  • 141. Data: 2022-11-28 15:37:56
    Temat: Re: Euro. kacyk Kaczyński nie może.
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Mon, 28 Nov 2022 15:26:12 +0100, w
    <18tx7z2scigbt.1g2hvqqx6079f$.dlg@40tude.net>, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> napisał(-a):

    > Z Litwy czy Slowacji nie slychac takich glosow, ale tez trafili w
    > kryzys 2008, to roznie na swiecie bywalo.
    > Jak wczesniej Polacy jezdzili na Slowacje na narty, tak potem Słowacy
    > odkryli, ze w Polsce podobnie dobrze i tanio.

    Korona czeska 10 lat temu -- kurs 1,2
    Dziś -- 1,9

    Tu jest przyczyna, a nie w euro.

  • 142. Data: 2022-11-28 15:42:50
    Temat: Re: Czego nie rozumiesz?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Piotr Gałka <p...@c...pl> writes:
    >
    > [dług]
    >
    > Ma zasadnicze. PiS od dawna redukował zadłużenie zewnętrzne, typowo
    > denominowane w walutach obcych, i zwiększał wewnętrzne, w złotówkach.

    Na zadłużeniu Państwa się w ogóle nie wyznaję.
    Na przykład jak coś mówią o zmianie oprocentowania obligacji i że przez
    to się zmienia koszt obsługi to nie rozumiem bo nie wiem skąd się w
    ogóle taki temat bierze - kto i na jakiej zasadzie ustala oprocentowanie
    obligacji.
    Rozumiem, że jak wypuszczają nowe to muszą zaproponować więcej jak nie
    ma chętnych, ale wydaje się, że te informacje dotyczą nie nowych tylko
    tych już kiedyś tam sprzedanych. No to chyba warunki tam jakieś zostały
    ustalone.
    P.G.

  • 143. Data: 2022-11-28 16:15:57
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-11-25 o 19:51, J.F pisze:

    > Piotrze - pisałem Ci. To juz było.
    > google "kredyt Alicja" PKO BP.
    >
    > I tu sie klienci procesują :-)

    Nie znam szczegółów, ale z informacji które wtedy (jak to pisałeś)
    widziałem to mi wychodzi, że ta "Alicja" to musiało być jednak coś
    trochę innego. Były informacje jakby to prowadziło do niekończącego się
    wzrostu kapitału do spłacenia.
    Nie wiem kiedy to było, ale jak w czasach zerowej inflacji to moje
    rozwiązanie nie prowadziło by do wzrostu długu a o ile zrozumiałem to
    Alicja właśnie do tego (jakoś) doprowadzała.
    P.G.

  • 144. Data: 2022-11-28 16:34:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 28 Nov 2022 16:15:57 +0100, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > widziałem to mi wychodzi, że ta "Alicja" to musiało być jednak coś
    > trochę innego. Były informacje jakby to prowadziło do niekończącego się

    Poniewaz cos splacano, tzn niepelne odsetki, to kapitał rósł troche
    wolniej.
    Jak inflacja zwiekszyla i pensje, to potem mozna bylo placic wiekszą
    rate, i splacic i odsetki, i kapitał.

    > Nie wiem kiedy to było, ale jak w czasach zerowej inflacji to moje
    > rozwiązanie nie prowadziło by do wzrostu długu a o ile zrozumiałem to
    > Alicja właśnie do tego (jakoś) doprowadzała.

    To byly lata 90-te, gdzie odsetki byly wysokie, i inflacja tez.

    Potem odsetki spadły, pensje wzrosly, a klienci nie chcieli sie z
    bankiem dogadac na zmiane spłat.

    J.

  • 145. Data: 2022-11-28 16:47:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 28 Nov 2022 15:42:50 +0100, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > to się zmienia koszt obsługi to nie rozumiem bo nie wiem skąd się w
    > ogóle taki temat bierze - kto i na jakiej zasadzie ustala oprocentowanie

    Jest roznie - sa odsetki stałe i zmienne.
    Czesto sa na te obligacje przetargi, i to klienci decydują, po ile
    kupią i jaki zysk osiągną. Tzn jak im sie uda kupic :-)

    Ale Panstwo ma tyle długu, ze co roku musi sporo wykupywac,
    a że pieniedzy nie ma, to pozycza na nowo.
    Tylko ze pożycza w aktualnych warunkach, wiec teraz kazdy kupuje tak,
    zeby mu sie oplacalo.

> [...]
    > ma chętnych, ale wydaje się, że te informacje dotyczą nie nowych tylko
    > tych już kiedyś tam sprzedanych. No to chyba warunki tam jakieś zostały

    Masz dwa przyklady
    https://www.obligacjeskarbowe.pl/oferta-obligacji/ob
    ligacje-2-letnie-dor/dor1124/
    " W kolejnych miesięcznych okresach odsetkowych: stopa referencyjna
    NBP+0,10%. "

    https://www.obligacjeskarbowe.pl/oferta-obligacji/ob
    ligacje-3-letnie-tos/tos1125/
    6.85%
    Na trzy lata.
    Dobra oferta, zła?

    Podejrzewam, ze "rynkowa", tzn udaje im sie sprzedac, tyle ile chcą.
    Ale kto ich tam wie - moze panstwowe banki i spolki kupują, bo taki
    maja nakaz - nieoficjalny.

