  • 151. Data: 2022-05-03 13:46:58
    Temat: Re: Jak powstaje WIBOR?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 3 May 2022 02:32:27 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:
> [...]

    No wlasnie, ale znasz ten wskaznik przy podpisywaniu umowy.
    A inflacja i rynkowe odsetki ... sky is the limit :-(

    > Ale nie mówimy tu o zwykłych rynkowych kredytach, tylko o hipo - mających o wiele
    niższe oprocentowanie.

    A swoja droga - czemu?
    Kwestia zabezpieczenia, czy "ci klienci daja sie skubac mocniej"

    > Choć znam ludzi, którzy zbudowali domek za "zwykły" kredyt konsumpcyjny, 10-letni,
    ale na "rynkowym" %.

    > I nie mówimy o "normalnej" sytuacji ze stopami w okolicach celu inflacyjnego, tylko
    o sztucznie wyzerowanych.
    > Jeszcze w czerwcu hipo o stałym % - nawet niech to będzie na 5 lat tylko - były
    mega tanie.
    > Oczywiście debile brały na zmiennym, bo "rata niższa" - pewnie o sto zł, to teraz
    mają wyższą o tysiąc.
    > A pinokio jeszcze im dopłaci, jakby ze swojego brał.

    ale ale - jak pisalem - podaj jaki byl ten staly procent oferowany
    przez bank.
    A potem podaj jaki bedzie wibor przez nastepne 7 lat, czy na ile tam
    bank dawal ten staly procent. To zobaczymy kto na tym lepiej wyszedl
    :-)

    Ogolnie - bank sobie nie powinien dac krzywdy zrobic, ale moze nie
    przewidzial do ilu wibor wzrosnie.
    No a rosnać moze bardzo - i to ryzyko bank bierze na siebie.

    > Ciekawie jest za to w strefie euro, gdzie nie ma inflacji, stopy zerowo-ujemne, i
    czekają na 2% inflację, bo jest za niska.

    Naprawde nadal nie ma, mimo tych tarcz covidowych
    i programow odbudowy ?

    > Euribor od -0,5% do 0,1%, saron chf -0,7%.
    > A wibor od 4,4% do 6,4%.
    > wibid mniejszy o 0,2pp - a lokaty wciąż na dnie.
    >
    > A ogólnie to przy sprawdzaniu wysokości stóp na nbp.pl wyskoczyło mi coś takiego:
    > "Prezes NBP wraz z Prezydentem RP w kolejnej odsłonie globalnego projektu
    ,,Opowiadamy Polskę światu" ".
    > Odlot lepszy niż Felix Baumgartner.
    >
    > https://www.nbp.pl/home.aspx?f=/aktualnosci/wiadomos
    ci_2022/prezes-WcN.html

    > Hmm, w artykule o wycofaniu "ben ladenów" (czyli 500-eurówek) było, że ebc ma zysk
    na sprzedaży banknotów - różnicę między wartością nominalną a kosztem produkcji.
    > nbp się chwali rekordowym 11-miliardowym zyskuem za zeszły rok. Ciekawe skąd...

    No wlasnie, skad ... aaa - pewnie policzyl wzrost kursu rezerw
    walutowych w/g PLN :-)
    A moze zloto znow podrozalo ?

    J.

  • 152. Data: 2022-05-03 14:03:12
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu wtorek-03-maja-2022 o 12:15, J.F pisze:
    > A obywatel nie rozumie?
    > To czemu sam sie pakuje?

    Bo przez wiele lat propagandy bankowej siedzi mu w głowie że bank go NIE
    OKRADNIE bo PAŃSTWO dało mu koncesję i prawo do pożyczania pieniędzy.

    Wszyscy politycy i media utwierdzają go w przekonaniu że tak jest
    ustalone i tak jest dobrze.

    Aż przychodzi dzień kiedy oprocentowanie rośnie o 10% (punktów) a ich
    rata rośnie o 100%.

