  • 51. Data: 2019-11-17 10:35:06
    Temat: Re: Kredyt indeksowany - zwrot spreadu?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 15 Nov 2019 22:19:12 +0100, Marcin napisał(a):

    > Zalezy. Kredyt byl wyplacony w PLN ale splata wszystkich rat (plus
    > nadplaty kapitalu) sa w Euro. Obecnie kupowanym w internetowym kantorze
    > i przelewanym na rachunek techniczny do splat kredytu.

    Krzysztofowi i mnie nie o to chodzilo.
    Kredyt indeksowany, wiec zlotowkowy, tylko ilosc/wartosc tych zlotowek
    jest przeliczana wedlug kursu euro. Ale czemu wedle dwoch roznych
    kursow euro ?

    Ale zaraz - od poczatku miales splacac w euro ?
    To moze to jednak kredyt denominowany - czyli od poczatku umowiona
    kwota euro, ktorą bank wyplacil w zlotowkach, niejako na zyczenie
    klienta. Wtedy przelicznik bankowy po kursie sprzedazy jest zasadny.
    A raczej - mnie sie wydaje zasadny.

    J.

  • 52. Data: 2019-11-17 11:39:57
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2019-11-17 o 10:25, J.F. pisze:
    > Podatek od bankow, podatek od galerii ... zobaczymy, co pisowi z tego
    > wyjdzie.

    Skala podatkowa w Polsce jest degresywna.
    Każdy myślący ekonomista Ci powie że w dzisiejszych czasach to NIEDOBRZE
    Pis robi to co "umi"
    Inni nawet tego nie "umią";-)

  • 53. Data: 2019-11-17 11:41:58
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2019-11-17 o 10:35, J.F. pisze:
> [...]
    > kwota euro, ktorą bank wyplacil w zlotowkach, niejako na zyczenie
    > klienta. Wtedy przelicznik bankowy po kursie sprzedazy jest zasadny.

    W kontekście wyroku TSUE to bez znaczenia. Wypłata nastąpiła w PLN

  • 54. Data: 2019-11-17 13:20:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 17 Nov 2019 11:41:58 +0100, z napisał(a):

    >W kontekście wyroku TSUE to bez znaczenia. Wypłata nastąpiła w PLN

    TSUE akurat o tym nic nie pisal, o ile sie orientuje.

    Moze byc zarzut, ze wyplata po kursie ustalonym przez bank narusza
    prawa konsumenta, no ale kurs byl z grubsza klientowi znany, moze
    nawet wpisany do umowy, to nie to samo, co kurs splat przez 30 lat ...

    J.

  • 55. Data: 2019-11-17 13:25:18
    Od: z <...@...pl>

    Masz rację
    To polskie sądy twierdzą że skoro wypłacono w złotówkach to
    indeksowanie/denominowanie do czegokolwiek jest NIEZGODNE Z PRAWEM

  • 56. Data: 2019-11-17 13:25:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 17 Nov 2019 11:39:57 +0100, z napisał(a):

    > Skala podatkowa w Polsce jest degresywna.
    > Każdy myślący ekonomista Ci powie że w dzisiejszych czasach to NIEDOBRZE
    > Pis robi to co "umi"
    > Inni nawet tego nie "umią";-)

    No coz, trzeba przyznac, ze nieruchomosci sa nieruchome :-)
    Nawet jesli odstraszy to nowych inwestorow, to stare galerie pozostana
    jeszcze przez wiele lat i beda placic podatek.
    Chyba, ze wlasciciel stwierdzi, ze bardziej mu sie oplaca zburzyc i
    sprzedac teren pod mieszkania.

    J.

  • 57. Data: 2019-11-17 13:50:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 17 Nov 2019 13:25:18 +0100, z napisał(a):
    > Masz rację
    > To polskie sądy twierdzą że skoro wypłacono w złotówkach to
    > indeksowanie/denominowanie do czegokolwiek jest NIEZGODNE Z PRAWEM

    Takie sady to apelacyjny w miare szybko kasuje/kasowal.

