    From: "rmi" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Idealny doradca kredytowy (finansowy)
    Date: Sat, 2 Jun 2007 00:26:04 +0200

    Poszukiwanie ptymalnego dla mnie kredytu hipotecznego i związane z tym
    analizy finansowe, "pasjonujące" lektury wymysłów prawników od formułowania
    przedziwnych zapisów w umowach doprowadziły mnie do wniosku, że przeciętny
    Kowalski, który zazwyczaj nie dysponuje odpowiednimi umiejętnościami, wiedzą
    czy zwyczajnie nie ma czasu na żmudne obliczenia, porównania i wgłębianie
    się w poszczególne paragrafy powinien zdać się na doradcę
    kredytowego/finansowego. Pytanie, które zaraz potem się pojawiło to jakimi
    cechami, wiedzą powinien charakteryzować się taki doradca?

    Moja wstępna, nieco chaotyczna i na pewno niekompletna propozycja, która
    mam nadzieję zostanie zweryfikowana i uzupełniona przez grupowiczów wygląda
    następująco:
    (1) Predyspozycje psycho-społeczne
    - uczciwość
    - komunikatywnosć
    - empatia
    - umiejętność słuchania
    - precyzja w formułowaniu sądów
    - umiejętność tłumaczenia na prostych przykładach
    - ?

    (2) Wiedza/umiejętności
    - podstawy finansów
    - zagadnienia wartości pieniądza w czasie
    - znajomość zagadnień makroekonomicznych wpływających na koszt pieniądza
    - podstawy prawa
    - znajomość różnych ustaw, a w szczególności:
    * Prawa Bankowego
    * Ustawy o księgach wieczystych i hipotekach (nazwe ustawy pewnie
    przekreciłem)
    * Regulacji związanych z egzekucją: kpc, bankowy tytuł egzekucyjny,
    weksle

    - znajomość funkcjonowania BIK-u i innych tego rodzaju instytucji (BIG itd.)
    - orientacja w metodach tworzenia operatów związanych z wyceną nieruchomości
    - ustawy związane ze spółdzielniami mieszkaniowymi
    - informacje o możliwościach inwestowania nadwyżek finansowych w lokaty,
    fundusze obligacji, akcji, walutowe, mieszkaniowe i in.
    - ?

    A może podejść bardziej formalnie i oceniać najlepszych doradców pod
    względem jakości obsługi (trochę jak w konkursie) analizowanej w trzech
    wymiarach:
    (1) Skuteczności - np. mierzonej ilością sfinalizowanych transakcji
    kredytowych w stosunku do wszystkich transakcji,
    (2) Efektywności i - np.mierzonej ilością sfinalizowanych transakcji
    kredytowych w jakiejś jednostce czasu (roku),
    (3) Satysfakcji klienta - określanej przykładowo przez stosunek liczby
    zadowolonych klientów to wszystkich klientów?

    Biorąc pod uwagę swoje własne doświadczenia i czytając niezliczone posty
    doradców, osobom, którym się "chce" i mają odpowiednio dużo czasu
    sugerowałbym jednak bezpośredni kontakt z poszczególnymi bankami. Chyba, że
    ktoś z grupowiczów jest w stanie podać namiary na doradcę idealnego :-)
    Jeżeli takiego jeszcze nikt nie znalazł, to może można by ogłosić jakś
    konkurs?

    I jeszcze jedna rzecz, bardzo mnie ciekawi jakie kryteria przyjmują banki,
    czy też duże firmy doradztwa kredytowego podczas rekrutacji pracowników na
    takie stanowiska . Może ktoś się podzieli swoją wiedzą na ten temat?

    rmi