  • 51. Data: 2007-02-05 10:05:47
    Temat: Re: Kradzież pieniędzy z karty kredytowej [KK]
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Michal Jankowski napisał(a):

    > Sytuacje taka, ze 13 dni przed utrata karty ktos zrobi transakcje na
    > klona karty, a ja tego nie zauwaze i dam sobie ukrasc karte dwa
    > tygodnie pozniej, uwazam za wystepujaca nader rzadko.
    >
    > Generalnie mozliwosci sa dwie:
    >
    > 1) transakcja na klona - karte mam przy sobie, okazuje w banku i
    > podpis jest z czym porownac.
    > 2) kradziez karty - zglaszam i zastrzegam.

    Nie za bardzo rozumiem Twój tok myślenia. Problem jest banalny i nie ma
    żadnych klonów karty. Po prostu gubisz kartę i nie jesteś tego świadom,
    zaczynasz być świadom po otrzymaniu wyciągu, czyli np. 2 tygodnie po
    zagubieniu. W międzyczasie ktoś dokonał transakcji na wielką kasę, Ty
    zgłaszasz do banku zagubienie karty, a transakcje na kilka kPLN dokonane
    przed zastrzeżeniem wskazujesz jako fraud. Teoretycznie bank wypłaca
    kwotę powyżej 150 ojro, O ILE zgodzi się z tym, że jest to fraud. Tutaj
    wszyscy chwalą podpisy jako "reklamowalne". OK, tylko, że bank nie ma
    jak porównać podpisu ze slipa z podpisem z karty, a Ty nie masz jak
    udowodnić, że świadomie nie pozwoliłeś podpisać się na karcie komuś
    innemu w celu wyłudzenia z banku pieniędzy.

    Ergo - zakładając takie zachowanie banku możemy przyjąć, że transakcje
    wykonane utraconą kartą "na podpis" są z miejsca "spalone" i NIE
    otrzymamy nawet nadwyżki ponad ustawowe 150 ojro.

    Teraz powiem przewrotnie - zakładając takie zachowanie banku (co było
    już tutaj opisane) bezpieczniejsza byłaby karta na PIN, bo o ile ktoś
    tego naszego PINu nie pozna, to transakcji nie dokona, a "znalezioną"
    kartą na podpis uda mu się zapłacić w sklepie bez większego problemu.
    Skoro zatem mam i tak być w plecy o transakcje wykonane zagubioną kartą
    przed zastrzeżeniem, to już niech lepiej "znalazca" karty musi znać ten
    PIN, żeby zrobić cokolwiek... Bo jest wielka szansa, że go znać nie
    będzie (zgubienie karty albo i kradzież ale bez podpatrzenia/wymuszenia
    PINu - generalnie większość przypadków). A na slipie zawsze się jakoś
    podpisze i kasjerka machnie ręką.

  • 52. Data: 2007-02-05 10:21:07
    Od: RobertS <r...@x...pl>

> [...]
    > będzie (zgubienie karty albo i kradzież ale bez podpatrzenia/wymuszenia
    > PINu - generalnie większość przypadków). A na slipie zawsze się jakoś

    nareszcie jakiś mądry wywód:

    żeby wykorzystać kartę "na PIN" trzeba mieć i kartę i znać PIN, a w
    przypadku karty "na podpis" wystarczy sama karta, bo nawet jezeli
    zlodziej podpisze sie inaczej niz podpis na karcie to sprzedawca na to
    nie zwroci uwagi, a bank i tak sie na klienta wypnie, a poszkodowany nie
    udowodni, ze to nie jest jego podpis.....

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 53. Data: 2007-02-05 10:21:14
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...pulapka.org.pl>

    On Mon, 05 Feb 2007 10:35:53 +0100, Wojciech Nawara
    <u...@n...WYTNIJ.info> wrote:

    >No więc właśnie. Więc gdzie tu to osławione bezpieczeństwo karty na
    >podpis (w sensie - każdą transakcję mogę zareklamować), skoro bank może
    >się po prostu zaprzeć gdy nie będzie miał z czym porównać i nic mu nie
    >udowodnisz?

