  • 21. Data: 2009-08-16 18:39:39
    Temat: Re: Co chodzi bez autoryzacji? - Bylo: Re: PayPass i PayWave - zgodność terminali.
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    MK wrote:

    > No, to lipa, bo autoryzacja jest etapem, ktory zajmuje najwiecej
    > czasu... przynajmniej tak wynika z moich obserwacji...

    Źle wynika. :-)
    Najwięcej czasu zajmuje dodzwonienie się do aquirera. Jak już
    terminalowi uda się połączyć, to sama autoryzacja zajmuje jakieś 2
    sekundy. Rozwiązaniem w tym wypadku jest wyeliminowanie łącz
    telefonicznych i przejście na terminale łączące się po prostu przez IP.
    No, ale do tego w każdym kiosku musiałby być dostępny szybki stały
    Internet. :-(

    > Transakcja bez podpisu moze dzialac bez zadnych szczegolnych dodatkowych
    > przepisow. po prostu w przypadku zlozenie reklamacji przed cardholdera,
    > merchant by musial oddac kase. W PL dziala to np. na autostradach czy
    > niektorych parkingach. Transakcja bez skladania podpisu jest nieco
    > szybsza, ale i tak troche trwa przez autoryzacje.

    Na Autostradzie Wielkopolskiej musiałem jak najbardziej podawać pin.

    > Dla mnie wylaczenie autoryzacji byloby najlepszym rozwiazaniem, ale
    > zapewne przez takich ludzi jak tworca watku o karcie IKEA HSBC juz nie
    > da sie do tego wrocic :(.

    Generalnie - funkcjonalność identyczną z PayPassem można uzyskać na
    zwykłej karcie chipowej. Czy to z autoryzacją, czy nie - nie ważne...
    Ważne by nie trzeba było podpisywać i wklepywać pinu. No bo popatrzmy na
    to tak: Paypass do 50zł idzie bez podpisu - co by się zmieniło, gdyby
    emv do 50zł szło bez pinu? Zamiast machania kartą obok czytnika, po
    prostu na chwilę wkładałoby się go do niego. Efekt ten sam, uciążliwość
    operacji podobna, różnica czasów potrzebnych na wykonanie płatności -
    pomijalna.

    --
    MiCHA

  • 22. Data: 2009-08-16 18:59:07
    Temat: Re: PayPass i PayWave - zgodność terminali.
    Od: Rafał <a...@m...invalid>

    Valdi.Pavlack wrote:
    > Sprawa w płatnościach bezstykowych bazuje na CHIPie RFID. Nie widzę problemu
    > aby już teraz np. wydawać specjalne chipy, które przyklejało by się np. na
    > akumulatorze w komórce albo tylnej części obudowy w telefonie :) - w końcu
    > nawet ktoś z MC pisał o takim rozwiązaniu na forum mBanku ;)

    Wyważanie otwartych drzwi?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Osaifu-Keitai
    http://www.worpaholic.com/archives/001906.html

    --
    Raf

  • 23. Data: 2009-08-16 19:54:37
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Przemyslaw Kwiatkowski" <m...@m...waw.pl> wrote in message

    > Najwięcej czasu zajmuje dodzwonienie się do aquirera. Jak już
    > terminalowi uda się połączyć, to sama autoryzacja zajmuje jakieś 2
    > sekundy.

    Hipermarkety maja stale lacza, w ktorym autoryzacja trwa 2 sekundy? Sprawdz
    sobie na kasach samoobslugowych w takim Carrefourze. Tam gdzie sa uzywane
    POSy GSM to w ogole jest porazka, bo na polaczenie czeka sie jakies 10
    sekund.

    > Rozwiązaniem w tym wypadku jest wyeliminowanie łącz
    > telefonicznych i przejście na terminale łączące się po prostu przez IP.

    Najlepszym rozwiazaniem jest wydawanie kart mogacych chodzic bez autoryzacji
    :). W ostatnich miesiacach zrezygnowalem z Amexa i DC dlatego, ze przestaly
    chodzic bez autoryzacji. Rownie dobrze mozna teraz uzywac VE/Mastercard
    Electronic.

    > Na Autostradzie Wielkopolskiej musiałem jak najbardziej podawać pin.

    Ja nie. Moze dla kart typu VE lub chipowych jest wymagany.

