  • 11. Data: 2006-03-10 14:11:18
    Temat: Re: Jakie karty sa w mBanku ?
    Od: Jarosław Nirski <p...@w...pl>

    Krzysztof Halasa wrote:

    > Wlasnie. Po prostu ktos, kto ten termin "przetlumaczyl", pomylil
    > najwyrazniej "debit" z "debt".

    Sądzę, że nie był daleki od prawdy :)

    Debit is a formal bookkeeping and accounting term that comes from the Latin
    word debere, which means "to owe". The Latin debitum means "debt".

    Debit ma w angielskim jeszcze inne znaczenia poza "obciążać".

    Jarek

  • 12. Data: 2006-03-11 12:22:26
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jarosław Nirski <p...@w...pl> writes:

    > Debit ma w angielskim jeszcze inne znaczenia poza "obciążać".

    Spotkales sie z takim w zyciu? Ja nigdy.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 13. Data: 2006-03-12 11:20:11
    Od: Jarosław Nirski <p...@w...pl>

    > Spotkales sie z takim w zyciu? Ja nigdy.

    Tak jak napisałem wcześniej, słowa "debit" i "credit" mają długą historię -
    używano tych pojęć jeszcze zanim zaczęto się posługiwać liczbami ujemnymi w
    Europie. Dlatego pierwotne znaczenie słowa "debit" to znaczenie księgowe:

    In bookkeeping, an entry in the left hand column of an account to record a
    debt. (http://en.wiktionary.org/wiki/debit)

    A written note in a bank account or other financial record of a sum of money
    owed or spent. (Oxford Advanced Learner's Dictionary)

    Sądzę, że jest to już akademicka dyskusja, odległa od tematu wątku. Moje
    posty odnosiły się do pogawędki sg z bankiem, w której obie strony wykazały
    się niezrozumieniem pojęć - wychodząc z założenia, że jeżeli saldo rachunku
    jest dodatnie, to nie ma mowy o debecie. Zwłaszcza jednak pracownik banku
    powinien wiedzieć, że nazwa "karty debetowej" nie jest wzięta z księżyca.

    Aha, i nie jestem księgowym :)

    Jarek

  • 14. Data: 2006-03-12 20:27:57
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > używano tych pojęć jeszcze zanim zaczęto się posługiwać liczbami ujemnymi w

    Wiesz, troche slabo pamietam te czasy :-)

> [...]
    > się niezrozumieniem pojęć - wychodząc z założenia, że jeżeli saldo rachunku
    > jest dodatnie, to nie ma mowy o debecie.

    I slusznie. Bo slowo "debet" wlasnie to w jezyku polskim oznacza
    - dlug. To nie sa aktywa ani pasywa ani inne ma lub winien. To jest
    ujemne saldo.

    Natomiast "debit" to nie jest dlug (oczywiscie moze takim skutkowac),
    a obciazenie, "winien" itd.

    > Zwłaszcza jednak pracownik banku
    > powinien wiedzieć, że nazwa "karty debetowej" nie jest wzięta z księżyca.

    Owszem, nie jest. Wynika po prostu z bledu tlumacza.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 15. Data: 2006-03-12 22:28:04
    Od: Jarosław Nirski <p...@w...pl>

    > I slusznie. Bo slowo "debet" wlasnie to w jezyku polskim oznacza
    > - dlug. To nie sa aktywa ani pasywa ani inne ma lub winien. To jest
    > ujemne saldo.

    Zajrzałem jeszcze dla pewności do słownika języka polskiego:

    http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=9271

    debet m IV, D. -u, Ms. ~ecie, blm
    księg. ?lewa strona rachunku, na której zapisuje się sumy należne
    przedsiębiorstwu i wartości jego majątku (aktywa); konto winien?
    Zapisać na debet, na debecie, w debet.
    <łc.>

    Niestety, innych słowników nie mam już pod ręką... Jeżeli temu słownikowi
    nie uwierzysz, to powiedz mi, komu wierzysz - zapytamy go :)

    Jarek

  • 16. Data: 2006-03-13 10:18:30
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > księg. ?lewa strona rachunku, na której zapisuje się sumy należne
    > przedsiębiorstwu i wartości jego majątku (aktywa); konto winien?

    To by sugerowalo, ze powszechne mniemanie, jakoby taka karta nie
    dalo sie (latwo) zrobic debetu, bylo z gruntu falszywe. Ona by do
    tego wlasnie sluzyla.

    Wszystko byloby dobrze gdyby nie przyjeta wszedzie (poza slownikiem,
    jak widzimy, ktory takiego znaczenia nawet nie wymienia)
    rownoznacznosc debet = dlug.

    Albo debet to jednak jest dlug, i slownik jest w bledzie, albo nim
    nie jest, i wszyscy sa w bledzie - na cos trzeba sie zdecydowac.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 17. Data: 2006-03-13 10:47:30
    Od: Jarosław Nirski <p...@w...pl>

    > Albo debet to jednak jest dlug, i slownik jest w bledzie, albo nim
    > nie jest, i wszyscy sa w bledzie - na cos trzeba sie zdecydowac.

    Nie, nie ma albo-albo. Jest znaczenie pierwotne, podawane przez słownik, i
    znaczenie popularne (ci mityczni "wszyscy"), jeszcze nie usankcjonowane
    przez słownik. Wiadomo - język ewoluuje, i znaczenia słów również podlegają
    ewolucji. Niestety, "wszyscy" zaczynają zapominać o znaczeniu oryginalnym.
    Nazwa "karty debetowej" została widocznie stworzona przez kogoś, kto
    jeszcze nie zapomniał...

    Pierwsza z brzegu analogia: zapytaj tych "wszystkich", co oznacza słowo
    "spolegliwy", a następnie sprawdź w słowniku
    (http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=58229).

    Jarek

  • 18. Data: 2006-03-13 13:01:53
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > znaczenie popularne (ci mityczni "wszyscy"), jeszcze nie usankcjonowane

    Ale to chyba nie byl slownik anachronizmow?
    --
    Krzysztof Halasa