    A tyle się mówiło o debilach co podpisywali kredyty we frankach.

    Okazuje się że problemem nie jest waluta ale zmiennie oprocentowanie.

    A ryzyko jego wystąpienia jest w całości przerzucone na klienta.

    Do tego powszechna świadomość że DŁUG jest DOBRY bo wszyscy się zadłużają.

  • 153. Data: 2022-05-03 14:03:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 03 May 2022 10:45:58 +0200, Krzysztof Halasa wrote:
    > Słowo "drastycznie" ma dla mnie nieco inne znaczenie - ale owszem,
    > Polska jest skrajnie nieprzewidywalna. Wielokrotnie bardziej niż kraje
    > na Zachodzie.

    > Nie wydaje mi się by tak było w większym stopniu.

    Popatrz na kursy walut.
    Jakiekolwiek zawirowanie na swiecie - i zlotowka spada.

    > To akurat wiadomo ("kiedy polityk kłamie?").

    No ale wiesz - wprowadzil PiS te 500+ i inne, a deficyt budzetowy
    trzymal sensowny. Skad mial pieniadze? Bo chyba nie kłamał co do
    zadluzenia panstwa?
    zarobki rosly, inflacja nieduza, stopy malały.

    Dopiero Covid duzo zmienil.

    > Problem leży IMHO gdzie
    > indziej - w Polsce ludzie powszechnie nie rozumieją podstawowych
    > mechanizmów. To powoduje, że łatwo im sprzedać gruszki na wierzbie.
    > Widać to w sposób jaskrawy także w tym wątku :-(

    Ale politycznie czy bankowo?

    > Dodatkowo (być może z powyższego powodu?) są bardzo podatni na wszelkie
    > hasła "narodowe", "patriotyczne", "religijne" itp. - które oczywiście
    > nie mają absolutnie nic wspólnego z troską o naród polski ani
    > o polskie społeczeństwo, oraz często są zupełnie przeciwne podstawowym
    > zasadom chrześcijaństwa.

    Ale znow - w polityce, czy w kredytach?
    Bo mimo podatnosci wielu obywateli wie, ze najwazniejsza jest wysokosc
    wyplaty :-)

    > Obawiam się że znaczenie pandemii jest znacznie wyolbrzymione. Nie mówię
    > że tylko w Polsce - ale zdecydowanie pandemia odpowiada tylko za
    > niewielką część tego, co się jej przypisuje.

    Pandemia dotknela caly swiat.

    > Wojna nie zdążyła jeszcze w praktyce wpłynąć na gospodarkę w większym
    > stopniu.

    A waluty podskoczyly juz w pierwszym dniu, gielda spadla.

    > To dopiero przed nami. Aczkolwiek widzę tu różne możliwości,
    > zależnie od rozwoju wydarzeń.

    Zgadza sie, roznie moze byc ... wiec zagraniczni inwestorzy/spekulanci
    opuszczaja podejrzany statek.

    Ale znow zobacz, jak PiSowi wyszlo - straszyl tym ruskim gazem,
    straszyl i wykrakal. Gazoport pracuje, gazociag z Norwegii na
    wykonczeniu. Przekop mierzeji prawie gotowy.
    Nawet ta graniczna wojenka z Białorusia o uchodzcow wyszla dobrze.

    > Przypuszczam, że to, że agresja rosyjska nie było przewidywana przez
    > nikogo (nie mam na myśli tego, że wywiady np. państw zachodnich
    > _widziały_ przygotowania do niej, bo to nie jest przewidywanie),

    Wywiady cos tam wiedzialy na dlugo wczesniej.
    Niekoniecznie powiedzialy, bo to tez mogła byc gra.
    W koncu powiedzialy glosno - tez nic nie dalo.
    Amerykanie chba ostro ostrzegali Ukraine - ciekawe czy cos dało,
    czy zlekcewazyli.

    > wynikało z tego, że stan (fizyczny i psychiczny) Putina może być inny
    > niż się wydaje. Ale o tym to może się dowiemy a może nie.