    > Generalnie - funkcjonalność identyczną z PayPassem można uzyskać na
    > zwykłej karcie chipowej. Czy to z autoryzacją, czy nie - nie ważne...
    > Ważne by nie trzeba było podpisywać i wklepywać pinu.

    Wpisanie PINu nie zajmuje wiecej czasu niz autoryzacja, ale wlozenie chipa
    do terminala powoduje kilku sekundowa zwloke. RFID nie wiedziec czemu
    szybciej sie komunikuje...

    MK

  • 24. Data: 2009-08-16 20:09:05
    Od: "Valdi.Pavlack" <V...@P...NOspam.pl>

    "Rafał" news:h69lgr$l4i$1@nemesis.news.neostrada.pl

    [ciach]

    O i jeszcze lepiej. Czyli po raz kolejny wychodzi na to, że same karty
    bezstykowe to kasa wyrzucona w błoto bo prędzej czy później i tak ich
    podstawową funkcję zastąpią telefony.

  • 25. Data: 2009-08-16 20:19:54
    Od: marco <u...@s...net>

    Valdi.Pavlack pisze:
> [...]
    >
    > O i jeszcze lepiej. Czyli po raz kolejny wychodzi na to, że same karty
    > bezstykowe to kasa wyrzucona w błoto bo prędzej czy później i tak ich

    Czemu wyrzucona? Przecież właśnie o to chodzi, że infrastruktura
    (czytniki) będzie się nadawała do obsługi innych urządzeń niż karty. A
    to, że póki co w europie innych za bardzo nie ma to inny problem ;)

  • 26. Data: 2009-08-16 20:26:42
    Od: "Valdi.Pavlack" <V...@P...NOspam.pl>

    "marco" news:h69pko$16gh$1@opal.icpnet.pl

    > Czemu wyrzucona? Przecież właśnie o to chodzi, że infrastruktura
    > (czytniki) będzie się nadawała do obsługi innych urządzeń niż karty.

    Widząc jak to działają a raczej nie działają w PL czytniki do bezstykowych
    transakcji to mam obawy ;)

  • 27. Data: 2009-08-16 20:40:07
    Od: "bradley.st" <b...@g...pl>

    On 16 Sie, 15:54, "MK" <m...@i...pl> wrote:
> [...]
    > sobie na kasach samoobslugowych w takim Carrefourze. Tam gdzie sa uzywane
    > POSy GSM to w ogole jest porazka, bo na polaczenie czeka sie jakies 10

    OK, ale to ze tak jest "na kasach samoobslugowych w takim Carrefourze"
    nie oznacza, ze szybkie autoryzacje sa niewykonalne technicznie.

    Z ciekawosci popatrzylem dzisiaj przy placeniu ile czasu zajelo
    kasjerce (w sklepie typu mydlo i powidlo na amerykanskim zad*piu, z
    terminalem nawet nie wmontowanym w kase, tylko takim wolnostojacym, na
    ktory wstukala kwote recznie) uzyskanie autoryzacji. Kiedy konczyla
    zdanie: "Paper or plastic?" terminal juz drukowal potwierdzenie.

    > Najlepszym rozwiazaniem jest wydawanie kart mogacych chodzic bez autoryzacji
    > :).

    To gdybysmy zyli na swiecie, gdzie wszyscy sa 100% uczciwi. Poniewaz
    na razie jeszcze tak nie jest, zostaja nam autoryzacje.

    Przypuszczam ze karty bez autoryzacji to jeszcze relikt z czasow,
    kiedy karty odciskalo sie "zelazkiem" a autoryzacje uzyskiwalo
    telefonicznie. Troche sie od tego czasu zmienilo, karty sie
    upowszechnily, przestepstwa kartowe - takze.

  • 28. Data: 2009-08-16 21:12:49
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "bradley.st" <b...@g...pl> wrote in message
    .googlegroups.com...

    > OK, ale to ze tak jest "na kasach samoobslugowych w takim Carrefourze"
    > nie oznacza, ze szybkie autoryzacje sa niewykonalne technicznie.

    Pewnie i sa, ale jak to sie przeklada na moje placenie w sklepie?

> [...]
    > ktory wstukala kwote recznie) uzyskanie autoryzacji. Kiedy konczyla
    > zdanie: "Paper or plastic?" terminal juz drukowal potwierdzenie.

