  • 111. Data: 2012-02-16 23:07:57
    Temat: Re: Nieuprawnione przechowywanie danych karty kredytowej - do jakiej instytucji iść ze skargą?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    froff <f...@i...pl> writes:

    > 1) O to, że ichni system informatyczny _nie_ daje użytkownikowi możliwości
    > usunięcia danych karty z systemu, chyba że zastępuje je danymi innej
    > karty (co do tego drugiego też nie jestem pewien) - wg mnie to jakaś
    > granda.

    To rzeczywiście dziwne, a w jaki sposób tam się rezygnuje z dalszego
    opłacania programu?

    > 2) O to by się dowiedzieć jakie mam możliwości prawnej interwencji kiedy firma
    przechowuje
    > dane mojej karty przypisane do konta osoby trzeciej a ja chcę by tak nie było.
    > Nie chodzi w tym punkcie o sam fakt, że te dane tam się pojawiły, bo sam je tam
    wpisałem
    > tylko o możliwości nacisku prawnego, by stamtąd zniknęły skoro sobie tego życzę.

    Nie wiem czy są jakieś możliwości, numer karty to raczej nie dane
    osobowe, poza tym przechowywanie numeru może być niezbędne w związku
    z już opłaconymi usługami. Moim zdaniem pozostaje odwołanie zgody na
    przyszłe obciążenia, więc jeśli głównie o to chodzi, to nie wnikałbym
    w nieistotne dla sprawy kwestie.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 112. Data: 2012-02-17 00:13:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Feb 2012, froff wrote:

    > 2) O to by się dowiedzieć jakie mam możliwości prawnej interwencji kiedy
    > firma przechowuje dane mojej karty przypisane do konta osoby trzeciej
    > a ja chcę by tak nie było.

    O ile pamiętam, chodzi o firmę ulokowaną poza .pl, a może nawet poza .ue

    Tym samym nie można ewentualnych roszczeń opierać wyłącznie na polskim
    prawie, sprawa się lekko komplikuje.
    W pierwszym przybliżeniu pewnie będzie "co kraj to obyczaj", zaś
    w drugim pojawi się problem jak "stąd" egzekwować "tam".
    Dobrze mi wyszło? :)

    pzdr, Gotfryd

  • 113. Data: 2012-02-17 00:17:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Feb 2012, Krzysztof Halasa wrote:

    > To rzeczywiście dziwne, a w jaki sposób tam się rezygnuje z dalszego
    > opłacania programu?

    Opłacanie konkretnego programu jest operacją oddzielną od czegoś, co
    nazwałbym "umową ramową" z danym klientem.
    W ramach tej umowy klient może sobie zamawiać i odwoływać zamówienia
    subskrypcji różnych programów.
    I to w tej umowie (ramowej) zapisane są dane karty, nie w umowie
    o zakup konkretnego programu.
    Dysponent konta może więc wziąć i zamówić *inny* program, sprzedawca
    sobie ściągnie z karty której dane ma.

> [...]
    > osobowe, poza tym przechowywanie numeru może być niezbędne w związku
    > z już opłaconymi usługami. Moim zdaniem pozostaje odwołanie zgody na

    Widocznie nie ma takiego pola, "autor nie przewidział" :)
    (podobnie nie przewidział wymazania danych karty)
    Jednocześnie posiadacz karty nie chce/nie może skasować całego
    konta "sklepowego" razem z umową (bo to nie jego konto).

    pzdr, Gotfryd

  • 114. Data: 2012-02-17 07:45:33
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    On Thu, 16 Feb 2012 23:05:44 +0100, Krzysztof Halasa wrote:

    > W PayU, może tak. Ogólnie rzecz biorąc, nie. BTW to niekoniecznie
    > musiały być stałe obciążenia, rachunek telefoniczny jest zmienny (tym
    > bardziej kiedyś, gdy nie było minut opłaconych z góry).

    Stałego w sensie cyklicznego, nie o stałej wysokości.

    EIP mówiła, że użytkownika można obciążyć tylko po przeprowadzeniu
    autoryzacji w sposób elektroniczny lub podpisem; nie było możliwości
    zlecenia autoryzacji w inny sposób.

