  • 11. Data: 2010-02-08 12:01:20
    Temat: Re: Co sądzicie o EDO?
    Od: bzdreg <n...@n...com>

    jureq pisze:
> [...]
    d=1018 Gdzie stoi

    > Czy ty potrafisz czytać?

    Podobno tak, a czasami to nawet i pisać. :)

    > Przecież ja piszę wyraźnie i to samo jest na tej stronie: nie ma belki od
    > obligacji otrzymanych w spadku w ramach IKE, jest od obligacji poza IKE.
    > Zresztą jeśli mnie pamięć nie myli to w ramach IKE przedmiotem spadku nie
    > są bezpośrednio obligacje, ale środki otrzymane z ich sprzedaży. To
    > jednak niewiele zmienia.

    Zasadnicze pytanie sprowadza się do sytuacji:
    Kupuję te EDO, po czym szlag mnie trafia. Syn mój dziedziczy i korzysta
    z prawa wezwania do przedterminowego wykupu, ponosi karne 1% - ale czy
    zapłaci belkę, czy dostanie całą resztę do garści?

    A dywagować o obligacjach EDO poza IKE to chyba sensu nie ma.

    --

    Pzdr.
    bzd.

  • 12. Data: 2010-02-08 12:22:09
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 08 Feb 2010 13:01:20 +0100, bzdreg napisał(a):

> [...]
    > szlag mnie trafia. Syn mój dziedziczy i korzysta z prawa wezwania do
    > przedterminowego wykupu, ponosi karne 1% - ale czy zapłaci belkę, czy

    A więc jeszcze raz.

    Jeśli kupujesz w ramach IKE, to twój syn składa zlecenie wypłaty środków
    z twojego IKE-obligacje i po mniej więcej tygodniu dostaje środki ze
    sprzedaży tych obligacji, bez żadnego karnego odliczenia 1%, bez belki i
    bez podatku spadkowego. Ewentualnie zamiast gotówki może sobie zażyczyć
    transferu tych środków na posiadane przez siebie inne IKE, tak samo bez
    podatków i opłat karnych. W tym jednak wypadku gdyby się zdecydował na
    wypłatę tych środków przed emeryturą, to będą opodatkowane dokładnie tak
    samo jak środki, które sam zgromadził.

    Jeśli kupujesz poza IKE, to twój otrzymuje obligacje, nie płaci od nich
    podatku spadkowego (oczywiście jako spadkobierca zwolniony po odpowiednim
    powiadomieniu urzędu skarbowego o spadku). I ma dwa wyjścia:

    1. Może je dotrzymać do terminu wykupu - wtedy biuro maklerskie potrąci
    mu 19% od całości odsetek i to będzie koniec podatków.

    2. Może zażądać przedterminowego wykupu - odsetki zostaną pomniejszone o
    1 zł "karnej" opłaty, od tych odsetek biuro maklerskie potrąci mu 19%, po
    zakończeniu roku będzie miał obowiązek złożyć PIT-38 i zapłacić podatek
    19% od wartości nominalnej (czyli bez odsetek) wykupionych obligacji.

    > A dywagować o obligacjach EDO poza IKE to chyba sensu nie ma.

    A dlaczego nie? Być może dla niektórych limit roczny wpłat na IKE jest
    zbyt niski.

  • 13. Data: 2010-02-08 13:05:55
    Od: z...@o...pl

    > Inne uwagi?

    nie pożyczaj rządowi który szasta kasa i wysyła ją na jakies Haiti

    twoje własne słowa...

  • 14. Data: 2010-02-08 15:48:42
    Od: bzdreg <b...@o...pl>

    z...@o...pl pisze:

    > nie pożyczaj rządowi który szasta kasa i wysyła ją na jakies Haiti
    >
    > twoje własne słowa...

    Wyluzuj.
    Nie odróżniasz polityki od ekonomii.

    Rząd, który nie dofinansowuje Haiti niestety nie daje zbyt atrakcyjnych
    % na swoich obligacjach, albo w ogóle nie potrzebuje wspierać się
    obligacjami ;) Hint: nie ma deficytu, bo nie rozdaje pieniędzy ;)

    --
    Tnx. Regards. Bzd.

  • 15. Data: 2010-02-13 17:59:52
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 08 Feb 2010 10:12:07 +0100, bzdreg napisał(a):

    > Inne uwagi?

    Prowizja jeśli dobrze pamiętam od 0,1 do 0,16% wartości obligacji rocznie