  • 31. Data: 2004-10-26 15:24:16
    Temat: Re: Bledny przelew... znowu
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Tue, 26 Oct 2004 15:20:04 +0200, MarekM naskrobał(a):

    > Co prawda ja nie jestem prawnikiem, ale zauważ jedną rzecz: nie w każdym
    > banku masz możliwość sprawdzenia, jakie dane wpisał nadawca przelewu.
    > Wyobraź sobie, że Twój kontrahent z premedytacją wpisuje błędne dane
    > odbiorcy. Ty zauważasz przelew (zgadza się tytuł i dane _NADAWCY_),
    > realizujesz więc zamówienie. A za tydzień bank wycofuje tę operację, bo
    > dane się nie zgadzały. I co? Bank ma zapytać Ciebie, czy przelew był Ci
    > należny? Jak potwierdzisz - to ktoś kłamie. Skąd bank ma wiedzieć, że
    > nie Ty, a Twój kontrahent?

    dokładnie tak jest i bank nigdy no to nie pójdzie. Pomijam kwestię
    podatkową - (bank płaci podatek kapitałowy).

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 32. Data: 2004-10-26 15:28:05
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    On 2004-10-26 17:21, Sebol wrote:
    > Dnia Tue, 26 Oct 2004 15:24:24 +0200, Kamil Jońca naskrobał(a):

    > lol, chyba tylko ci sie zdaje zacytuj cały paragaf który pozwala na to
    > jednostronnie.
    Prosze bardzo
    http://www.pkobp.pl/index.php/id=oferta/grupa=7/id_p
    roduct=000000000000002/zone=-1/section=indy
    Pobierz regulamin. Paragraf 52.
    "Nieprawidlowe uznania rachunku, mogą zostać skorygowane (wystornowane)
    przez PKO BP SA obciążeniem rachunku w wysokości kwoty, do której PKO BP
    ma roszczenie o zwrot do Posiadacza rachunku."

    BZWBK nie chce mi się sprawdzać.

    KJ

  • 33. Data: 2004-10-26 15:28:45
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

> [...]
    > BP
    > ma roszczenie o zwrot do Posiadacza rachunku."

    PKO BP nie ma roszczenia w przypadku błędnego przelewu osoby trzeciej, więc
    ten punkt regulaminu nie ma tu zastosowania.

  • 34. Data: 2004-10-26 15:31:02
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    On 2004-10-26 17:24, Sebol wrote:
    [...]

    > dokładnie tak jest i bank nigdy no to nie pójdzie. Pomijam kwestię
    > podatkową - (bank płaci podatek kapitałowy).

    Co to podatek kapitałowy?
    KJ

  • 35. Data: 2004-10-26 15:33:00
    Od: yayco <yayco2_tnij_@_tnij_gmail.com>

    Zdarzyło się to jak raz 2004-10-26 17:28, kiedy Glenn napisał(a) co
    następuje:

    > PKO BP nie ma roszczenia w przypadku błędnego przelewu osoby trzeciej, więc
    > ten punkt regulaminu nie ma tu zastosowania.

    Niekoniecznie. IMHO wystarczy, że najpierw zwrócą nadawcy, który
    reklamował przelew i już mają roszczenie z tytułu regresu.

    --
    **** Jak rzekł pewien klasyk: ****
    **** "If you're so smart, why aren't you rich?" ****

  • 36. Data: 2004-10-26 15:34:29
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    On 2004-10-26 17:28, Glenn wrote:
    [...]

    > PKO BP nie ma roszczenia w przypadku błędnego przelewu osoby trzeciej, więc
    > ten punkt regulaminu nie ma tu zastosowania.

    Gdybyś nie zauważyła to ta gałąź dyskusji zdryfowała na temat "czy bank
    może samodzielnie obciążyć rachunek". No więc może.
    KJ

  • 37. Data: 2004-10-26 15:41:35
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

    > Niekoniecznie. IMHO wystarczy, że najpierw zwrócą nadawcy, który
    > reklamował przelew i już mają roszczenie z tytułu regresu.

    O ile zwrócą - bo kto ich do tego ma niby zmusić? Czyli powołanie się na
    ewentualny regres jest czysto teoretyczne. Najpierw bank musiałby zwrócić a
    później sądzić się o zwrot z własnym klientem. A wszystko po uwierzeniu "na
    gębę" klientowi innego banku? Już to widzę :-)

  • 38. Data: 2004-10-26 15:44:41
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

    > Gdybyś nie zauważyła to ta gałąź dyskusji zdryfowała na temat "czy
    > bank
    > może samodzielnie obciążyć rachunek". No więc może.

    Gdybyś nie zauważył - komentuję przywołany przez Ciebie zapis regulaminu,
    który tego nie przesądza. Najpierw PKO BP musiałoby mieć roszczenie wobec
    swojego klienta, n którego rachunku zaksięgowano sporną kwotę. No więc IMHO
    : nie może, albo precyzując: może w ściśle określonym przypadku, który w
    opisanej sytuacji jest więcej niż nieprawdopodobny (uzasadnienie niskiego
    prawdopodobieństwa w odpowiedzi dla yayca )

  • 39. Data: 2004-10-26 15:45:35
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    On 2004-10-26 17:41, Glenn wrote:

> [...]
    > później sądzić się o zwrot z własnym klientem. A wszystko po uwierzeniu "na
    > gębę" klientowi innego banku? Już to widzę :-)

    Ale dalczego na gębę ? Jeśli klient złoży jakieś oświadczenie, i jakoś
    to uwiarygodni ?
    KJ

  • 40. Data: 2004-10-26 15:58:24
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

    > Ale dalczego na gębę ? Jeśli klient złoży jakieś oświadczenie, i jakoś
    > to uwiarygodni ?

    Jak i gdzie? W swoim banku? To powiedzą mu, że złozył dyspozycję i oni ja
    wykonali, a jak się pomylił to niech ściga "obdarowanego" z par. o
    bezpodstawnym wzbogaceniu. Ewentualnie może ugrać cos kartą niezgodności
    danych z rachunkiem - tak jak w tej sprawie którą przywoływałeś - tyle że to
    droga długa i ciernista ;-) W tym drugim banku to go od razu wyślą na
    drzewo - przecież nie jest klientem, danych "beneficjenta" też mu przecież
    nie udostepnią.