  • 1. Data: 2004-01-28 10:58:24
    Temat: Porownanie kredytow PLN i CHF po wizycie w kilku bankach...
    Od: "Mariusz Polowczuk" <m...@c...pl>

    Witam.
    Dzisiaj odwiedzilem kilka bankow i dostalem takie warunki: kredyt
    hipoteczno-budowlany, 25 lat, wklad wlasny >20% ale mniej niz 40%, kwota
    kredytu 170tys, raty malejace:

    mBank:
    CHF 3,60% pierwsza rata 1076zl i maleje do 568zl, odsetek w sumie 76,5 tys
    zl
    PLN 8,80% pierwsza rata 1813zl, odsetek 187tys zl.

    Kredyt Bank:
    CHF LIBOR 3M + 5,30% marzy = 5,56%
    PLN WIBOR 3M + 1,75% marzy = 7,35%, I rata 1641zl i majeje do 570zl, odsetek
    159tys zl

    PKO BP:
    CHF LIBOR 1M + 4,2% marzy
    PLN WIBOR 3M + 1,5% marzy = 7,1%, pierwsza rata 1607zl i maleje do 572zl,
    odsetek 154tys zl

    MultiBank:
    CHF 3,80% - rata od 1080zl do 560zl
    PLN az 9,50%, rata od 1870 do 560zl

    BZWBK:
    Brak zdolnosci kredytowej, az sie zasmialem w twarz konsultantowi, jak
    powiedzial, ze WBK dba o portfel finansowy - tylko nie powiedzuial czyj
    portfel :) Oprocentowanie PLN maja WIBOR 6M + az 2,25% !!!

    I teraz pytanie:
    Z jednej storny PKO BP dal mi najlepsze warunki na PLN, ale mSyf dal mi na
    CHF dobre oprocentowanie. Z jednej strony w PLN sa duzo wieksze raty, a w
    CHF mniejsze i w sumie odsetek jest duzo duzo mniej. Wolalbym bardziej w PLN
    bo wiem na czym stoje, ale zachecajace sa te w CHF, nawet jesli dodam
    roznice kursowa franka rowna okolo 3% (roznica kupno sprzedaz), to czy nie
    wyszloby realne oprocentowanie w CHF 3,60% + 3% = 6,60%, a nie jak w
    zlotowkach najmniej 7,1% ?
    Pomozcie, musze na dniach sie na cos zdecydowac :)

    Pozdrawiam
    MP

  • 2. Data: 2004-01-28 11:09:34
    Od: "Robert Wicik" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mariusz Polowczuk" <m...@c...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zlotowkach najmniej 7,1% ?
    > Pomozcie, musze na dniach sie na cos zdecydowac :)

    Miałem podbne dylematy ponad 2 lata temu
    Rozważałem USD i PLN. Wziąłem w PLN, bo bałem się ryzyka kursowego, a
    pszczółki ćwierkały o spadku dolara.
    Dolar spadł a ja wziąłem w PLN :-))
    Jeśli przewidujesz, ze waluty europejskie już nie wzrosną (Euro, Chf) to
    bierz w CHF, jeśli boisz się ryzyka wzrostu kursu CHF, bierz w PLN.

    Pozdrawiam
    Robert Wicik

  • 3. Data: 2004-01-28 11:22:40
    Od: "Mariusz Polowczuk" <m...@c...pl>

> [...]
    > Jeśli przewidujesz, ze waluty europejskie już nie wzrosną (Euro, Chf) to
    > bierz w CHF, jeśli boisz się ryzyka wzrostu kursu CHF, bierz w PLN.

    A jesli dopuszczam taka mozliwosc iz dopoki CHF bedzie mial dobry stabilny
    kurs (np. przez najblizsze 2-3 lata) to bede siedzial w kredycie CHF, a jak
    kiedys zacznie niebezpiecznie wzrastac, to przewalutuje na PLN, to chyba
    warto wpakowac sie na razie w CHF i wybrac taki bank, ktory przewalutowania
    ma tanie? W sumie najblizszych kilka miesiecy w Polsce jest niebezpiecznych
    finansowo, a pozniej moze juz byc bardziej przewidywalna sytuacja na rynku.
    Ehhmm ale mam dylemat :)

    Pozdr.
    MP

  • 4. Data: 2004-01-28 11:38:44
    Od: maciej <k...@d...waw.pl>

    Mariusz Polowczuk wrote:

