  • 1. Data: 2024-08-20 11:28:32
    Temat: Pytanie o spread
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Czy spread to jest różnica pomiędzy kursem kupna i sprzedaży waluty, czy pomiędzy
    kursem średnim a kursami kupna i sprzedaży waluty?
    Pytam o spread procentowy (przykładowo wyszłoby 2,4% albo 4,8%), bank podaje spread
    kwotowo w zł jako różnicę pomiędzy kursem
    sprzedaży i kupna:
    https://www.pekaobh.pl/dam/jcr:7d5db8ea-78df-4bfd-b5
    04-02a9dd948113/Kursy_PEKAOBH.txt
    Warte zauważenia:
    * Dziwny kurs dolara w dniach 25-27.01.2002 r. (pomyłka w archiwum czy jakiś kryzys
    bankowy w tamtych dniach?)
    ** Wzrost spreadu od dnia 15.09.2008 r. (z 3,7% do 4,4%) i kolejno od dnia 04.11.2008
    r. (z 4,4% do 5,56%)

  • 2. Data: 2024-08-20 19:36:18
    Temat: Re: Pytanie o spread
    Od: Dawid Andrzej Rutkowski <d...@w...pl>

    On Tue, 20 Aug 2024, ąćęłńóśźż wrote:

> [...]
    > Pytam o spread procentowy (przykładowo wyszłoby 2,4% albo 4,8%), bank podaje
    > spread kwotowo w zł jako różnicę pomiędzy kursem sprzedaży i kupna:

    Hmm, a co do procentów to masz jakiś fetysz?
    Po co ci akurat procentowo?
    Ale w wiki jest, analogicznie jak podawane kwotowo przez BPH,
    że jak ma być procentowo to bierzemy różnicę kursu sprzedaży i kupna
    i dzielimy przez kurs kupna.

    Zaś gdy weźmiemy kurs średni i kurs sprzedaży, to (pewnie) będziemy mieli
    marżę.

    Zaś z "aberracji" ciekawe są nagłe skoki spreadu w dni płatności rat
    kredytów frankowych ;>

  • 3. Data: 2024-08-20 20:22:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 20 Aug 2024 11:28:32 +0200, ąćęłńóśźż wrote:
    > Czy spread to jest różnica pomiędzy kursem kupna i sprzedaży waluty, czy pomiędzy
    kursem średnim a kursami kupna i sprzedaży waluty?

    Co kto woli.

    > Pytam o spread procentowy (przykładowo wyszłoby 2,4% albo 4,8%), bank podaje spread
    kwotowo w zł jako różnicę pomiędzy kursem
    > sprzedaży i kupna:

    Bankowi to najłatwiej obliczyc.
    A mnie, marnemu klientowi, najlepiej wziąć procent z połowy, i będę
    miał zgrube pojęcie na ile bank mnie oskubie :-)

    Przy czym zauważ, że średnią arytmetyczną obu kursów w danym banku,
    nie musi sie pokrywać ze średni kurs innego banku, np NBP, wiec to
    oskubanie może być inne :-).

> [...]
    > Warte zauważenia:
    > * Dziwny kurs dolara w dniach 25-27.01.2002 r. (pomyłka w archiwum czy jakiś kryzys

    Zecydowanie pomyłka w archiwum.
    ten kurs "2,2006" tez jakis dziwny ... luty 2006? Ale w 2002 ?
    Przy czym to chyba jeszcze weekend, bo 3 dni bez zmian.

    > ** Wzrost spreadu od dnia 15.09.2008 r. (z 3,7% do 4,4%) i kolejno od dnia
    04.11.2008 r. (z 4,4% do 5,56%)

    2008 ... działo sie wtedy na swiecie :-)
    Przy czym zauwaz, ze kursy skoczyły 22.10.2008
    I co sie dziwic, ze sie frankowicze wsciekli dodatkowo.

    Nie masz tu funta, a działo sie, jak oni głosowali wyjscie z UE, i to
    wieczorem.

    J.

  • 4. Data: 2024-08-22 21:32:57
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Łatwiej prześledzić procenty niż kwoty.
    Podzieliłem przez średnią arytmetyczną kursów sprzedaży i kupna i procenty wyszły mi
    nieokrągłe, przeliczę jeszcze raz dzieląc przez
    kurs kupna.
    Co do skoków spreadu to niektóre banki miały dwie-trzy tabele dziennie, i spread
    skakał przed popołudniową tabelą "kredytową"
    (notabene Kredyt Bank).

    -----