    From: "rmi" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Dylemat Nordea czy Polbank? [Długie]
    Date: Thu, 17 May 2007 22:06:17 +0200

    Witam ponownie szanownych grupowiczów,
    Tym razem po prośbie :-)

    Mam już za sobą długą i męczącą wędrówkę po Bankach, zakończoną uzyskaniem
    dwóch decyzji kredytowych. Pomimo moich licznych analiz zarówno warunków
    udzielenia kredytu jak i zapisów w umowach nie potrafię się zdecydować na
    żadną z opcji. Mam nadzieję, że opinie grupowiczów pomogą mi w podjęciu
    ostatecznej decyzji.

    Ubiegałem się o kredyt w CHF na kwotę 370 000 PLN, 100% wartości
    inwestycji - mieszkanie na rynku pierwotnym, okres kredytowania 35 lat,
    ewentualnie dłużej. Wypłata w 8 transzach - planowany czas oddania
    inwestycji: maj 2008.

    (1) Polbank
    -> Marża: 1%
    -> Ubezpieczenie niskiego wkładu własnego: 0%
    -> Prowizja: 0%
    -> Przewalutowanie: 0% (ale w tabeli opłat)
    -> Spread: 5,17%
    -> Nadpłaty: 1%
    -> Wcześniejsza spłata i/lub nadpłaty: 0% po trzech latach

    Mniej istotne czynniki:
    -> Inspekcja budowy przed wypłatą transzy: 100 PLN (podobno mają być tylko
    dwie po 50% i po 80% realizacji inwestycji, ale nie ma tego nigdzie w umowie
    ani w regulaminie)
    -> Koszt konta: 0 PLN
    -> Ubezpieczenie NNW: Nie wymagane
    -> Kaucja: kaucyjna 200% (ale tu niedokładnie pamiętam, być może jest 150%)
    -> Odsetki od zadłużenia przeterminowanego: 16%

    (2) Nordea
    -> Marża: 1%
    -> Ubezpieczenie niskiego wkładu własnego: 0,25% do momentu spłacenia 20%
    kapitału
    -> Prowizja: 0,8%
    -> Przewalutowanie: 0% (dotyczy pierwszych trzech przewalutowań)
    -> Spread: 3,6% (uwzględniając asymetryczność kursu względem NBP)
    -> Negocjaca kursu przy wypłacie transz: Tak, w praktyce zmniejszenie
    spreadu o ok. 1%
    -> Nadpłaty: 0% (do 30% aktualnego zadłużenia)
    -> Wcześniejsza spłata i/lub nadpłaty: 0% po trzech latach, wcześniej 2%

    Mniej istotne czynniki:
    -> Inspekcja budowy przed wypłatą transzy: 0 PLN
    -> Koszt konta: 3 PLN
    -> Ubezpieczenie NNW: Nie wymagane
    -> Kaucja: kaucyjna 150%
    -> Odsetki od zadłużenia przeterminowanego: 22%

    Koszt ubezpieczenia nieruchomości, koszty aneksów, w praktyce bardzo
    podobny.

    Żeby porównać najistotniejsze składniki przygotowałem sobie mały arkusz
    kalkulacyjny (może się jeszcze komuś przyda
    [url]http://www.sendspace.com/file/1vco40[/url], nie uwzględnia on
    dyskontowania przyszłych wpłat na dzień dzisiejszy i zastosowałem
    uproszczone liczenie odsetek - banki rozbijają roczne oprocentowanie na
    pojedyncze dni, ja dzielę na 12 miesięcy). Z moich analiz wynika mniej
    więcej, że przy założeniu stałego LIBORU i kursu CHF/PLN:
    (a) Ogólnie lepsza jest oferta Nordei nie biorąc pod uwagę prowizji.
    (b) Przez ok 130 rat (arkusz "Różnica" w pliku Excela) rata w Nordei będzie
    jednak wyższa od raty w Polbanku, nawet uwzględniając różnice w spreadzie i
    negocjacje kursu. Po tym okresie dopiero będzie spłacone 20% kapitału, co
    pozwoli na obniżenie o 0,25% oprocentowania.
    (c) Uwzględniając wcześniejsze wyższe raty w Nordei oferty się "zrównają" po
    ok. 200 miesiącach (jakieś 16,5 roku, arkusz "Róż Nar" w pliku Excela), a
    dyskontując odpowiednie wartości przyszłych wpłat oczywiście jeszcze
    później.

    Punkty (b) i (c) są o tyle istotne, że obecnie kwota raty ma dla mnie dość
    duże znaczenie, natomiast w perspektywie ok 4-5 lat jest bardzo
    prawdopodobne, że moje dochody zwiększą się znacznie (nawet o 100%) i
    wówczas kwota raty nie będzie już tak bardzo odczuwalna. Z podobnego powodu
    kwota prowizji w Nordei ok. 3000PLN działa w znacznym stopniu na niekorzyść
    tej oferty. Z drugiej strony ogólnie rzecz biorąc umowa Nordei, pomimo że
    bardziej rozbudowana, jakoś bardziej mi się podoba. W umowie Polbanku
    niepokoją mnie liczne odsyłacze w umowie do regulaminu, który bank może w
    praktyce jednostronnie zmieniać (jak się klient nie zgodzi to wypowiedzenie
    umowy).

    Jeszcze jedna uwaga: Polbank wydał decyzję nie na całe 370 000 PLN ale na
    361 000, bo nie podobały mu się podwyżki płac, które zresztą miały miejsce w
    połowie zeszłego roku. Nie jest to jakiś ogromny problem, szczególnie w
    świetle braku prowizji, ale niesmak pozostał.

    Będę wdzięczny za jakiekolwiek komentarze, szczególnie te odnoszące się do
    doświadczeń z zapisami w umowach poszczególnych banków i ewentualnych
    zagrożeń.

    Pozdrawiam,
    rmi