  • 21. Data: 2007-09-28 17:33:41
    Temat: Re: Ubezpiecznie od niedokonanej platnosci online
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 28 Wrz, 17:14, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:
    o.

    > A nie boisz sie placic karta w sklepie? Niebezpieczenstwo duzo
    > wieksze, numer karty i date moze poznac dowolny kasjer za 800 zl
    > miesiecznie, a dodatkowo moze skopiowac pasek magnetyczny
    > i wtedy dopiero mozesz miec problem z udowodnieniem ze to nie Ty.

    Jakos mniej sie boje - nie spuszczam karty z oczu przy placeniu,
    obecnie mam karty na podpis - nie wklepuje pinow.

    > Zgodnosc z prawem jest problematyczna, zawsze pozostaje droga
    > sądowa - jak zawsze w przypadku spornych naleznosci.

    A ja wolalbym zaplacic zlotowke raz na jwartal, gdy kupuje cos w
    necie, zeby na ta transakcje odblokowac funkcje internetowe, zamiast
    szlajac sie po sadach w sprawie kilkudziesieciu czy kilkuset zlotych.

  • 22. Data: 2007-09-28 18:27:50
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    krzysztofsf <k...@w...pl> writes:

    > Jakos mniej sie boje - nie spuszczam karty z oczu przy placeniu,

    A w takim np. supermarkecie wkladasz glowe za "kase", zeby nie
    stracic karty z oczu?
    A skad wiesz przez co kasjer ta karte "przeciaga"? Dodatkowy
    czytnik moze byc praktycznie niewidoczny.

    > A ja wolalbym zaplacic zlotowke raz na jwartal, gdy kupuje cos w
    > necie, zeby na ta transakcje odblokowac funkcje internetowe, zamiast
    > szlajac sie po sadach w sprawie kilkudziesieciu czy kilkuset zlotych.

    Niestety ta zlotowka to za malo by kupic sobie bezpieczenstwo.
    Nie wiem tez skad taki pesymizm w sprawie tych sądow, zdalne
    fraudy to akurat rodzaj najmniej "grozny" dla klienta.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 23. Data: 2007-09-28 20:57:39
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 28 Wrz, 20:27, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > A w takim np. supermarkecie wkladasz glowe za "kase", zeby nie
    > stracic karty z oczu?

    Kto u ciebie w domu robi zakupy? Bo chyba nie ty, jesli uwazasz, ze
    czytniki w marketach uktywaja gdzies pod kasa.

    > A skad wiesz przez co kasjer ta karte "przeciaga"? Dodatkowy
    > czytnik moze byc praktycznie niewidoczny.

    Jasne. Przykryty pampersem ;). A szef marketu dzieli sie zyskami z
    kasjerem.

    > Niestety ta zlotowka to za malo by kupic sobie bezpieczenstwo.
    > Nie wiem tez skad taki pesymizm w sprawie tych sądow,

    Masz za duzo czasu? Twoje hobby to chodzenie po sadach, a nadmiar
    gotowki inwestujesz w wynagrodzenie adwokata, zeby nastepnie odzyskac
    ja po roku czy dluzej, gdy ostatecznie wygrasz sprawe i dostaniesz
    zwrot kosztow?

    >zdalne
    > fraudy to akurat rodzaj najmniej "grozny" dla klienta.

    A jaki jest najgrozniejszy?

  • 24. Data: 2007-09-28 22:13:40
    Od: "Piotr" <p...@c...cz>

    Krzysztofie,

    > Moze tak byc, aczkolwiek to jest cokolwiek dziwne. Przeciez to nie
    > bank za to placi.
    > Chyba ze chodzi o zlodziejski bank, ktory zabiera pieniadze zarowno
    > sklepowi, jak i klientowi. Czy tak sie zdaza? Nie wiem.

    ogolnie - poslugujac sie praktycznie codziennie karta w necie - od kilku lat
    (jako placacy) mialem 1 przypadek, gdy pojawila mi sie dziwna transakcja -
    oraz kilka, gdzie nie otrzymalem oplaconego towaru/uslugi. We wszystkich
    przypadkach - po zlozeniu reklamacji zostala ona uznana. Wystarczylo
    przeslanie faxem wypelnionego formularza do banku (a przypadu amexa
    klikniecie jednego guzika "dispute"). Srodki od razu pojawialy sie z
    powrotem na karcie (zablokowane) a blokada znikala do miesiaca.

