eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiRP o kartach...RP o kartach...
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!n
    ews.man.poznan.pl!news.nask.pl!uw.edu.pl!lublin.pl!news.onet.pl!not-for-mail
    From: "minik" <m...@m...net>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: RP o kartach...
    Date: Thu, 4 Jul 2002 21:17:07 +0200
    Organization: news.onet.pl
    Lines: 83
    Sender: [minikdo mail.onet.pl]@pa131.nowy-sacz.sdi.tpnet.pl
    Message-ID: <ag2729$cvf$1@news.onet.pl>
    NNTP-Posting-Host: pa131.nowy-sacz.sdi.tpnet.pl
    X-Trace: news.onet.pl 1025810313 13295 213.76.244.131 (4 Jul 2002 19:18:33 GMT)
    X-Complaints-To: a...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: 4 Jul 2002 19:18:33 GMT
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.50.4133.2400
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.50.4133.2400
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:191627
    [ ukryj nagłówki ]

    "Dobra przynęta na klienta

    Karty kredytowe wydaje już dziewięć banków działających w Polsce. Są one
    coraz częściej uznawane przez banki za produkty strategiczne. Często klient
    zaczyna od karty, a potem decyduje się na korzystanie również z innych usług
    banku.


    Klienci banków działających w Polsce posługują się około 14 mln kart
    płatniczych. Zdecydowanie najwięcej osób korzysta z kart debetowych takich
    jak Visa Electron czy Maestro. Karty kredytowe wydaje obecnie 9 banków, a
    posługuje się nimi na razie tylko nieco ponad 600 tys. osób.

    Konkurencja rośnie

    - W Banku Zachodnim WBK obok kredytów hipotecznych i leasingu karty
    kredytowe są jednym z produktów strategicznych - twierdzi Jacek Marcinowski
    z Banku Zachodniego WBK. Także dla Banku Przemysłowo-Handlowego PBK,
    Raiffeisen Bank Polska oraz Citibanku - ramienia detalicznego Banku
    Handlowego - karty kredytowe to bardzo istotna i dochodowa część oferty.
    Bankowcy swoje zainteresowanie kartami opierają głównie na doświadczeniach
    innych krajów oraz badaniach przeprowadzanych wśród klientów.

    - W Hiszpanii czy Portugalii co czwarty dorosły mieszkaniec posługuje się
    kartą kredytową. U nas obecnie tylko 2 na 100 korzysta z takich produktów -
    twierdzi Jędrzej Marciniak z BZ WBK. - Oznacza to, że potencjał sprzedaży
    tego produktu jest bardzo duży, zwłaszcza, że Polacy w przeciwieństwie np.
    do Niemców chcą żyć na kredyt - dodaje. Dodatkowo karty kredytowe wydaje na
    razie tylko kilka instytucji, co powoduje, że konkurencja na tym rynku
    jeszcze nie jest tak znacząca jak np. na rynku kredytów hipotecznych czy
    rachunków osobistych.

    Dochodowe opóźnienia

    Najwięcej korzyści banki czerpią z samego faktu, że klient, posiadający
    kartę kredytową, używa jej do regulowania płatności. Od każdej zrealizowanej
    kartą transakcji część prowizji (tzw. stawka interchange) trafia do banku
    wydawcy. Istotne wpływy pochodzą także z wysokiego oprocentowania, opłat
    takich jak np. kara za nieterminowe spłacenie minimalnej kwoty do zapłaty
    (zwykle ok. 50 zł) czy też prowizji płaconych przez klienta przy pobieraniu
    gotówki z bankomatów.

    Zdaniem Jędrzeja Marciniaka, szefa bankowości elektronicznej w Banku
    Zachodnim WBK, wystarczy, że klient dwa lub trzy razy w ciągu roku skorzysta
    z kredytu na karcie na kwotę kilku tysięcy złotych, wówczas koszty jej
    obsługi zwracają się bankowi. Spośród 85 tys. użytkowników kart emitowanych
    przez BZ WBK co trzeci zadłuża się przy użyciu karty. Są to najczęściej
    kredyty dwu- lub trzymiesięczne, po czym następuje spłata całości salda
    rachunku. Średnie zadłużenie wynosi około 3 tysięcy złotych.

    - Z kart kredytowych korzystają średniozamożni oraz najbogatsi ludzie, czyli
    ci, którzy stanowią najbardziej dochodową grupę klientów - dodaje Marciniak.

    Karta kredytowa jest dobrą "przynętą" na klienta. Wchodząc na polski rynek
    detaliczny amerykański Citibank zaproponował jako pierwszy produkt kartę
    kredytową. Pomimo najwyższego oprocentowania kredytu (obecnie niemal 40
    proc. w skali roku) najwięcej osób posługujących się kartami kredytowymi w
    Polsce, około 400 tysięcy, ma w swoich portfelach produkty właśnie tego
    banku. Wielu z nich posiada już także w Citibanku swoje rachunki oraz
    korzysta z ubezpieczeń sprzedawanych posiadaczom kart.

    Dużo drożej

    Karty kredytowe są zwykle kilkakrotnie droższe od kart z odroczoną
    płatnością (tzw. charge) czy debetowych (które w wielu bankach wydawane są
    za darmo). Oprocentowanie kredytu zaciągniętego w ten sposób wynosi w
    zależności od banku od 22,9 do niemal 40 proc. w skali roku. Z kart mogą
    korzystać nie tylko ci klienci, którzy posiadają konto osobiste w danym
    banku. W cenie karty oraz w jej oprocentowaniu zawarte jest wyższe ryzyko,
    jakie ponosi bank emitent. Wiceprezes Citibanku Philip King twierdzi, że
    wpływ na oprocentowanie produktów ma także sytuacja ekonomiczna kraju.

    Wciąż kart kredytowych, pomimo wcześniejszych zapowiedzi, nie wydaje PKO
    BP. - Do tej pory wszystkie transakcje dokonywane kartami emitowanymi przez
    PKO BP rozliczał dla nas PolCard. Teraz jesteśmy w trakcie instalowania
    własnego systemu informatycznego, który będzie zarządzał także kartami
    kredytowymi - powiedział nam dyrektor centrum operacji kartowych Janusz
    Strzelecki. Obecnie w ofercie PKO BP są karty debetowe (Visa Electron) oraz
    charge, czyli tzw. obciążeniowe (Visa Clasic)."

    Za RP


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1