    U nas zajmuje to przynajmniej 15 sekund. Moze jednak bylo bez autoryzacji
    lub przy uzyciu autoryzacji zastepczej. Czy masz widoczna transakcje/blokade
    natychmiast?

    > To gdybysmy zyli na swiecie, gdzie wszyscy sa 100% uczciwi. Poniewaz
    > na razie jeszcze tak nie jest, zostaja nam autoryzacje.

    A kto powiedzial, ze taka karte trzeba wydawac kazdemu? Moze nalezy tylko
    sprawdzonym klientom :).

> [...]
    > telefonicznie. Troche sie od tego czasu zmienilo, karty sie
    > upowszechnily, przestepstwa kartowe - takze.

    Cokolwiek by to nie bylo chcialbym miec taka karte. Moze dlatego, ze moja
    pierwsza wypukla karta charge, ktorej uzywalem na przelomie wiekow tak
    wlasnie dzialala i mam pewien sentyment do takiego rozwiazania :). Nauczylem
    sie tez dzieki temu uzywac karty nie przekraczajac limitow, a liste
    transakcji na karcie widzialo sie wtedy tylko na papierowym wyciagu :).

    MK

  • 29. Data: 2009-08-17 01:54:32
    Od: "bradley.st" <b...@g...pl>

    On 16 Sie, 17:12, "MK" <m...@i...pl> wrote:

    > Pewnie i sa, ale jak to sie przeklada na moje placenie w sklepie?

    Jezeli sa wykonalne, to sa mozliwe rowniez do zastosowania tam gdzie
    Ty placisz. Szybko, sprawnie i efektywnie.

    > U nas zajmuje to przynajmniej 15 sekund. Moze jednak bylo bez autoryzacji
    > lub przy uzyciu autoryzacji zastepczej. Czy masz widoczna transakcje/blokade
    > natychmiast?

    Tak, blokade z nazwa sklepu, miasta i dokladna suma transakcji. Nie
    chadzam wprawdzie do sklepu z laptopem zeby sprawdzic, czy
    "natychmiast" jest rzeczywiscie natychmiast po wcisnieciu klawisza
    przez kasjerke :), ale musi byc dosc szybko.

    > A kto powiedzial, ze taka karte trzeba wydawac kazdemu? Moze nalezy tylko
    > sprawdzonym klientom :).

    Obawiam sie, ze banki sparzyly sie na takich "sprawdzonych". :) Teraz
    sprawdzaja na biezaco.

    > Cokolwiek by to nie bylo chcialbym miec taka karte.

    I recznie wypisany Dowod Osobisty / paszport? Ze zdjeciem umocowanym
    klejem? :)

  • 30. Data: 2009-08-17 07:08:27
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    MK wrote:

    > Hipermarkety maja stale lacza, w ktorym autoryzacja trwa 2 sekundy?

    No... tak. Dla moich kart tak. Może nie 2 sekundy, ale od podania pinu
    do wydrukowania slipa spokojnie mieści się w pięciu. A czasem jest
    której niż dwie... :-)

    > Sprawdz sobie na kasach samoobslugowych w takim Carrefourze.

    Z samoobsługowych nie korzystam, bo zawsze idę do kasy dla vipów z
    Carrefour Visą. :-)

    > Tam gdzie
    > sa uzywane POSy GSM to w ogole jest porazka, bo na polaczenie czeka sie
    > jakies 10 sekund.

    No, tak ale gsm'owe posy muszą najpierw się połączyć z siecią - a to
    jest sytuacja analogiczna do wybierania numeru telefonu. Trwa, trwa i
    trwa... Nie można tego porównywać do stałego łącza.

    > Najlepszym rozwiazaniem jest wydawanie kart mogacych chodzic bez
    > autoryzacji :).

    To nie jest rozwiązanie, na które pójdą banki.

    > Wpisanie PINu nie zajmuje wiecej czasu niz autoryzacja, ale wlozenie
    > chipa do terminala powoduje kilku sekundowa zwloke. RFID nie wiedziec
    > czemu szybciej sie komunikuje...

    Pewnie dlatego, że został do tego specjalnie zaprojektowany, ale jakoś
    nie widzę powodu, aby nie można było po prostu wprowadzić szybszych
    chipów. :-)

    --
    MiCHA