  • 1. Data: 2023-02-22 07:50:53
    Temat: Co gubi ustawienia?
    Od: cef <c...@i...pl>

    Do obsługi bankowości internetowej używam stale
    tego samego laptopa już od kilku lat.
    A jednak co jakiś czas pojawiają się informacje
    od systemów bankowych, że nie rozpoznają urządzenia,
    z którego sie obecnie loguję i czy dodać je do zaufanych.
    I uruchamia się procedura z potwierdzeniem przez SMS.

    Że raz na jakiś czas muszą mnie identyfikować przez SMS,
    to się zdarza w bankach gdzie rzadko się loguję
    albo żądam jakiejś historii starszej, ale to piszą wyraźnie, że
    wymagania jakiejś tam dyrektywy.

    Ale co technicznie może powodować wywalenie urządzenia
    z listy zaufanych? Reinstalacja systemu to oczywiste,
    niektóre aktualizacje pewnie też, jakieś próby z zewnątrz logowania?
    Zajrzenie z innej przeglądarki wywołuje to pytanie o urządzenie zaufane,
    ale są wyraźne pytania wtedy o zmiany.
    Co jeszcze może wywalić urządzenie z przeglądarką z listy zaufanych?

  • 2. Data: 2023-02-22 08:19:24
    Temat: Re: Co gubi ustawienia?
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 22 lut 2023 o 07:50, cef pisze:

    > A jednak co jakiś czas pojawiają się informacje

    Millennium -- od dawna spokój, ale kiedyś nieustannie...
    Alior -- w skrajnych przypadkach częściej niż raz dziennie...
    Bardzo rzadko, ale jednak -- mBank...

    > z listy zaufanych? Reinstalacja systemu to oczywiste,

    Nie reinstaluję od mego ;) początku -- od ponad sześciu lat...
    Za chwilę restart z uwagi na kolejną megaaktualizację ;)
    (opcjonalną) 64W10...

    > Co jeszcze może wywalić urządzenie z przeglądarką z listy zaufanych?

    Aktualizacja przeglądarki?...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..c

  • 3. Data: 2023-02-22 09:13:18
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 22 lut 2023 o 08:19, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Millennium -- od dawna spokój, ale kiedyś nieustannie...
    > Alior -- w skrajnych przypadkach częściej niż raz dziennie...
    > Bardzo rzadko, ale jednak -- mBank...

    > Nie reinstaluję od mego ;) początku -- od ponad sześciu lat...

    Ponad 73 miesiące...

    > Za chwilę restart z uwagi na kolejną megaaktualizację ;)
    > (opcjonalną) 64W10...

    Nazwa urządzenia Acer
    Procesor Intel(R) Core(TM) i5-7200U CPU @ 2.50GHz 2.70 GHz
    Zainstalowana pamięć RAM 12,0 GB (dostępne: 11,9 GB)

    Wersja Windows 10 Home
    Wersja 22H2
    Zainstalowano dnia ?28 ?kwi ?2021
    Kompilacja systemu operacyjnego 19045.2673
    Możliwości Windows Feature Experience Pack 120.2212.4190.0

    Choć jest data 28 ?kwi ?2021 -- nie reinstalowałem; nawet nie
    instalowałem -- kupiłem z zainstalowanym i poprzerabiałem
    (przykładowo -- wstawiłem juzera 'Eneuel' i wywaliłem
    sklepowego) pod swe potrzeby...

    Przed laty żywcem wrzuciłem kopię do Fujitsu-Simensa, skąd (po
    kilku latach) przeniosłem dysk (omyłkowo -- i tak zostało) do
    nowego Acera (kupionego z W11) gdzie doaktualizował się (tam
    był stale aktualizowany, ale nie do tej wersji, która była
    tutaj) do tej samej wersji, którą mam tutaj... Dysk (HDD)
    tamtego Acera (wyjęty z F-S) wymieniłem na inny, bo myślałem,
    iż tamten (wyjęty z F-S) szwankuje a miałem nówkę... Okazało się,
    że dziwne (bardzo ciche) dźwięki (nierównomierność rpm) wydaje
    wentylator, nie dysk...

    > Aktualizacja przeglądarki?...