    Tak czy inaczej - wojna jest. Miala sie zakonczyc po 3 dniach,
    nie zakonczyla.
    I zwiazane z tym skutki gospodarcze tez są.
    Mozliwe do przewidzenia były ?

    No - jak sie ma znajomosci w rzadzie, raczej nie polskim, to moze i ma
    sie ostrzezenie "uwazaj, Rosjanie cos szykują".
    Ale to tak pol roku wczesniej.

    J.

  • 154. Data: 2022-05-03 14:34:54
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    "co najmniej 10 lat"

    Załamka. Jak z takimi dyskutować?

  • 155. Data: 2022-05-03 14:52:39
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu poniedziałek-02-maja-2022 o 22:47, cef pisze:
    > że nikt go nie chciał. Po co więc rozwijać i oferować produkt, którego
    > nikt nie chce?
    > Czego w tej relacji bank-klienci nie rozumiesz?

    Bo to jest specjalna działalność obwarowana przepisami, pozwoleniami i
    na niej jest podobno oparta ;-) przyszłość naszej gospodarki i
    pomyślność obywateli.
    Banki są pod opieką i gwarancjami że nie upadną a przy okazji do
    jakiegoś stopnia klientom nie przepadną lokaty.

    Banki ciągle potwierdzają to jęcząc jak to są uciskane, spętane
    przepisami i muszą dbać o swoich deponentów i akcjonariuszy...

    Relacja bank-klient? Święto dzisiaj. Nie żartuj sobie tak prostacko ;-)

  • 156. Data: 2022-05-03 15:31:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 3 May 2022 14:03:12 +0200, _Master_ wrote:

    > Bo przez wiele lat propagandy bankowej siedzi mu w głowie że bank go NIE
    > OKRADNIE bo PAŃSTWO dało mu koncesję i prawo do pożyczania pieniędzy.

    Tak chyba nie do konca. Bank ma koncesje na pożyczanie cudzych
    pieniedzy.
    Na pożyczanie wlasnych pieniedzy, to nie wiem czy porzebna koncesja -
    jakies providenty i bociany.

    W dodatku p/oslowie sami kombinuja - pozyczyc pieniadze wolno,
    udzielic kredytu nie wolno.

    > Wszyscy politycy i media utwierdzają go w przekonaniu że tak jest
    > ustalone i tak jest dobrze.
    >
    > Aż przychodzi dzień kiedy oprocentowanie rośnie o 10% (punktów) a ich
    > rata rośnie o 100%.

    Co sie dzwisz - jak oprocentowanie rosnie o 4p.p, z 0.5% do 4.5%, to
    rosnie o 900% :-)

    > A tyle się mówiło o debilach co podpisywali kredyty we frankach.
    > Okazuje się że problemem nie jest waluta ale zmiennie oprocentowanie.

    Co ci przeciez od dawna pisalem.
    Pisales, ze kredyty walutowe to spekulacyjne narzedzie, a ja ci/wam
    pisalem, ze przeciez kredyt w PLN tez.

    Tylko jak to pisalem, to odsetki na PLN byly rzedu 7-30%,
    teraz jest ~6% na hipo, i problem. A problem dlatego, ze bylo 2% :-)

    > A ryzyko jego wystąpienia jest w całości przerzucone na klienta.
    >
    > Do tego powszechna świadomość że DŁUG jest DOBRY bo wszyscy się zadłużają.

    Na mieszkanie?
    Poniekad trudno uniknac.
    Moze teraz bedzie lepiej, jesli domek do 70m mozna zbudowac bez
    pozwolen i papierologii.

    J.

  • 157. Data: 2022-05-03 17:21:48
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu wtorek-03-maja-2022 o 15:31, J.F pisze:
    > a ja ci/wam
    > pisalem, ze przeciez kredyt w PLN tez.

    Ale chyba różnicę dostrzegasz.