    Albo jeszcze inaczej - jak dobrze pojdzie, to oferta jest w miare
    dobra ... a o splacanie Tusk sie bedzie martwił :-)

    J.

  • 146. Data: 2022-11-28 17:18:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 28 Nov 2022 15:37:56 +0100, r...@k...pl wrote:
    > Mon, 28 Nov 2022 15:26:12 +0100, w
    > <18tx7z2scigbt.1g2hvqqx6079f$.dlg@40tude.net>, "J.F"

    > Korona czeska 10 lat temu -- kurs 1,2
    > Dziś -- 1,9
    > Tu jest przyczyna, a nie w euro.

    Czeska, a ja tu o Słowacji.
    Przy czym czeska miala kurs raczej inny - slowacka mogla miec 0.12.

    Przy czym w latach 2008/2009, to kurs euro sie zmienil z 3.2 do 4.7
    zl.

    No i dlatego Słowacja zrobiła sie droga, a Polska tania.
    CZK skoczyla od 0.133 do 0.169 - tez sporo, 27%, ale to nie 50.

    W lutym na Chopoku karnet calodzienny ma kosztowac do 65 (w kasie) do
    49 (online) euro.

    Na polskiej Czarnej Gorze cena jeszcze nieokreslona, na razie 133zl.
    No ale czy mozna porownywac te dwa osrodki ...

    J.

  • 147. Data: 2022-11-28 17:24:36
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 26 lis 2022 o 12:22, Krzysztof Halasa pisze:

    > Nie "spóźniono", tylko to było celowo zaplanowane i jest
    > od kilku lat realizowane. Kilka lat temu pisałem tu, że
    > na to mi wygląda. Po prostu rząd ma sponsora,

    Suwerena. ;)

    > który ma finansować jego schemat finansowy - i to jest
    > polskie społeczeństwo, a w szczególności wszyscy, którzy
    > jeszcze mają jakieś pieniądze.

    > To stara bolszewicka zasada - wszyscy mają równe żołądki,
    > więc wszyscy[1] mają mieć tyle samo. "Nieważne, że wszyscy[1]
    > będą mieć gówno - ważne, żeby było po równo".

    Oczywiście w tej równości niektórzy muszą mieć nieco ;) więcej.
    AGlapiński ma nieco więcej niż inni -- bo on potrzebuje więcej;
    BSzydło ma nieco więcej niż inni -- bo jej się po prostu należy
    itd... Muszą godnie reprezentować, muszą mieć możliwości itd...

    Jak z makabrycznie bogatymi duchownymi nauczającymi o potrzebach
    ubogich... (trzeba być bogatym, by godnie reprezentować owych ubogich)

    > [1] z wyjątkiem funkcjonariuszy partii, która będzie pić zdrowie narodu
    > ustami swoich przedstawicieli. Wydawałoby się, że ludzie żyjący
    > jeszcze w czasach PRL powinni to widzieć, a jednak raczej tak nie
    > jest.

    Żyłem w PRLi, czekałem jej kresu i wypędzenia stąd Moskali...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-.' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 148. Data: 2022-11-28 19:25:46
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Mon, 28 Nov 2022 17:18:39 +0100, w <x...@4...net>,
    "J.F" <j...@p...onet.pl> napisał(-a):

    > Czeska, a ja tu o Słowacji.

    Nie ma znaczenia.

    > Przy czym czeska miala kurs raczej inny - slowacka mogla miec 0.12.

    Czeska, bo pamiętam.

  • 149. Data: 2022-11-28 21:25:30
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Konsumencką, producencką czy bazową? ;)
    > Oficjalną czy rzeczywistą?

    Zdaję sobie sprawę, że szczegóły nie są trywialne.
    Ale mógłby takim wskaźnikiem być WIBOR (lub to co ma go zastąpić) - tak
    jak w pozostałych kredytach.

    > Wypożyczasz samochód -- płacisz; wypożyczasz/wynajmujesz
    > mieszkanie -- płacisz; wypożyczasz forsę -- nie płacisz?

    Skąd pomysł, że nie płacisz?
    P.G.

  • 150. Data: 2022-11-28 21:33:29
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-11-26 o 12:03, _Master_ pisze:

    > A może dzięki temu że nie spadła na mnie kometa? ;-)

    Liczba zgonów spowodowanych przez kometę ma się nijak do liczby zgonów
    spowodowanych przez wirusa.

    Gdybyśmy mieli super wydajną służbę zdrowia z nieskończoną liczbą
    respiratorów to można by się obejść bez lockdownu.
    Ale że tego nie mialiśmy to miał uzasadnienie.

    > Uświadom sobie że w czasie pandemii ilość łóżkodniówek w szpitalach
    > spadła. Ludzie umierali w domach. Na konkretne choroby przy
    > współistnirjącym covidzie lub nie.
    >
    > A w szpitalach tacy sami ludzie umierali na covida przy chorobach
    > współistniejących.
    > BO TAK MOŻNA BYŁO WIĘCEJ ZAROBIĆ

    Ja wierzę w to, że bardzo wielu medyków ledwo zipało i jeszcze większe
    ich dociążanie przez osłabianie lockdownu nie koniecznie byłoby
    najlepszym pomysłem.
    P.G.