  • 1. Data: 2009-01-06 09:15:50
    Temat: Millenium - problem z rata kredytu hipotecznego
    Od: "botar" <b...@o...pl>

    Witam.
    Zaywazylem cos bardzo niepokojacego w zwiazku z harmonogramem kredytu
    hipotecznego, indeksowanego w CHF w Millenium. Na poczatku kwartalu, czyli
    od 1 stycznia, millenium zaktualizowalo stawke LIBOR (robi to kwartalnie,
    taki zapis w umowie), ktora jest skladnikiem oprocentowania nominalnego ww.
    kredytu. Spadek oprocentowania byl dosyc znaczny, natomiast mimo tego rata w
    CHF, ktora wypada na 05.I.2009 pozostala na takim samym poziomie co trzy
    poprzednie raty z Q4 2008. Dopiero rata wypadajaca w lutym jest juz
    mniejsza. Z informacji od kilku znajomych, ktorzy rowniez maja kredyt w chf
    w millenium, i rate na 05.I.2009 wynika, ze zauwazyli dokladnie ten sam
    problem. Natomiast znajoma, ktorej rata wypada dopiero 25.I.2009 ma juz ta
    rate przeliczona po obnizonym oprocentowaniu.
    Zeby bylo ciekawiej dodam, ze w przypadku gdy w poprzednim kwartale
    millenium aktualizowalo LIBOR (poszedl nieznacznie do gory), to rata
    wypadajaca w dniu 05.X.2008 zostala zwiekszona. Wynika z tego, ze jak rosnie
    oprocentowanie to pilnuja, zeby harmonogram przeliczyl sie poprawnie, ale
    jak oprocentowanie spada, to juz nie sa do tego tacy chetni...
    Poniewaz zauwazylem caly fakt jeszcze przed 05.I.2009 zglosilem problem na
    infolinii i w oddziale. Konsultant potwierdzil, ze jest to nieprawidlowosc,
    i ze zostanie ona automatycznie skorygowana przed pobraniem kwoty raty z
    rachunku biezacego (mam ustawione polecenie zaplaty). Oczywiscie tak sie nie
    stalo... Dzisiaj skladam reklamacje, powolujac sie na informacje od
    konsultanta z infolinii (zapisalem sobie jego imie i nazwisko) oraz na
    korespondencje mailowa z osoba z odzialu, ktora tez potwierdza
    nieprawidlowosc. Zobaczymy co z tego wyniknie.

    Teraz pytanie do grupy: Czy ktos z Was, kto ma rowniez kredyt w chf w
    millenium i rate na 05.I.2009, zauwazyl cos podobnego u siebie?

    pozdrawiam,
    botar

  • 2. Data: 2009-01-06 09:33:12
    Od: Karol S <k...@z...pl>

    botar pisze:

> [...]
    > natomiast mimo tego rata w CHF, ktora wypada na 05.I.2009 pozostala na
    > takim samym poziomie co trzy poprzednie raty z Q4 2008. Dopiero rata

    A czy nie jest tak, że 05.01.2009 płacisz odsetki za 06.12.2008 -
    05.01.2009 ? Wtedy niższe oprocentowanie liczyłoby się tylko za 01.01 -
    05.01 i byłoby prawie niezauważalne.

    > Zeby bylo ciekawiej dodam, ze w przypadku gdy w poprzednim kwartale
    > millenium aktualizowalo LIBOR (poszedl nieznacznie do gory), to rata
    > wypadajaca w dniu 05.X.2008 zostala zwiekszona.

    Wtedy wyższe oprocentowanie liczyłoby się za 01.10 - 05.10. Różnica też
    powinna być nieznaczna, a dopiero rata listopadowa powinna być wyraźnie
    większa.

    Aha, kredyt mam, ale gdzie indziej, to co napisałem to tylko logiczne
    rozumowanie :) i wiem że w umowach są czasami różne cuda pozapisywane,
    więc może być inaczej niż myślę...

    Karol

  • 3. Data: 2009-01-06 10:32:46
    Od: "botar" <b...@o...pl>

    "Karol S" <k...@z...pl> wrote in message

    > A czy nie jest tak, że 05.01.2009 płacisz odsetki za 06.12.2008 -
    > 05.01.2009 ? Wtedy niższe oprocentowanie liczyłoby się tylko za 01.01 -
    > 05.01 i byłoby prawie niezauważalne.

    Na zdrowy rozsadek tak powinno byc, ale rata styczniowa jest DOKLADNIE taka
    sama jak rata grudniowa. Natomiast w sytuacji analogicznej gdy w
    pazdzierniku nastapila podwyzka oprocentowania, juz rata pazdziernikowa byla
    wyzsza od raty wrzesniowej.

    > Wtedy wyższe oprocentowanie liczyłoby się za 01.10 - 05.10. Różnica też
    > powinna być nieznaczna, a dopiero rata listopadowa powinna być wyraźnie
    > większa.

    W tym przypadku rata pazdziernikowa i listopadowa byly dokladnie takie same.

    botar

  • 4. Data: 2009-01-06 12:07:03
    Od: "Tomek" <t...@S...pl>

    >Teraz pytanie do grupy: Czy ktos z Was, kto ma rowniez kredyt w chf w
    >millenium i rate na 05.I.2009, zauwazyl cos podobnego u siebie?

