  • 1. Data: 2009-10-27 09:25:48
    Temat: Co było przez ZUSem?
    Od: Karol Y <k...@o...pl>

    Witam, ZUS kończy 75-lecie i się zastanawiam bo młody jestem. Co było
    przed ZUSem, jak wtedy radzili sobie emeryci? W Polsce był kiedyś system
    jak na wschodzie, że dzieci "miały" zapewnić opiekę rodzicom?

    --
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2009-10-27 09:50:32
    Temat: Re: Co było przez ZUSem?
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 27 Oct 2009 10:25:48 +0100, Karol Y napisał(a):

    > Witam, ZUS kończy 75-lecie i się zastanawiam bo młody jestem. Co było
    > przed ZUSem, jak wtedy radzili sobie emeryci? W Polsce był kiedyś system
    > jak na wschodzie, że dzieci "miały" zapewnić opiekę rodzicom?

    Zapewne, jak w większości przypadków, były systemy przejęte po zaborcach:
    czyli jakaś Kasse na ziemiach pokajzerowskich oraz leseferyzm po Mikołaju
    i po Francu.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 3. Data: 2009-10-27 11:12:30
    Od: Tomasz Chmielewski <m...@n...wpkg.org>

    Karol Y wrote:
    > Witam, ZUS kończy 75-lecie i się zastanawiam bo młody jestem. Co było
    > przed ZUSem, jak wtedy radzili sobie emeryci? W Polsce był kiedyś system
    > jak na wschodzie, że dzieci "miały" zapewnić opiekę rodzicom?

    Na poczatku byl Chaos ;)

    A tak na powaznie - troche informacji znajdziesz w Wikipedii[1], na
    stronach ZUSu[2], i pewnie duzo wiecej, jak poszukasz dalej (kilka
    ksiazek tez o tym traktuje).

    Zakład Ubezpieczeń Społecznych został utworzony w 1934 na mocy
    rozporządzenia Prezydenta RP z dnia 24 października 1934 roku o zmianie
    ustawy o ubezpieczeniu społecznym. Rozporządzenie to doprowadziło do
    połączenia 5 instytucji (Izby Ubezpieczeń Społecznych, Zakładu
    Ubezpieczenia na Wypadek Choroby, Zakładu Ubezpieczenia od Wypadków,
    Zakładu Ubezpieczeń Pracowników Umysłowych, Zakładu Ubezpieczenia
    Emerytalnego Robotników) w jeden podmiot, nazwany Zakładem Ubezpieczeń
    Społecznych.

    Co ciekawe, od chwili powolania mial kilkuletnia przerwe w dzialaniu:

    W 1955 ZUS został zlikwidowany, a jego funkcje przejęły związki
    zawodowe, Ministerstwo Pracy i Opieki Społecznej oraz rady narodowe.
    Jednak już w 1960 doszło do jego reaktywowania i od tego czasu
    nieprzerwanie funkcjonuje do dziś.

    [1] http://pl.wikipedia.org/wiki/ZUS
    [2] http://www.zus.pl/default.asp?p=2&id=2329

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 4. Data: 2009-10-27 13:47:07
    Od: "Slawek 'IDEall' Fydryk" <s...@g...invalid>

    "Tomasz Chmielewski" napisał:

    > W 1955 ZUS został zlikwidowany [...] Jednak już w 1960 doszło do jego
    > reaktywowania i od tego czasu nieprzerwanie funkcjonuje do dziś.

    OT: Nieprzerwanie koszmarnie

    "Przed małym okienkiem tłoczą się starsi ludzie, próbujący załatwić
    swoje sprawy rentowe bądź emerytalne. Bezduszna urzędniczka odsyła
    staruszkę, żeby przyniosła zaświadczenie, które anuluje zaświadczenie,
    które już jest.
    Z kolei inny petent ma złą pieczątkę - powinna być okrągła"

    "Urzad" Kieslowskiego z 1966 (-;

  • 5. Data: 2009-10-27 17:34:54
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Olgierd napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]

    Czyli nie było "systemu" i było normalniej. Rodzice "inwestowali" w dzieci
    (również w ilość...) i/lub/albo w majątek.
    To ostatnie w pewnym sensie powraca, hasło: odwrócona hipoteka...

    >Zapewne, jak w większości przypadków, były systemy przejęte po zaborcach:
    >czyli jakaś Kasse na ziemiach pokajzerowskich

    Za czasów Otto von Bismarcka chyba coś wprowadzono

    Arek

  • 6. Data: 2009-10-27 18:29:33
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Arek wrote:

    > Czyli nie było "systemu" i było normalniej. Rodzice "inwestowali" w dzieci
    > (również w ilość...) i/lub/albo w majątek.

    Albo i nie.
    Efekt łatwy do przewidzenia.
    Tłumy żebraków w przejściu świdnickim, że się nie przeciśniesz.
    Ewnetualnie niezywych żebraków, bo pochować ich też nikt nie bedzie chciał.

  • 7. Data: 2009-10-27 20:05:02
    Od: robbi <r...@n...com>

    Arek pisze:

    > Za czasów Otto von Bismarcka chyba coś wprowadzono

    I w ZUS skutecznie jest to kultywowane.
    Szkopuł w tym że za czasów Bismarcka aż tyle osób nie dożywało wieku
    emerytalnego.

    --
    pzdr
    robbi

  • 8. Data: 2009-10-27 20:40:59
    Od: krzysztofsf <k...@o...pl>

    Karol Y pisze:
    > Witam, ZUS kończy 75-lecie i się zastanawiam bo młody jestem. Co było
    > przed ZUSem, jak wtedy radzili sobie emeryci? W Polsce był kiedyś system
    > jak na wschodzie, że dzieci "miały" zapewnić opiekę rodzicom?

    Dokladnie opisales ZUS :))
    Z wplat dzieci wyplacana jest emerytura rodzicom :)

  • 9. Data: 2009-10-27 20:55:20
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "krzysztofsf" <k...@o...pl> napisał w wiadomości grup

    > Dokladnie opisales ZUS :))
    > Z wplat dzieci wyplacana jest emerytura rodzicom :)

    O, wcale nie dokładnie. "Z wpłat dzieci być może będzie wypłacana emerytura
    rodzicom a być może nie będzie". Tak jest dokładniej. :)

  • 10. Data: 2009-10-27 21:44:53
    Od: SQLwiel <WPISZ_TU_NICK@gmail_kropka_com.null.com>

    Karol Y pisze:
    > Witam, ZUS kończy 75-lecie i się zastanawiam bo młody jestem. Co było
    > przed ZUSem, jak wtedy radzili sobie emeryci? W Polsce był kiedyś system
    > jak na wschodzie, że dzieci "miały" zapewnić opiekę rodzicom?

    Przed ZUSem były takie-czy-inne sposoby zapewnienia sobie środków do
    życia, gdy nie będzie się już w stanie pracować.
    Można było naskładać kasy do skarpety (no - pończochy...) i czerpać
    stamtąd po kawałku.
    Można było dorobić się gospodarstwa rolnego i oddać je później w dzierżawę.
    Można było mieć tuzin dobrze wychowanych dzieci.
    I jeszcze wiele, wiele innych sposobów, które nadal działają, tylko
    czerwona banda próbuje nam wmówić, że państwowy, obowiązkowy ZUS jest
    jedynym sposobem na starość.

    --
    Pzdr. SQLwiel.