    W walutowym zmienna jest jeszcze wartość kapitału do spłacenia.

    Że niby w życiu to bez różnicy?
    Tak ale mówimy o umowach i konkretnych zapisach.

    Za umowy frankowe można banki bardzo łatwo ścigać a za WIBOROWE nie wiem
    czy się da.

    Tu raczej państwo wkroczy. A do frankowych robiło wszystko żeby się nie
    dotykać. I DOBRZE.

  • 158. Data: 2022-05-03 17:28:07
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-05-03 o 14:52, _Master_ pisze:

> [...]
    > przepisami i muszą dbać o swoich deponentów i akcjonariuszy...
    >
    > Relacja bank-klient? Święto dzisiaj. Nie żartuj sobie tak prostacko ;-)

    I jak zwykle same dyrdymały.
    A nawet jakieś bzdury o przyszłości czegoś czego nie ma :-)
    Skąd bierzesz te złote myśli?
    Ja tam nie słyszę jęczenia banków.
    (może nominaci władzy boją się o koryto)
    Zero konkretu, tylko jakieś sugestie co do stylu.
    Porzucę tę dyskusję i będziesz mógł bez odzewu biadolić.

  • 159. Data: 2022-05-03 18:12:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 3 May 2022 17:21:48 +0200, _Master_ wrote:

    > Ale chyba różnicę dostrzegasz.
    > W walutowym zmienna jest jeszcze wartość kapitału do spłacenia.

    A gdzie tam - tak samo malejaca.
    Ale w walucie. A kurs skacze :-)

    Ciekawe jak te "indeksowane" wygladaja ... kapital indeksowany i
    skacze, czy tylko rata skacze ?

    > Że niby w życiu to bez różnicy?
    > Tak ale mówimy o umowach i konkretnych zapisach.
    >
    > Za umowy frankowe można banki bardzo łatwo ścigać a za WIBOROWE nie wiem
    > czy się da.

    Za frankowe mozna latwo w paru przpadkach.
    Ale gdzie tam - i to sie okazuje trudne.

    A za wiborowe ... szukaj tej samej podstawy - spekulacja, stopy
    ustalane przez same banki, itp :-)

    > Tu raczej państwo wkroczy. A do frankowych robiło wszystko żeby się nie
    > dotykać. I DOBRZE.

    Dla kogo dobrze?

    A panstwo ... jest miedzy mlotem a kowadlem, czyli jak sobie
    zdewaluowac dlug i jak nie placic duzych odsetek od zadluzenia :-)

    A na razie - SN sie nie chce wypowiedziec w sprawie kredytow.
    Cos kiepsko PiS wybieral, czy wlasnie bardzo dobrze wybieral
    i tez chca przeczekac ?

    TSUE tez jakies sprzeczne decyzje wydaje :-)

    J.

  • 160. Data: 2022-05-03 18:26:48
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-05-03, _Master_ <M...@...pl> wrote:

    [...]

    > Okazuje się że problemem nie jest waluta ale zmiennie oprocentowanie.
    > A ryzyko jego wystąpienia jest w całości przerzucone na klienta.

    Ale zyski też jakoś były "na kliencie".

    Brałem hipo w 2012, przez 10 lat płaciłem CORAZ NIŻSZE raty, mimo
    że przecież niemal przez cały czas mieliśmy inflację, a zarobki
    rosły corocznie.

    Teraz dopiero się wyrównało do poziomu rat z 2010-2012 roku, a Ty
    drzesz szaty jakby Cię koniami ciągnęli. Wtedy ludzi było stać na
    kredyty, teraz też ich stać, a przecież zarabiamy o wiele więcej niż wtedy.

    Jedyne co, to wysypie się gros cwaniaczków biadolących o złych bankach
    (jak przy frankach), chcących się ustrzelić na publicznych pieniądzach
    (podatkach) na zasadzie "prywatyzuj zyski, upubliczniaj straty",
    biadolących teraz, że WIBOR to-tamto.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com