  • 81. Data: 2010-02-25 15:10:18
    Temat: Re: [OT] Co po Grecji- realnie...?
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 25.02.2010 15:23, corner wrote:

    > Użytkownik "Valdi" <V...@v...pl> napisał w wiadomości

    > A czy Traktat Lizboński umożliwia _bezproblemowe_ wyjście z UE? Ta
    > bezproblemowość chyba leży w gestii Komisji Europejskiej, która może
    > postawić dodatkowe warunki wyjścia.

    A mozna wystapic z ONZ? Rady Europy (nie mylic z Unia Europejska)? MFW?

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 82. Data: 2010-02-25 15:15:52
    Temat: Re: Co po Grecji- realnie...?
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 25 Lut, 14:44, Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org> wrote:

    > Po pierwsze, taki ruch jest kompletnie nierealny.
    > Predzej nastapi ogolnoswiatowe rozbrojenie, wszystkie kraje podadza
    > sobie rece na zgode, itp.
    >
    > Ale rozwazajac w kategoriach teoretycznych: obawiam sie, ze nie
    > starczyloby zlota wydobytego przez ludzkosc w calej historii do
    > wykonania takiej operacji.

    bo liczysz po złych cenach... Pieniędzy jest w obiegu tak wiele, bo
    ich "produkcja" była niczym nieskrępowana.
    Po prostu złoto jest niedoszacowane :-)

    > 120-150 tys. ton zlota, to przy dzisiejszych cenach, ok. 4-5 bilionow
    > euro (chyba, ze cos zle licze).

    tak, przy dzisiejszych "cenach" :-)
    Co prawda jest jeszcze platyna i srebro, ale to pewnie nie zmieni
    wiele.

    > Z tym, ze w Polsce zlota nie ma. A bursztyn czy wegiel sa. Hodujemy tez
    > kury czy krowy. Mozna by zapisac na banknocie: "Narodowy Bank Polski
    > zobowiazuje sie wydac jedna krowe kazdemu, kto przyniesie banknoty w
    > ilosci 1000 zl".

    fajnie piszesz, ale mówimy o wymianie międzynarodowej,
    ogólnoświatowej. Złoto każdy bank weźmie, krowy niekoniecznie.
    Ja na przykład chętnie wyceniłbym złotówki w kilogramach masy ciała
    (mam spore nadwyżki :-), ale ciekawe, czy ktoś kupi...

    > Twoja propozycja zasililaby budzety Rosji, RPA i USA, spowodowalaby
    > ogromny deficyt i zadluzenie w Polsce, w zamian dajac blizej

    jak już pisałem: tak, mi też jest przykro, że NBP nie ma rezerw.

    > niesprecyzowane korzysci (pewne jest, ze wzbogacilby sie budujacy skarbiec).

    Nie przesadzajmy. Całe złoto świata (także to nie wydobyte jeszcze)
    zmieściłoby się w magazynie o powierzchni ok. 3000 mkw (i wysokości
    5m).
    Monety zajmą dużo więcej miejsca (NBP ogłosił przetarg na nowy
    skarbiec o powierzchni 21800 mkw!).

    > No wiec wytlumacz w koncu, za co kupic to zloto do skarbca banku
    > centralnego.

    za to, co inni zechcą w zamian za złoto. Jak wezmą PLN, to za PLN, a
    jeśli za niebieski laser, to za laser itd. itp.
    Tak to działało kiedyś i tak zapewne kiedyś jeszcze będzie.
    Skoro można było w pewnym momencie powiedzieć: od dziś przestajemy
    gwarantować wartość waluty w złocie to zapewne da się powiedzieć "od
    dziś zaczynamy".

    > W Polsce czy w krajach UE banki centralne nie moga na dzien dzisiejszy
    > nieskrepowanie emitowac pieniedzy (choc politycy chetnie by to zmienili).

    ok, zgoda, są troszkę skrępowani. Zadłużyli nas tylko na 631 mld zł
    (że tylko o Polsce wspomnę).

    Za MinFinem:

    Na koniec grudnia 2009 roku zadłużenie Skarbu Państwa (SP)
    wyniosło 631.533,7 mln zł (tj. ok. 153,7 mld EUR lub ok. 221,6
    mld USD - w przeliczeniu po kursach z dnia 31 grudnia 2009r.:
    1EUR = 4,1082 PLN, 1USD = 2,8503 PLN).

    Można powiedzieć: papiery dłużne to nie pieniądze. Ale przecież kiedyś
    je trzeba będzie wykupić. Za pieniądze właśnie.

    > A nie jest tak teraz?

    Tak, waluta Grecji odzwierciedla stan jej gospodarki :-)
    Ale poniekąd masz rację: chyba można przyjąć, że wzajemne kursy walut
    ustalane są rynkowo.
    Ciekawe, co byłoby gdyby UE by się rozwijała bez zadłużania, a USA
    robiły to, co robią. Pewnie USD/EUR dążyłoby do 0.
    Ale skoro dwa "bieguny" podobnie luźno traktują wydawanie na rachunek
    przyszłych pokoleń to i wahania nie są wielkie.