    Czyli wynika z tego nie tyle ze klient ma racje - bo bank nigdy nie prosil o
    jakies dodatkowe opisy, dokumenty, itp. Po prostu uznawal reklamacje.

    Od strony sprzedawcy akceptujacego platnosci karta w sieci - rowniez zawsze
    racje ma bank lub klient. Zadna z reklamacji nie zostala uznana - pomimo
    przedastawienia tony dokumentacji, potwierdzenia dostarczenia, itp.

    Zasada jest jedna: zasada jest jedna - w przypadku platnosci karta bez jej
    fizycznej obecnosci zawsze racje ma jej posiadacz. A za fraudy placi albo
    sprzedawca (to juz inna historia) albo bank.

    Pozdr.,
    Piotr

  • 25. Data: 2007-09-28 22:21:01
    Od: "Bartosz 'xbartx, Nowakowski" <b...@h...net>

    On Fri, 28 Sep 2007 18:39:57 +0200
    Mithos <f...@a...pl> wrote:

    > Nijak :) Reklamacja w toku. Czas rozpatrzenia 90 dni (nawet nie wiem
    > czy roboczych czy zwyklych).

    A mnie dziwiło, że jak mi wpłatomat zrobił error to czas reklamacji 30
    dni, a ja "gupi" się obużałem ;)

    Xenocide

  • 26. Data: 2007-09-28 23:15:28
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    krzysztofsf <k...@w...pl> writes:

    > Kto u ciebie w domu robi zakupy? Bo chyba nie ty, jesli uwazasz, ze
    > czytniki w marketach uktywaja gdzies pod kasa.

    Czytniki w marketach sa rozmaite. Sa tez takie wbudowane w kase,
    i nie widac ich od strony klienta.

    > Jasne. Przykryty pampersem ;). A szef marketu dzieli sie zyskami z
    > kasjerem.

    Dziecko drogie, wiesz jak wyglada taki czytnik? Ma wymiary zszywacza
    do papieru. Mozna go bez najmniejszego problemu ukryc w dloni.
    Moze jednorazowo (bez podpinania do komputera) zapamietac tysiace
    sciezek. Przy czym nie wiem czy nie ma mniejszych.

    Koszt, jakbys chcial sam zmontowac, rzedu 100 zl. Moze mniej.

    To nie te czasy gdy czytnik (ok, takze zapisujacy) wygladal jak
    "stacja dyskow do Atari" i wymagal peceta do pracy.
    Wiec daruj sobie gadki o zelaznym wilku bo to naprawde do niczego
    sensownego nie prowadzi, pomijajac moze jakiegos plonka.

> [...]
    > gotowki inwestujesz w wynagrodzenie adwokata, zeby nastepnie odzyskac
    > ja po roku czy dluzej, gdy ostatecznie wygrasz sprawe i dostaniesz

    Zrozum ze owa zlotowka przed tym (przed niczym) nie zabezpiecza. Chcesz
    placic dokladnie za nic? No, moze za lepsze samopoczucie.

    > A jaki jest najgrozniejszy?

    Wlasnie takie, ktore wygladaja jak transakcja z obecnoscia oryginalnej
    karty, najlepiej jeszcze podpisane PINem (z tym ze o to trudniej na KK).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 27. Data: 2007-09-28 23:20:03
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Piotr" <p...@c...cz> writes:

    > Zasada jest jedna: zasada jest jedna - w przypadku platnosci karta bez
    > jej fizycznej obecnosci zawsze racje ma jej posiadacz. A za fraudy
    > placi albo sprzedawca (to juz inna historia) albo bank.

    Raczej tylko sprzedawca, banki nie sa az takie glupie zeby placic
    za nic. W praktyce, poza USA i moze GB (gdzie dziala AVS i sklep
    ma w ogole _jakies_ prawa), wydawca karty ma zawsze ostateczne
    slowo w sprawie chargebackow.

