  • 1. Data: 2008-10-21 19:51:56
    Temat: Po co bankowi franki?
    Od: Cubus <c...@n...pl>

    Bank wypłaca kredyt w PLN.
    Klient spłaca kredyt w PLN (zwykle).

    Przez cały czas nikt tu nie widzi ani odrobiny
    owej szacownej waluty. No może poza zapisem
    na papierze.
    Skąd w takim razie biadolenie banków, że
    nigdzie nie można kupić franków?? Po co
    one??

    --
    oo0O0oo00oo.................oo0O0oo00Ooo
    ID: 7JLTTMQN ---------------------------

  • 2. Data: 2008-10-21 19:55:19
    Temat: Re: Po co bankowi franki?
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Cubus <c...@n...pl> writes:

    > Skąd w takim razie biadolenie banków, że
    > nigdzie nie można kupić franków?? Po co
    > one??

    Nikt tego nie wie. Pytanie juz tu na grupie bylo, bez
    satysfakcjonujacej odpowiedzi.

    MJ

  • 3. Data: 2008-10-21 19:58:45
    Od: "Wojtek" <w...@w...pl>

    Zgdonie z ustawą banku do kredytu miusi wykupić sfr i trzymać jako
    zabezpieczenie w sejfie.
    Wyjątkiem jest VW bank (NIemiecki). Zabezpiecza centrala.

    jkoloina

  • 4. Data: 2008-10-21 22:14:02
    Od: "Elemel" <e...@p...onet.pl>

    Odpowiedź jest dość prosta tylko trzeba znac jedna ze złotych zasad bankowosci -
    czyli "pozycja walutowa banku musi być zamknieta".

    Jak bank udziela kredytu denominowanego w CHF to nie bawi się w spekulanta
    walutowego jak kredyciarz (tylko po przeciwnej stronie) tylko niemal
    natychmiast po wypłacie środków jego dealing room sprzedaje taką kwotę CHF jaka
    udzielił kredytu na rynku międzybankowym.Bank zarabia na marży i w przypadku
    kredytu w walutach na spreadzie a nie bawi się w spekulacje walutowe. Owszem
    dealing room czasami sie bawi ale to są zabawy dniowe/kilkudniowe a nie
    wieloletnie i nie ma to raczej nic wspólnego z kredytami hipotecznymi.
    Nie musiałby tego robić (sprzedawać CHF) jakby pozyskał depozyty w CHF - ale
    kto w Polsce parę miesięcy temu kupował CHF i trzymał w tym oszczedności -:). A
    szkoda ładne zyski mozna było zainkasować.

    Ponieważ w Polsce wszyscy udzielali kredytów w CHF to sprzedawanie CHF odbywało
    się na rynku międzyanrodowym. Jak na rynku międzynarodowym było spokojnie to
    złotówka sie umacniała i wszyscy byli zadowoleni. A banki szybko CHF
    sprzedawały. Jednakże co miesiąc banki kasują od kredyciarzy ratę - powiedzmy,
    ze w Polsce jest pół miliona kredytów denominowanych w CHF i średnia rata to
    1000 CHF (nie wiem czy tyle jest, bo nie analizowałem tego, ale na potrzeby
    skróconej i uproszczonej analizy to powinno wystarczyć) to co miesiąc
    banki 'odzyskują" w ratach około 500 milionów CHF (oczywiscie w złotówkach). I
    co miesiąc muszą taką kwotę CHF odkupić. Jak udzielały kredytów to jeden bank
    odkupował od drugiego, trochę na FOREXie i jakoś się to kręciło. Teraz
    nastapiło zatrzymanie akcji kredytowej, w kraju CHF-a nie ma i trzeba kupic go
    za granicą. Złotówek nikt poważny w czasie kryzysu nie akceptuje no i spirala
    zaczyna sie nakręcać coraz szybciej.

    Natomiast dopuszczenie do tego, że Polacy nabrali kredytów w CHF na kwotę ponoc
    około 40 mld CHF to może być potężny problem dla Polski. Gdyby nagle jakieś 10
    % kredyciarzy spanikowało i chciało zlikwidowac ryzyko walutowe i
    przewalutowało kredyt to banki musiałyby pozyskać z dnia na dzień 4 mld CHF. I
    wtedy rzeczywiście byłoby gorąco na złotówce.

    pozdrawiam

    elemel

  • 5. Data: 2008-10-22 11:24:22
    Od: "gg" <g...@o...pl>

    Użytkownik "Elemel" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > odkupował od drugiego, trochę na FOREXie i jakoś się to kręciło. Teraz
    > nastapiło zatrzymanie akcji kredytowej, w kraju CHF-a nie ma i trzeba

    tego nie rozumiem - dlaczego muszą kupować te CHFy? mają zwrócone PLNy i
    nikt na tym nie traci.I tak Bank musiałby zaraz sprzedać te CHFy żeby
    odzyskać PLNy... CHFy były potrzebne tylko na początku operacji kredytowej
    (żeby bank nie ponosił ryzyka kursowego).

    --
    pozdrawiam
    P.

  • 6. Data: 2008-10-22 13:42:04
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    No właśnie na taką okoliczność, jak teraz.
    Hipoteka wpisana we frankach, dług nagle wzrósł, gdyby banki nie miały franków to też
    by straciły na zmianie kursu.
    JaC

    -----

  • 7. Data: 2008-10-22 18:29:31
    Od: Cubus <c...@n...pl>

    666 pisze:
    > No właśnie na taką okoliczność, jak teraz.
    > Hipoteka wpisana we frankach, dług nagle wzrósł, gdyby banki nie miały franków to
    też by straciły na zmianie kursu.

    Nie jest we frankach. Jest w złotych. Tyle że jest to hipoteka kaucyjna
    na kwotę sporo wyższą od pożyczonej.
    --
    oo0O0oo00oo.................oo0O0oo00Ooo
    ID: 7JLTTMQN ---------------------------

  • 8. Data: 2008-10-22 18:46:07
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Elemel napisał(a) w wiadomości: <0...@n...onet.pl>...
> [...]

    >przewalutowało kredyt to banki musiałyby pozyskać z dnia na dzień 4 mld CHF. I
    >wtedy rzeczywiście byłoby gorąco na złotówce.

    W ramach "pakietu zaufania" NBP ma pomóc w pozyskaniu CHF.

    Przy ruchach kursowych dla kredytobiorcy jest zasada: "Bierz kredyt
    w walucie w której zarabiasz" (nieprecyzyjnie, ale do tego się zwykle
    sprowadza).
    To ma być taki odpowiednik zasady dla kredyto-dawców?

    Arek

  • 9. Data: 2008-10-22 19:38:26
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    A to zależy.
    JaC

    -----

  • 10. Data: 2008-10-22 20:35:17
    Od: e...@p...onet.pl

    Bo bank sprzedał CHF jak udzielił kredytu. Jak odzyskuje kapitał w postaci rat
    to musi odkupić te franki. Jakby udziełał kolejnych kredytów jednocześnie toby
    nie musiał, bo akurat innemu kredyciarzowi by udzielił kredytu w VHF i
    zbilansował pozycje walutową co mu oddał poprzedni kredyciarz - tak w pewnym
    uproszczeniu ale teraz jest blokada kredytowa i spirala osłabiająca złotówkę
    sama się nakręca.

    pzdr
    elemel