  • 21. Data: 2005-02-07 20:27:29
    Temat: Re: Czy karta kredytowa z chipem powinna mieć pasek magnetyczny?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Bogusz <b...@p...onet.pl> writes:

    > Odpowiednie rozwiązania techniczne mogłyby uniemożliwić dostęp do
    > innych danych niż te konieczne do danej tranzakcji.
    > Ale to są juz szczegóły implementacyjne. :-)

    Ale bardzo wazne.
    Mamy karte elektroniczna (= chipowa) z zapisanymi na niej rozmaitymi
    danymi. Wiadomo ze np. SG i nie wiadomo ile innych "sluzb" moze chciec
    miec do tych danych dostep. To daje bardzo duza szanse, ze praktycznie
    kazdy moze miec do tych danych dostep, jesli tylko bedzie mial karte
    w swoim terminalu (kwestia zabezpieczenia kluczy - slabo to widze,
    a poza tym jest to podatne na nieznane ataki).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 22. Data: 2005-02-07 21:51:16
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Przemysław Kowalik <p...@A...pl> writes:

    > Czy jest to jakoś "umocowane w przepisach" z tym płaceniem za oszustwa?

    W regulacjach VISA i MC - tak. Ale jak sie to przeklada na klienta,
    to nie wiadomo do konca.

    Terminal moze sie roznie zachowywac.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 23. Data: 2005-02-08 08:08:22
    Od: Bogusz <b...@p...onet.pl>

    Krzysztof Halasa napisał(a):

> [...]
    > w swoim terminalu (kwestia zabezpieczenia kluczy - slabo to widze,
    > a poza tym jest to podatne na nieznane ataki).

    Co to jest SG? Sztab Generalny?

    Centrum certyfikatów na potrzeby generacji kluczy do dowodow osobistych
    byloby firma zależną od państwa. Rzeklbym, ze bardzo scisle zwiazana i
    kontrolowana z organami bezpieczenstwa panstwa. Jeżeli nie ufalbys
    centrum certyfikatów to nie ma sensu dyskutowac o bezpieczenstwie podpisu.
    Jak nie ufasz CA nie możesz ufac certyfikatom przez to centrum wydawane.

    Inna inszosc to temat jak uniemozliwic sluzbom bezpieczenstwa panstwa
    (ABW, WSI, etc) manipulacji w CA.
    Koniecznosc ufania CA jest (IMHO) dużą wadą obecnego modelu PKI.

  • 24. Data: 2005-02-08 23:32:29
    Od: Tomasz <t...@p...fm>

    > W chwili obecnej? POWINNA.
    > Docelowo? Oczywiście że nie.
    >
    > Pozdrawiam
    > Marcin Lubojański

    Domyślam się, iż chodzi o fakt, że nie wszystkie POSy akceptują karty
    chipowe. Rozumiem argument, a jednak mimo to uważam, że nie powinna.
    Sam chip jest wprowadzany po to (m.in.) aby zapobiec
    zczytywaniu-kopiowaniu paska magnetycznego którym można się dalej
    posłużyć A zatem cóż z tego, że karta ma chip skoro ma i pasek?
    To przecież tak jakbyśmy zainstalowali wspaniały system antywłamaniowy,
    ale jego wyłącznik umieścili przed drzwiami...
    Może marne porównanie, ale ideę rozumiecie.
    Myślę, że nie jest żadnym utrudnieniem posiadanie 2ch kart w miejsce jednej.
    A to rozwiązuje problem.

    Pozdrawiam,

    Tomek

  • 25. Data: 2005-02-08 23:38:34
    Od: Tomasz <t...@p...fm>

    Andrzej Kłos wrote:

    > nie tyle powinna, ale może mieć, pod warunkiem, że nie będzie tam
    > zapisane nic, co by tej karty, ew. rachunku podpiętego do tej kart
    > dotyczyło

    Ot to. :-)

  • 26. Data: 2005-02-08 23:43:48
    Od: Tomasz <t...@p...fm>

    Jacek Osiecki wrote:

    > Jak już się zupełnie zrezygnuje z kart magnetycznych - to oczywiście że
    > pasek powinien zniknąć ;)
    >
    > A generalnie - obecnie "karty chipowe" to mydlenie oczu. Co z tego że karta
    > ma chipa, skoro bez problemu można autoryzować ją przy użyciu niczym nie
    > zabezpieczonego paska magnetycznego, albo w ogóle po numerze karty? :)
    >
    > Pozdrawiam,

    Reasumując:
    - karty z paskiem są potrzebne teraz i jeszcze długo będą;
    - karty chipowe (tylko z chipem) są znacznie bezpieczniejsze;
    Łącząc te stwierdzenia banki powinny iść w stronę wydawania równoległego
    dwóch kart, a łączenie słabej technologi z nową daje li tylko słabo
    bezpieczną kartę z dobrą reklamą. :-(

    Tomek

  • 27. Data: 2005-02-09 14:32:31
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Bogusz <b...@p...onet.pl> writes:

    > Co to jest SG? Sztab Generalny?