    Alior -- bez potwierdzania
    mBank -- bez potwierdzania
    Millennium -- bez potwierdzania
    Credit -- bez potwierdzania

    To jest bezpośrednio po megaaktualizacji 64W10...

    Używam Opery -- różnie (i bardzo często) aktualizowanej (teraz
    jest wersja 95.0.4635.46) i zauważyłem wysoką korelację pomiędzy
    aktua_lizowaniem Opery i [filharmonii?] rozpoznawczymi problemami...

    -=-

    Laptop przeżył szok... Niedawno był restartowany z uwagi na
    testowanie nowej RAMki okiennej, dziś -- restart wymusiła
    aktualizacja... Normalnie nie wyłączam, lecz hibernuję
    albo usypiam... Choć w obu lapkach mam ćwierćterabajtowe
    NVMe Samsunga -- systemy startują z HDD i wspierają się
    RAMdyskami oraz HDD i SSD...

    Tutaj mam: dwa HDD, jeden dysk SSD i dwa RAMdyski;
    na innym lapku mam: jeden HDD, jeden dysk SSD i dwa RAMdyski...

    Tu mam 12 GiB RAM CPU + 2 GiB RAM GPU;
    tam mam 18 GiB RAM CPU + 2 GiB RAM GPU.
    (tu mam dedykowana DDR5 dla GPU; tam mam współdzieloną DDR4)
    Tu mam *mniejszą* przepustowość do GPU niż tam. :)
    (i znacznie gorszy ekran tu -- niż tam)

    Oba te Acery pracują niemal bezgłośnie -- ale tamten
    dziwnie hałasuje, leżąc na stole...

    Za jakiś czas chcę tu wymienić 4 GiB na 16 GiB. :)
    (będę tu miał 24 GiB CPU + 2 GiB GPU)

    Przed sześciu laty startowałem z 4 GiB...
    (ciągle 64W10)

    Na F-S miałem tylko 4 GiB DDR2 CPU + dedykowaną GPU...
    (i starczało...)

    -=-

    Thunderbird drażni lagowaniem...
    Poza tym oba lapki pracują posłusznie i cicho...

    Tyle tylko, że hybrydy TPlinka (dające mi tutaj łączność
    ze światem) są w coraz gorszym stanie... Na domiar złego
    (choć jest zima) przeszkadza mi pszczoła i masa drzew...

    Łączność tu jest, ale niezbyt stabilna. Do Jutuby OK, ale
    do telefonicznych aplikacji bankowych -- niekoniecznie...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..c

  • 4. Data: 2023-02-22 09:38:49
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 22 lutego 2023 o 07:50:56 UTC+1 cef napisał(a):
> [...]
    > ale są wyraźne pytania wtedy o zmiany.
    > Co jeszcze może wywalić urządzenie z przeglądarką z listy zaufanych?

    A to wszystkie na raz chcą czy tylko wybrane?
    Ale pewnie niektóre, bo to w ogóle różnie działa:
    1) santander - chyba zapis u nich "per komp+browser" + cookie, bo z "okna prywatnego"
    chce sms - ale za to (tylko o tym sza) nie ma żadnego "przypominania" co 3 miesiące,
    raz ustawione trwa już lata (nie "aktualizuję" przeglądarki)
    2) mille i citi - zapis u nich "per user", wystarczy sms co 3 miesiące i można się
    logować z dowolnego kompa, z okien prywatnych też
    3) mbąk - chyba jak santi
    4) IKA - ten restrykcje, "per komp+browser" + cookie i co 3 miesiące od nowa
    5) N26 - sms zawsze
    6) inteligo - a tu nie trzeba nic, choć pyta, czy "dodać do listy" - ale jak kliknie
    się "nie" to wpuszcza bez sms...

  • 5. Data: 2023-02-22 10:06:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 22 Feb 2023 07:50:53 +0100, cef wrote:
> [...]
    > ale są wyraźne pytania wtedy o zmiany.
    > Co jeszcze może wywalić urządzenie z przeglądarką z listy zaufanych?

    A jak przeglądarka?
    Firefox co update ma problemy, przynajmniej z niektórymi bankami.
    Musi gdzies sobie zapamierują dane przeglądarki, i inna nie działa.

