    From: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Co po Grecji- realnie...?
    Date: Thu, 25 Feb 2010 17:00:29 +0100
    <hm40ns$mm9$1@srv.cyf-kr.edu.pl> <hm425a$do7$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <hm409v$ddc$1@news.interia.pl> <7...@m...uni-berlin.de>
    <hm58ij$rln$1@news.interia.pl> <7...@m...uni-berlin.de>
    <d...@b...googlegroups.com>
    <7...@m...uni-berlin.de>
    <3...@3...googlegroups.com>
    <7...@m...uni-berlin.de>
    <a...@u...googlegroups.com>
    <7...@m...uni-berlin.de>
    <1...@1...googlegroups.com>
    <7...@m...uni-berlin.de>
    <9...@g...googlegroups.com>
    <7...@m...uni-berlin.de>
    <8...@d...googlegroups.com>

    On 25.02.2010 16:15, Jarek Andrzejewski wrote:

    (...)

    > bo liczysz po złych cenach... Pieniędzy jest w obiegu tak wiele, bo
    > ich "produkcja" była niczym nieskrępowana.
    > Po prostu złoto jest niedoszacowane :-)

    Jezeli przyjac, ze 150 tys. ton zlota jest warte tyle, co cala przeszla,
    terazniejsza i przyszla produkcja na swiecie, to pewnie tak.
    Ale to dosc abstrakcyjne zalozenie.

    (...)

    > fajnie piszesz, ale mówimy o wymianie międzynarodowej,
    > ogólnoświatowej. Złoto każdy bank weźmie, krowy niekoniecznie.

    Ale zlota nie mamy, a naprawde nie widze powodu, aby przecietnie _kazdy_
    obywatel Polski, lacznie ze starcami i niemowletami, musial sprzedac
    swoje mieszkanie i wywiezc pieniazki do Rosji, RPA i USA po zloto.

    Bo o takie kwoty sie rozchodzi - w dalszym ciagu nie podales, jak chcesz
    taka akcje sfinansowac.

    Ale finansowanie takiej kwoty to drobnostka. Sprzeda sie wszystkie
    mieszkania w kraju. Potem kazdy bedzie mial kawalek sztabki zlota. A co,
    nie stac nas?

    (...)

    > jak już pisałem: tak, mi też jest przykro, że NBP nie ma rezerw.

    Od bycia przykro dobrobytu nie przybywa.

    (...)

    > za to, co inni zechcą w zamian za złoto. Jak wezmą PLN, to za PLN,

    OK, uzbierales wlasnie 2 miliardy. Brakuje ci jeszcze 748.

    > jeśli za niebieski laser, to za laser itd. itp.

    Mozna tez dorzucic pare szklanych domow, ponoc tez sa kupcy.

    > Tak to działało kiedyś i tak zapewne kiedyś jeszcze będzie.
    > Skoro można było w pewnym momencie powiedzieć: od dziś przestajemy
    > gwarantować wartość waluty w złocie to zapewne da się powiedzieć "od
    > dziś zaczynamy".

    I noga tupnac tez mozna.
    To jak z tym finansowaniem?

    (...)

    > ok, zgoda, są troszkę skrępowani. Zadłużyli nas tylko na 631 mld zł
    > (że tylko o Polsce wspomnę).
    >
    > Za MinFinem:
    >
    > Na koniec grudnia 2009 roku zadłużenie Skarbu Państwa (SP)
    > wyniosło 631.533,7 mln zł (tj. ok. 153,7 mld EUR lub ok. 221,6
    > mld USD - w przeliczeniu po kursach z dnia 31 grudnia 2009r.:
    > 1EUR = 4,1082 PLN, 1USD = 2,8503 PLN).
    >
    > Można powiedzieć: papiery dłużne to nie pieniądze. Ale przecież kiedyś
    > je trzeba będzie wykupić. Za pieniądze właśnie.

    I to wina zlotowki i banku centralnego, ze rzad sie zadluza?

    > Tak, waluta Grecji odzwierciedla stan jej gospodarki :-)

    A waluta Zimbabwe (US$) odzwierciedla stan gospodarki USA?

    Zreszta, Euro jest dla Grecji wlasnie takim "zlotem": dodrukowac
    pieniedzy w koncu sobie nie moga.

    > rozumiem, że wciąż masz na myśli (rzekomo) niezbędne zakupy kruszcu?

    Jakie rzekomo? To jest policzalny koszt, i caly czas unikasz odpowiedzi,
    jak bys chcial to sfinansowac.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org