    Po pierwsze w tym, że to bank musi dowieść, że to Ty dokonałeś
    transakcji.
    Po drugie w tym, że jeśli kartę masz przy sobie (skimming) to bez
    problemu się dochodzi, że to nie ty
    Po trzecie w tym, że bank przejmuje odpowiedzialność za transakcje
    zrobione kartą 72 godziny PRZED zgłoszeniem jej utraty.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/fotki/Ponidzie_2006/

  • 54. Data: 2007-02-05 10:22:03
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...pulapka.org.pl>

    On Mon, 05 Feb 2007 11:05:47 +0100, Wojciech Nawara
    <u...@n...WYTNIJ.info> wrote:

    >Nie za bardzo rozumiem Twój tok myślenia. Problem jest banalny i nie ma
    >żadnych klonów karty. Po prostu gubisz kartę i nie jesteś tego świadom,
    >zaczynasz być świadom po otrzymaniu wyciągu, czyli np. 2 tygodnie po

    Przepraszam, a jak żyję przez te dwa tygodnie?

  • 55. Data: 2007-02-05 10:30:05
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Adam Płaszczyca napisał(a):

    > Przepraszam, a jak żyję przez te dwa tygodnie?

    Adam, z całym szacunkiem, ale pytanie nie ma związku z tematem. Np. nie
    używa jej na co dzień. Może.

  • 56. Data: 2007-02-05 10:30:12
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info> writes:

> [...]
    > ma żadnych klonów karty. Po prostu gubisz kartę i nie jesteś tego
    > świadom, zaczynasz być świadom po otrzymaniu wyciągu, czyli np. 2

    Jak ktoś przez dwa tygodnie nie widzi braku karty, to lepiej, żeby tej
    karty nie miał.

    MJ

  • 57. Data: 2007-02-05 10:32:48
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Adam Płaszczyca napisał(a):

    > Po pierwsze w tym, że to bank musi dowieść, że to Ty dokonałeś
    > transakcji.

    Bo ja wiem. Bank nie oddaje kasy, bo nie ma z czym porównać podpisu i
    już (jak już było tutaj kiedyś opisane - powtarzam!). Teraz skoro Ty
    chcesz kasę, idziesz do sądu. Tylko z czym idziesz?

    > Po drugie w tym, że jeśli kartę masz przy sobie (skimming) to bez
    > problemu się dochodzi, że to nie ty

    Zgoda.

    > Po trzecie w tym, że bank przejmuje odpowiedzialność za transakcje
    > zrobione kartą 72 godziny PRZED zgłoszeniem jej utraty.

    O jakich 72 godzinach mówisz? Ja mam na myśli odpowiedzialność ustawową,
    nie bierzemy pod uwagę żadnych ubezpieczeń, bo te są w każdym banku inne
    i są OPCJONALNE. A odpowiedzialność ustawowa jest wszędzie taka sama -
    klient pokrywa fraudy dokonane przed zastrzeżeniem karty na kwotę 150
    ojro, resztę pokrywa bank. Nie ma mowy o żadnych 72 godzinach.

  • 58. Data: 2007-02-05 10:33:31
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Michal Jankowski napisał(a):

    > Jak ktoś przez dwa tygodnie nie widzi braku karty, to lepiej, żeby tej
    > karty nie miał.

    I znowu odpowiedź nie na temat. A szkoda, bo miałem wrażenie, że zaczyna
    się merytoryczna dyskusja na argumenty.

  • 59. Data: 2007-02-05 10:34:47
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Michal Jankowski napisał(a):

    > Jak ktoś przez dwa tygodnie nie widzi braku karty, to lepiej, żeby tej
    > karty nie miał.

    Poza tym skoro tak rażą Cię te dwa tygodnie, to podstaw w ich miejsce 2,
    3 albo 4 dni. Jeden pies.

  • 60. Data: 2007-02-05 10:36:52
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > I znowu odpowiedź nie na temat. A szkoda, bo miałem wrażenie, że
    > zaczyna się merytoryczna dyskusja na argumenty.

    Wybacz, ale to jest na temat.

    Jesli bezpieczenstwo karty opiera sie miedzy innymi na 72-godzinnym
    ubezpieczeniu, to jest oczywiste, ze w pelni mozna skorzystac z tej
    ochrony tylko wtedy, jesli sie w ciagu 72 godzin taka utrate zglosi.

    A jesli ktos uzywa karty od wielkiego dzwonu i nie zauwaza, ze mu
    ukradli, to jest sam sobie winien, a przy tym moze z karty zrezygnowac
    bez bolu.

    MJ