twojego konta sciagnac sobie 10 tys, a
    bank takiej transakcji (czyli pkt 2) zgodnie z regulaminem visy nie moze
    odmowic. I od razu masz debet.
    Tylko, ze po zlozeniu przez ciebie raklamacji jak sie okaze, ze sklep
    nie przeprowadzil autoryzacji to dostanie po uszach, a ty dostaniesz
    kase bez gadania.

    > Nie, od tego powinien byc system bankowy. Kurcze, dobrze, ze istnieje
    > historia operacji, bo jeszcze chwila a uslyszalbym, ze to ja mam sobie
    > na kartce i to notowac.

    Bank nie jest od pilnowania twojego salda, tylko od ksiegowania operacji
    na twoim koncie. Jak nie pamietasz co i gdzie kupowales i ile masz na
    koncie miec pieniedzy, to po prostu wez kartke i notuj.

    no niestety musisz.

> [...]
    > jeden, i wystarczy jednym pociagnieciem zadbac o bezpieczenstwo 800
    > tys. klientow, a tak kazdy klient z osobna musi uprawiac partyzantke

    nie jest w stanie, bo jest to technicznie niewykonalne.
    Sklep moze przeprowadzic autoryzacje ale nie musi wiec majac karte
    mozesz nia przeprowadzic 1000 transakcji a bank nie bedzie mial o nich
    zielonego pojecia dopoki one do banku nie splyna, co troche zwykle trwa.
    po za tym kwota blokady ma sie nijak do kwoty transakcji chocby z powodu
    wahania kursow walut w przypadku transakcji zagranicznych

    dobra firma zniesie ci blokade sama z siebie, bo ma taka mozliwosc.

    mbank odblokowuje mi srodki, a po miesiacu sklep jednak prosi
    jak sklep prosi o kase, to znaczy, ze ma do tego podstawy, a jak prosi
    bezpodstawnie to przysluguje ci prawo reklamowania takiej trensakcji.

    > SKLEP? Chyba bank! Przeciez zgodzilem sie na zakup np. 15 stycznia, co
    > nie oznacza, ze zgadzam sie na zakupy 15 lipca!

    skoro zgodziles sie na zakupy 15 stycznia, to pieniadze, ktore leza na
    twoim koncie nie sa juz twoje tylko sklepu, wiec dlaczego nagle 15 lipca
    chcesz sie rozporzadzac nie swoimi pieniedzmi.
    Jak 15 lipca zabierzesz z konta cos co do ciebie nie nalezy to bedziesz
    mial sluszny debet.

> [...]
    > obciazeniem dla klienta, ktory musi pamietac co i kiedy. To sa banalne
    > rzeczy do zrobienia w systemie bankowym, od tego mamy komputery, aby

    zadnego niebezpieczenstwa nie zwieksza, ani tez nie zmniejsza, a zeczy
    wg ciebie banalne sa technicznie niewykonalne ze wzgledu na taki a nie
    inny sposob rozliczania operacji.

    Moze zacznij swoje boje od poczytania troche i nie wystepuj od razu w
    roli wszystkowiedzącego, bo naprawdę wygląda to trochę śmiesznie.
    Trochę pokory.

  • 18. Data: 2005-05-07 09:16:15
    Od: Krzysztof Lerski <k...@w...wp.pl>

    Dnia Sat, 07 May 2005 02:45:52 -0500, witek napisal/a:
    >po za tym
    > kwota blokady ma sie nijak do kwoty transakcji chocby z powodu wahania
    > kursow walut w przypadku transakcji zagranicznych
    na przykład automaty telefoniczne w Francji blokują 25 euro niezaleznie
    od tego, że potem zapłaci się za rozmowe 1 euro....w ten sposób mozna
    sobie łatwo zablokowac srodki na karcie.

    --
    Krzysztof Lerski

  • 19. Data: 2005-05-07 09:41:34
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Maciej Pilichowski napisał(a):

> [...]
    > obciazeniem dla klienta, ktory musi pamietac co i kiedy. To sa banalne
    > rzeczy do zrobienia w systemie bankowym, od tego mamy komputery, aby

    Ale obdblokowanie po x dniach jest KONIECZNE. Dajmy na to nastąpił
    JAKIKOLWIEK problem PO autoryzacji i transakcja nie doszła do skutku,
    ale autoryzacja przeszła i blokada wisi. Obecnie sama zniknie po paru
    dniach i po problemie. Jeśli miałoby być tak, jak piszesz - byłaby to
    już chyba stracona kasa, bo do rozliczenia nigdy nie dojdzie, a blokada
    będzie wisieć i wisieć i wisieć...

  • 20. Data: 2005-05-07 09:47:55
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    > KIEDYS! W ten sposob latwo o kradziez, bo jesli bank dopuszcza
    > mozliwosc, ze jakas historyczna autoryzacja daje podstawy do
    > nieograniczonego w czasie egzekwowania srodkow, no to...

    Pozostaje Ci się rozstać z produktami karcianymi (wszystkimi, nie tylko
    mBankowymi), bo to o czym piszesz, jest z nimi NIEROZERWALNIE połączone.

    Wiesz o tym, że możesz zrobić transakcję zwykłą Visą Electron płacąc za
    zakupy, która zostanie zaksięgowana... powiedzmy za 3 miesiące? Blokada
    dawno zdąży wygasnąć...