-
1. Data: 2002-01-13 00:54:01
Temat: Procedury przy zmianie tabeli opłat i prowizji
Od: Pawel Radziszewski <p...@i...pw.edu.pl>
Witam
Mam pytanie dotyczace procedur podczas zmian tabeli oplat i prowizji.
Rzecz dotyczy Banku Slaskiego i oplaty za obsluge limitu zadluzenia w
ROR. Poprzednia tabela oplat i prowizji przewidywala w okreslonych
warunkach oplate 10 zl, nowa, obowiazujaca (chyba) od konca pazdziernika
przewiduje w niezmienionych warunkach oplate 50 zl. Oplata jest
pobierana raz w roku, 28 grudnia. I 28 grudnia sciagnieto z mojego konta
50 zl a dopiero 10 stycznia, wraz z wyciagami, otrzymalem datowana na 3
stycznia informacje, ze nastapila zmiana tabeli. Dodam, ze jesli chodzi
o wyciagi - zadeklarowalem chec ich otrzymywania raz w miesiacu,
trzeciego dnia kazdego miesiaca.
W regulaminie jest napisane m.in: "O zmianie opłat i prowizji Bank
powiadamia w sposób zwyczajowo przyjęty, a w przypadku ich podwyższenia
dodatkowo w sposób uzgodniony w Oświadczeniu". Musze dokladnie sprawdzic
tresc mojego "Oswiadczenia" ale pytanie jest takie: czy powiadomienie w
wyzej opisanym trybie (zmiana w pazdzierniku, pobranie
_pieciokrotnie_wyzszej_ prowizji 28 grudnia, wyslanie 3 stycznia
informacji o zmianach) jest przeprowadzone "w sposob zwyczajowo
przyjety"??? Bo IMO - nie. A jesli tak - to co gdyby oplata zmienila sie
z 10 zl nie na 50 a np. na 100000 zl? :->>
TIA
Pawel Radziszewski
-
2. Data: 2002-01-13 01:37:38
Temat: Re: Procedury przy zmianie tabeli opłat i prowizji
Od: "MichalL" <m...@n...isn.pl>
A jesli tak - to co gdyby oplata zmienila sie
> z 10 zl nie na 50 a np. na 100000 zl? :->>
>
To bys napisal pismo do dyrektora oddzialu o zwrot kasy, a jezeli nic by z
tego ni wyszlo to kolejne pismo do prezesa banku. Nastepne pismo do GINB. I
najpozniej wtedy powinni ci oddac kase.
MichalL
-
3. Data: 2002-01-15 17:05:03
Temat: Re: Procedury przy zmianie tabeli opłat i prowizji
Od: Jarosław Lech <j...@a...net.pl>
Użytkownik "Pawel Radziszewski" <p...@i...pw.edu.pl> napisał w wiadomości
news:3C40DAA9.5BB0085B@ii.pw.edu.pl...
> W regulaminie jest napisane m.in: "O zmianie opłat i prowizji Bank
> powiadamia w sposób zwyczajowo przyjęty, a w przypadku ich podwyższenia
> dodatkowo w sposób uzgodniony w Oświadczeniu". Musze dokladnie sprawdzic
> tresc mojego "Oswiadczenia" ale pytanie jest takie: czy powiadomienie w
> wyzej opisanym trybie (zmiana w pazdzierniku, pobranie
> _pieciokrotnie_wyzszej_ prowizji 28 grudnia, wyslanie 3 stycznia
> informacji o zmianach) jest przeprowadzone "w sposob zwyczajowo
> przyjety"??? Bo IMO - nie. A jesli tak - to co gdyby oplata zmienila sie
> z 10 zl nie na 50 a np. na 100000 zl? :->>
Sposób zwyczajowo przyjęty to w wielu bankach oznacza wywieszenie informacji na
tablicach w oddziałach banków. I to wszystko. Z tego 28 grudnia wnioskuję, że konto
masz od dobrych kilku lat (obecnie prowizja powinna być pobierana 28 dnia miesiąca
po dniu jej przyznania). Być może wtedy były jakieś bardziej korzystne zapisy w
regulaminie lub umowie (albo wspomnianym Oświadczeniu), ale obecnie chyba nie ma
żadnych ułatwień, tylko oddział banku. W tej sytuacji nie ma znaczenia, że
informacja dotarła do Ciebie po pobraniu prowizji - i tak była uprzejmością banku.
Niestety.
Ale dobrze radzę wszystkim zaskoczonym pisać w tej sprawie do centrali.
