  • 21. Data: 2021-10-01 21:58:59
    Temat: Re: Kontroler biletów sprawdzi kartę płatniczą
    Od: Grzexs <g...@w...pl>

    > A jeszcze łatwiej zrobić taką apkę na telefon.

    Taka apka już jest i działa bez NFC. W dodatku jedna i obejmuje wielu
    przewoźników. Mam i korzystam. Fakt, nie jest za wygodna, ale
    komunikacją miejską jeżdżę kilka razy do roku, to do przeżycia. Nie
    podaję nazwy, co by nie reklamować.

    --
    Grzexs

  • 22. Data: 2021-10-01 22:07:18
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 1 października 2021 o 21:59:01 UTC+2 Grzexs napisał(a):
> [...]
    > przewoźników. Mam i korzystam. Fakt, nie jest za wygodna, ale
    > komunikacją miejską jeżdżę kilka razy do roku, to do przeżycia. Nie

    Ale nie chodziło o apkę do kupowania biletów (w DC jest chyba 5, a do tego jeszcze
    natywna miejska ;), tylko do oszukuwania w Lublinie - czyli jedziecie w 5 osób, jedna
    płaci kartą za bilet, a 4 ma telefony, które po NFC podają ten sam numer karty
    (nieważne, że prawdziwe "karty w telefonie" mają inne numery niż plastiki - ważne, by
    do urządzenia kontrolerskiego poszedł odpowiedni numer).

  • 23. Data: 2021-10-01 22:09:30
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 1 października 2021 o 19:47:15 UTC+2 Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Ofiara ma mieć pretensje do siebie, że istnieją złodzieje?
    > No nie wiem.

    Pretensje do siebie, że wziął kartę w takim głupim banku, i może jeszcze za nią
    płaci, jak w banku obok dają za darmo lepsze.
    Złodzieje są i będą.
    Można nie mieć karty, mieć złą i mieć dobrą.

  • 24. Data: 2021-10-01 22:23:30
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 1 października 2021 o 19:56:42 UTC+2 Krzysztof Halasa napisał(a):

    > No ale jaki szczególny pomysł? "Kanar" (jakieś urządzenie z NFC)
    > interesuje się numerem karty, tak? To jaki problem mieć "karty", które
    > mają taki (jednakowy) numer? A jeszcze łatwiej w telefonie.

    No nie, w telefonie to jednak trudniej, bo karty to bank sam daje, czasem nawet za
    darmo.
    A w telefonie to trzeba umieć (i to jeszcze natywnie, a nie w Javie).

    > No to co? A jeśli "klientów" jest pięciu? To co ma zrobić?
    > Albo jeśli się nie wyświetla (bo bilet był jeden), to co ma zrobić?

    Ale o co chodzi, że tych pięciu pobije kanara?

    > Ano. IMHO to są pomysły z d* wzięte.
    > Przecież terminal z klawiaturą (np. ekranową) i wyświetlaczem nie
    > kosztuje w praktyce zauważalnie więcej niż taki be żadnego interface
    > użytkownika. Nie rozwiązuje to wszystkich problemów, ale jednak te
    > najgłupsze - owszem.

    Nie kosztuje więcej taki zwykły.
    Do transportu publicznego jest duuużo drożej, a do szynowego to już masakrycznie.
    Więc kombinują jak mogą - i wychodzi marnie.
    Cóż, pewnie niewielu będzie używać, bo drogo.
    Ale za to nie trzeba się wymeldowywać ani ten kasownik nie musi wiedzieć, na jakiej
    trasie dziś jeździ (choć na pewno ma możliwość, by tą informację dostać - ale jeszcze
    ktoś to musi "do systemu" wprowadzić - a jest to, wbrew pozorom, trudne, coś jak
    dostanie platynowej KK we francuskim banku).

  • 25. Data: 2021-10-01 23:05:45
    Od: Grzexs <g...@w...pl>

> [...]
    (nieważne, że prawdziwe "karty w telefonie" mają inne numery niż plastiki - ważne, by
    do urządzenia kontrolerskiego poszedł odpowiedni numer).

    No dobrze, ale jak kontroler odczyta raz, to chyba się mu tam w tym jego
    urządzeniu zapisuje, co odczytał, więc jak odczyta to samo drugi raz, to
    nawet chyba najdurniejszy programista przewidzi wyświetlenie jakiegoś
    komunikatu.