    Z tym ze niestety bank wciaz ma mozliwosc obciazenia klienta.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 28. Data: 2007-09-29 07:10:38
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 29 Wrz, 01:15, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > Czytniki w marketach sa rozmaite. Sa tez takie wbudowane w kase,
    > i nie widac ich od strony klienta.

    Nie spotkalem. Zawsze staje tak, ze widze gdzie wkladaja karte.

    > Dziecko drogie,

    Nie "dzieckuj" mi. Dotychczas trzymales poziom, postaraj sie tak
    kontynuowac.

> [...]
    >
    > To nie te czasy gdy czytnik (ok, takze zapisujacy) wygladal jak
    > "stacja dyskow do Atari" i wymagal peceta do pracy.

    Niedawno sam wrzucilem info na grupe, ze mozna i bez czytnika,
    sczytujac dane zdalnie.
    Natomiast sama idea kasjerki w markecie dalej zdecydowanie do tego mi
    nie pasuje, zwlaszcza, ze ich stanowiska sa monitorowane przez kamery.
    To juz musialaby byc kilkuosobowa grupa, co zbytnio zwiekszyloby
    ryzyko wpadki.

> [...]
    >
    > Zrozum ze owa zlotowka przed tym (przed niczym) nie zabezpiecza. Chcesz
    > placic dokladnie za nic? No, moze za lepsze samopoczucie.

    Mozesz to uzasadnic?
    Jesli karta nie jast karta do platnosci internetowych (ma wylaczona te
    funkcje) to jak mozliwe jest obciazenie ja platnoscia internetowa?
    Systemy banku powinny wtedy traktowac ja jako zwykla plaska KK bez
    takiej funkcjonalnosci i odrzucac wszelkie transakcje.

    > Wlasnie takie, ktore wygladaja jak transakcja z obecnoscia oryginalnej
    > karty, najlepiej jeszcze podpisane PINem (z tym ze o to trudniej na KK).

    Z tym, ze takie sklonowane karty bywaja przewaznie wykorzystywane do
    platnosci w internecie (tu to juz chodzi o dane karty a nie o sam
    pasek magnetyczny) a glownie do wyplat z bankomatow. Raczej nie
    czytalem, zeby sklonowanymi kartami nagminnie placono w realnych
    sklepach - masz moze jakies linki do opisw takich sytuacji?
    Bo ja znajduje jedynie o bankomatach i transakcjach internetowych.

    Zabezpieczenie karty przy placeniu tym samym pinem, co do wyplaty w
    bankomacie jest dla mnie skandalem, podobnie drukowanie na niej cv czy
    zv2, a nastepnie twierdzenie, ze klient bral udzial w transakcji bo
    podal ten kod.

    Z tym, ze dyskusja dotyczy tego, ze o ile transakcje w realu sa w
    miare zabezpieczone mechanizmami prawnymi na mozliwosc ich reklamacji
    (w miare - zona, slusznie czy nieslusznie zlozyla reklamacje 2-ch
    transakcji w Eurobanku i nie otrzymala jakiejkolwiek odpowiedzi) to
    reklamacje transakcji internetowych sa praktycznie zalezne jedynie od
    dobrej woli banku.

  • 29. Data: 2007-09-29 07:45:32
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    krzysztofsf <k...@w...pl> writes:

    > Niedawno sam wrzucilem info na grupe, ze mozna i bez czytnika,
    > sczytujac dane zdalnie.

    Mozna zdalnie pasek odczytac? No to faktycznie marnie.

> [...]
    > nie pasuje, zwlaszcza, ze ich stanowiska sa monitorowane przez kamery.
    > To juz musialaby byc kilkuosobowa grupa, co zbytnio zwiekszyloby

    Predzej w sklepiku na rogu. Tam tez maja czytniki kart. Ale naprawde
    (pomijajac zdalne odczytanie) to musialby byc zdolny prestidigitator,
    a o to raczej kasjerek w sklepach nie posadzam.

    MJ

  • 30. Data: 2007-09-29 09:13:13
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    http://www.kartyonline.pl/niusy.php?id=3401