    Ustawa o usługach płatniczych jest tu bardziej liberalna: bank w umowie z
    klientem określa sposoby autoryzacji transakcji. PayU już się
    dostosowała, zaś karty -- nawet bez zmian w umowach -- pewnie dlatego, że
    one są bardziej międzynarodowe, niż polskie :)

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    http://olgierd.rudak.org

  • 115. Data: 2012-02-17 18:51:48
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

> [...]
    > subskrypcji różnych programów.
    > I to w tej umowie (ramowej) zapisane są dane karty, nie w umowie

    To, szczerze mówiąc, chyba rozwiązuje problem. Niech ta druga osoba
    odwoła zamówienie wszystkich subskrypcji i niech ich nie zamawia
    ponownie do momentu, gdy wyrobi sobie (najlepiej na własne nazwisko albo
    prepaid) swoją kartę i wpisze jej dane do "systemu".

    > Dysponent konta może więc wziąć i zamówić *inny* program, sprzedawca
    > sobie ściągnie z karty której dane ma.

    Owszem, ale problem w takim razie nie leży na linii posiadacz karty -
    sprzedawca, bo sprzedawca obciąża kartę w dobrej wierze i zgodnie
    z umową. Problem jest na linii posiadacz karty - subskrybent, bo
    ten ostatni po "otrzymaniu" odwołania upoważnienia w dalszym ciągu
    zamawia usługi (pasywnie) płacąc za nie już bez upoważnienia.

    > Widocznie nie ma takiego pola, "autor nie przewidział" :)
    > (podobnie nie przewidział wymazania danych karty)

    Teraz nie wydaje mi się to potrzebne w tej sytuacji, choć oczywiście
    nie zaszkodziłoby.

    > Jednocześnie posiadacz karty nie chce/nie może skasować całego
    > konta "sklepowego" razem z umową (bo to nie jego konto).

    To jest akurat IMHO w porządku, nie jest stroną.

    Jest za to stroną względem subskrybenta, możliwe działania to np.
    delikatna prośba, op* na czym świat stoi, zgłoszenie
    w prokuraturze/policji, zastrzeżenie karty, reklamacja płatności
    dokonanych po "cofnięciu" upoważnienia itd.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 116. Data: 2012-02-17 19:04:40
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Olgierd <n...@n...problem> writes:

> [...]
    >
    > EIP mówiła, że użytkownika można obciążyć tylko po przeprowadzeniu
    > autoryzacji w sposób elektroniczny lub podpisem; nie było możliwości

    Nie, nie chodziło o "autoryzację w sposób elektroniczny", ale
    o "elektroniczną identyfikację posiadacza" (IMHO jedyna sensowna
    interpretacja to wiarygodny podpis cyfrowy). Nawet podanie PINu nie
    mogło być wystarczającym argumentem (choć w praktyce było).

    Zgodzisz się też chyba że nie ma tu żadnej różnicy pomiędzy zleceniami
    cyklicznymi i "zwykłymi". Podobnie "zwykłe" zlecenia można było
    skutecznie składać przez telefon/internet/listownie.

    W ustawie było zastrzeżenie, że umowa może przewidywać obciążanie bez
    "fizycznego przedstawienia" i że to jest w porządku. Zakładam, że
    regulamin (np. zmieniający się) musiałby tu być traktowany (być może
    troche prawem kaduka) jako część umowy ("w rozumieniu ustawy"), bo na
    pewno wiele oryginalnych umów i regulaminów nic nie mówiło o zdalnych
    transakcjach. Było nieźle jeśli w ogóle zawarto "umowę o kartę
    płatniczą" (zwłaszcza taką do istniejącego wcześniej rachunku
    bieżącego).

> [...]
    > dostosowała, zaś karty -- nawet bez zmian w umowach -- pewnie dlatego, że
    > one są bardziej międzynarodowe, niż polskie :)

    Karty są międzynarodowe ale podlegają prawu polskiemu.