    --
    Grzexs

  • 26. Data: 2021-10-01 23:33:12
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:6156d22d$0$538$65785112@news.neostrada.pl>
    user Krzysztof kw1618 pisze tak:

    > Czy takie rozwiązanie jak w Lublinie funkcjonują w innych miastach ?

    Tak.

    Całe hordy kanarów grasują po mieście i robią zasadzki.
    Szczególnie upodobały sobie stacje przesiadkowe
    West Ham i Canning Town.

    > Jak się ma bezpieczeństwo karty płatniczej w takich rozwiązaniach ?

    Od kilku lat żaden kanar nie połasił się. Kanar jest pracownikiem
    etatowym Transport of London więc kosi niezłą wypłatę.

    --
    Piotrek

    Grosz do grosza i bedzie kokosza

  • 27. Data: 2021-10-02 10:03:49
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Fri, 1 Oct 2021 05:28:53 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski
    <d...@w...pl> wrote:

    >W lidlu zwrócili Ci na inną kartę niż był zakup?
    Bez problemu na inną. Czasem nawet miałem zwrot gotówki do płatności
    kartą (z pytaniem czy mi tak pasuje).

    WAM
    --
    www.nawakacje.pl ?
    pokoje w górach www.wpolskichgorach.pl

  • 28. Data: 2021-10-02 11:16:23
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 01.10.2021 o 11:17, Krzysztof kw1618 pisze:

    Po pierwsze mam wiadomość z wiarygodnego źródła, ze się to wczoraj po
    prostu "posypało"

    > Czy takie rozwiązanie jak w Lublinie funkcjonują w innych miastach?

    W wielu miastach można kupować bilety przez aplikacje. Lublin po prostu
    wymyślił własną.

    > Jak się ma bezpieczeństwo karty płatniczej w takich rozwiązaniach?

    Tak, jak we wszystkich transakcjach online. Przecież sama aplikacja do
    danych dostępu nie ma.

    --
    Robert Tomasik

  • 29. Data: 2021-10-02 12:13:02
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Grzexs <g...@w...pl> writes:

> [...]
    > jego urządzeniu zapisuje, co odczytał, więc jak odczyta to samo drugi
    > raz, to nawet chyba najdurniejszy programista przewidzi wyświetlenie

    No wszystko fajnie: tylko co dalej?
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 30. Data: 2021-10-02 12:29:18
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > No nie, w telefonie to jednak trudniej, bo karty to bank sam daje, czasem nawet za
    darmo.
    > A w telefonie to trzeba umieć (i to jeszcze natywnie, a nie w Javie).

    Jest to znacznie łatwiejsze niż np. napisanie softu, który na MIFARE
    ustawia lewe bilety. A to było zrobione dawno temu.

    > Ale o co chodzi, że tych pięciu pobije kanara?

    Nie. Ale co kanar ma zrobić jeśli widzi, że jest mniej biletów niż
    podróżnych? Ale każdy "ma" bilet.
    W przypadku papierka sprawa jest prostsza, chociaż też nie całkiem
    bezproblemowa - pamiętam, że "kanarzy" przerywali bilety podczas
    kontroli (czego im nie wolno było absolutnie robić), żeby zorientować
    się w takich kombinacjach.

    > Nie kosztuje więcej taki zwykły.
    > Do transportu publicznego jest duuużo drożej, a do szynowego to już
    > masakrycznie. Więc kombinują jak mogą - i wychodzi marnie.

    Masz na myśli koszt terminala? Wszystko co państwowe (miejskie) jest
    droższe, to jasne. Automotive, także (produkcja specjalna jeszcze
    bardziej, coś chyba o tym wiem). Jasne też, że to jest droższe niż
    terminal w sklepie, bo to nie jest rozwiązanie z półki. Jednak dodanie
    tam interfejsu użytkownika znacząco ceny (kosztów) już nie zmieni.

> [...]
    > tą informację dostać - ale jeszcze ktoś to musi "do systemu"
    > wprowadzić - a jest to, wbrew pozorom, trudne, coś jak dostanie

    To chyba jest luźno związane ze sprawą, ale a) autobusy i tramwaje chyba
    wszędzie mają GPS, a jeśli nie, to nie jest to problemem, b) i tak
    trzeba wprowadzić trasę, bo musi się wyświetlać ("następny przystanek"
    itd). GPS może porównywać trasę z aktualną pozycją, gdzieś tego jeszcze
    nie ma?
    --
    Krzysztof Hałasa