    Samo cookie z kolei takie jakies niebezpieczne, bo cookie mozna
    ukraść.

    J.

  • 6. Data: 2023-02-22 10:33:12
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-02-22 o 10:06, J.F pisze:

    > A jak przeglądarka?
    > Firefox co update ma problemy, przynajmniej z niektórymi bankami.
    > Musi gdzies sobie zapamierują dane przeglądarki, i inna nie działa.

    Przeglądarka jest zapisana jako urządzenie z przeglądarką,
    więc to oczywiste. Upgrady też robię i systemu i przeglądarek.
    Firefox czasem nie obsługuje (nie tylko w bankach) jakichś okienek
    i wtedy próbuję w operze, edgu (ejdżu?) czy chromie ale to zmiana
    przeglądarki, więc oczywista zmiana czegoś.

  • 7. Data: 2023-02-22 10:48:55
    Od: cef <c...@i...pl>

    > A to wszystkie na raz chcą czy tylko wybrane?
    > Ale pewnie niektóre, bo to w ogóle różnie działa:

    Wygląda na to, że to polityka banków każdego z osobna.
    Ja mam za mało banków, żeby stwierdzić, że ktoś jest bardziej upierdliwy
    Do niektórych loguję się nawet po kilka razy dziennie
    i jeśli nie zmieniam przeglądarki to jak raz poustawiałem, to o nic
    nigdy nie pytały te banki. Inne raz na jakiś czas wołają o SMS przy
    logowaniu,
    ale bez info, że zaufane nie jest, tylko, że dyrektywa wymaga, żeby
    weryfikować SMSem
    raz na jakiś czas - ale tam gdzie loguję się często to SMS chyba nigdy
    nie weryfikowali.
    Może logowanie częste wypełnia regulaminy i nie wołąją sami o
    weryfikację, bo raz na jakiś czas autoryzuję coś tam telefonem SMS czy
    aplikacją.

    Zaciekawiło mnie to, bo rzadko korzystałem z mbanku (nie mam apki do
    tego banku) - konto praktycznie nieużywane - czasem coś w giełdzie
    pogrzebałem i teraz ostatnio
    zaczałem się cześciej logować, bo muszę robić ruch na rachunku, więc
    sprawdzam czy wyszło i co doszło i nagle wywalił komunikat, że nie
    rozpoznaje urządzenia i czy dodać do zaufanych tego Windowsa z tym
    Firefoxem. A przez ostatnie kilka lat było zaufane i
    się logowało i działało i nic nie zmieniałem.
    Podobną sytuację miałem kiedyś w Mille kilka lat temu, że nagle
    stwierdził, że
    jestem niezaufany.

    Tak się zastanwawiam czy oprócz samego banku, że tak postanowił i
    wywala dla sprawdzenia są jakieś inne czynniki oprócz tych oczywistych
    (zmiana urządzenia, systemu, przeglądarki), które to powodują.

  • 8. Data: 2023-02-22 15:35:49
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Samo cookie z kolei takie jakies niebezpieczne, bo cookie mozna
    > ukraść.

    Jeśli cookie można ukraść, to taki komputer (albo server) nie jest
    bezpieczny.

    Ew. uratować może kogoś potwierdzenie SMS lub aplikacja na telefonie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 9. Data: 2023-02-22 16:54:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 22 Feb 2023 15:35:49 +0100, Krzysztof Halasa wrote:

    > Jeśli cookie można ukraść, to taki komputer (albo server) nie jest
    > bezpieczny.

    Owszem, ale ktory komputer jest bezpieczny?

    A tu gra o duze pieniądze :-)

    > Ew. uratować może kogoś potwierdzenie SMS lub aplikacja na telefonie.

    Nie bedzie, bo komputer i przeglądarka zaufane.

    J.

  • 10. Data: 2023-02-23 00:24:58
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 22 lut 2023 o 09:13, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

> [...]