    Faktem jest że interpretacje ustawy do łatwych i jednoznacznych nie
    należały, chociaż akurat problemy dotyczyły raczej odpowiedzialności
    za fraudy a nie samej możliwości płacenia zdalnego.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 117. Data: 2012-02-17 19:24:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Feb 2012, Krzysztof Halasa wrote:

    > To, szczerze mówiąc, chyba rozwiązuje problem. Niech ta druga osoba
    > odwoła zamówienie wszystkich subskrypcji i niech ich nie zamawia
    > ponownie do momentu,

    To rozwiązanie znamy :)
    Ale pytanie wyraźnie jest o przypadek kiedy:
    - nabywca (ten który zawarł umowę ramową) nie ma zamiaru wyrobienia
    sobie karty, nie potrzebuje
    - posiadacz karty chciałby prawnie przymusić sprzedawcę do
    usunięcia danych karty; *PRZYMUSIĆ*, na zasadzie "na podstawie
    art....par... usuwajcie dane mojej karty". Posiadacz nie
    wyklucza wersji optymistycznej, przy której nabywca chce
    współpracować, ale nie jest gotów w tym celu poświęcać
    się aż tak żeby umowę kredytową zawierać.

    I ciekawostka - okazuje się, że nie ma jak ugryźć tego przypadku.

> [...]
    > ten ostatni po "otrzymaniu" odwołania upoważnienia w dalszym ciągu
    > zamawia usługi (pasywnie) płacąc za nie już bez upoważnienia.

    Owszem :)
    Pic polega na tym, że "co do zasady" pełnomocnictwo można odwołać.
    Tu mamy coś co BARDZO przypomina pełnomocnictwo, a odwołać nie
    ma jak.

    > Jest za to stroną względem subskrybenta, możliwe działania to np.
    > delikatna prośba,

    No ale tamten ma umowę z której jest zadowolony.
    Na zasadzie "na razie jest dobrze", w sumie nie ma awantury,
    ale jak wyżej - nie ma zamiaru się poświęcać zrywaniem umowy
    czy zakładaniem karty.

    > op* na czym świat stoi,

    Co zagwarantuje przejście na etap mniej przyjacielskich
    rozwiązań ;)

    > zgłoszenie w prokuraturze/policji,

    Właśnie nie ma CZEGO zgłaszać!
    Pisałem - KW przewiduje karalność za posiadanie "zwykłych
    kluczy", również takich które się *miało* legalnie
    lecz utracono tytuł, ale nie ma przepisu na "klucze
    elektroniczne".
    No chyba ze jest, to go wskaż.

    > zastrzeżenie karty,

    Dobra, posiadacz karty też nie chce się poświęcać, w postaci
    zapłacenia kary umownej za własny brak przemyślności,
    w wysokości rzędu 30 zł od karty :D

    > reklamacja płatności dokonanych po "cofnięciu" upoważnienia itd.

    Oczywiście - ale to jak wiesz różnie bywa.
    Przeoczy, wedle Myrphy'ego :D

    pzdr, Gotfryd

  • 118. Data: 2012-02-18 15:13:24
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > Pic polega na tym, że "co do zasady" pełnomocnictwo można odwołać.
    > Tu mamy coś co BARDZO przypomina pełnomocnictwo, a odwołać nie
    > ma jak.

    Jak to nie ma jak? Informujemy kolegę (lub koleżankę, czy kto to tam
    jest) że ma już więcej nie obciążać naszej karty swoimi zakupami
    i tyle. Przecież to się niczym nie różni od innego pełnomocnictwa.

    > No ale tamten ma umowę z której jest zadowolony.
    > Na zasadzie "na razie jest dobrze", w sumie nie ma awantury,
    > ale jak wyżej - nie ma zamiaru się poświęcać zrywaniem umowy
    > czy zakładaniem karty.

    No to trzeba się na coś zdecydować.

> [...]
    > kluczy", również takich które się *miało* legalnie
    > lecz utracono tytuł, ale nie ma przepisu na "klucze

    Oczywiście że jest co zgłaszać, zakupy na czyjeś konto bez zgody tego
    kogoś to jest, zdaje się, przestępstwo?
    Czym to się różni od wpisania w internetowym zamówieniu danych karty
    podpatrzonych np. w portfelu kolegi z pracy?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 119. Data: 2012-02-18 17:14:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 18 Feb 2012, Krzysztof Halasa wrote:

    > Jak to nie ma jak? Informujemy kolegę (lub koleżankę, czy kto to tam
    > jest) że ma już więcej nie obciążać naszej karty swoimi zakupami
    > i tyle.

    Ale "prawo do używania karty" nie zostało złożone do rąk
    kolegi, lecz do rąk sklepu.