    Mam dokładnie tą samą sytuację w innym banku i napisałem już reklamacje.
    Mam nadzieję że pozytywnie rozpatrzą bo bardzo się wkurzę. Bo pół roku temu
    (mam liczony 6M libor CHF), gdy libor rosnął od razu policzyli sobie wiekszą
    ratę
    a teraz gdy spadł, zadziałali inaczej niż wtedy czyli znów na moją
    niekorzyść.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2009-01-06 19:26:11
    Od: janek <p...@g...pl>

    > Teraz pytanie do grupy: Czy ktos z Was, kto ma rowniez kredyt w chf w
    > millenium i rate na 05.I.2009, zauwazyl cos podobnego u siebie?

    Mam identyczną sytuację w Mille i takie same spostrzeżenia, nie
    wiedziałem jednak że osoby z późniejszą datą spłaty mają już przeliczone
    jak należy (ciekawe czy wypada to losowo, czy jest jakaś granica, np.
    15ty; jeśli tak - z czego taka granica wynika?).
    Reklamację napisałem wczoraj, mam nadzieję że rozpatrzą pozytywnie i szybko.

    Argument, że część okresu, za który spłacamy ratę, wypada jeszcze na
    poprzedni miesiąc jest niby słuszny, ale tak jak piszesz, wcześniej nic
    takiego nie było brane pod uwagę, wszystkie raty z danego kwartału miały
    równą wielkość, co od dłuższego okresu czasu było niekorzystne dla
    klientów. Tym razem, gdy w końcu sytuacja odwróciła się, bank nagle
    zmienia zasady, a to już chyba przesada.

    pozdrawiam
    janek

  • 6. Data: 2009-01-06 20:29:36
    Od: Sławomir Szyszło <s...@C...pl>

    Dnia Tue, 6 Jan 2009 10:15:50 +0100, "botar" <b...@o...pl> wklepał(-a):

> [...]
    >problem. Natomiast znajoma, ktorej rata wypada dopiero 25.I.2009 ma juz ta
    >rate przeliczona po obnizonym oprocentowaniu.

    A sprawdzałeś może w Millenecie przed terminem płatności czy zmieniło się
    oprocentowanie kredytu? Bo ja zauważyłem, że zrobili to dość późno (chyba 4.01).

    Zobacz też na stosunek kapitału do odsetek w tej styczniowej racie (powinien być
    w historii rachunku i w historii spłaty). Może kwota raty się nie zmieniła, ale
    było mniej odsetek niż w poprzednim miesiącu?

    --
    Sławomir Szyszło

  • 7. Data: 2009-01-07 09:28:36
    Od: "botar" <b...@o...pl>

    "Sławomir Szyszło" <s...@C...pl> wrote in message
> [...]
    > zmieniła, ale
    > było mniej odsetek niż w poprzednim miesiącu?

    Stosunek kapitalu do odsetek sie zmienil. Faktycznie, w racie styczniowej
    jest mniej odsetek, natomiast wiecej kapitalu, i w efekcie rata styczniowa
    jest taka sama jak rata grudniowa. Ale to nie jest zadne wytlumaczenie,
    dlaczego bank pobral mi w efekcie wyzsza kwote raty styczniowej niz
    powinien.
    Z umowy kredytowej wynikaja dwie rzeczy:
    1. Oprocentowanie bedzie aktualizowane co kwartal - i to zostalo wykonane
    poprawnie
    2. Raty w danym kwartale beda w rownej wysokosci (pomijajac np. przypadki
    wczesniejszych splat) - i tego nie zrobili poprawnie.

    W anlogicznej sytuacji (spadek LIBOR), a było to w 3Q 2008, juz pierwsza
    rata z kwaratalu (lipcowa), zostala obnizona, i wszystkie raty z 3Q byly
    rowne.

    Dodam jeszcze, ze na infolinii i w oddziale kazda osoba udziela innych
    informacji: przed pobraniem raty twierdzili, ze jest to blad, i zostanie
    automatycznie skorygowany podczas zamkniecia dnia 2008.01.05 (akurat...). Po
    fakcie, gdy oczywiscie nic sie automatycznie nie skorygowalo, kolejne osoby
    twierdzily, ze nastapi korekta w racie lutowej (akurat...). Inne osoby na
    infolinii twierdza, ze harmonogram owszem wygenerowal sie zle, ale .... dla
    raty pazdziernikowej (kiedy to po zmianie oprocentowania nastapila jej
    zmiana - nieslusznie wg osoby z infolinii, ktora twierdzi, ze powinna byc
    taka sama jak wrzesniowa, mimo zmiany oprocentowania), natomiast rata ze
    stycznia 2009 jest poprawna...

    pozdrawiam,
    krzysiek

  • 8. Data: 2009-01-07 17:26:22
    Od: Sławomir Szyszło <s...@C...pl>

    Dnia Wed, 7 Jan 2009 10:28:36 +0100, "botar" <b...@o...pl> wklepał(-a):

> [...]
    >taka sama jak wrzesniowa, mimo zmiany oprocentowania), natomiast rata ze

    Złóż reklamację na piśmie, niech to wyjaśnią.

    --
    Sławomir Szyszło

  • 9. Data: 2010-01-13 18:32:54
    Od: "misiek1939" <macbart@WYTNIJ_TOo2.pl>

    niestety w millennium to normalne co trzy miesiące koryguję ratę kredytu w PLN i
    \"zarabiam \" a raczej nie daje się obrobić o około 15 zł/miesiąc