  • 1. Data: 2006-11-15 16:51:05
    Temat: Co jest ważniejsze w przelewie bankowym?
    Od: "Robert" <briesen[nospam]@o2.pl>

    Witam!

    Czy jezeli otrzymałem przelew bankowy od firmy A który reguluje należności
    firmy B i jest to wyraźnie zaznaczone na przelewie np. poprzez podanie nr
    faktury za ktora jest ten przelew, to czy jest to wazne czy nie?
    Obie firmy A i B są Sp. z o.o.
    Co jest wazniejsze: od kogo jest przelew czy za co?
    Czy reguluje to jakies prawo? Jezeli tak, to jakie?
    Pozdrawiam
    Robert

  • 2. Data: 2006-11-15 18:24:27
    Temat: Re: Co jest ważniejsze w przelewie bankowym?
    Od: "Tommeck" <t...@g...pl>

> [...]
    > Obie firmy A i B są Sp. z o.o.
    > Co jest wazniejsze: od kogo jest przelew czy za co?
    > Czy reguluje to jakies prawo? Jezeli tak, to jakie?

    Jest inna kwestia, od kogo jest przelew, a inna, z jakiego rachunku
    bankowego.

    Poruszona przez ciebie kwestie reguluje Kodeks Cywilny, w szczegolnosci
    artykul 451. Moim zdaniem, jezeli firma B uregulowala rachunek (nawet jesli
    byloby to przelewem z konta firmy A), to jest czysta. Jezeli firma A
    zaplacilaby za SWOJE zobowiazanie majac inne przeterminowane, to moglbys
    wplate zaliczyc na konto zobowiazania przeterminowanego.

  • 3. Data: 2006-11-15 22:34:15
    Od: Michał Kopeć <v...@p...onet.pl>

    Tommeck wrote:
    > Jezeli firma A
    > zaplacilaby za SWOJE zobowiazanie majac inne przeterminowane, to moglbys
    > wplate zaliczyc na konto zobowiazania przeterminowanego.

    Oj wydaje mi się, że nie masz w tym zdaniu racji. Jeśli wskaże na
    przelewie fakturę to możesz co najwyżej zaliczyć wpłatę w pierwszej
    kolejności na odsetki wynikające z przeterminowania tej faktury, resztę
    na spłatę wartości tej faktury a dopiero jeśli coś jeszcze zostanie to
    na inne zobowiązania. Takie postępowanie stosuje się w szczególności
    wtedy gdy są faktury sporne. Sprzedawca nie może sobie wtedy dowolnie
    zaliczyć wpłaty.

    Pozdrawiam
    Michał

  • 4. Data: 2006-11-16 13:43:41
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Robert" <briesen[nospam]@o2.pl> writes:

> [...]
    > Obie firmy A i B są Sp. z o.o.
    > Co jest wazniejsze: od kogo jest przelew czy za co?

    Teoretycznie "za co", bo KC przewiduje, ze osoba A (niewazne jaka)
    moze zaplacic za osobe B, i wierzyciel musi zaplate przyjac.

    Natomiast w praktyce jest tu pewne pole do przekretow - A moze pozniej
    twierdzic ze pomylila numer faktury (albo ze byl nieczytelny itd.)
    i ze w zyciu nie placila za B, tylko za cos zupelnie innego. Lepiej
    (jesli sprawa nie jest oczywista) gdy A po prostu oprocz numeru
    faktury wpisze w tytule przelewu takze w czyim imieniu placi.
    Alternatywnie mozna poprosic o pisemne oswiadczenie o co chodzi
    z ta platnoscia.

    To oczywiscie przy wiekszych sumach bo przy mniejszych to pies z kulawa
    noga nie wnika jesli tylko numer faktury i suma bedzie sie zgadzac.

    > Czy reguluje to jakies prawo? Jezeli tak, to jakie?

    Glownie chyba KC.
    --
    Krzysztof Halasa