Niekoniecznie reklamacje - choćby tylko list z opiniami na temat tej zmiany. Może
ktoś się obudzi i zrezygnuje. Ja już pisałem mniej-więcej tak:
"Oddzielną sprawą są ostatnie zmiany wprowadzone w "Tabeli opłat i prowizji ING
Banku Śląskiego Spółka Akcyjna" dotyczącej osób fizycznych. Znalazła się tam zmiana
dla mnie bardzo nieprzyjemna, stawiająca pod znakiem zapytania sensowność
utrzymywania ROR-u w INK BSK. Minimalna opłata za obsługę i zmianę wysokości limitu
zadłużenia (rozdział IV C poz. 1.1 i 1.2) wzrosła z 10 zł w poprzedniej wersji
tabeli do obecnych 50 zł. Proszę sobie uświadomić, co pociąga za sobą taka zmiana:
obecnie zakładacie Państwo, że minimalna kwota limitu zadłużenia, o jaką będzie się
opłacało klientowi starać (tak samo kwota podwyższenia tego limitu) to 5000 zł.
Tymczasem obowiązujące w Państwa banku procedury umożliwiają uzyskanie limitu
równego kwocie jednokrotnych wpływów stałych, pochodzących z określonego źródła
innego niż wpłata własna lub przelew z innego konta osobistego (od osoby fizycznej).
Takie podejście sprawia, że stajecie się bankiem dla ludzi sytuowanych finansowo
powyżej średniej. Na przykład w banku Pekao S.A. klienci mający regularne dochody
(oceniane mniej rygorystycznie jako dowolne średnie wpływy miesięczne) uzyskują
status VIP.
Po lekturze powyższego akapitu proszę sobie uświadomić również i inne
okoliczności. Poszuki-wałem banku mniej skostniałego niż Pekao S.A., gdzie miałem
rachunek Eurokonto WWW, a jednocześnie banku, który udostępniałby mi swoje usługi
przez Internet (wówczas BSK OnLine był jeszcze w fazie przygotowań, ale jego
namiastką był HomeCash), umożliwiał skorzystanie z przyzwoitego limitu zadłużenia i
umożliwiał korzystanie z dużej ilości bankomatów, które w miejscu mojego
zamiesz-kania byłyby korzystnie dla mnie zlokalizowane. Limit zadłużenia traktuję
jako narzędzie utrzymania płynności finansowej w sytuacjach szczególnych, po części
wynikających ze specyfiki operacji bankowych, na przykład w sytuacji, gdy zlecona na
konkretny dzień płatność bez tego limitu mogłaby nie być wykonana z tego tylko
powodu, że w systemie bankowym jeszcze nie zaksięgowano wpływu, o którym wiem, że
już dotarł do banku. Dzięki opinii internautów trafiłem do BSK S.A. Niestety po
początkowym okresie pozytywnych wrażeń pojawiły się doświadczenia negatywne. Tymi
doświadczeniami są m.in. wspomniany wyżej rygoryzm banku w ustalaniu kwot limitu
zadłużenia i procedurze ich przyznawania (bank przygotowujący uruchomienie dostępu
internetowego do swoich kont nie honoruje możliwości przedstawienia historii
rachunku z innego banku z dostępem internetowym - to zakrawa na ignorancję), (...)
Dodatkowo chciałbym zauważyć, że postęp techniki i wzrastające możliwości Państwa
klientów, a w tej liczbie mam nadzieję i moje, w dobie rozpowszechnienia komputerów
klasy pocket PC i dostępu do Internetu za pośrednictwem telefonów komórkowych z
GPRS, mogą spowodować, że ociężały sys-tem BSK OnLine, wymagający uruchamiania
skomplikowanych już ze swej natury apletów Java, odbie-rze Państwu tych co bardziej
mobilnych klientów, którzy zwykle bywają klientami dość atrakcyjnymi."
--
Lejak
j...@p...onet.pl
j...@a...net.pl
-
4. Data: 2002-01-15 18:44:35
Temat: Re: Procedury przy zmianie tabeli opłat i prowizji
Od: Pawel Radziszewski <p...@i...pw.edu.pl>
Jarosław Lech wrote:
THX za odpowiedź
> Sposób zwyczajowo przyjęty to w wielu bankach oznacza wywieszenie
> informacji na tablicach w oddziałach banków. I to wszystko.
Z kolei w moim rozumieniu "sposób zwyczajowo przyjęty" to taki, który
pozwala na zareagowanie na takie posuniecia. Czyżbym był odosobniony?
:->>
> Z tego 28 grudnia wnioskuję, że konto masz od dobrych kilku lat
Owszem. Konto - mniej więcej 7-8, limit zadłużenia - niemal od początku
jego wprowadzenia (ok. 3 lata(?)).
> Być może wtedy były jakieś bardziej korzystne zapisy
> w regulaminie lub umowie (albo wspomnianym Oświadczeniu),
> ale obecnie chyba nie ma żadnych ułatwień, tylko oddział banku.
> W tej sytuacji nie ma znaczenia, że informacja dotarła do Ciebie
> po pobraniu prowizji - i tak była uprzejmością banku.