    Indeksowanie w ramach starego PB w ogole podejrzanie wygladalo, ale
    sady sie jakos tym rzadko przejmowaly.

    Uznac, ze denominowany to tak naprawde indeksowany - o ile pamietam
    sie zdarzalo, ale to juz wyzsza kombinacja, i moze latwo polec w
    apelacji.

    Obecnie jedna sciezka wydaje sie w miare pewna - kredyt indeksowany,
    kurs splaty przeliczany wedlug tabeli banku, sad uznaje to za
    naruszajace prawa konsumenta, wykresla zapis o indeksacji, i bank
    zostaje z kredytem w PLN oprocentowanym wedlug LIBOR.
    Albo sad dochodzi do wniosku, ze taka umowa traci sens, wiec ja
    uniewaznia, o ile to konsumentowi pasuje, a prawdopodobnie pasuje.

    Ale poczekajmy na pierwsze prawomocne wyroki i skargi kasacyjne ...

    Teraz jeszcze RPO chce sie wypowiedziec.

    J.

  • 58. Data: 2019-11-18 08:37:16
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu sobota, 16 listopada 2019 18:14:13 UTC+1 użytkownik Krzysztof Halasa napisał:

    > Kalkulacje pomijam bo są oparte na fałszywych założeniach.

    Co tam za fałszywe założenia- wypłata była w złotówkach spłaty przez pierwsze lata
    też w złotówkach, później co niektórzy aneksy porobili i spłacali w CHF ale to
    przecież też bank tego po kursie z 2007 nie przeliczał
    Powtórzę więc: bank w 2007 dał klientowi 250tys(umowa w chf) zł to dzisiaj klient
    spłacił już 70% tego co pożyczył. A to dopiero 12lat spłaty jeszcze 18 zostało.

    > Gdyby bank (czy ktokolwiek) wiedział, że CHF pójdzie w górę, to by sobie
    > nie zawracał d* jakimiś głupimi kredytami na 30 lat, tylko by po prostu
    > obstawił odpowiednie pozycje na rynku walutowym i tyle. Zarobek 1000x
    > większy w znacznie krótszym czasie.

    Ale ja nigdzie nie napisałem przecież że bank wiedział ze kurs wzrośnie
    Napisałem tylko że na tych kredytach CHF banki całkiem przyzwoicie zarobiły i nawet
    jak sprawy sądowe poprzegrywają to jakoś strasznie nie stracą. Ot zyski mniejsze będą
    tyle

  • 59. Data: 2019-11-18 08:39:35
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 15 listopada 2019 23:40:32 UTC+1 użytkownik Krzysztof Halasa napisał:

    > Bank cały czas ponosi ryzyko, że po wzroście kursu (tu) CHF klient
    > przestanie płacić. Kto wie, które ryzyko jest większe?

    Drobny szczegół pominąłeś- banki ma hipotekę na nieruchomości klienta+ z pozostałego
    majątku może sobie do końca świata i jeden dzień dłużej windykować.

  • 60. Data: 2019-11-18 09:48:32
    Od: Kris <k...@g...com>

    > Ale poczekajmy na pierwsze prawomocne wyroki i skargi kasacyjne ...

    Proszę bardzo(tak na szybko z znalezione w necie):
    Prawomocne wyroki unieważniające umowy kredytów indeksowanych i denominowanych do
    CHF:
    SA w Warszawie 13 listopada 2019, sygn. akt I ACa 674/18
    SA w Warszawie 13 listopada 2019, sygn. I ACa 268/19
    SA w Warszawie 8 listopada 2019, sygn. akt I ACa 202/12
    SA w Warszawie 5 listopada 2019, sygn. akt VI ACa 542/19
    SO w Gdańsku 5 listopada 2019, sygn. akt III Ca 515/19
    SO w Gdańsku 30 października 2019, sygn. akt III Ca 574/19
    SO w Warszawie 29 października 2019, sygn. akt V Ca 403/19
    SA w Warszawie 23 października 2019, sygn. akt V ACa 567/18
    SO w Warszawie 16 października 2019, sygn. V Ca 3290/18