    From: "Piotr K." <d...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Odmowa kredytu - bez podania przyczyny
    Date: Thu, 20 Jan 2005 09:15:13 +0100

    Poszedłem do MegaAvans w Poznaniu z chęcią kupna na raty sprzętu AGD na
    kwotę ok. 3500PLN.
    Dałem zaświadczenie o zarobkach (większych od kwoty kredytu !), dokumenty
    tożsamości itd. Pani wypełniła formularz i wysłała elektonicznie do banku,
    gdzie za 5 minut miałem dostać odpowiedź! (wspaniale!). Jakież było moje
    ździwienie, gdy dostałem odmowę! Bez podania przyczyny, bez prawa ponownego
    rozpatrzenia wniosku (tak mi powiedziała Pani w MegaAvans).
    Zacząłem się zastanawiać nad ewentulanymi powodami jedyne co przyszło mi do
    głowy to że adres stałego zamieszkania to woj. lubelskie, adres do
    korespondencji jaki podałem to miejscowośc pod Poznaniem gdzie pracuję a
    kredyt chciałem wziąć w Poznaniu. Może tu coś im się niepodobało? Czy w
    takiej sytuacji coś jeszcze można zrobić? Czy jeśli pójdę do innego sklepu
    będzie tak samo (informacja o odmowie w jednym miejscu będzie podstawą do
    odmowy w innym?)
    Inne rzeczy raczej nie wchodziły w grę:
    - nie mam żadnych kredytów i nigdy nie miałem
    - nigdy nie zgubiłem dokumentów
    - niemam niezapłaconych mandatów, rachunków, długów itd.
    - umowa o pracę na czas nieokreślony od 6 lat, wiek 30 (moim zdaniem idealny
    kandydat do kredytu!)

    Moim zdaniem nie podawanie przyczyny źle świadczy o banku (niestety z tego
    zdziwienia nie zapytałem jaki to bank), choć oczywiście ma do tego prawo.
    Wydaje mi się, że odpowiedź typu: "nie przyznajemy kredytów garbatym i
    niebieskookim" byłaby o wiele lepsza niż typu" "nie, bo nie" - pomijam tu
    nawet kwestię kultury takiej odpowiedzi. Każda odpowiedź służyłaby zarówno
    klientowi (dowiedziałby się jakich kryteriów nie spełnia) oraz bankowi - nie
    niszczy mu wizerunku.

    Czy takie sytuacje są normalne? Pierwszy raz chciałem wiąść coś na kredyt,
    więc nie wiem. Banki omijam z daleka odkąd wprowadzili banki internetowe.

    Piotr K.