  • 41. Data: 2008-10-16 20:23:17
    Temat: Re: Okradziono klientke Pekao pomimo zastrzezenia dowodu w Peako!
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Wed, 15 Oct 2008 20:43:23 +0200, MK napisał(a):
    > Prawo Jazdy nie jest dokumentem tozsamosci, co nie oznacza, ze nie moze
    > zostac uznane za dokument pozwalajacy na wyplate. Kartra IKM tez nie jest

    Jak jeszcze miałem konto w BPH i były stare dowody, to używałem wyłącznie
    prawa jazdy - po prostu nie miałem ochoty wozić niewygodnej niewymiarowej
    książeczki ze sobą :) Ale w pewnym momencie już trzeba było zarejestrować
    numer prawa jazdy...

    Natomiast co do omawianej sprawy - jak został zgłoszony fakt zaginięcia
    dowodu, to pracownik banku powinien był wykazać się znacznie większą
    ostrożnością...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 42. Data: 2008-10-17 18:25:14
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Szymon" <n...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Niestety cześć bankow wyplaca kase na podstawie jedynie dowodu bez
    > dodatkowych zabezpieczen (np. karta z pinem lub sam pin). Efekt jest taki
    > jak widac...

    W tym wypadku najpewniej doszło do jakiegoś błędu systemowego. Bo normalnie
    po wpisaniu zastrzeżonego dowodu do systemu system sam powinien podnieść
    alert.

  • 43. Data: 2008-10-17 18:52:44
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Szymon" <n...@o...pl> writes:

    > Niestety czesc bankow wyplaca kase na podstawie jedynie dowodu bez
    > dodatkowych zabezpieczen (np. karta z pinem lub sam pin). Efekt jest taki
    > jak widac...

    To juz chyba ich problem?

    Dowod osobisty itp. normalnie sluzy bankowi do upewnienia sie, ze
    pieniadze dostaje wlasciwa osoba. Nie jest on zabezpieczeniem
    wystarczajacym, stad wiele bankow wymaga przy wiekszych wyplatach
    okazania takze innego dokumentu oraz podania danych, ktore
    niekoniecznie sa publicznie znane. Nie jest on takze zabezpieczeniem
    niezbednym, np. starzy klienci, znani pracownikom, niekoniecznie musza
    pokazywac jakiekolwiek dokumenty.

    Normalnie, jesli bank wyplaci pieniadze nieupowaznionej osobie (chocby
    miala caly zestaw rozmaitych dokumentow), to jest to jego problem, nie
    moze tym obciazac klienta (z wyjatkiem jakiegos "wspoludzialu", gdzie
    IMHO zdrowym posunieciem byloby zablokowanie tych srodkow do
    wyjasnienia sprawy, nawet gdyby trzeba bylo pozniej placic odsetki).
    No chyba ze bank wyplaca pieniadze dokumentom, nie osobom - ale
    z takiego banku to bym raczej uciekal.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 44. Data: 2008-10-20 05:45:00
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Fri, 17 Oct 2008 20:52:44 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > podania danych, ktore
    > niekoniecznie sa publicznie znane.

    Dane personalne np. nazwisko panieńskie matki ??? takie zabezpieczenie to
    żadne zabezpieczenie,

    ale spotkałem się, że pytano mnie czy mam lokate, czy mam rachunek USD itd.
    złodziej takich danych na pewno nie ma.

    > Nie jest on takze zabezpieczeniem
    > niezbednym, np. starzy klienci, znani pracownikom, niekoniecznie musza
    > pokazywac jakiekolwiek dokumenty.

    Tak. Bardzo często tak jest.

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    Galeria foto Piętrus KM Bombardier http://foto.3mam.net

  • 45. Data: 2008-10-20 05:51:03
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Wed, 15 Oct 2008 21:12:37 +0200, krzysztofsf napisał(a):

    > I to bez IKM i z adnotacja w bazie, ze dowod osobisty ukradziony.

    To jest poważny błąd systemów bankowych, który umożliwia jedynie optyczną
    (naoczną) weryfikację... powinno być tak, że na podstawie dowodu kasjer
    powinien wklepać nr dowodu w system i wcisnąć ENTER, ewentualnie PESEL...
    system wtedy przeszukuje baze informacji...

    nie znasz nr dowodu, nie znasz PESEL... nie wykonasz żadnej operacji... w
    okienku.