-
Data: 2005-09-14 12:48:44
Temat: Konsultant w banku
Od: Olisadebe <O...@a...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Wpadł mi ręki felieton Michała Smolorza z 9-9-05 z Katowickiego wydania
GW pt Idiotenformat.
Pozwolę sobie w cześci go zacytować -
Pośród pojęć, które zrobiły w ostatnich latach oszałamiającą karierę,
jest słowo "format".
Najpierw poznaliśmy "format" jako wzorzec audycji telewizyjnej.
Mamy też "format" jako wzorzec zachowań pracowników. Jak ktoś chce
zaistnieć w dużej sieci handlowej czy usługowej, to musi sobie wyprać
mózg i zachowywać się jak nakręcona lalka:
Zamiast żywych ludzi mamy tysiące zombie, "uformowanych" według
jednego wzorca. Skończyły się czasy, gdy można było zamienić z kimś z
drugiej strony kilka zdań, poznać jego opinię, pospierać się,
wynegocjować cokolwiek. Szlus. Teraz stajesz oko w oko (albo ucho w
ucho) z zaprogramowanym mechanizmem, któremu nie wolno odezwać się ani
na jotę inaczej, niż zapisał w kajecie podczas szkolenia. Jak chcesz
pogadać, to idź do konfesjonału albo do psychoterapeuty.
- Dzień dobry, tu infolinia, w czym mogę pomóc? (To oczywiście kalka
amerykańskiego "Can I help You?". Po polsku zawsze pytało się w takiej
sytuacji "Czym mogę służyć". Ale wiadomo, że "format" z Hameryki jest
ważniejszy).
"Uformowany" konsultant zwykle w niczym nie może pomóc, do wyboru ma
bowiem maksimum 20 zdań z dopuszczalnego słownika, zatwierdzonego przez
agencję public relations, która za ciężkie miliony opracowała "format
obsługi klienta dla naszej sieci". Ostatnio usiłowałem złożyć reklamację
w serwisie telefonicznym banku i miałem nieodparte wrażenie, że
rozmawiam z kretynką, która na każde zadane pytanie odpowiada
niezmiennie: - Ta forma rozwiązania problemu jest w naszym banku
niemożliwa. Mogłem podchodzić z lewa i z prawa, po dobroci i po złości -
nic, jakby głos nagrany na taśmę: - Ta forma rozwiązania problemu jest w
naszym banku niemożliwa. Postanowiłem zatem złożyć zażalenie - równie
bezskutecznie: - Informuje się klienta, że jego zażalenie jest
bezzasadne. Poprosiłem, aby sporządziła notatkę z naszej rozmowy i
przekazała przełożonym. Owszem sporządziła, tej treści: poinformowano
klienta, że jego zażalenie jest bezzasadne.
Zapomniałem, że we współczesnym języku słowo "format" ma jeszcze jedno
znaczenie: formatowanie komputerowego dysku. Jest to całkowite wypranie
go z jakichkolwiek śladów zdarzeń, które dotąd były w nim zgromadzone.
Coś z tego formatowania mamy w "formowaniu" ludzi, których koncerny
wysyłają na pierwszą linię frontu walki z klientem. Szare komórki mają
całkowicie wyprane z wszelkich ludzkich odruchów, by tym doprowadzać
swoich rozmówców do szału.
I po to obalaliśmy komunę? Tam jeszcze z esbekiem można było pogadać. Z
konsultantem to wykluczone.
--
Oli
Następne wpisy z tego wątku
- 14.09.05 13:27 yayco
Najnowsze wątki z tej grupy
- Bank z archaicznym uwierzytelnianiem.
- Re: Akumulatorki...
- Usiłuję zapłacić za energetyzację...
- w Polsce jest kryzys
- mBank mKsiegowosc
- gotówkowe zjeby
- Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- Jutro to dziś...
- leć gołombeczku
- PUE ZUS -- administracyjna nuda...
- Prawdziwy/fałszywy bank
- Velo dał mi bezpłatny debet...
- Karta MasterCard z ALIOR za granicą.
- Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
Najnowsze wątki
- 2024-12-09 Bank z archaicznym uwierzytelnianiem.
- 2024-12-04 Re: Akumulatorki...
- 2024-12-03 Usiłuję zapłacić za energetyzację...
- 2024-11-13 w Polsce jest kryzys
- 2024-11-12 mBank mKsiegowosc
- 2024-11-06 gotówkowe zjeby
- 2024-11-01 Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- 2024-11-01 Jutro to dziś...
- 2024-10-22 leć gołombeczku
- 2024-10-19 PUE ZUS -- administracyjna nuda...
- 2024-10-15 Prawdziwy/fałszywy bank
- 2024-10-13 Velo dał mi bezpłatny debet...
- 2024-10-07 Karta MasterCard z ALIOR za granicą.
- 2024-10-05 Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- 2024-10-05 Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże