  • 11. Data: 2008-10-23 05:44:36
    Temat: Re: Po co bankowi franki?
    Od: "gg" <g...@o...pl>

    Użytkownik <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:0400.00000326.48ff8e85@newsgate.onet.pl...
    > Bo bank sprzedał CHF jak udzielił kredytu. Jak odzyskuje kapitał w postaci
    > rat
    > to musi odkupić te franki.

    dlaczego MUSI? po co mu te franki?

    --
    pozdr P.

  • 12. Data: 2008-10-23 07:01:31
    Od: e...@p...onet.pl

    Bo musi oddać franki, które pożyczył jak udzielał kredytu w CHF. Tym razem też
    zamyka pozycję walutową tylko w drugą stronę.

    pzdr
    Elemel

  • 13. Data: 2008-10-23 07:37:20
    Od: "gg" <g...@o...pl>

    > Bo musi oddać franki, które pożyczył jak udzielał kredytu w CHF. Tym razem
    > też
    > zamyka pozycję walutową tylko w drugą stronę.

    niby rozumiem - myślałem że bank pożycza franki kupione za złotówki z
    lokat -

    A nie prościej byłoby bankowi wziąć PLNy z lokat, kupić franki, wypłacając
    transze sprzedawać je i odbierając złotówki miałby tą walutę co na początku
    tego procesu?

    --
    pozdrawiam
    P.

  • 14. Data: 2008-10-23 08:53:21
    Od: "Elemel" <e...@p...onet.pl>

    Bank nie bawi sie w spekulanta walutowego (tak jak kredyciarz) udzielając
    kredytu hipotecznego. Tylko zarabia na marzy i spreadzie. Notabene banki tak
    chetnie udzielały kredytów w CHF bo i marża wyższa i dodatkowy zysk na
    spreadzie, którego nie ma w przypadku kredytu w PLN.

  • 15. Data: 2008-10-23 11:47:13
    Od: "gg" <g...@o...pl>

    Użytkownik "Elemel" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > chetnie udzielały kredytów w CHF bo i marża wyższa i dodatkowy zysk na
    > spreadzie, którego nie ma w przypadku kredytu w PLN.

    sorka ale ciągle nie widzę tu ryzyka kursowego banku... :(
    intuicyjnie coś mi tu nie gra ale nie kumam gdzie jak bank mógłby stracić

    --
    pozdrawiam
    P.

  • 16. Data: 2008-10-23 18:04:07
    Od: M <x...@w...pl>

    gg pisze:
    > Użytkownik "Elemel" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > sorka ale ciągle nie widzę tu ryzyka kursowego banku... :(
    > intuicyjnie coś mi tu nie gra ale nie kumam gdzie jak bank mógłby stracić

    Bank ma 1000CHF, które ci pożycza. Przy czym ty bierzesz złotówki, więc
    bank sprzedaje te 1000CHF i daje ci złotówki (kredyt). Spłacasz ratę
    100CHF - przy czym robisz to w złotówkach, więc bank musi KUPIĆ 100CHF
    za złotówki od ciebie. Po 10 ratach (i 10 kupnach 100CHF) bank znowu ma
    1000CHF. Dla uproszczenia przyjąłem, że oprocentowanie kredytu wynosi
    0%. Dochodzą jeszcze prowizje oraz spready na kupnie sprzedaży.

    Jak bank nie kupi CHF z raty, to trzyma w skarbcu złotówki i gdyby je
    chciał wymienić na koniec na CHF, to nie wiadomo ile by mu wyszło. A
    bank nie chce ryzykować.

    Gdyby był następny kredytobiorca, to bank zsumowałby sobie wszystkie CHF
    do kupna i sprzedaży i dokonał tylko operacji sumarycznej.

    M.