    > instalowałem -- kupiłem z zainstalowanym i poprzerabiałem
    > (przykładowo -- wstawiłem juzera 'Eneuel' i wywaliłem

    Nazwa urządzenia Athlon
    Procesor AMD Athlon Silver 3050U with Radeon Graphics 2.30 GHz
    Zainstalowana pamięć RAM 20,0 GB (dostępne: 17,9 GB)

    Wersja Windows 10 Home
    Wersja 22H2
    Zainstalowano dnia ?18 ?mar ?2021
    Kompilacja systemu operacyjnego 19045.2673
    Możliwości Windows Feature Experience Pack 120.2212.4190.0

    Tego też nie instalowałem. Najpierw skopiowałem do Fujitsu-Siemensa
    to, co było na Acerze z Intelem, następnie (po paru latach) HDD wyjęty
    z padłego F-S omyłkowo wstawiłem do Acera z Athlonem i tak zostało,
    choć przed kilkoma tygodniami uznałem HDD za niepewny, przez co
    wymieniłem ów HDD na ~taką samą nówkę -- kopiowałem partycje
    osobno, wprowadzając modyfikacje w ich układzie i rozmiarach...

    Wyjęty dysk wg mnie dziwnie zachowywał się -- przyspieszając
    i zwalniając, ale najwyraźniej nie HDD tak warczał, ;) lecz
    wentylator... To coś słychać było bardzo cicho, gdy lapek
    stał na stole, a dokładniej mówiąc -- pod stołem. ;)

    Mam blat pod blatem -- gdy lapek stoi na tym dolnym,
    słychać dziwne (ciche, ale wyraźne) odgłosy zmiany rpm...

    Tenże 64W10 na F-S nie chciał aktualizować się do wersji tej,
    którą miałem na Acerze z Intelem. Po przeniesieniu do Acera
    z Athlonem -- zaktualizował się do tej samej, którą mam
    w Acerze z Intelem i od tamtej pory na obu mam ~to samo...

    Nie wiem, czym są daty
    18 ?mar ?2021
    ?28 ?kwi ?2021
    ale tego systemu nie instalowałem (i nie reinstalowałem) ani razu...

    Raz zainstalowałem 64W10 -- ale nie używałem i szybko skasowałem,
    *chyba* omyłkowo... Raz zainstalowałem 32W10 -- na netbooku
    Acera (emachines) i używałem jakiś czas ze słabym skutkiem,
    bo CPU nie radził sobie a akumulator szybko tracił na swej
    atrakcyjności -- najpierw zniknęło 15%, później kolejne 15%...

> [...]
    > iż tamten (wyjęty z F-S) szwankuje a miałem nówkę... Okazało się,
    > że dziwne (bardzo ciche) dźwięki (nierównomierność rpm) wydaje

    Przed aktualizacją Opery do 96.0.4693.20 -- Alior poprosił
    mnie o telefoniczny odcisk palca...

    > Alior -- bez potwierdzania
    > mBank -- bez potwierdzania
    > Millennium -- bez potwierdzania
    > Credit -- bez potwierdzania

    > To jest bezpośrednio po megaaktualizacji 64W10...

    Powyżej -- na Acerze z Intelem.

    Na Acerze z Athlonem Alior poprosił dziś (we środę) o potwierdzanie
    tuż po tejże aktualizacji, choć wczoraj (we wtorek) też prosił na
    tym (athlo_nowym) Acerze...

    Dziś już 23 lutego -- moje urodziny. :)

    > Używam Opery -- różnie (i bardzo często) aktualizowanej (teraz
    > jest wersja 95.0.4635.46) i zauważyłem wysoką korelację pomiędzy
    > aktua_lizowaniem Opery i [filharmonii?] rozpoznawczymi problemami...

    Dzisiejsza aktualizacja nie potwierdza tej zasady...

> [...]

    > Tutaj mam: dwa HDD, jeden dysk SSD i dwa RAMdyski;
    > na innym lapku mam: jeden HDD, jeden dysk SSD i dwa RAMdyski...

    Athlo_nowy Acer przeżył i restart poaktualizacyjny i niedługo
    później nagle wyłączył się bez widocznego powodu...

    > -=-

    > Thunderbird drażni lagowaniem...

    I zaskakuje odpornością na awarie -- ale najwyraźniej
    dyski nie są zajęte zbyt mocno podczas tego mrożenia...

    > Poza tym oba lapki pracują posłusznie i cicho...

    Właśnie Athlo_nowy znienacka wyłączył się!!!!
    Nie znam przyczyny...

    --
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..c