    > Z tym, ze bardzo drogim w utrzymaniu.

    rozumiem, że wciąż masz na myśli (rzekomo) niezbędne zakupy kruszcu?
    Bo samo przechowywanie i transfer złota to taniocha: temperatura
    nieważna, wilgotność też, zajmuje niewiele miejsca, nie da się go
    podrobić.
    Te zresztą cechy (i względnie duża ilość) decydują o tym, że właśnie
    złoto przez wieki ma rolę lokaty, ale to pewnie dla wszystkich jest
    oczywiste.

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 83. Data: 2010-02-25 16:00:29
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 25.02.2010 16:15, Jarek Andrzejewski wrote:

    (...)

    > bo liczysz po złych cenach... Pieniędzy jest w obiegu tak wiele, bo
    > ich "produkcja" była niczym nieskrępowana.
    > Po prostu złoto jest niedoszacowane :-)

    Jezeli przyjac, ze 150 tys. ton zlota jest warte tyle, co cala przeszla,
    terazniejsza i przyszla produkcja na swiecie, to pewnie tak.
    Ale to dosc abstrakcyjne zalozenie.

    (...)

    > fajnie piszesz, ale mówimy o wymianie międzynarodowej,
    > ogólnoświatowej. Złoto każdy bank weźmie, krowy niekoniecznie.

    Ale zlota nie mamy, a naprawde nie widze powodu, aby przecietnie _kazdy_
    obywatel Polski, lacznie ze starcami i niemowletami, musial sprzedac
    swoje mieszkanie i wywiezc pieniazki do Rosji, RPA i USA po zloto.

    Bo o takie kwoty sie rozchodzi - w dalszym ciagu nie podales, jak chcesz
    taka akcje sfinansowac.

    Ale finansowanie takiej kwoty to drobnostka. Sprzeda sie wszystkie
    mieszkania w kraju. Potem kazdy bedzie mial kawalek sztabki zlota. A co,
    nie stac nas?

    (...)

    > jak już pisałem: tak, mi też jest przykro, że NBP nie ma rezerw.

    Od bycia przykro dobrobytu nie przybywa.

    (...)

    > za to, co inni zechcą w zamian za złoto. Jak wezmą PLN, to za PLN,

    OK, uzbierales wlasnie 2 miliardy. Brakuje ci jeszcze 748.

    > jeśli za niebieski laser, to za laser itd. itp.

    Mozna tez dorzucic pare szklanych domow, ponoc tez sa kupcy.

> [...]
    > Skoro można było w pewnym momencie powiedzieć: od dziś przestajemy
    > gwarantować wartość waluty w złocie to zapewne da się powiedzieć "od

    I noga tupnac tez mozna.
    To jak z tym finansowaniem?

    (...)

> [...]
    >
    > Można powiedzieć: papiery dłużne to nie pieniądze. Ale przecież kiedyś
    > je trzeba będzie wykupić. Za pieniądze właśnie.

    I to wina zlotowki i banku centralnego, ze rzad sie zadluza?

    > Tak, waluta Grecji odzwierciedla stan jej gospodarki :-)

    A waluta Zimbabwe (US$) odzwierciedla stan gospodarki USA?

    Zreszta, Euro jest dla Grecji wlasnie takim "zlotem": dodrukowac
    pieniedzy w koncu sobie nie moga.

    > rozumiem, że wciąż masz na myśli (rzekomo) niezbędne zakupy kruszcu?

    Jakie rzekomo? To jest policzalny koszt, i caly czas unikasz odpowiedzi,
    jak bys chcial to sfinansowac.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 84. Data: 2010-02-25 16:21:03
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 25 Lut, 17:00, Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org> wrote:
    > On 25.02.2010 16:15, Jarek Andrzejewski wrote:

    > Jakie rzekomo? To jest policzalny koszt, i caly czas unikasz odpowiedzi,
    > jak bys chcial to sfinansowac.

    Bo nie mam zamiaru tego rozwiązywać.
    Zresztą IMHO wcale nie trzeba. Wystarczyłoby, żeby np. Rosja albo USA
    ogłosiły gwarancję pokrycia rubla czy dolara w złocie i natychmiast
    się okaże, co są warte inne waluty (i czy w ogóle to pokrycie
    mają :-).
    Ale tak się nie stanie, bo wtedy by się okazało, że trzeba _już_
    spłacić te długi, które państwo zaciągnęło "na przyszłość".

    I tu pewnie masz rację: wymienialność walut na złoto prędko nie
    nastąpi, ale już widać pewne oznaki zniecierpliwienia tych, którzy
    złoto mają: Chińczycy chcą więcej obligacji, których oprocentowanie
    jest powiązane z inflacją. Nie wspominając już o tym, że kupują złoto
    i srebro na potęgę pomimo tego, że są największym "producentem" tego
    kruszcu.

    http://dwagrosze.blogspot.com/2007/08/kto-ma-zoto.ht
    ml

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 85. Data: 2010-02-25 17:25:20
    Od: filip lach <f...@g...pl>

    Tomasz Chmielewski pisze:
    > On 25.02.2010 15:23, corner wrote:

    > A mozna wystapic z ONZ? Rady Europy (nie mylic z Unia Europejska)? MFW?