> [...]
    > finansowo, a pozniej moze juz byc bardziej przewidywalna sytuacja na rynku.

    he he zeby ci bardziej namacic to ja zrobilem dokladnie na odwrot. 3
    lata temu wzialem kredyt w PKO BP w PLN a po roku zmienilem na CHF - mam
    mniejsze raty :)

    maciek

  • 5. Data: 2004-01-28 11:58:04
    Od: w...@o...pl

    > Dolar spadł a ja wziąłem w PLN :-))

    Ja 1,5 roku temu wzialem kredyt w USD i gdybym teraz splacil reszte kapitalu +
    prowizja za wczesniejsza splate to i tak w sumie oddalbym mniej niz wzialem :-)

  • 6. Data: 2004-01-28 12:02:05
    Od: "Mariusz Polowczuk" <m...@c...pl>

    > Pomozcie, musze na dniach sie na cos zdecydowac :)

    A jesli bralbym kredyt w CHF to lepsze jest oprocentowanie LIBOR 1M + stała
    marza, czy całe oprocentowanie lepiej miec ustalone na jednym poziomie ok.
    3,6% przez caly okres?

    MP

  • 7. Data: 2004-01-28 13:41:46
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > PLN az 9,50%, rata od 1870 do 560zl
    >
    > BZWBK:
    > Oprocentowanie PLN maja WIBOR 6M + az 2,25% !!!

    Drobne sprostowanie.
    Aktualnie (do końca marca) w PKOBP, WIBOR3M= 5,72% a nie 5,60%; Ten ostatni
    obowiązuje w KB. Stąd oprocentowanie w PKOBP wynosi
    PLN WIBOR 3M + 1,5% marży = 7,22%.

    Problem w PLN czy w CHF jest od dawna dyskutowany na liście. Są sprzeczne
    opinie. Dwie rzeczy są jednak pewne:
    1. Jeżeli w PLN, to możesz spać spokojnie nia analizując kursów walut.
    2. Jeżeli w CHF, to KONIECZNIE opłaty za wcześniejszą spłatę muszą być zerowe i
    taki zapis trzeba mieć w UMOWIE a nie w TOiP (ona może się zmienić).

    Pozdrowienia Tensor1

  • 8. Data: 2004-01-28 13:49:48
    Od: "Beer" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    a jak
    > kiedys zacznie niebezpiecznie wzrastac, to przewalutuje na PLN, to

    Też tak zrobiłem.
    Wziąłem kredyt w CHF przede wszystkim ze względu na znaczną różnicę
    w wysokości rat no i na wielkość odsetek.
    Mam "zabezpieczenie" w postaci dwóch (albo trzech... nie pamiętam)
    przewalutowań. Chyba nie głupie rozwiązanie.
    Płacę dość niskie raty a jak frank zacznie szaleć, to przewalutuję.
    Inna rzecz, że od momentu wzięcia kredytu do dziś frank poszedł
    w górę coś około 30 gr. Niby nie mało, ale też nie dużo w stosunku
    do ogólnie panujących "ruchów" w kursach...
    Polecam takie rozwiązanie. Kredyt w stabilnych CHF plus mozliwość
    przewalutowania "w razie czego". Gorzej, jeśli za przewalutowanie
    bank życzyłby sobie krocie...

  • 9. Data: 2004-01-28 14:03:57
    Od: "Mariusz Polowczuk" <m...@c...pl>

    > Wziąłem kredyt w CHF przede wszystkim ze względu na znaczną różnicę
    > w wysokości rat no i na wielkość odsetek.

    Wlasnie to mnie ciagnie do CHF, roznica w ratach 1800 a 1000zl to jest
    ogromna przy tej samej kwocie kredytu. To tak jakby CHF skoczyl o 80% w
    gore? :)

    Pozdrawiam
    MP

  • 10. Data: 2004-01-28 15:35:11
    Od: "Piotr Sieniawski" <f...@f...com>

    Mariusz Polowczuk wrote:

> [...]
    > (roznica kupno sprzedaz), to czy nie wyszloby realne oprocentowanie w
    > CHF 3,60% + 3% = 6,60%, a nie jak w zlotowkach najmniej 7,1% ?

    Przeciez te 3 % nie sa liczone od sumy zadluzenia wiec skad to 6,6% ?