    > Przecież to się niczym nie różni od innego pełnomocnictwa.

    Różni się tym, że "pełnomocnik" nie ma w ręku narzędzia
    do jego wykonywania, tym który ma "coś bardzo przypominającego
    pełnomocnictwo" jest SPRZEDAWCA!

    > No to trzeba się na coś zdecydować.

    On nie chce.
    Nie jest w niczym związany z posiadaczem karty ;)

    > Oczywiście że jest co zgłaszać, zakupy na czyjeś konto bez zgody tego
    > kogoś to jest, zdaje się, przestępstwo?

    Dopiero zakupy.

    > Czym to się różni od wpisania w internetowym zamówieniu danych karty
    > podpatrzonych np. w portfelu kolegi z pracy?

    Tym, że zapisanie podpatrzonych numerów stanowi przestępstwo.
    SAMO ZAPISANIE. Bez "wykorzystania".

    Art.269b KK, koniecznie sprawdź :D
    Chodzi właśnie o ten element: bez popełniania dalszych
    przestępstw w postaci fraudu.

    Wejście "legalnie" w ich posiadanie można uznać za formę
    pełnomocnictwa, które może być odwołane.
    Ale tu kupujący NIE WCHODZI w posiadanie tych danych,
    taki kwiatek.

    Tak jest piszesz - jeśli nastąpi przestępstwo, to nie ma sprawy
    (nie licząc trudności dowodowych).
    Ale dopóki ono nie nastąpi, jest pewna różnica w zakresie
    środkow prewencyjnych.

    Żeby nie było: OCZYWIŚCIE, że dający dane SPRZEDAWCY mógł
    i powinien był zapoznać się z regulaminem nim je dał.
    Ale... mimo to, przypadek IMO *jest* ciekawy :D
    (tylko dlatego ciągnąłem flejm)

    pzdr, Gotfryd

  • 120. Data: 2012-02-18 21:18:01
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > Ale "prawo do używania karty" nie zostało złożone do rąk
    > kolegi, lecz do rąk sklepu.

    A sklep o tym wiedział i zgodził się na ten układ?
    Ja to widzę zupełnie inaczej.

    > Różni się tym, że "pełnomocnik" nie ma w ręku narzędzia
    > do jego wykonywania, tym który ma "coś bardzo przypominającego
    > pełnomocnictwo" jest SPRZEDAWCA!

    Przeciez kolega nie ma obowiązku kupowania czegokolwiek. Kupując
    (aktywnie lub pasywnie) kolega upoważnia sklep (domyślnie) do obciążenia
    karty, a nie ma do tego prawa. Sprzedawca chyba nie wie, że upoważnienie
    do obciążenia karty jest de facto fraudem?

    > On nie chce.
    > Nie jest w niczym związany z posiadaczem karty ;)

    No to pozostają inne rozwiązania, tak jak pisałem - prokurator, bank.

    > Tym, że zapisanie podpatrzonych numerów stanowi przestępstwo.
    > SAMO ZAPISANIE. Bez "wykorzystania".

    Nie jestem przekonany, ale to oczywiście bez znaczenia, gdyż w obu
    przypadkach mamy do czynienia z _płaceniem_ czyjąś kartą (jej numerem)
    bez upoważnienia jej posiadacza.

    > Art.269b KK, koniecznie sprawdź :D

    § 1. Kto wytwarza, pozyskuje, zbywa lub udostępnia innym osobom urządzenia lub
    programy komputerowe przystosowane do popełnienia przestępstwa określonego
    w art. 165 § 1 pkt 4, art. 267 § 3, art. 268a § 1 albo § 2 w związku
    z § 1, art. 269 § 2 albo art. 269a, a także hasła komputerowe, kody
    dostępu lub inne dane umożliwiające dostęp do informacji przechowywanych
    w systemie komputerowym lub sieci teleinformatycznej, podlega karze
    pozbawienia wolnoci do lat 3.

    Innymi słowy, zupełnie nie na temat.

    Szczerze mówiąc nie widzę w tym nic ciekawego, sprawa jest prosta.
    Jedyny problem jaki widzę jest taki, że rozwiązanie jest inne niż sobie
    tego życzysz.
    --
    Krzysztof Halasa