    Z ONZ na pewno można i już się to zdarzało. Z RE raczej też
    bezproblemowo. A z MFW to po prostu wycofujesz środki i przestajesz być
    członkiem. (chyba :) )

  • 86. Data: 2010-02-25 17:26:39
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Tomasz Chmielewski" <t...@n...wpkg.org> wrote in message

    > EBC jest zwiazany prawem i nie moze po prostu drukowac pieniedzy (bo bank
    > centralny ma dbac o wartosc pieniadza, kropka). Oczywiscie jak wola
    > polityczna jest, to wszystko moze stac sie legalne - ale by tak sie stalo,
    > potrzebna bylaby zgoda panstw strefy euro, rzadow panstw unii, Komisji
    > Europejskiej, pewnie jakichs sadow... Mimo wszystko, duzo ciezej takie cos
    > zrobic niz zmienic obowiazujace prawo, "by NBP dbal o godziwe pensje
    > gornikow".

    pozwole sobie odnieść sie do tego fragmentu psotu ...i zadam nieco
    uszczypliwe pytanie:

    na jakim ty świecie żyjesz ?

    Czyżby ECB nie "drukowało" ?

    george

    P.S. Należy zrozumieć jedno. "Drukowanie" pustgo pieniądza dzieje sie na
    zapotrzebowanie polityków a dokonywane jest przez bank centralny / system
    rezerw cząstkowych przez bankierów.
    Cały ten deal niesie dla obu grup niesłychane korzyści.

    Politycy dostają świeżą kapustę prosto z prasy ( więc jeszcze coś wartą) do
    karmienia wyborców,
    którzy muszą swoja pracą na nią zarobić i dowiedzieć sie że przy wypłacie że
    juz nie jest tyle warta!.
    A bankierzy każą sobie słono płacić w odsetkach za cały ten geszeft. I teraz
    pytanie czy odsetki rzędu 3% to dużo ? jeden powie ... spoko drugi że mozna
    wytrzymać, a ja powiem że 3% od 0Eur to jest rozbój w biały dzień.

  • 87. Data: 2010-02-25 17:29:23
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "MarekZ" <b...@a...w.pl> wrote in message
    > Użytkownik "Adam Sito" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości grup

    > Nie wierzę, że Kalifornia zbankrutuje. Centa bym na to nie postawił.
    > Dodrukują.

    tak, tak, tylko kto weźmie ten "dług" na siebie,
    Nie problem z drukowaniem jak powiedział jeden doradca prezydenta USA,
    problem w tym że nie ma komu sie zadłużyć :).
    Pewnie coś w tym jest co pisał kolega. Trzeba jeszcze parę osób wciągnąć w
    ten deal oferując "bezpieczeństwo" USA patrz... upadająca Eurozona.

    george

  • 88. Data: 2010-02-25 17:29:56
    Od: filip lach <f...@g...pl>

    > Nie wspominając już o tym, że wprowadzenie wymienialności waluty na
    > złoto (jak to przez wieki było) sprawiłoby, że Twoje twierdzenie "A ze
    > cena zlota potrafi skoczyc o 50% w ciagu roku... nie chroniloby to
    > przed rozmaitymi wstrzasami czy kryzysami" straciłobyw ogóle sens.
    >
    > --
    > pozdrawiam,
    > Jarek Andrzejewski

    Tylko że musiałoby się pojawić zaufanie, do emitentów, że faktycznie w
    każdej chwili mogą wypłacić w złocie. Historia pokazała, że nikomu się
    takiej obietnicy nie udało dotrzymać i wątpię, żeby się to miało zmienić.

  • 89. Data: 2010-02-25 17:33:20
    Od: filip lach <f...@g...pl>

    Tomasz Chmielewski pisze:
> [...]
    > Komisji Europejskiej, pewnie jakichs sadow... Mimo wszystko, duzo ciezej
    > takie cos zrobic niz zmienic obowiazujace prawo, "by NBP dbal o godziwe
    EBC wprowadzając "nadzwyczajne środki" w czasie kryzysu de facto
    drukował pieniądze, tylko że nawet nie na papierze, tylko w zapisach
    komputerowych. Gwałtownie zwiększając ilość pieniądza elekrtronicznego w
    obiegu właśnie drukowali pieniądze. Teraz tylko wszyscy mają nadzieję,
    że ten dodatkowy strumień pieniądza uda się wycofać z rynku zanim
    doprowadzi on do hiperinflacji.

  • 90. Data: 2010-02-25 20:10:34
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 25.02.2010 18:25, filip lach wrote:

    > Z ONZ na pewno można i już się to zdarzało. Z RE raczej też
    > bezproblemowo. A z MFW to po prostu wycofujesz środki i przestajesz być
    > członkiem. (chyba :) )

    To czemu Polska tego nie zrobi?

    --
    Tomasz Chmielewski