Tak jak pisałem - muszę sprawdzić dokładnie treść Oświadczenia, ale to,
co piszesz nie wydaje mi się tak oczywiste. A jeśli tak jest - to byłby
to sposób na całkiem niezły interes: bank podwyższa prowizję z 10 zł na
10.000.000 zł (bo zarówno 1.000.000- jak i 5-krotnej podwyżki nie da się
uzasadnić inflacją itp.) i ją tego samego dnia od wszystkich pobiera
:->> I już nie musi się martwić następującym potem odpływem klientów, bo
swoje zarobił :->>
Pawel Radziszewski
-
5. Data: 2002-01-15 19:00:12
Temat: Re: Procedury przy zmianie tabeli opłat i prowizji
Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
On Tue, 15 Jan 2002, Pawel Radziszewski wrote:
>+ Jarosław Lech wrote:
[...]
>+ > Sposób zwyczajowo przyjęty to w wielu bankach oznacza wywieszenie
>+ > informacji na tablicach w oddziałach banków. I to wszystko.
>+
>+ Z kolei w moim rozumieniu "sposób zwyczajowo przyjęty" to taki, który
>+ pozwala na zareagowanie na takie posuniecia. Czyżbym był odosobniony?
>+ :->>
Nie jesteś. Ale co poniektóre banki mają tak np. w regulaminie
lub umowie konta - więc... można przyjąc że "ci, ci i ci mają
no to to jest zwyczaj" -:(
[...]
>+ Tak jak pisałem - muszę sprawdzić dokładnie treść Oświadczenia, ale to,
>+ co piszesz nie wydaje mi się tak oczywiste. A jeśli tak jest - to byłby
>+ to sposób na całkiem niezły interes: bank podwyższa prowizję z 10 zł na
>+ 10.000.000 zł (bo zarówno 1.000.000- jak i 5-krotnej podwyżki nie da się
>+ uzasadnić inflacją itp.) i ją tego samego dnia od wszystkich pobiera
Nie.
Są zapisy KC które chronią przed pomysłem 1000000-krotnej
podwyżki *o ile rażąco przekroczy ona takie ceny na rynku*
(żeby mi kto nie napisał, że jak bank zmieni z "0" na 2 grosze
to zmieni bardziej :)).
Ale 5-krotną pewnie da się (niestety) uzasadnić ekonomicznie:
nie czytałem wątku od początku, czy to jest jakaś najwyższa na
rynku cena ? Jeśli nie - IMHO na KC nie da się powołać.
>+ Pawel Radziszewski
Pozdrowienia, Gotfryd
-
6. Data: 2002-01-15 21:15:40
Temat: Re: Procedury przy zmianie tabeli opłat i prowizji
Od: <z...@p...onet.pl>
> On Tue, 15 Jan 2002, Pawel Radziszewski wrote:
>
>...Ale 5-krotną pewnie da się (niestety) uzasadnić ekonomicznie:
> nie czytałem wątku od początku, czy to jest jakaś najwyższa na
> rynku cena ? Jeśli nie - IMHO na KC nie da się powołać...
Pracujesz dla ING BS? ;)
Tu przecież nie chodzi o "uzasadnienie ekonomiczne" tylko, prawem kaduka,
zdjęcie kasy z konta klienta, nie uprzedziwszygo o takim zamiarze.
Dla mnie natomiast "sposób zwyczajowo przyjęty" w odniesieniu do wprowadzenia
opłat za r-ki walutowe, to poinformowanie klienta o innych zasadach, tak by
miał on możliwość wycofania się z tej "usługi" banku.
Pozdrawiam,
zd
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
7. Data: 2002-01-17 17:22:19
Temat: Re: Procedury przy zmianie tabeli opłat i prowizji
Od: Jarosław Lech <j...@a...net.pl>
Użytkownik "Pawel Radziszewski" <p...@i...pw.edu.pl> napisał w wiadomości
news:3C447893.13D0FFFE@ii.pw.edu.pl...
> Jarosław Lech wrote:
>
> THX za odpowiedź
>
> > Sposób zwyczajowo przyjęty to w wielu bankach oznacza wywieszenie
> > informacji na tablicach w oddziałach banków. I to wszystko.
>
> Z kolei w moim rozumieniu "sposób zwyczajowo przyjęty" to taki, który
> pozwala na zareagowanie na takie posuniecia. Czyżbym był odosobniony?
> :->>
Jesli ten złośliwy uśmiech jest kierowany do mnie, to niepotrzebnie :-)
Zwyczajowo przyjęty, to taki, jaki stosuje się zazwyczaj. A o ile kilka regulaminów
przeczytałem, o tyle zazwyczaj natrafiałem na określenie "przez wywieszenie na
tabliy ogłoszeń w oddziale banku". Więc trudno byłoby udowodnić, że powszechnie
obowiązującym zwyczajem jest wysyłanie TOiP do klienta listem poleconym ZPO. Choć,
jak pisał niedawno AR, od tego roku ma się to zmienić (a0sk14$i7t$...@n...tpi.pl).
--
Lejak
j...@p...onet.pl
j...@a...net.pl