eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiKonsultant w bankuKonsultant w banku
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed.silweb.
    pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mail
    From: Olisadebe <O...@a...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Konsultant w banku
    Date: Wed, 14 Sep 2005 14:48:44 +0200
    Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
    Lines: 52
    Message-ID: <dg967h$gsn$1@atlantis.news.tpi.pl>
    NNTP-Posting-Host: 195.116.238.242
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: atlantis.news.tpi.pl 1126702130 17303 195.116.238.242 (14 Sep 2005 12:48:50
    GMT)
    X-Complaints-To: u...@t...pl
    NNTP-Posting-Date: Wed, 14 Sep 2005 12:48:50 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Win98; en-US; rv:1.7.2) Gecko/20040804
    Netscape/7.2 (ax)
    X-Accept-Language: en-us, en
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:363457
    [ ukryj nagłówki ]

    Wpadł mi ręki felieton Michała Smolorza z 9-9-05 z Katowickiego wydania
    GW pt Idiotenformat.
    Pozwolę sobie w cześci go zacytować -

    Pośród pojęć, które zrobiły w ostatnich latach oszałamiającą karierę,
    jest słowo "format".
    Najpierw poznaliśmy "format" jako wzorzec audycji telewizyjnej.

    Mamy też "format" jako wzorzec zachowań pracowników. Jak ktoś chce
    zaistnieć w dużej sieci handlowej czy usługowej, to musi sobie wyprać
    mózg i zachowywać się jak nakręcona lalka:
    Zamiast żywych ludzi mamy tysiące zombie, "uformowanych" według
    jednego wzorca. Skończyły się czasy, gdy można było zamienić z kimś z
    drugiej strony kilka zdań, poznać jego opinię, pospierać się,
    wynegocjować cokolwiek. Szlus. Teraz stajesz oko w oko (albo ucho w
    ucho) z zaprogramowanym mechanizmem, któremu nie wolno odezwać się ani
    na jotę inaczej, niż zapisał w kajecie podczas szkolenia. Jak chcesz
    pogadać, to idź do konfesjonału albo do psychoterapeuty.

    - Dzień dobry, tu infolinia, w czym mogę pomóc? (To oczywiście kalka
    amerykańskiego "Can I help You?". Po polsku zawsze pytało się w takiej
    sytuacji "Czym mogę służyć". Ale wiadomo, że "format" z Hameryki jest
    ważniejszy).

    "Uformowany" konsultant zwykle w niczym nie może pomóc, do wyboru ma
    bowiem maksimum 20 zdań z dopuszczalnego słownika, zatwierdzonego przez
    agencję public relations, która za ciężkie miliony opracowała "format
    obsługi klienta dla naszej sieci". Ostatnio usiłowałem złożyć reklamację
    w serwisie telefonicznym banku i miałem nieodparte wrażenie, że
    rozmawiam z kretynką, która na każde zadane pytanie odpowiada
    niezmiennie: - Ta forma rozwiązania problemu jest w naszym banku
    niemożliwa. Mogłem podchodzić z lewa i z prawa, po dobroci i po złości -
    nic, jakby głos nagrany na taśmę: - Ta forma rozwiązania problemu jest w
    naszym banku niemożliwa. Postanowiłem zatem złożyć zażalenie - równie
    bezskutecznie: - Informuje się klienta, że jego zażalenie jest
    bezzasadne. Poprosiłem, aby sporządziła notatkę z naszej rozmowy i
    przekazała przełożonym. Owszem sporządziła, tej treści: poinformowano
    klienta, że jego zażalenie jest bezzasadne.

    Zapomniałem, że we współczesnym języku słowo "format" ma jeszcze jedno
    znaczenie: formatowanie komputerowego dysku. Jest to całkowite wypranie
    go z jakichkolwiek śladów zdarzeń, które dotąd były w nim zgromadzone.
    Coś z tego formatowania mamy w "formowaniu" ludzi, których koncerny
    wysyłają na pierwszą linię frontu walki z klientem. Szare komórki mają
    całkowicie wyprane z wszelkich ludzkich odruchów, by tym doprowadzać
    swoich rozmówców do szału.

    I po to obalaliśmy komunę? Tam jeszcze z esbekiem można było pogadać. Z
    konsultantem to wykluczone.

    --
    Oli

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1