    Nie, straz graniczna. Do tego dochodzi zapewne policja, straz miejska,
    pewnie poczta, banki, i nie wiadomo ile innych zainteresowanych.

> [...]
    > zwiazana i kontrolowana z organami bezpieczenstwa panstwa. Jeżeli nie
    > ufalbys centrum certyfikatów to nie ma sensu dyskutowac o

    Ufasz bezgranicznie jakiemus cetrum certyfikatow??? To bylaby chyba
    krancowa naiwnosc. Dzialanie takich centrow nie opiera sie na zaufaniu,
    a na odpowiedzialnosci.

    Natomiast mieszasz dwie rzeczy - jedna to zaufanie do CA (certification
    authority), a druga to wiara w to, ze klucze sluzace do dostepu do
    dowodow osobistych nie znajda sie w nieodpowiednich rekach. To ma sie
    dokladnie nijak do CA - przeciek moze zdazyc sie w dowolnej instytucji,
    ktora mialaby miec dostep do takich kluczy, mozna takze zorganizowac
    to w inny sposob (np. zdalny terminal).

    > Jak nie ufasz CA nie możesz ufac certyfikatom przez to centrum wydawane.

    Oczywiscie ze nie. Chocby z tej prostej przyczyny, ze wiem ze uzyskanie
    falszywego certyfikatu nie moze byc rzecza trudna ani bardzo kosztowna
    - trzeba np. przekupic odpowiedniego pracownika.

    Co innego honorowanie certyfikatow - a co innego calkowite zaufanie.

    > Inna inszosc to temat jak uniemozliwic sluzbom bezpieczenstwa panstwa
    > (ABW, WSI, etc) manipulacji w CA.

    A co oni mieliby tam do robienia? Nie za bardzo maja tam jakis interes,
    domyslam sie ze dostep do danych i tak by mieli.

    > Koniecznosc ufania CA jest (IMHO) dużą wadą obecnego modelu PKI.

    Niewatpliwie.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 28. Data: 2005-02-09 14:38:20
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Tomasz <t...@p...fm> writes:

> [...]
    > Sam chip jest wprowadzany po to (m.in.) aby zapobiec
    > zczytywaniu-kopiowaniu paska magnetycznego którym można się dalej

    Nie, nie po to. Po to, by umozliwic dokonywanie transakcji bez uzycia
    paska.

    > To przecież tak jakbyśmy zainstalowali wspaniały system antywłamaniowy,
    > ale jego wyłącznik umieścili przed drzwiami...
    > Może marne porównanie, ale ideę rozumiecie.

    Nietrafione.

    > Myślę, że nie jest żadnym utrudnieniem posiadanie 2ch kart w miejsce jednej.
    > A to rozwiązuje problem.

    Nie, to stwarza problem. Zlodziej moze uzyc karty z paskiem. Jesli
    mamy tylko jedna karte hybrydowa, to (zakladajac ze jest terminal
    z obsluga kart elektronicznych) zlodziej karty nie uzyje.

    Jesli tak Ci przeszkadza ten pasek to wystarczy np. silny magnes.

    Pamietaj takze o mozliwosci obciazenia karty przez podanie jej numeru
    i daty waznosci.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 29. Data: 2005-02-09 20:11:19
    Od: And <A...@...pl>

    Bogusz wrote:
> [...]
    > Jak nie ufasz CA nie możesz ufac certyfikatom przez to centrum wydawane.
    >
    > Inna inszosc to temat jak uniemozliwic sluzbom bezpieczenstwa panstwa

    Chryste Panie..
    Panowie, co wy tu wymyślacie :)
    Przeczytajcie sobie ustawę o podpisie i wszystkie dodatki, a szczególnie
    rozporządzenie ("..w sprawie war. tech. i org. dla kwalif.
    podmiotów.", z dnia 7 sierpnia 2002), a potem sięgnijcie chociaż do
    najważniejszych norm i dokumentów wymienionych w par. 49 tego
    rozporządzenia, to może zrozumiecie na czym opiera się "zaufanie" do CA
    jak i całego PKI.
    I dlaczego służby nie mają tu nic do powiedzenia.

    > Koniecznosc ufania CA jest (IMHO) dużą wadą obecnego modelu PKI.
    taaaa...a dlaczego jest wadą?

    --
    == And.
    ==

  • 30. Data: 2005-02-09 20:18:14
    Od: And <A...@...pl>

    Krzysztof Halasa wrote:

> [...]

    > authority), a druga to wiara w to, ze klucze sluzace do dostepu do
    > dowodow osobistych nie znajda sie w nieodpowiednich rekach. To ma sie

    ojej, a co to są "klucze do dostępu do dowodów osobistych"??? :)

    > Oczywiscie ze nie. Chocby z tej prostej przyczyny, ze wiem ze uzyskanie
    > falszywego certyfikatu nie moze byc rzecza trudna ani bardzo kosztowna
    > - trzeba np. przekupic odpowiedniego pracownika.

    a co to jest "fałszywy certyfikat"?

    > Niewatpliwie.

    następny.. :) a jakie tutaj są wady, hę?

    --
    == And.
    ==